Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
P90504990_highRes_the-new-bmw-i5-edriv.jpg

BMW i5

1 / 19
P90504990_highRes_the-new-bmw-i5-edriv.jpg
P90504992_lowRes_the-new-bmw-i5-edriv.jpg
P90505028_highRes_the-new-bmw-i5-edriv.jpg
P90505033_highRes_the-new-bmw-i5-edriv.jpg
P90505116_highRes_the-new-bmw-i5-edriv.jpg
P90505118_highRes_the-new-bmw-i5-edriv.jpg
P90505123_highRes_the-new-bmw-i5-edriv.jpg
P90505127_highRes_the-new-bmw-i5-edriv.jpg
P90505130_highRes_the-new-bmw-i5-edriv.jpg
P90505134_highRes_the-new-bmw-i5-edriv.jpg
P90505499_highRes_the-new-bmw-i5-m60-x.jpg
P90505504_highRes_the-new-bmw-i5-m60-x.jpg
P90505508_highRes_the-new-bmw-i5-m60-x.jpg
P90536876_highRes_the-new-bmw-i5-edriv.jpg
P90536883_highRes_the-new-bmw-i5-edriv.jpg
P90537248_highRes_the-new-bmw-i5-edriv.jpg
P90537310_highRes_the-new-bmw-i5-edriv.jpg
P90537311_highRes_the-new-bmw-i5-edriv.jpg
P90537348_highRes_the-new-bmw-i5-edriv.jpg

Sterke punten

  • Krachtige aandrijflijnen met ruim rijbereik
  • Design wijkt weinig af van benzine/dieselmodel
  • Beschikbaar als vierdeurs Berline en Touring breakmodel

Zwakke punten

  • Hoge prijs en veel opties
  • Hoog gewicht
  • DC snellaadvermogen is relatief beperkt (205 kW)

BMW i5 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW i5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:3.8 - 7.9s
Maximumsnelheid:193 - 230 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd): null
Afmetingen (l/b/h) vanaf:5060 x 1900 x 1505 mm
Portieren:4 - 5
Kofferruimte:490 - 1700 liter
Aanhangergewicht:385 - 535 kg

BMW i5: Beierse business-class onder hoogspanning

De 5 Reeks is altijd wat het traditionele antwoord van BMW geweest op de vraag naar een ruime statige maar dynamische berline en break. Dat blijft zo, maar de nieuwste generatie van het model bracht ineens ook de allereerste 100% elektrische i5 Berline en i5 Touring. Lees verder

Interesse in een BMW i5

BMW i5 tweedehands auto
BMW i5 nieuwe auto
BMW i5 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede punten

  • Goed rijbereik dankzij een 81,2 kWh batterij
  • Als één van de weinige ook verkrijgbaar als elektrische break
  • Krachtige motoren met de M60 xDrive als summum
  • Hoogtechnologisch

Belangrijke gegevens

Motoren

De technische fiche van een model van de ‘Bayrische Motoren Werke’ ging vroeger steevast gepaard met een symfonie van cilinders, maar de i5 is 100% elektrisch. Er zijn verschillende motorversies verkrijgbaar, maar allemaal halen ze hun stroom uit hetzelfde batterijpakket, één met een nettocapaciteit van 81,2 kWh. Opladen kan aan een vermogen van 7,4 kW AC (driefasig 22 kW in optie) en 205 kW DC, waarmee je zo’n 150 km ‘tankt’ in 10 minuten en na zowat een half uur de batterij voor 80% gevuld is.

De BMW i5 eDrive40 is voorzien van achterwielaandrijving, waarbij de elektromotor een vermogen levert van 250 kW (340 pk) en een koppel van 400 Nm. Dat zorgt in combinatie met het 81,2 kWh batterijpakket voor een WLTP-gehomologeerd rijbereik van maximaal 577 km (WLTP) bij de i5 Berline en 560 km bij de i5 Touring.

De BMW i5 xDrive40 is (voorlopig?) enkel verkrijgbaar in Berline-uitvoering. Het is een vierwielaangedreven model met een vermogen van 290 kW (394 pk) en een koppel van 590 Nm. Ondanks de vierwielaandrijving en het hogere vermogen, weet de statige berline met deze aandrijving nog steeds 538 km uit het batterijpakket te persen.

De strafste versie is de i5 M60 xDrive. Die beschikt over vierwielaandrijving, een vermogen van 442 kW (601 pk) en een koppel van 820 Nm. Deze uitvoering geraakt maximaal 514 km ver volgens de WLTP-cyclus, maar de prestaties zijn vooral ook indrukwekkend, met een sprint van 0 naar 100 km/u in 3,8 seconden en een top van 230 km/u.

Afmetingen

Afmetingen
Lengte (m) 5,060 meter
Breedte (m) 1,900 meter
Hoogte (m) 1,515 meter
Wielbasis (m) 2,995 meter
Leeggewicht (kg) Vanaf 2.130 kg (2.180 voor de Touring)

Met zijn lengte van meer dan 5 meter is de BMW i5 een indrukwekkend model. Vanbinnen is hij bijzonder gul met zitruimte, zowel voor- als achterin. De Touring break heeft exact dezelfde buitenafmetingen als de Berline, maar qua kofferruimte verschillen beide modellen wel. De Touring beschikt over een koffervolume van 570 liter wanneer de 5 zitplaatsen in gebruik zijn, en tot 1.700 liter met de achterbank neergeklapt. De i5 Berline houdt het op 490 liter.

