Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-730-l-01.jpg

BMW 730

1 / 4
bmw-730-l-01.jpg
bmw-730-l-02.jpg
bmw-730-l-03.jpg
bmw-730-l-04.jpg

Sterke punten

  • Zowel met diesel- als benzinemotoren
  • Elegant design
  • Luxe interieur

Zwakke punten

  • Hoge aanschafprijs
  • Hoge onderhoudskosten
  • Niet meer nieuw leverbaar

BMW 730 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW 730, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:5.6 - 8.3s
Maximumsnelheid:232 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):119 - 260 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.5 - 10.7 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:5029 x 1902 x 1467 mm
Portieren:4
Kofferruimte:500 - 515 liter
Aanhangergewicht:505 - 625 kg

BMW 730: sportieve, elegante limousine

De BMW 730 is een luxe limousine met sportieve karakteristieken. De 730 was in de eerdere generaties alleen verkrijgbaar met een zes-in-lijn benzinemotor. Later in de tijdlijn van de 7 Serie was de 730 alleen nog verkrijgbaar met een dieselmotor. Inmiddels is de 730 niet meer terug te vinden in de modelreeks. Lees meer.

Interesse in een BMW 730

BMW 730 tweedehands auto
BMW 730 nieuwe auto
BMW 730 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Sportiefste in zijn klasse
  • Naast zakenauto ook capabele gezinsauto
  • Laatste generatie is een mild hybrid
  • Zeer luxe uit te rusten

Technische gegevens

Motorisatie

De BMW 7 Serie verscheen voor het eerst op de markt in 1979. Echter was de 730 toen nog geen onderdeel van de line-up. Voor lange tijd niet zelfs, want het duurde tot 1968 voordat er voor het eerst een 730 besteld kon worden, bij de E32. Dat was de 730i met onder de motorkap een atmosferische 3,0-liter zescilinder-in-lijn met 138 kW (188 pk) en 260 Nm aan koppel. Standaard was de 730i gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, maar kon optioneel besteld worden met een viertraps automaat.

De volgende generatie 7 Serie (E38) was wederom te bestellen als 730i. Maar dit keer al vanaf de introductie in 1994. Net als de vorige generatie was hij voorzien van een 3,0-liter zes-in-lijn benzinemotor, maar dat met 160 kW (218 pk) en 290 Nm koppel. Na de facelift in 1998 was de E38 alleen nog leverbaar als 730d, met een zes-in-lijn dieselmotor die een vermogen heeft van 135 kW (184 pk) en 390 Nm.

De E38 werd in 2001 opgevolgd door de E65 7 Serie. Ook in deze generatie verkocht BMW een 730, in de vorm van de 730i en een 730d. Wederom beschikken beide modellen over een zes-in-lijn motor, maar heeft de 730i 170 kW (231 pk) en 300 Nm en de 730d 160 kW (218 pk) en een koppel van 500 Nm. De facelift in 2005 gaf de 730i meer vermogen: 190 kW (258 pk) tegenover 170 kW (231 pk) van de versie van voor de facelift. Het vermogen van de 730d bleef gelijk, al kwam er wel 20 Nm koppel extra bij.

In 2008 presenteerde BMW de F01. Deze generatie was alleen verkrijgbaar als 730d met een vermogen van 180 kW (245 pk) en een maximum koppel van 540 Nm uit een zescilinder dieselmotor. Na de facelift voorzag BMW dezelfde motor met meer vermogen, waardoor hij beschikt over 190 kW (258 pk) en een koppel van 560 Nm.

De daaropvolgende generatie van de BMW 7 Serie (G11) was net als de vorige generatie alleen verkrijgbaar als BMW 730d. Onder de motorkap ligt een zes-in-lijn dieselmotor met 195 kW (265 pk) en 620 Nm aan koppel. Het is ook de laatste generatie waarbij een 730 werd aangeboden. De vanaf 2022 leverbare BMW G70 7 Serie, werd de typeaanduiding 740.

Afmetingen

Wat betreft afmetingen verschilt de 730 niet met de 7 Series die een andere motor hebben. Wat wel duidelijk is geworden door de jaren heen is het verschil in afmetingen tussen de eerste generatie van de 730 en de meest moderne. Zo telt de eerste generatie 730, de E32, 4,91 m in lengte en de G11 is 5,12 m lang (en zelfs 5,26 m als verlengde 730ld.) Maar wat vooral opvalt is het toegenomen gewicht door de jaren heen en de gegroeide wielbasis: van 2,83 m bij de E32 tot aan 3,07 m bij de G11.

