Sterke punten
- Tijdloze designs
- Verfijnde aandrijflijn
- Aangename rijeigenschappen
Zwakke punten
- Prijzige opties
- Niet alle generaties even betrouwbaar
- Zowel als sedan als Touring
BMW 528 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW 528, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor BMW 528
-
BMW 528 528i xDrive Sport-Aut. Luxury MOTORPROBLEEM
€ 7.250,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 354.000 km
- 01/2015
- 180 kW (245 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
6,6 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
154 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-9160 Lokeren -
BMW 528 528i Touring Sport-Aut.
€ 10.950,-Geen informatie- 211.000 km
- 08/2011
- 190 kW (258 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
-
7,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-2300 Turnhout -
BMW 528 528i xDrive 4x4 Sport-Auto
€ 15.000,-Geen informatie- 190.000 km
- 12/2013
- 180 kW (245 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
6,4 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-3940 Hechtel -
BMW 528 528i Xdrive
€ 17.000,-Geen informatie- 204.000 km
- 10/2016
- 180 kW (245 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
-
6,2 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
169 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-1140 Evere
Interesse in een BMW 528
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Perfect voor mensen die niet per se bergen vermogen willen, maar wel prestaties wensen
- Verkrijgbaar met zes-in-lijn, maar ook met efficiënte viercilinder motor
- Zowel als sedan als Touring (stationwagon)
- Sportief en comfortabel tegelijk
Technische gegevens
Motorisatie
De 528 verscheen voor het eerst in het aanbod van BMW bij de introductie van de 5 Serie in 1974. In deze generatie, ook wel bekend als de E12, was de 528 het topmodel. Omdat het een benzinemotor betreft, is de typeaanduiding 528i. De 528i van de E12-generatie was leverbaar met een handbak en met een automaat en leverde ongeacht de transmissie 135 kW (184 pk) en een koppel van 240 Nm uit een zes-in-lijn motor. De productie liep tot 1981, toen de E12 werd opgevolgd door de tweede generatie 5 Serie, de E28.
De tweede generatie BMW 5 Serie (E28) en de derde generatie (E34) waren allebei niet leverbaar als 528. Het duurde tot de vierde generatie (E39), die in 1995 op de markt kwam, dat BMW de typeaanduiding weer nieuw leven inblies. De 528i E39 huisveste een 2,8-liter zes-in-lijn benzinemotor met 142 kW (193 pk) en 280 Nm. Hoewel dit theoretische waarden bleken te zijn, want het gros van de 528i’s had beschikking over meer dan 200 pk, maar vanwege Duitse belastingvoordelen hanteerde BMW deze theoretische waarden. Na de facelift in 2000 keerde de 528i niet meer terug in het gamma. De motor werd vervangen door een nieuwe 3,0-liter zes-in-lijn benzinemotor die meer vermogen leverde.
De vijfde generatie van de BMW 5 Serie (E60) werd ook over geslagen met een 528 in het aanbod. De BMW 5 Serie F10, de zesde generatie die in 2010 op de markt kwam, was sinds zijn introductie wel weer leverbaar als 528i. Wederom was de motor een zes-in-lijn benzinemotor, en die levert 190 kW (258 pk) en 310 Nm koppel.
Na de facelift van de F10 in 2013 werd de zes-in-lijn van de 528i vervangen voor een viercilinder benzinemotor met een turbo. De motor levert minder vermogen, maar wel weer meer koppel: 180 kW (245 pk) en een koppel van 350 Nm. Bovendien daalde het verbruik aanzienlijk van de 528 met de introductie van de viercilinder turbomotor. Na deze generatie liet BMW de modelnaam 528 niet meer terugkeren.
Afmetingen
Wat betreft afmetingen verschilt de 528 niet met de 5 Series uit dezelfde generatie met een andere motor. Alle 528’s hebben dezelfde binnen- en buitenmaten als de andere modellen van de betreffende 5 Series. Wat wel duidelijk is geworden door de jaren heen is het verschil in afmetingen tussen de eerste generatie van de 528 en de meest moderne. Zo telt de eerste generatie 5 Serie, de E12, 4,62m in lengte en de F10 is 4,90 m lang. Maar wat vooral opvalt is het toegenomen gewicht door de jaren heen en de gegroeide wielbasis: van 2,63 bij de E12 naar 2,96 m bij de F10.
De belangrijkste specificaties op een rij (modellen met een verbrandingsmotor)
BMW 528 | |
---|---|
Marktintroductie | 1974 - 2017 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,62 – 4,90 m |
Wielbasis | 2,63 – 2,96 m |
Inhoud bagageruimte | 520 – 1.670 l |
Ledig gewicht | 1.410 – 1.700 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.870 - 2.375 kg |
Cilinderinhoud | 1.997 – 2.996 cm3 |
Vermogen | 135 - 190 kW (184 - 258 pk) |
Koppel | 240 – 350 Nm |
Topsnelheid | 208 – 250 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 6,2 – 9,3 sec |
Tankinhoud | 70 l |
Verbruik | 6,6 - 11,9 l/100 km |
CO₂-uitstoot | n.b. – 188 g/km |
Varianten
De BMW 528 is alleen verkrijgbaar met een benzinemotor en is daarom altijd een 528i. Verder is er uiteraard wel keuze uit een handgeschakelde of een automatische transmissie. Dit was bij alle generaties waarbij de 528 leverbaar was het geval.
