Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24_MMP_BMWi4_6.jpg

BMW i4

1 / 13
AS24_MMP_BMWi4_6.jpg
AS24_MMP_BMWi4_4.jpg
AS24_MMP_BMWi4_3.jpg
AS24_MMP_BMWi4_1.jpg
AS24_MMP_BMWi4_7.jpg
BMW-i4-facelift-2024 02
BMW-i4-facelift-2024 03
BMW-i4-facelift-2024 01
bmw i4 edrive40 m sport
bmw i4 edrive40 m sport 456
P90423601_highRes_the-bmw-i4-edrive40-.jpg
bmw-i4-side
BMW i4 (2023) interior

Sterke punten

  • 100% elektrisch
  • Sportieve uitstraling
  • Krachtige motoren en groot rijbereik

Zwakke punten

  • Ruimte achterin beperkt
  • Prijs en opties
  • Dashboard te digitaal voor sommigen

BMW i4 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW i4, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:3.9 - 6s
Maximumsnelheid:190 - 225 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd): null
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4783 x 1852 x 1448 mm
Portieren:5
Kofferruimte:470 - 1290 liter
Aanhangergewicht:445 - 480 kg

100% elektrische ‘Gran Coupé

De BMW i4 is het 100% elektrische alternatief voor de BMW 4 Reeks Gran Coupé. Met krachtige motoropties en een batterijpakket dat een groot rijbereik biedt, is deze vierdeurs coupé een mooie keuze voor sportieve EV-rijders. Lees verder

Interesse in een BMW i4

BMW i4 tweedehands auto
BMW i4 nieuwe auto
BMW i4 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede punten

  • Aantrekkelijke vierdeurs coupé-styling
  • Verschillende motorvermogens, tot wel 544 pk
  • Een rijbereik dat oploopt tot 585 km
  • DC snellaadvermogen tot 205 kW

Belangrijke gegevens

Motoren

De BMW i4 is verkrijgbaar met een keuze uit drie motorversies, met afhankelijk van de gekozen versie achter-of vierwielaandrijving en een batterijpakket met een gemiddelde of grote capaciteit.

De basisuitvoering qua aandrijving is de eDrive 35. Die is achterwielaangedreven en maakt gebruik van een elektromotor met een vermogen tot 210 kW (286 pk) en een koppel van 400 Nm. Daarmee sprint de vierdeurs coupé van 0 naar 100 km/u in 6 seconden en haalt hij een top van 190 km/u. Deze uitvoering wordt geleverd met een batterijpakket met een capaciteit van 67 kWh, wat zorgt voor een rijbereik dat oploopt tot 483 km, gemeten volgens de WLTP-cyclus. Opladen doet hij aan een vermogen tot 11 kW aan een AC-laadpunt en tot 180 kW aan de DC snellader.

De i4 eDrive 40 is ook achterwielaangedreven, maar beschikt over een motorvermogen van 250 kW (340 pk) en een koppel van 430 Nm. Daarmee sprint deze versie van 0 naar 100 km/u in 5,6 seconden, terwijl de topsnelheid ook hier 190 km/u bedraagt. Deze versie is uitgerust met een batterijpakket met een capaciteit van 81,1 kWh. Dat zorgt voor een rijbereik dat oploopt tot 590 km, terwijl opgeladen kan worden aan een vermogen tot 205 kW aan een DC snellaadpaal.

De M50-uitvoering is de krachtigste versie in het i4-gamma. Hij beschikt over een vermogen dat oploopt tot maar liefst 400 kW (544 pk) en een koppel van 795 Nm, dat verdeeld wordt over de vier wielen. Dat zorgt voor bijzonder sportieve prestaties, met een sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in 3,9 seconden. De topsnelheid ligt ook hoger dan bij de andere twee uitvoeringen: 225 km/u. Net als de eDrive 40 maakt deze M50 versie gebruik van een batterijpakket van 81,1 kWh. Aangezien hij iets minder spaarzaam omspringt met stroom, ligt het WLTP-gehomologeerd rijbereik iets lager: tot 520 km op een volledig opgeladen batterij. Ook deze versie laadt aan een DC-snellaadvermogen tot 205 kW.

In de zomer van 2024 volgt een facelift van de i4, en die brengt onder andere ook een de xDrive40-variant met 401 pk en vierwielaandrijving.

Afmetingen

Afmetingen
Lengte (m) 4,783
Breedte (m) 1,852 (2,073 met spiegels)
Hoogte (m) 1,448
Wielbasis (m) 2,856
Leeggewicht (kg) 2.065 – 2.290

De BMW i4 is een 100% elektrische vierdeurs coupé (Gran Coupé in het BMW-jargon) met een lengte van bijna 4,8 meter. Daarmee is hij groter dan de BMW 3 Reeks, maar kleiner dan de BMW 5 Reeks, precies wat je verwacht van een BMW met het cijfer 4 in zijn naam. Omwille van zijn aflopende daklijn is de ruimte achterin echter iets minder royaal voor grote passagiers.

De koffer beschikt over een inhoud van 470 liter, en is bovendien praktisch toegankelijk dankzij de groot openende kofferklep, waarbij ook de achterruit meer omhooggaat. Door de achterbank neer te klappen, breid je het koffervolume bovendien uit tot 1.290 liter.