Uitvoeringen

Overweeg je een BMW i5, dan moet je eerst een keuze maken uit de drie motorversies. Kies je voor de niet-M-modellen, dan kan je gaan voor een standaarduitvoering of voor een sportiever ogende uitvoering met het ‘M Sportpakket’. Daarnaast heb je de keuze uit verschillende uitrustingspakketten en traditiegetrouw ook een lange lijst met individuele opties waarmee je je BMW i5 naar hartenlust kan personaliseren.

Prijzen

Voor de BMW i5 betaal je minstens € 73.700 voor eDrive 40 uitvoering in berlinevorm. BMW rekent voor de xDrive 40 versie met vierwielaandrijving en een iets hoger vermogen een meerprijs van € 5.000. De M60 xDrive is de duurste in het i5 Berline-gamma met een prijskaartje vanaf € 109.300. Voor het Touring vraagt BMW € 2.600 extra, maar bij het breakmodel kan je niet kiezen voor een xDrive40. Hou er rekening mee dat dit basisprijzen zijn en dat de eindfactuur nog stevig kan oplopen wanneer je in de prijslijst duikt. Aangezien de BMW i5 nog maar sinds eind 2023 op de markt is, is het aanbod op de tweedehandsmarkt nog niet voldoende groot om representatieve tweedehandsprijzen te geven.

Design

Buitenzijde

De designafdeling van BMW krijgt af en toe kritiek voor de iets te opzichtige styling van sommige details, maar dat is natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak. Het design van de nieuwe i5 is in elk geval meer in lijn met het klassieke design-DNA van het merk, met een subtiele belijning zonder al te veel excentrieke details. De i5 is niet enkel verkrijgbaar als berline, maar ook als Touring breakmodel, en dat is uitzonderlijk in dit segment. Het aantal elektrische breaks is op één hand te tellen. Het design van de i5 wijkt slechts weinig af van de nieuwe BMW 5 Reeks met verbrandingsmotoren. Je herkent hem vooral aan de gesloten versie van de BMW nieren vooraan, enkele ‘BMW i’-details en uiteraard aan het opschrift op de kofferklep.

Binnenzijde

Binnenin voel je je als BMW-chauffeur meteen thuis. Net als in de andere nieuwe modellen van het merk krijg je als chauffeur immers het ‘BMW Curved Display’ voor je neus, een groot dubbel gebogen scherm. Standaard krijg je in de i5 sportieve zetels, terwijl comfortzetels optioneel aangeboden worden. De i5 wordt trouwens geleverd met een niet-dierlijk lederen interieur, tenzij je specifiek kiest voor dierlijk leer in de optielijst.

Veiligheid

De i5 kreeg de maximumscore van 5 sterren van de onafhankelijke crashtestorganisatie Euro NCAP. Het geteste model was de i5 eDrive 40 in vierdeurs uitvoering. Hij kreeg een score van 89% voor de bescherming van volwassen inzittenden, 85 % voor kinderen en 86 % voor de bescherming van voetgangers. Qua veiligheidsuitrusting scoort de i5 ook nog goed, met een score van 78%.

Alternatieven

Voor het breakmodel van de i5 moet BMW weinig concurrentie dulden, tenzij dan misschien van de Porsche Taycan, die met de Sport Turismo en Cross Turismo uitvoeringen een elektrische ‘shooting brake’ in zijn gamma heeft. In het non-premium segment zou je de Volkswagen ID. 7 kunnen overwegen, die ook verkrijgbaar is als Tourer breakmodel. Daarnaast is het wachten op een elektrische Audi A6. Blijven we bij de ‘Duitse Drie’, dan biedt Mercedes met zijn apart gestylede EQE een alternatief voor de i5 berline, en je zou ook de Audi e-tron GT als concurrent kunnen beschouwen.

Wil je een ander ‘premium’ alternatief, dan kan je bijvoorbeeld aankloppen bij Lotus, dat met de Emeya een grote elektrische berline in zijn gamma heeft met een vermogen van 612 pk en een batterijcapaciteit van 100 kWh.

Andere concurrenten zijn de Tesla Model S, al is dat niet meer het meest recente model. Uit China probeert de BYD Han weerwerk te bieden met een vermogen van 517 pk en een batterijcapaciteit van 88 kWh. Hyundai doet ook een poging met de iets compactere Ioniq 6, en biedt dankzij zijn aerodynamische maar ook ‘bijzondere’ koetswerk een rijbereik dat oploopt tot boven de 600 km.

FAQ

Bestaat de i5 ook als plug-in hybride?
De i5 is de 100% elektrische versie van de BMW 5 Reeks. Hij is dus enkel 100% elektrisch te koop, maar voor een plug-in hybride kan je wel terecht bij de BMW 5 Reeks, die op dat vlak de keuze biedt uit de 530e met een vermogen van 272 of 299 pk of de 550e xDrive met vierwielaandrijving en een vermogen van 490 pk.
Hoeveel kost de BMW i5?
De prijzen voor het BMW i5-gamma starten in 2024 bij € 73.700 voor eDrive 40 uitvoering in berlinevorm. Voor een Touring breakmodel betaal je € 2.600 extra.

Meer informatie

Tips van de redaktie