Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-ix1-frontansicht-fahraufnahme.jpg

BMW iX1

1 / 3
bmw-ix1-frontansicht-fahraufnahme.jpg
bmw-ix1-seitenansicht.jpg
bmw-ix1-heckansicht-fahraufnahme.jpg

Sterke punten

  • Compacte SUV met geslaagde look
  • Efficiënt weggedrag
  • Technologische inhoud

Zwakke punten

  • Nieuwprijs
  • Gemiddeld rijbereik en oplaadvermogen
  • Maar 1 beschikbare aandrijfversie (xDrive 30 met 313 pk)

BMW iX1 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW iX1, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:5.6 - 8.6s
Maximumsnelheid:170 - 180 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd): null
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4500 x 1845 x 1616 mm
Portieren:5
Kofferruimte:490 - 1495 liter
Aanhangergewicht:495

Compacte maar krachtige instap-iX

Het 100% elektrische ‘i’-gamma van BMW blijft uitbreiden. Bij de SUV’s (of SAV in het BMW-lingo) uit zich dat na de grote iX en de middelgrote iX3 nu ook in een compact model: de iX1. Dit is de batterij-elektrische afgeleide van de BMW X1 van de derde generatie, waarmee hij behalve zijn aandrijving veel gemeen heeft.

Interesse in een BMW iX1

BMW iX1 tweedehands auto
BMW iX1 nieuwe auto
BMW iX1 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • Het 100% elektrische SUV-gamma van BMW i heeft eindelijk zijn instapmodel met deze iX1.
  • Deze compacte SUV beschikt over een volwassen design, met verwijzingen naar zijn grote broer iX3 en minder polariserend dan dat van de iX .
  • De aandrijflijn is met een vermogen dat oploopt tot 313 pk krachtig, en dankzij de standaard vierwielaandrijving beschikt de xDrive30 over een efficiënt weggedrag.
  • De batterij met een bruikbare capaciteit van 64,7 kWh zorgt voor een WLTP-gehomologeerd rijbereik tot 440 km en het laadvermogen van 130 kW zorgt voor 10-80% opladen in 29 minuten.
  • Ben je niet klaar voor 100% elektrisch rijden, dan kan je kiezen voor de uitvoeringen met verbrandingsmotoren in de BMW X1.

Alle belangrijke gegevens over de BMW iX1

Motoren

De BMW iX1 is afgeleid van de BMW X1 van de derde generatie, die beschikbaar is met (plug-in) hybride benzine- en dieselmotoren. Beide modellen delen hun onderstel met onder andere de 2 Reeks Active Tourer en de grotere modellen van Mini, maar de iX1 is 100% elektrisch.

Hoewel dit het instapmodel van het SUV-gamma van BMW i is, is het absoluut geen kneusje als je de specificatiefiche bekijkt. Op dit moment is hij immers enkel verkrijgbaar als iX1 xDrive30 (met vierwielaandrijving). Hij beschikt dus over een motor die de vooras aandrijft en een die de achteras aandrijft. Samen leveren de twee elektromotoren een maximumvermogen (bij gebruik van de ‘Boost’-functie die tijdelijk in te schakelen is via een peddel links van het stuur) van 230 kW (313 pk) en een koppel van 494 Nm. Straffe cijfers, al weegt de iX1 natuurlijk ook meer dan 2 ton. Toch accelereert hij van 0 naar 100 km/u in 5,6 seconden en haalt hij een topsnelheid van 180 km/u.

De BMW iX1 beschikt onder de vloer over een lithium-ion batterijpakket met een nominale capaciteit van 68 kWh, waarvan 64,7 kWh bruikbaar. Daarmee haalt hij, afhankelijk van de specifieke configuratie, een rijbereik tot 440 km, gemeten volgens de officiële WLTP-cyclus.