BMW 730
Marktintroductie 1968 - 2022
Lengte x breedte x hoogte 4,91 – 5,12 x 1,84 – 1,90 x 1,41 – 1,47 m
Wielbasis 2,83 – 3,21 m
Inhoud bagageruimte 500 – 515 l
Ledig gewicht 1.600 – 1.800 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.130 – 2.580 kg
Cilinderinhoud 2.986 - 2.993 cm3
Vermogen 138 – 195 kW (188 – 265 pk)
Koppel 260 – 620 Nm
Topsnelheid 222 – 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,1 – 9,3 sec
Tankinhoud 78 – 90 l
Verbruik 5,3 – 11,1 l/100 km
CO₂-uitstoot n.b. – 242 g/km

Varianten

De BMW 730 was gedurende zijn geschiedenis louter beschikbaar als sedan. Een Touring (stationwagon) of coupé maakte BMW nooit van de 7 Serie. Verdere speciale versies – op de verlengde versies na - werden nooit geboden voor de BMW 730. Wel is hij leverbaar geweest met xDrive vierwielaandrijving en als verlengde 730li en 730ld.

Prijzen

De BMW 730 is niet meer nieuw leverbaar, maar voor het idee noemen we toch even de nieuwprijs. De eerste generatie 730 kostte nieuw 54.000 euro. De laatste generatie mocht voor 116.000 euro de dealer verlaten. De verlengde versie heeft een meerprijs van 12.500 euro.

Prijzen van BMW 730 occasions beginnen bij een paar duizend euro voor oude generaties met een hoop kilometers op de teller. Prijzen voor nette, goed onderhouden exemplaren lopen al snel op tot bedragen over de 10.000 euro. Voor hele jonge 730’s moet dieper in de buidel getast worden. Bedragen van boven de 60.000 zijn geen uitzondering.

Design

Buitenkant

De BMW 730 is een luxe limousine en zo ziet hij er ook uit, met een lange koets en elegante chique lijnen. Op de E65-generatie na – die sterk afweek wat betreft design – zijn alle generaties een evolutie van elkaar. Herkenbaar voor de grote limousine zijn uiteraard de nieren aan de voorzijde. Verder was de 730 naar eigen smaak aan te kleden en kon je kiezen voor een zeer luxe uitstraling of juist iets sportiever.

Binnenkant

De interieurs van de 730 zijn van alle luxe voorzien die je maar kunt wensen, al dan niet met optionele functionaliteiten. De afwerking is altijd van een hoog niveau en er is veel keuze wat betreft materialen en opties. De eerste generaties hadden nog een betrekkelijk simpele vormgeving, met een dashboard dat licht naar de bestuurder gebogen was voor extra sportiviteit. Later, kwam de focus vooral te liggen op luxe met bijvoorbeeld grote digitale displays en massagestoelen.

Veiligheid

Als het gaat om veiligheid scoort BMW steevast hoog in de Euro NCAP-crashtest. Uiteraard zijn er ook 730-modellen op de markt gekomen voordat de test zijn intrede deed, maar dat betekent niet dat die auto’s onveilig waren. Echter, is de techniek van toen niet meer te vergelijken met de moderne 730’s. Je kunt wel stellen dat hoe jonger de 730 is, hoe veiliger hij is.

Alternatieven

Enkele alternatieven voor de BMW 730 zijn de meest bekende en voor de hand liggende Mercedes-Benz S-klasse en de Audi A8 met een vergelijkbare aandrijflijn. Van oudsher zijn deze drie auto’s aartsrivalen van elkaar. Andere alternatieven zijn de Lexus LS, Volvo S80 en de Volkswagen Phaeton.

FAQ

Is de BMW 730 ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving?
De standaardversie wordt enkel aangedreven door de achterwielen. De xDrive-versies zijn uitgerust met vierwielaandrijving.
Hoeveel vermogen heeft de BMW 730?
De eerste BMW 730 had 138 kW (188 pk) en 260 Nm en de laatste generatie beschikte over 195 kW (265 pk) en 620 Nm koppel.
Verkoopt BMW nog de 730?
Helaas, de BMW 730i of 730d zijn niet meer terug te vinden in het aanbod van de Duitse autofabrikant. Deze zijn vervangen door de 750e plug-in hybride en de 740d.

Beoordelingen voor BMW 730

23 Beoordelingen

4,8