Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
P90449443_highRes_bmw-m850i-xdrive-gra.jpg

BMW 8 Reeks

1 / 8
P90449443_highRes_bmw-m850i-xdrive-gra.jpg
P90449438_highRes_bmw-m850i-xdrive-cou.jpg
P90449435_highRes_bmw-m850i-xdrive-cou.jpg
P90449427_highRes_bmw-m850i-xdrive-gra.jpg
P90449422_highRes_bmw-m850i-xdrive-gra.jpg
P90449399_highRes_bmw-m850i-xdrive-con.jpg
P90449418_highRes_bmw-m850i-xdrive-gra.jpg
P90449398_highRes_bmw-m850i-xdrive-con.jpg

Sterke punten

  • Knap design
  • Rijdynamiek
  • Supersnelle M8

Zwakke punten

  • Onbruikbare achterbank
  • Hard onderstel
  • Hoge prijs

BMW 8 Reeks (alle) Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW 8 Reeks (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Comeback van de grote premium sportcoupé

BMW haalde in 2018 de 8 Reeks weer van onder het stof, zo’n 25 jaar na de eerste generatie van het model, toen het nog een grote luxecoupé was met een dikke V12 onder de kap. Deze nieuwe generatie vervangt de oude 6 Reeks en trekt echter resoluut de GT-kaart, met een dynamisch onderstel, krachtige turbomotoren en een ranke lijn waarbij de vorm duidelijk primeert over functie. De M8 kreeg zelfs kortstondig een carrière in de GT-racerij aangemeten.

Interesse in een BMW 8 Reeks

BMW 8 Reeks tweedehands auto
BMW 8 Reeks nieuwe auto
BMW 8 Reeks dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Met deze nieuwe 8 Reeks wilde BMW duidelijk de nadruk leggen op dynamiek. Ondanks zijn hoge gewicht weet de 8 Reeks dus wel raad met het betere bochtenwerk.

  • Naast een scherp rijgedrag moest de 8 Reeks ook een scherpe lijn krijgen, waar BMW duidelijk in is geslaagd. Het ranke profiel verbergt zijn grote buitenmaten, maar zorgt echter ook voor een relatief krap interieur.

  • Het toppunt van het gamma van de 8 Reeks is de M8 (Competition), die de 600 of 625 pk sterke motor van de M5 overneemt en daarmee flitsende prestaties neerzet.

  • Naast de 8 Reeks Coupé is er ook een Cabrio die amper compromissen moet maken, of een Gran Coupé met vier deuren en een langere wielbasis, als je een GT wil voor meer dan 2 personen.

Alle belangrijke gegevens over de BMW 8 Reeks

Motoren

Als vlaggenschip van het reguliere gamma van BMW krijgt de 8 Reeks enkel de krachtigste motoren mee van de Duitse constructeur. De instapmotor is de 840d, een 3 liter zes-in-lijn turbodiesel van 320 pk of later 340 pk die vlotte prestaties (0-100 in 4,9 s) combineert met een schappelijk verbruik.

Op benzine begint het gamma met de 840i, een 333 pk of later 340 pk sterke zescilinder. Een stapje hoger staat de M850i, de motor waarmee de 8 Reeks is gelanceerd. Het is een 530 pk sterke 4,4 liter-V8 met twee turbo’s, die in 3,7 seconden van 0 naar 100 kan sprinten. Vierwielaandrijving is standaard op de M850i en optioneel op elke andere motor. Elke nieuwe 8 Reeks heeft een achttrapsautomaat.

Het summum van het gamma is wel de M8, die eveneens een 4,4 liter-V8 heeft, maar dan opgevoerd tot 600 of zelfs 625 pk in het geval van de M8 Competition. Daarmee weet de Coupé in amper 3,2 seconden naar 100 km/u te snellen en haal je (optioneel) een topsnelheid van 305 km/u. De M8 is tevens als elke variant van de 8 Reeks te bestellen, dus zowel als Coupé, Cabrio en als Gran Coupé.

Afmetingen

De BMW 8 Reeks is een grote jongen, al is hij toch iets compacter dan de 6 Reeks die hij vervangt: 4,85 meter lang, 1,90 meter breed en 1,35 meter hoog. De Cabrio heeft exact dezelfde afmetingen, de Gran Coupé heeft twee extra deuren en een langere wielbasis, daarmee hij 5,08 meter lang, 1,93 meter breed en 1,41 meter hoog is. Die extra deuren zijn noodzakelijk om de achterbank bruikbaar te maken, want de achterzetels van de tweedeursversies zijn écht enkel in noodgevallen te gebruiken.

De koffer van de 8 Reeks Coupé is 420 liter groot, de Cabrio kan 350 liter slikken en de Gran Coupé heeft plek voor 440 liter aan bagage. Een achillespees voor de 8 Reeks is zijn relatief hoge gewicht: 1,8 tot 2,1 ton, afhankelijk van de versie. Een trekhaak monteren is niet mogelijk.