Uitvoeringen

Naast de drie motorversies kan je voor de eDrive 35 en de eDrive 40 kiezen uit een basisversie of een uitvoering met M Sportpakket dat naast een sportievere afwerking binnenin en voor het koetswerk ook ruimer bemeten remmen en grotere velgen biedt. Daarnaast is er naar BMW-traditie ook ruim keuze uit verschillende optiepakketten, personaliseringsmogelijkheden en individuele opties die ervoor zorgen dat je de i4 helemaal naar eigen smaak kan aankleden, maar die ook de eindfactuur doen oplopen.

De M50-versie is een ‘M’-model, wat betekent dat hij een sportievere look krijgt en rij-eigenschappen die aangepast zijn voor meer veeleisende chauffeurs. Ook bij deze variant zijn er heel wat personaliseringsmogelijkheden.

Prijzen

Met een vanafprijs van € 59.000 voor de eDrive 35 is de i4 niet goedkoop te noemen. Die prijs ligt zo’n € 9.000 hoger dan bij de basisuitvoering van de 4 Reeks Gran Coupé, de 420i, die het echter moet stellen met een benzinemotor met een vermogen van 184 pk. Ga je hem vergelijken met de 430i Gran Coupé, die met zijn vermogen van 245 pk meer in de buurt komt van de i4 eDrive (286 pk), dan is de meerprijs voor het elektrische model beperkt (+ € 3.900). Geen koopje, maar wel fair geprijsd voor een EV dus. Wil je meer motorvermogen of een groter batterijpakket, dan vind je in de catalogus de eDrive 40 voor een prijs vanaf € 64.200 en de M50 met vierwielaandrijving voor minimaal € 79.750.

Op de tweedehandsmarkt vind je al een aantal exemplaren van de i4. Wat opvalt is dat de goedkoopste exemplaren niet meteen de oudste zijn. De meeste modellen uit het lanceringsjaar 2021 zijn immers M50-modellen, die nieuw duurder waren en ook op de tweedehandsmarkt een iets hogere vraagprijs opgekleefd krijgen. Voor een i4 M50 beginnen de tweedehandsprijzen boven de € 55.000. Voor de andere versies moet je rekening houden met prijzen vanaf € 45.000, waarbij je over het algemeen de keuze hebt uit iets recentere eDrive 35-modellen of iets oudere eDrive 40-modellen, al zijn alle tweedehands i4’s natuurlijk nog relatief jong.

Kijk voor de belasting op inverkeerstelling en de jaarlijkse verkeersbelasting op de website van het gewest waarin je je i4 inschrijft. Afhankelijk van het gewest wordt er immers rekening gehouden met verschillende factoren, waarbij je in Vlaanderen een vrijstelling geniet omwille van de elektrische aandrijving, terwijl je in andere gewesten het minimumbedrag betaalt.

Design

Buitenzijde

De BMW i4, die in 2021 op de markt kwam, leent zijn koetswerk van de BMW 4 Reeks Gran Coupé, met vier deuren en een aflopende daklijn in coupé-stijl. Omdat de i4 een 100% elektrisch model is, krijgt hij echter ook een specifieke aankleding, met onder andere een gesloten versie van het radiatorrooster met de grote BMW ‘nieren’, specifieke bumpers en andere aerodynamische addenda. De M50 krijgt daarbij een nog sportievere look.

In de zomer van 2024 start de productie van een facelift-versie van de i4, met onder andere nieuwe bumpers en andere lichte koetswerkaanpassingen.

Binnenzijde

Ook vanbinnen waan je je in een BMW 4 Reeks Gran Coupé, met voor je neus een dashboard dat gedomineerd wordt door BMW’s ‘Curved Display’ met twee aan elkaar gesloten digitale schermen. De achterbank biedt omwille van de aflopende daklijn iets minder hoofdruimte achterin, wat echter alleen voor grotere inzittenden hinderlijk zal zijn. Ook binnenin evolueert de i4 bij de facelift midden 2024 licht.

Veiligheid

De BMW i4 werd in 2022 onderworpen aan een crashtest door de onafhankelijke veiligheidsorganisatie Euro NCAP. Daarbij haalde hij een score van vier op de vijf sterren. Terwijl de veiligheid voor de inzittenden een score van 87% krijgt (zowel voor volwassenen als kinderen) bedraagt die score voor de bescherming van zwakke weggebruikers 71% en slechts 64% voor veiligheidssystemen. BMW kan ondertussen echter de standaarduitrusting aangepast hebben en ook optioneel zijn er extra mogelijkheden qua veiligheidssnufjes.

Alternatieven

De markt van de 100% elektrische middelgrote vierdeurs coupés is bijzonder klein. Gaan we bij de ‘gewone’ premium vierdeurs modellen in dezelfde klasse kijken, dan kan je de Tesla Model 3 als concurrent zien, of nog de Polestar 2 en Polestar 4. Bij de niet-premium merken kan je de BYD Seal overwegen.

Binnen het BMW-gamma zou je de grotere i5 kunnen overwegen als je meer ruimte wil achterin, of de iX3 als je liever een SUV-koetswerk wil.

FAQ

Wat is het maximale oplaadvermogen van de BMW i4?
De BMW i4 is verkrijgbaar in twee batterijversies. De variant met 67 kWh kan laden aan maximaal 180 kW. De versie met een batterijvermogen van 81,1 kWh kan laden aan een vermogen van maximaal 205 kW.
Is de BMW i4 verkrijgbaar met vierwielaandrijving?
In ons land is enkel de M50-uitvoering van de BMW i4 uitgerust met vierwielaandrijving. In de zomer van 2024 komt daar echter verandering in, en brengt de facelift ook een xDrive40-versie met 401 pk en vierwielaandrijving.

Meer informatie

Tips van de redaktie