De BMW 528 werd gedurende zijn modelgeneraties aangeboden in 2 carrosserievarianten: als sedan en als stationwagon (Touring). De voornaamste reden om te kiezen voor een BMW 528 Touring is de extra ruimte die krijgt. Zo heeft de sedan van de F10-generatie een bagageruimte van 490 liter, terwijl de Touring (F11 genoemd) beschikt over 560 liter. Klap je de achterbank neer, dan komt er een inhoud van 1.670 liter vrij. Maar uiteraard geldt het verschil in bagageruimte ook voor de E39 sedan en Touring (410 vs. 460 liter).
Verder is de 528 in legio uitvoeringen te krijgen. In feite alle uitvoeringen die je ook op andere modellen kunt krijgen. De verschillende uitvoeringen zijn voornamelijk speciale edities die door de jaren heen op de markt zijn verschenen. BMW werkt voor zijn standaard aanbod meer met pakketten en losse opties in plaats van uitvoeringen.
Prijzen
De BMW 528 is niet meer nieuw verkrijgbaar, aangezien BMW is overgestapt op andere typeaanduidingen. Wie dus in de markt is voor een BMW 528 zal zich naar de occasionmarkt moeten begeven.
Op de occasionmarkt vind je al een BMW 528 voor 1.500 euro. Dit zijn dan wel de modellen met veel ervaring en die niet in al te beste staat zijn. De E12 528, het topmodel van die generatie, is in prijs gestegen door de jaren heen. Vooral goede exemplaren worden voor veel geld aangeboden. Prijzen van rond de 10.000 euro zijn geen uitzondering. De E39 528 is verreweg de betaalbaarste 528 die je kunt kopen.
De BMW F10/F11 528 kost minimaal 10.000 euro als je kiest voor de versie met zes-in-lijn benzinemotor. Voor die prijs moet je wel rekening houden met kilometerstanden van boven de 200.000 kilometer. Wat die motoren overigens prima aankunnen, mits goed onderhouden. De versie met viercilinder benzinemotor is te vinden vanaf zo’n 12.500 euro. Prijzen voor exemplaren met weinig kilometers op de teller lopen op tot meer dan 30.000 euro.
Design
Buitenkant
Gedurende zijn ontwikkeling heeft het exterieur van de BMW 528 ingrijpende veranderingen ondergaan. Desalniettemin is de sportieve, tegelijkertijd elegante en dynamische uitstraling altijd behouden gebleven. Opvallend zijn vandaag de dag nog steeds de langgerekte motorkap, de zakelijke uitstraling en de karakteristieke BMW-grille.
Binnenkant
Het interieur van de BMW 5 Serie is bij de eerste generaties nog vrij old school, met alleen het hoognodige aan boord. Bij nieuwe generaties zie je steeds meer en vooral grotere digitale displays verschijnen. Ook de connectiviteit ging er bij de laatste twee modelgeneraties sterk op vooruit. BMW houdt wel vast aan een traditionele opzet van het dashboard, waarbij er nog een centrale draaiknop op de middenconsole zit voor het bedienen van het multimediasysteem. De ruimte in het interieur hangt af van de generatie. Over het algemeen zit het wel goed met de ruimte binnenin de 5 Serie.
Veiligheid
De meeste 528-modellen ontvingen de maximumscore van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests. Uiteraard zijn de jongste generaties voorzien van meer veiligheidsvoorzieningen dan vroegere generaties. Zo is de F10-generatie bijvoorbeeld standaard uitgerust met cruise control en parkeersensoren. Maar hoewel de 5 Serie een indrukwekkend arsenaal aan veiligheidssystemen heeft, zijn die vaak wel optioneel. Let daar dus goed op als je gaat kijken voor een BMW 528 occasion. De belangrijkste stelregel is daarbij: hoe ouder de BMW 528, hoe minder veiligheidsvoorzieningen de auto heeft. Wat dat betreft laten alle generaties van de 5 Serie goed zien hoe voertuigveiligheid zich de afgelopen decennia heeft ontwikkeld.
Alternatieven
Wat betreft alternatieven voor de BMW 528 zijn er de gebruikelijke concurrenten uit Duitsland, zoals de Audi A6 en de Mercedes-Benz E-Klasse. Beide modelreeksen zijn leverbaar met vergelijkbare motorisatie als de BMW 528. Voor latere generaties telt ook de Jaguar XF nog mee als alternatief en ook de Skoda Superb is beschikbaar met een motor die vergelijkbare prestaties biedt. Als je een maat kleiner wilt dan is uiteraard de BMW 3 Serie uit eigen stal ook een optie.