Sterke punten
- Legendarisch model met rijke historie
- Sportieve topprestaties
- Een van de meest exclusieve BMW’s
Zwakke punten
- Zie er maar eens een te vinden
- Duur onderhoud i.v.m. schaarse onderdelen
- Te kostbaar voor ‘gewoon’ gebruik
BMW M1 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW M1, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor BMW M1
-
BMW M1
€ 4.499,-Geen informatie- 165.000 km
- 03/2005
- 95 kW (129 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1030 Princesse Élisabeth -
BMW M1 M135i 2.0 306cv Auto xDrive M-Performance
€ 41.470,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 16.000 km
- 11/2022
- 225 kW (306 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-6700 Arlon
Interesse in een BMW M1
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De BMW M1 heeft inmiddels een legendarische status bereikt in de rijke historie van BMW
- Sportieve topprestaties, zowel op de weg als destijds op de circuits
- Een van de meest exclusieve en waardevolle BMW-modellen ooit
- Voor zijn tijd een zeer innovatieve en baanbrekende auto
Technische gegevens
Motorisatie
De BMW M1 werd aangedreven door een 3,5-liter zes-in-lijn benzinemotor met een vermogen van 204 kW (277 pk). De enige leverbare transmissie was een handgeschakelde vijfbak en ook heeft de BMW M1 altijd achterwielaandrijving. Deze motor werd ook gebruikt in de BMW M635CSi en later ook in de allereerste BMW M5. De motor bracht de BMW M1 naar een voor die tijd indrukwekkende topsnelheid van 265 km/u. De 100 km/u is in een voor die tijd indrukwekkende 5,8 seconden bereikt. In de race-uitvoeringen van de BMW M1 kon de motor zelfs een vermogen tot 735 kW (1.000 pk) leveren.
Afmetingen
De BMW M1 is ruim 4,3 meter lang, 1,8 meter breed en slechts iets meer dan 1,1 meter hoog. De wielbasismeet exact 2,6 meter. Hoewel deze afmetingen naar huidige maatstaven bescheiden zijn, is de BMW M1 nog altijd een indrukwekkende verschijning met zijn lage en brede silhouet.
De belangrijkste specificaties op een rij
BMW M1 | |
---|---|
Marktintroductie | 1978 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,36 x 1,82 x 1,14 m |
Wielbasis | 2,60 m |
Inhoud bagageruimte | Niet geregistreerd |
Ledig gewicht | 1.300 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.544 kg |
Cilinderinhoud | 3.453 cm3 |
Vermogen | 204 kW (277 pk) |
Koppel | 330 Nm |
Topsnelheid | 265 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 5,8 sec |
Tankinhoud | 116 l |
Verbruik | 12,9 l/100 km |
CO₂-uitstoot | Niet geregistreerd |
Varianten
Van de straatversie van de BMW M1 is maar één variant: de BMW M1. De auto is slechts korte tijd geproduceerd (1978-1981) en dat ook nog in beperkte aantallen. In totaal zijn slechts 453 exemplaren van de BMW M1 geproduceerd: 399 exemplaren van de straatversie en 53 exemplaren van de autosportversie. Voor de autosport waren er wel meerdere varianten van de BMW M1. Het bekendst is de Procar-versie, die in de vorm van het Procar Championship actief was in een raceklasse die speciaal voor de BMW M1 was opgericht. De BMW M1 voldeed ook aan de Group B-eisen en kon dus ook deelnemen aan Group B-raceklassen. Een nog extremere variant van de BMW M1 is de Group 5 autosportversie, met een vermogen van tot wel 1.000 pk! Dat is zelfs naar huidige maatstaven een zeer indrukwekkend vermogen.
Prijzen
De BMW M1 was in zijn tijd al een zeer exclusieve auto en daar hoort ook een stevig prijskaartje bij. De vanafprijs van de BMW M1 bedroeg destijds omgerekend ruim 100.000 euro. Voor de jaren zeventig was dat een enorm bedrag, zelfs voor een supercar. Een Ferrari 308 kostte bijvoorbeeld ongeveer de helft. Daarna heeft de BMW M1 zich gevestigd als een legendarisch model in de rijke historie van BMW, waar de autosportsuccessen van de BMW M1 verder aan hebben bijgedragen. Dat maakt de BMW M1 tot een gewilde klassieker. Samen met de zeldzaamheid zorgt dat voor hoge prijzen. Als er al een BMW M1 te koop wordt aangeboden, is dat vaak met een ‘prijs op aanvraag’. Soms worden er wel concrete vraagprijzen genoemd. Die liggen doorgaans tussen de 400.000 en 600.000 euro, mede afhankelijk van het aantal kilometers op de teller. Volgens sommige oldtimerhandelaren ligt de gemiddelde prijs voor een BMW M1 tegenwoordig op zo’n 450.000 euro.
Design
Buitenkant
De BMW M1 is een typische supercar uit de jaren zeventig: breed, laag, strakke lijnen en een duidelijke wigvorm. Het design komt van de beroemde ontwerper Giorgetto Giugiaro, maar was wel geïnspireerd op de BMW Turbo concept car uit 1972, die was ontworpen door BMW’s eigen ontwerper Paul Bracq. De BMW M1 is een tweezitter met middenmotor, wat zorgt voor een langgerekt silhouet. De carrosserie is niet gemaakt van blik, maar van het in die tijd zeer innovatieve glasvezel, een lichtgewicht maar sterk materiaal. Voor BMW zou de BMW M1 uitgroeien tot een designklassieker en de M1 heeft ook al als inspiratie gediend voor verschillende latere (concept-)modellen van BMW, in het bijzonder de M1 Homage uit 2008 en de Vision M Next uit 2019.
Binnenkant
Het interieur van de BMW M1 is qua design minder vooruitstrevend. Geheel volgens de toenmalige automode was het interieur vrijwel volledig zwart en bestond het uit eenvoudige, rechte lijnen. De BMW M1 biedt plaats aan twee personen. Sportieve prestaties staan voorop, luxe uitrustingen zoals BMW die doorgaans biedt, zijn tot een minimum beperkt. In die zin is de BMW M1 echt een raceauto voor de straat. Wel zijn airco en een radio gewoon aanwezig.
Veiligheid
Exclusieve sportauto’s zoals de BMW M1 worden doorgaans niet getest door veiligheidsorganisaties als de Euro NCAP. Bovendien is het een auto uit de jaren zeventig en toen bestonden dergelijke organisaties nog niet tot nauwelijks. Als sportief model moest de BMW M1 het ook doen zonder zaken als ABS of airbags, maar gordels zijn er natuurlijk wel. De race-uitvoeringen van de BMW M1 hebben bovendien ook een rolkooi, zodat de bestuurder/coureur ook bij zwaardere ongevallen ongedeerd blijft. De straatversie heeft zo’n rolkooi niet.
Alternatieven
Met de BMW M1 mengde BMW zich in het segment van de echte supercars. Een belangrijke rivaal uit eigen land is de Porsche 911, waarvan de sportiefste uitvoeringen zowel qua prijs als prestaties op een vergelijkbaar niveau zaten als de BMW M1. Ook heeft de Porsche 911 een iconisch design. Modellen van Lamborghini en Ferrari mogen natuurlijk ook niet in het overzicht ontbreken. De meest directe concurrenten van die merken waren de net zo beroemde Lamborghini Countach en de Ferrari 512 BB. Een concurrent van een merk dat helaas niet meer bestaat is de De Tomaso Pantera, die ook qua silhouet sterk aan de BMW M1 doet denken. Of eigenlijk andersom, want de De Tomaso was er eerder.