Wil je nog niet overschakelen op 100% elektrisch rijden? Dan moet je eerder kijken naar de X1 met verbrandingsmotoren dan naar de iX1. In de basis is dat hetzelfde model, maar dan met meer traditionele benzine- en dieselmotoren, waarbij uiteraard ook het grote lithium-ion batterijpakket wegvalt. Daarbij heb je een keuze uit achterwielaangedreven sDrive-versies of vierwielaangedreven xDrive-versies, met verschillende (mild) hybrid en plug-in hybride opties. Het vermogenspalet gaat van 136 pk (sDrive18i) tot 326 pk (xDrive30e plug-in hybride).

Afmetingen

Qua buitenafmetingen is de BMW iX1 met zijn lengte van 4,5 meter, breedte van 1,84 meter en hoogte van 1,62 meter de meest compacte SUV in het BMW-gamma. Daarmee is hij vergelijkbaar met zijn directe premiumconcurrenten, de iets grotere Audi Q4 e-tron en de iets compactere Mercedes-Benz EQA en Volvo XC40 Recharge.

Het koffervolume varieert van 490 liter in vijfzitsconfiguratie tot 1.495 liter met de achterbank neergeklapt (in drie delen). Dat is onder andere door het batterijpakket minder dan in de BMW X1 met verbrandingsmotor, en ook de achterbank is niet verschuifbaar in deze batterij-elektrische versie. Een frunk, een kleine koffer vooraan waar je bijvoorbeeld laadkabels zou kunnen opbergen, krijg je niet. De iX1 is niet de ruimste, maar het plaatsaanbod is wel voldoende, met achteraan een hoofdruimte van 998 mm.

Uitvoeringen

Terwijl BMW zijn iX1 (voorlopig?) alleen aanbiedt in een xDrive30-uitvoering, is er wel keuze uit verschillende uitvoeringsniveaus: een basisversie, een xLine en een versie met M Sportpakket

De basisversie krijgt al een degelijke standaarduitrusting met onder andere ledkoplampen en -achterlichten, 17-duims lichtmetalen velgen, een elektrisch bediende achterklep, BMW Live Cockpit Navigation Plus met BMW Curved Display, automatische airconditioning met 2-zoneregeling, een adaptieve M-ophanging, Cruise Control en het Parking Assistant Pack met Active Park Distance Control en een achteruitrijcamera.

De xLine zorgt vooral voor een meer gedistingeerde look, met onder andere donkere sierelementen aan de onderkant van het koetswerk en chromen raamomlijstingen, terwijl het interieur bekleed is met Sensatec en hoogglans sierlijsten.

De versie met M Sportpakket gaat voor een sportievere look. Hij rekent daarvoor onder andere op 18-duims grote M-velgen en M-accenten voor het koetswerk en het interieur, sportzetels vooraan met een zetelbekleding in Sensatec/Alcantara met blauwe contrasterend stiksels, een M-sportstuur en een dakhemel in antracietkleur.

Daarnaast zijn er naar BMW-traditie natuurlijk veel personalisatiemogelijkheden met een lange lijst van losse opties en pakketten voor een unieke aankleding.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Dit mag dan wel de instapper zijn in het SUV-gamma van BMW i, goedkoop kan je hem niet noemen. De basisversie heeft een prijskaartje van € 57.950, de xLine € 60.600 en de versie met M Sportpakket minimum € 61.900. De eindfactuur kan echter nog oplopen als je in de optielijst duikt. Gelukkig is er op fiscaal vlak goed nieuws: aangezien de iX1 volledig elektrisch is, betaal je in Vlaanderen geen BIV of jaarlijkse verkeersbelasting, terwijl de BIV in Wallonië en Brussel beperkt is tot het minimum van € 61,50 en de jaarlijkse verkeersbelasting in die twee regio’s € 92,93 bedraagt, ook het minimumbedrag.

Design-highlights en interieur

Buitenzijde

De X1 is aan zijn derde generatie toe, en deze iX1 deelt zijn volwassen en eerder dynamische koetswerkdesign met de meest compacte in het BMW SUV-gamma. Terwijl niet iedereen onverdeeld positief is over het design van een aantal van BMW’s nieuwste modellen, is de iX1 minder polariserend. Hij toont duidelijk zijn verwantschap met de (i)X3 en oogt traditioneler dan de grote iX. De typische BMW-nieren zijn dan ook minder massief, en net als op de iX3 helemaal gesloten. Afhankelijk van de gekozen versie is het meer of minder opvallend dat je 100% elektrisch onderweg bent.

