Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-525-front

BMW 525

1 / 3
bmw-525-front
bmw-525-back
bmw-525-side

Sterke punten

  • Sportieve rijeigenschappen
  • Luxe uitstraling
  • Smeuïge zes-in-lijn motoren

Zwakke punten

  • Verbruik in de stad
  • Hoge onderhoudskosten
  • Hoge aanschafprijs

BMW 525 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW 525, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6.6 - 9.6s
Maximumsnelheid:215 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):116 - 251 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.4 - 10.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4805 x 1800 x 1445 mm
Portieren:4 - 5
Kofferruimte:520 - 1700 liter
Aanhangergewicht:485 - 645 kg

BMW 525: fijn sturende zakenauto met lekkere prestaties

De BMW 525 is voor de meeste generaties het middelste model in de line-up. De 525 vormt de perfecte balans tussen prestaties en dagelijkse bruikbaarheid. Hij is er voor mensen die een auto zoeken in het hogere segment en van sportief rijden houden. Lees meer

Interesse in een BMW 525

BMW 525 tweedehands auto
BMW 525 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Veelal met een smeuïge zes-in-lijn motor
  • Zowel als 525i, 525d en als 525e
  • Rijeigenschappen die je niet bij een ander merk zult vinden
  • Hoge restwaarde

Technische gegevens

Motorisatie

De BMW 525 verscheen voor het eerst in 1974 (E12), met de introductie van de eerste generatie 5 Serie. Deze aandrijflijn beschikte over een vermogen van 110 kW (150 pk) en 208 Nm koppel uit een 2,5-liter zescilinder-in-lijn benzinemotor. Hij was verkrijgbaar met een handgeschakelde vierbak of een 4-trapsautomaat. De BMW 525, vanaf nu 525i genaamd, van de generatie daarna (E28) beschikt over dezelfde aandrijflijn, maar met iets meer koppel 215 ten opzichte van 208 Nm. Ook bood BMW de 525e aan, een minder krachtige versie van de 525i met 95 kW (129 pk) die gericht was op een zuiniger verbruik.

In 1988 bracht BMW de derde generatie 5 Serie op de markt, de E34, met wederom een 525i in het gamma. De motor betreft wederom een 2,5-liter zes-in-lijn, maar dan met 125 kW (170 pk). Later, in 1990 kreeg de 525i de compleet nieuw ontworpen motor en beschikt dan over 141 kW (192 pk). In deze generatie is er ook voor het eerst een 525td leverbaar, een 2,5-liter turbodieselmotor met 85 kW (116 pk) en 222 Nm koppel. Later kwam daar ook een 525tds bij met 105 kW (143 pk). Ook kon deze generatie besteld worden met xDrive. Dat kon alleen in combinatie met de benzinemotor. De 525iX leverde de kracht van de motor aan alle vier de wielen.

De BMW 5 Serie E39 is de volgende generatie 5 Serie en kwam in 1995 op de markt. De BMW 525i in deze generatie beschikt over dezelfde motor als zijn voorganger. De 525td werd ook verkocht in deze generatie, met dezelfde motor als zijn voorganger. Vanaf 2000 werd hij vervangen door de 525d, die een nieuwe motor kreeg met 120 kW (163 pk) en 350 Nm.

De vijfde generatie 5 Serie (E60), die in 2003 op de markt kwam, biedt wederom een 525i. Onder de motorkap ligt dezelfde motor als bij de voorgaande generatie. In 2005 kreeg hij een nieuw type motor, met meer vermogen. Na de facelift beschikt de 525i over 160 kW (218 pk) en 250 Nm. Na een generatie afwezigheid, was deze versie ook te bestellen met xDrive vierwielaandrijving. De BMW 525d beschikt over 130 kW (177 pk) en een koppel van 400 Nm.

De BMW 5 Serie (F10) was niet leverbaar als 525i, enkel als 525d. Deze motor levert vermogen van 160 kW (218 pk) en een maximum koppel van 450 Nm uit een viercilinder dieselmotor. Hij heeft daarbij een gemiddeld verbruik van zo’n 1 op 20 km. Hierna is de BMW 525 alleen nog leverbaar geweest als 525d bij de G30 generatie van de 5 Serie. Hier levert de motor 170 kW (231 pk) en 500 Nm koppel, wederom uit een viercilinder.

Afmetingen

Wat betreft afmetingen verschilt de 525 niet met andere 5 Series uit dezelfde generatie maar met een andere motor. Uiteraard verschillen de generaties onderling wel. Vooral als je de eerste generatie van de 525 vergelijkt met de laatste 525, valt de ontwikkeling van het model op. Ook valt op het toegenomen gewicht door de jaren heen en de gegroeide wielbasis: van 2,63 m bij de E12 tot aan 2,97 m bij de G30.

