Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24-modelpagina-bmw-330_02.jpg

BMW 330

1 / 4
AS24-modelpagina-bmw-330_02.jpg
AS24-modelpagina-bmw-330_03.jpg
AS24-modelpagina-bmw-330_04.jpeg
AS24-modelpagina-bmw-330_01.jpg

Sterke punten

  • Muzikale en romige zescilinder
  • Soepele en performante viercilinder
  • Achterwielaangedreven rijplezier

Zwakke punten

  • Hoge prijzen en restwaarde
  • Oude 330d niet meer welkom in LEZ
  • Elektrisch rijbereik 330e (eerste generatie)

BMW 330 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW 330, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 64.947,-*
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:4.3 - 8.1s
Maximumsnelheid:225 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):35 - 264 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):1.5 - 10.9 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4471 x 1739 x 1369 mm
Portieren:2 - 5
Kofferruimte:370 - 1600 liter
Aanhangergewicht:320 - 530 kg

Krachtige premium-Duitser op benzine, diesel én met stekker

De BMW 330 dook op bij de vierde generatie van de BMW 3 Reeks (E46). Daar kwam hij als 330i de 328i aflossen in het benzinegamma, en als 330d aan het hoofd staan van het dieselgamma. Sinds de vorige generatie is de BMW 330 als benzinemotor overgeschakeld op een viercilinder en kreeg hij ook een plug-inhybride: de 330e.

Interesse in een BMW 330

BMW 330 tweedehands auto
BMW 330 nieuwe auto
BMW 330 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Alle belangrijke gegevens over de BMW 330

Motoren

Eind 1999 dook de BMW 330 voor het eerst op in de vierde generatie van de BMW 3 Reeks (E46). Aan benzinekant werd de 330i de opvolger van de 328i, en kreeg hij een 3,0 liter grote zescilinder-in-lijn van 231 pk. Aan dieselkant introduceerden de Duitsers de 330d, eveneens met 3,0 liter grote zescilinder-in-lijn van eerst 184 pk en later 204 pk.

In de vijfde generatie van de BMW 3 Reeks (E90) gebruikte de 330i opnieuw een 3,0 liter grote zes-in-lijn van eerst 258 pk en later 272 pk. Hij was er ook met vierwielaandrijving: eerst als 330xi, later als 330i xDrive. Dat geldt ook voor de 330d: ook hier was de 3,0 liter grote zes-in-lijn weer van de partij, met eerst 231 pk en later 245 pk, en optioneel met vierwielaandrijving als 330xd en later 330d xDrive.

De vorige generatie van de BMW 3 Reeks (F30) introduceerde de 330i pas halverwege de carrière, opnieuw als aflossing voor de 328i. Voor het eerst schakelde die over op een viercilinder: die was 2,0 liter groot en 252 pk sterk. XDrive-vierwielaandrijving was een optie. De 330d hield het bij een 3.0-zes-in-lijn, die 258 pk sterk was, en zette ook hier xDrive in de optielijst. Nog een primeur was de 330e iPerformance, een plug-inhybride met een systeemvermogen van 252 pk en een elektrisch rijbereik van 37 tot 40 kilometer.

De huidige generatie van de BMW 3 Reeks gebruikt opnieuw een 2,0 liter grote viercilinder voor de 330i, die in totaal 258 pk sterk is. Standaard drijft hij de achterwielen aan, maar hij is er ook met xDrive-vierwielaandrijving. De 330d gebruikt ook nu weer een 3,0 liter grote zescilinder-in-lijn, die aanvankelijk 265 pk sterk was. Sinds eind 2020 is hij voorzien van milde hybride ondersteuning en 286 pk sterk. xDrive-vierwielaandrijving is ook hier een optie. De plug-inhybride 330e is ook nu weer van de partij, en opnieuw 252 pk sterk. Met een boostmodus stijgt dat vermogen tijdelijk tot 292 pk. Sinds midden 2020 is de 330e ook verkrijgbaar met xDrive-vierwielaandrijving.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De tweedehandsprijzen van de BMW 330 beginnen vanaf zo’n 9.000 euro voor benzineversies met hoge kilometerstand en gaan richting 27.000 euro voor recentere exemplaren van de vorige generatie. Prijzen voor dieselmodellen beginnen vanaf zo’n 6.000 euro voor de oudste exemplaren, die weliswaar niet meer toegelaten zijn in de lage-emissiezone. Recentere exemplaren hebben een startprijs vanaf zo’n 12.000 euro en meer.

De nieuwprijzen van de BMW 330 beginnen bij 49.800 euro voor de 330i Berline en 55.850 euro voor de 330d. De Touring kost telkens 1.700 euro extra. Voor de plug-inhybride 330e betaal je 56.150 euro als Berline en 57.850 euro als Touring. In Vlaanderen betaal je minstens 413,19 euro aan BIV en 411,65 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting. In Brussel en Wallonië liggen de tarieven op respectievelijk minstens 495,00 euro en 486,02 euro.

Alternatieven

Bij BMW zelf zijn er heel wat alternatieven voor de 330i en 330d. Je kunt uitwijken naar krachtigere versies zoals de 335i en 335d of de 340i, of naar minder krachtige versies. Ook voor de 330e biedt BMW vandaag een minder krachtig alternatief: de 320e. Bij de Duitse premiumconcurrenten zijn er uiteraard ook alternatieven, in de vorm van de Audi A4 en Mercedes C-Klasse.

FAQ

Hoeveel kost de BMW 330?
Voor de BMW 330i betaal je vandaag minstens 49.800 euro, voor de 330d 55.850 euro. De plug-inhybride 330e begint vanaf 56.150 euro. De Touring betaal je telkens 1.700 euro extra.
Mag ik met de BMW 330d de lage-emissiezone nog binnen?
Met dieselmodellen van de BMW 3 Reeks tot en met de vierde generatie (E46) mag je de lage-emissiezone niet zomaar meer binnen. Vanaf de vijfde generatie (E90) is het sterk afhankelijk van het bouwjaar en de bijbehorende euronorm. Controleer dus zeker je inschrijvingsbewijs.

Beoordelingen voor BMW 330

104 Beoordelingen

4,7