Binnenzijde

Binnenin oogt de BMW iX1 modern en mooi afgewerkt, en is het herkenbaar voor wie al met andere nieuwe BMW’s reed. Daarbij valt meteen het digitale dashboard op, het BMW Curved Display dat bestaat uit twee gebogen schermen van 10,25 en 10,7 duim. Die schermen zijn volledig personaliseerbaar en draaien op het nieuwste besturingssysteem van BMW, het ‘Operating System 8’. Afhankelijk van de gekozen uitvoering is de afwerking van het interieur eleganter of sportiever.

bmw-ix1-interior bmw-ix1-seating

Rijhulp en veiligheid

De BMW iX1 is nog niet getest door de onafhankelijke veiligheidsorganisatie EuroNCAP, maar zijn broer met verbrandingsmotor, de BMW X1, behaalde de maximumscore van vijf sterren. Er zijn geen reden om aan te nemen dat de 100% elektrische iX1 het minder goed zal doen. Wel moet opgemerkt worden dat als je maximale veiligheid wil, je best in de optielijst enkele pakketten aankruist, met technologieën als zelfstandig rijden met actieve rijbaancontrole, een intelligente snelheidsbegrenzer, verkeersbordherkenning, Cross-traffic, Evasion Aid, Crossroads Warning en Wrong-way Warning, die niet standaard zijn.

Alternatieven

Wie op zoek is naar een compacte premium-SUV, heeft heel wat opties voor alternatieven. Zo is er de iets ruimere Audi Q4 e-tron, waarvan Audi ook een basismotorisatie biedt en een versie met meer rijbereik dan de BMW iX1, en daarnaast ook een Sportback-coupéversie. Ook de iets compactere Volvo XC40 is verkrijgbaar met een keuze uit meerdere elektrische aandrijflijnen en als C40-coupéversie. De Mercedes-Benz EQA beschikt over een iets kleinere koffer en een oplaadvermogen dat beperkt is tot 100 kW, maar je hebt wel keuze tussen verschillende aandrijflijnen, en als je meer ruimte wil, kan je kiezen voor de Mercedes-Benz EQB. Ten slotte is er ook nog de alomtegenwoordige Tesla Model Y, die kan uitpakken met een oplaadvermogen tot 250 kW, een groter rijbereik en een vermogen tot 534 pk. Maar er is uiteraard ook nog keuze uit een lange lijst van alternatieven bij de non-premium autobouwers.

FAQ

Hoever rijdt een elektrische BMW iX1 xDrive 30 op een volle batterij?
Volgens de officiële WLTP-cyclus haal je uit de batterij met een bruikbare capaciteit van 64,7 kWh een rijbereik van 369 tot 440 km, afhankelijk van de gekozen configuratie. Het werkelijke rijbereik is onder andere afhankelijk van factoren als de buitentemperatuur, het type trajecten dat je aflegt, de snelheid, de belading, enz.
Hoe snel laadt de BMW iX1 op?
Standaard wordt de BMW iX1 geleverd met een 11 kW-boordlader, waarmee de batterij van 0% naar 100% opgeladen kan worden in 7 uur. Met de optionele 22 kW-boordlader daalt die tijd tot 3u45. Aan een DC snellader kan de iX1 laden aan een vermogen van 130 kW, goed voor 10-80% opladen in 29 minuten of 120 km in 10 minuten.
Hoeveel bedraagt het sleepvermogen van de BMW iX1?
De BMW iX1 xDrive30 heeft een toegestane ongeremde aanhangerlast van 750 kg en een dissellast van 75 kg.
Hoeveel kost een nieuwe BMW iX1?
De 313 pk sterke en vierwielaangedreven xDrive30 is (voorlopig?) de enige uitvoering van de BMW iX1. Hij kost je minimum € 57.950 zonder optionele extra’s.

Meer informatie

Tips van de redaktie