BMW 525
Marktintroductie 1974 - 2019
Lengte x breedte x hoogte 4,62 – 4,94 x 1,69 – 1,86 x 1,42 – 1,49 m
Wielbasis 2,63 – 2,97 m
Inhoud bagageruimte 420 - 570 l
Ledig gewicht 1.350 – 1.680 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.810 – 2.425 kg
Cilinderinhoud 1.995 – 2.494 cm3
Vermogen 85 – 170 kW (116 – 231 pk)
Koppel 208 – 500 Nm
Topsnelheid 194 - 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,6 - 12,9 sec
Tankinhoud 66 – 80 l
Verbruik 4,9 - 10,9 l/100 km
CO₂-uitstoot n.b. – 124 g/km

Varianten

De BMW 525 is verkrijgbaar geweest in meerdere generaties. In elke generatie dat hij leverbaar was, kon hij besteld worden als sedan. Pas later voegde BMW ook een Touring (stationwagon) toe aan het assortiment. Hij was er standaard met handbak en optioneel met automaat. Later werd een automaat standaard voor de 5 Serie en daar profiteerde ook de 525 van. Vierwielaandrijf was ook optioneel leverbaar op sommige generaties 5 Serie. Je herkent een vierwielaangedreven 525 aan iX achter de typeaanduiding, of xDrive bij modernere generaties.

Er is geen speciale versies geweest van de 525 door de jaren heen, op een introductie- of uitzwaai-uitvoering na. BMW hanteert dan ook niet echt speciale uitvoeringen voor zijn ‘minder speciale’ modellen. Wie in de markt is voor een 525 en op zoek is naar speciale opties of functionaliteiten, doet er goed uit te kijken naar modellen met een uitgebreide optielijst of naar modellen die bij BMW individual zijn geweest voor personalisatie.

Prijzen

Wie een nieuwe 525 wenst moeten we helaas teleurstellen. Die is sinds 2019 niet meer terug te vinden in het aanbod van de Duitse fabrikant. Maar gelukkig zijn er op de occasionmarkt genoeg 525 modellen te vinden. Je vindt al een BMW 525i voor nog geen paar duizend euro. Je hebt dan wel te maken met de exemplaren met flink wat ervaring en dus een hoop kilometers op de teller. Dat hoeft overigens niet direct een reden te zijn om een 525i bij voorbaat af te schrijven. De zes-in-lijn motor van BMW zijn, mits goed onderhouden, goed voor honderdduizenden kilometers.

Knappe exemplaren kosten zo’n 15.000 euro. De BMW 5 Serie behoudt over het algemeen goed zijn waarde, waardoor prijzen nog best hoog liggen. Vooral de modellen met een atmosferische zes-in-lijn benzinemotor zijn gewild, omdat dit soort motoren niet meer gemaakt worden. Ook voor de modellen met een flinke zwik aan opties wordt significant meer gevraagd.

Design

Buitenkant

Uiteraard heeft het uiterlijk van de 5 Serie meerdere veranderingen ondergaan gedurende zijn leven. Elke generatie is weer een beetje scherper, groter, breder en langer. Maar over het algemeen is het exterieur – op de E60 generatie na – redelijk ingetogen gewijzigd. Desalniettemin is de sportieve, tegelijkertijd elegante en dynamische uitstraling altijd behouden gebleven. Opvallend zijn vandaag de dag nog steeds de langgerekte motorkap en de karakteristieke BMW-grille.

Binnenkant

Wat voor het exterieur geldt, is ook van toepassing op het interieur. Door de generaties heen is er echt wel het een en ander gewijzigd. Hij is moderner, veiliger en ruimer geworden. Maar wat altijd gebleven is, is de fijne sportieve zit en het sportieve, naar de bestuurder georiënteerde dashboard.

Veiligheid

De meeste 525-modellen ontvingen de maximumscore van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests. Uiteraard bezitten de jongste generaties meer veiligheidsvoorzieningen dan vroegere generaties. Zo is de G30-generatie standaard uitgerust met cruise control en parkeersensoren voor en achter en legio airbags. Maar hoewel de 5 Serie een indrukwekkend arsenaal aan veiligheidssystemen heeft, zijn die vaak wel optioneel. Let daar dus goed op als je gaat kijken voor een BMW 525 occasion. De belangrijkste stelregel is daarbij: hoe ouder de BMW 525, hoe minder veiligheidsvoorzieningen de auto heeft. Wat dat betreft laten alle generaties van de 5 Serie goed zien hoe voertuigveiligheid zich de afgelopen decennia heeft ontwikkeld.

Alternatieven

Alternatieven voor de BMW 525 zijn de luxe sedans van andere Duitse merken. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een Audi A6 en de Mercedes-Benz E-klasse met vergelijkbare aandrijving.

Wie bij BMW een alternatief zoekt voor de 525 kan ook kijken naar de BMW 325, die een maatje kleiner is maar veelal over dezelfde aandrijflijn beschikt. De BMW X5 is in feite ook een optie.

FAQ

Is de BMW 525 betrouwbaar?
De BMW 525i en 525d zijn over het algemeen zeer betrouwbaar. Wanneer de vorige eigenaar of eigenaren goed voor de auto hebben gezorgd en tijdig het onderhoud hebben uitgevoerd, zijn vooral de zes-in-lijn motoren onverwoestbaar.
Wat kost een BMW 525?
Een nieuwe 525 kopen is helaas niet meer mogelijk. Maar je koopt al een 525 occasion voor een paar duizend euro. Dit zijn echter wel de modellen met flink wat kilometers op de klok. Nette exemplaren waarmee je nog jaren vooruit kan kosten ongeveer 15.000 euro.
Hoeveel pk heeft een BMW 525?
Hoeveel vermogen een BMW 525 heeft is afhankelijk van de generatie. Vermogens lopen uiteen van 85 kW (116 pk) tot 170 kW (231 pk).

Beoordelingen voor BMW 525

171 Beoordelingen

4,7

Meer informatie

Modelvarianten