Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
P90118646_highRes_the-new-bmw-5-series.jpg

BMW 5 Reeks Gran Turismo (F07)

1 / 4
P90118646_highRes_the-new-bmw-5-series.jpg
P90119984_highRes_the-new-bmw-5-series.jpg
P90119991_highRes_the-new-bmw-5-series.jpg
P90118636_highRes_the-new-bmw-5-series.jpg

Sterke punten

  • Zeer comfortabel
  • Krachtige motoren
  • Ruim interieur

Zwakke punten

  • Duur toen hij nieuw was
  • Vrij zwaar
  • Luchtvering gaat soms kapot

BMW 5 Reeks (alle) Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW 5 Reeks (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De 5 Reeks die eigenlijk een 7 Reeks is

De BMW 5 Reeks GT is een echte twijfelaar: hij krijgt de naam van de 5 Reeks, maar staat op het platform van de 7 Reeks en zit qua vorm tussen beide berlines en een SUV in. Wat overblijft is een uiterst comfortabele wagen met een ruim interieur en krachtige motoren, die vaak ook nog eens luxueus is uitgerust. Hem rijdende houden kan soms duur uitkomen als je pech hebt, maar het is zeker een interessant alternatief als je op zoek bent naar een gebruikte luxewagen. Tegenwoordig gaat het model door het leven als de 6 Reeks GT.

Interesse in een BMW 5 Reeks Gran Turismo (F07)

BMW 5 Reeks Gran Turismo (F07) tweedehands auto
BMW 5 Reeks Gran Turismo (F07) nieuwe auto
BMW 5 Reeks Gran Turismo (F07) dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Dat de 5 Reeks GT op het platform van de 7 Reeks staat, merk je direct: het onderstel is uiterst comfortabel en het interieur is zeer mooi afgewerkt.

  • Onder de kap van de 5 Reeks GT zaten oorspronkelijk enkel de krachtige zes- en achtcilinders van het merk, allemaal met turbo’s, al kwam er later ook een zuinigere 520d met een viercilinder diesel.

  • Zijn ietwat vreemde vorm geeft de 5 Reeks Gran Turismo een bijzonder ruim interieur, zowel voor de inzittenden als voor hun bagage.

  • Ondanks zijn formaat en zijn hoge gewicht, is de dynamiek van de BMW 5 Reeks GT goed voor elkaar, zoals je mag verwachten van het merk. Toch ligt zijn focus op cruisen, dankzij zijn stille werking.

Alle belangrijke gegevens over de BMW 5 Reeks Gran Turismo (F07)

Motoren

De BMW 5 Reeks Gran Turismo was bij zijn lancering de eerste auto met de nieuwe N55-motor, een zescilinder turbobenzine van 306 pk die in de 535i zat. Verder bestond het motorengamma uit de 550i, een biturbo-V8 van 407 pk, en de 530d, een zescilinder diesel van 245 en later 258 pk.

Doorheen zijn carrière werd het motorenaanbod nog verder uitgebreid. De 520d GT was het nieuwe instapmodel, een 184 pk sterke viercilinder turbodiesel die het vooral moest hebben van zijn gunstige verbruik. De 535d met 300 en later 313 pk werd dan weer de krachtigste diesel. De 550i kreeg later ook nog een update en leverde voortaan 450 pk. Een achttrapsautomaat was standaard op elk model, vierwielaandrijving was optioneel op alle zes- en achtcilinders.

Afmetingen

De BMW 5 Reeks Gran Turismo is 5 meter lang, 1,90 meter breed en 1,56 meter hoog. Daarmee was hij 9 centimeter langer, 4 centimeter breder en 10 centimeter hoger dan de 5 Reeks Touring (F11), de generatie van de 5 Reeks waarmee hij de showroom deelde. Dankzij de verstelbare achterbank was de koffer 440 tot 590 liter groot, of wel 1.700 liter met de achterbank neergeklapt, wat 40 liter ruimer is dan in de gewone 5 Reeks. Zijn grote formaat en uitgebreide uitrusting hadden echter ook een prijs: een leeggewicht van minstens 2 ton. Hij slaat echter terug met een maximaal trekgewicht van 2,1 ton.