Uitvoeringen

Er zijn zoals gezegd drie koetswerkvarianten van de nieuwe BMW 8 Reeks: de Coupé, de Cabrio en de Gran Coupé met 4 deuren. Daarbij maakt BMW ook nog het verschil tussen de reguliere varianten en de M-modellen, waaronder het merk de M850i en de M8 rekent. Er is maar één uitrustingsniveau, maar de basisuitrusting is wel vrij uitgebreid: een M-sportpakket, LED-lichten en een verlichte grille, keyless entry, een digitale cockpit met head-up display, een lederen bekleding, elektrisch verstelbare voorzetels met zetelverwarming, een Harman Kardon-audiosysteem, een adaptieve ophanging en een parkeerassistent.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De BMW 8 Reeks is te koop vanaf 107.600 euro, daarvoor krijg je een 840i Coupé met achterwielaandrijving. De Gran Coupé kost slechts 600 euro meer met dezelfde motor, de Cabrio is een stukje duurder met een vanafprijs van 115.950 euro. Voor xDrive-vierwielaandrijving betaal je 3.700 euro extra.

Op de tweedehandsmarkt kan je al een nieuwe 8 Reeks oppikken vanaf 62.000 euro, daarvoor krijg je een 840d Coupé, vaak met vierwielaandrijving. De Gran Coupé is te vinden voor enkele duizenden euro’s extra, de Cabrio is iets zeldzamer. Aangezien het nog om een recent model gaat, vallen de kilometerstanden goed mee en gezien de uitgebreide standaarduitrusting heb je nooit een kaal exemplaar.

Wie trouwens op zoek is naar de originele BMW 8 Reeks uit de jaren ‘90 kan rekenen op een budget van 20.000 tot 30.000 euro voor een mooi exemplaar. De versies met manuele versnellingsbak zijn iets duurder, de 850 CSi is de meest begeerlijke variant en kost al gauw 80.000 tot meer dan 100.000 euro.

Design-highlights en interieur

BMW wou zich bij de lancering van de 8 Reeks duidelijk distantiëren van de elegante, maar ietwat plompe 6 Reeks en gaf de nieuweling een rank en vlijmscherp design, dat zijn forse buitenmaten verbergt en meer sportiviteit uitstraalt. BMW koos voor de 8 Reeks om de niergrille horizontaal uit te spreiden in plaats van de verticale vorm van de 4 Reeks, wat de grotere coupé nog lager en breder doet ogen. De Gran Coupé heeft, naast zijn twee extra deuren, ook een langere wielbasis, wat de lijnen iets verzacht. In 2022 kreeg de 8 Reeks een subtiele facelift, met een nieuwe voorbumper en een verlichte grille.

Niet compromisloos

Die ranke lijn heeft echter zijn effect op de binnenruimte: vooraan zit je goed, maar de achterbank van de 8 Reeks Coupé en Cabrio is zo goed als onbruikbaar. Vreemd, gezien de buitenmaten van de wagen en het feit dat de kleinere 4 Reeks wél plek heeft voor extra passagiers. Ook het zicht rondom is niet geweldig, maar het draagt wel bij aan de sportieve sfeer, die aangevuld wordt met een heleboel (vaak standaard meegeleverde) luxe. Met de facelift krijg je standaard de sportstoelen mee en groeide het centrale infotainmentscherm naar 12,3 duim, maar de bediening verloopt nog steeds via de iDrive-controller. De koffer van de 8 Reeks is wel bruikbaar, maar de opening is erg smal.

Rijhulp en veiligheid

De BMW 8 Reeks heeft geen veiligheidsscore gekregen van Euro NCAP, maar kan optioneel wel uitgerust worden met een arsenaal aan actieve veiligheidssystemen, waaronder een rijstrookassistent, adaptive cruise control, een dodehoekmonitor en een parkeerhulp met 360°-camera. Alleen jammer dat je daar allemaal voor moet bijbetalen.

Alternatieven

De BMW 8 Reeks heeft sinds kort een nieuwe rechtstreekse concurrent gekregen in de vorm van de Mercedes-AMG SL, die voortaan ook een kleine achterbank heeft en meer de focus legt op sportiviteit. Daarnaast is er nog de Lexus LC, een alternatieve keuze die ook imponeert met zijn design en zijn brullende V8. De Porsche 911 is in zijn basisversie niet eens zoveel duurder dan de 8 Reeks en geeft ook de nodige sportieve sensaties. De duurdere versies van de 8 Reeks kan je eventueel ook vergelijken met de Bentley Continental GT en de Aston Martin DB11.

FAQ

Hoeveel kost de BMW 8 Reeks?
De BMW 8 Reeks is te koop vanaf 107.600 euro, daarvoor krijg je een 840i Coupé met achterwielaandrijving. De Gran Coupé kost slechts 600 euro meer met dezelfde motor, de Cabrio is een stukje duurder met een vanafprijs van 115.950 euro. Voor xDrive-vierwielaandrijving betaal je 3.700 euro extra.
Is er een BMW 8 Reeks hybride?
Neen, in tegenstelling tot de meeste modellen van het merk is er geen plug-in hybride versie beschikbaar van de BMW 8 Reeks.
Hoe snel is de BMW M8?
De snelste BMW 8 Reeks is de M8, die een 4,4 liter-V8 heeft van 600 of zelfs 625 pk in het geval van de M8 Competition. Daarmee weet de Coupé in amper 3,2 seconden naar 100 km/u te snellen en haal je (optioneel) een topsnelheid van 305 km/u.

Meer informatie

Modellen