Uitvoeringen

De BMW 5 Reeks GT kreeg een meer uitgebreide basisuitrusting mee dan de gewone 5 Reeks, maar er was nog steeds een zeer lange optielijst die het budget potentieel flink kon optrekken. Bij de lancering bestond het gamma uit een naamloze instapversie, de Executive en de High Executive. Na de facelift kon je kiezen tussen de instapversie, de Luxury Edition, de High Executive en de M Sport Edition.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De BMW 5 Reeks Gran Turismo was nieuw ongeveer 5.000 euro duurder dan een vergelijkbare 5 Reeks Touring uit die tijd, maar wel zo’n 20.000 euro goedkoper dan een 7 Reeks met dezelfde motor, terwijl hij een groot deel van de luxe overnam van die limousine.

Tweedehands zijn de prijzen intussen flink gezakt, exemplaren met een bijzonder hoge kilometerstand zijn te vinden voor minder dan 10.000 euro. Voor 15.000 euro is de keuze uitgebreider, al zit je in ons land natuurlijk wel vooral met dieselmotoren die in steeds minder stadscentra worden toegelaten. Als je op zoek bent naar een 5 Reeks Gran Turismo met benzinemotor, dan kan het raadzaam zijn om in Nederland en Duitsland rond te kijken.

Design-highlights en interieur

De BMW 5 Reeks Gran Turismo werd voorafgegaan door een conceptcar met dezelfde naam, die tegelijk ook de nieuwe designtaal van de hele 5 Reeks-familie inluidde, na de meer polariserende E60-reeks van Chris Bangle. Het was een terugkeer naar meer sobere lijnen, al springt de 5 Reeks GT er wel uit met zijn coupéachtige lijn, een truukje dat BMW eerder al succesvol had toegepast op de X6. Met zijn formaat zit de 5 Reeks GT tussen de 5 Reeks en de 7 Reeks in, precies waar BMW het model ook positioneerde qua prijs. In 2013 kreeg het model net als de gewone 5 Reeks een facelift, met nieuwe bumpers, gewijzigde lichtblokken en een andere indeling van de koffer.

Extra luxe achterin

Aan boord is er qua dashboard weinig verschil te merken tussen de 5 Reeks en de 5 Reeks GT, op een anders geplaatste bekerhouder na. Er waren wel meer mogelijkheden qua materiaalkeuze, terwijl je op de achterbank kon kiezen voor twee comfortzetels in plaats van een gewone achterbank, met desgewenst zelfs entertainmentschermen achteraan de voorzetels. De achterzetels kon je in ieder geval instellen, wat desgewenst meer zitcomfort of meer bagageruimte opleverde. De achterklep kon trouwens op twee manieren worden geopend, zoals bij de Skoda Superb indertijd. De binnenruimte is zeer goed, net als de kofferruimte, die zelfs groter is dan die van de 5 Reeks Touring.

Rijhulp en veiligheid

De BMW 5 Reeks Gran Turismo heeft nooit een aparte crashtest gekregen van Euro NCAP, maar is wel (optioneel) voorzien van alle veiligheidssystemen, zoals frontale en zijdelingse airbags, adaptive cruise control, een head-up display, een achteruitrijcamera en parkeerhulp.

Alternatieven

Omdat het model tussen de genres in zit, heeft de BMW 5 Reeks Gran Turismo geen echte rechtstreekse rivalen. De Audi A7 Sportback komt nog het meeste in de buurt, maar die is een stuk lager en concurreert eerder met de BMW 6 Reeks Gran Coupé. Omdat het model zo moeilijk te plaatsen is, is het ook moeilijk uit te leggen voor wie hij juist is. We verwachten dan ook geen opvolger voor de 6 Reeks GT wanneer die op pensioen gaat.

FAQ

Is de BMW 5 Reeks GT nog te koop?
De BMW 5 Reeks GT is in 2017 van naam veranderd en heet voortaan 6 Reeks GT, maar het model zit nog steeds in het BMW-gamma.
Wat is het verschil met de 5 Reeks GT?
De BMW 5 Reeks GT zit qua formaat en prijs tussen de 5 Reeks en de 7 Reeks in, met een unieke coupévorm en meer luxe aan boord dan in de 5 Reeks. Ook heeft het model krachtigere motoren dan de gewone 5 Reeks.
Hoeveel kost de BMW 5 Reeks GT?
Tweedehands zijn de prijzen van de BMW 5 Reeks Gran Turismo intussen flink gezakt, exemplaren met een bijzonder hoge kilometerstand zijn te vinden voor minder dan 10.000 euro. Voor 15.000 euro is de keuze uitgebreider.