Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Hoofdfoto BMW M5.jpg

BMW M5

1 / 18
Hoofdfoto BMW M5.jpg
P90564702_highRes_the-all-new-bmw-m5-t.jpg
P90564716_highRes_the-all-new-bmw-m5-t.jpg
P90564717_highRes_the-all-new-bmw-m5-t.jpg
P90564719_highRes_the-all-new-bmw-m5-t.jpg
P90557400_highRes_the-all-new-bmw-m5-0.jpg
P90557402_highRes_the-all-new-bmw-m5-0.jpg
P90557426_highRes_the-all-new-bmw-m5-0.jpg
P90557428_highRes_the-all-new-bmw-m5-0.jpg
P90557429_highRes_the-all-new-bmw-m5-0.jpg
P90557435_highRes_the-all-new-bmw-m5-0.jpg
P90557476_highRes_the-all-new-bmw-m5-0.jpg
P90557481_highRes_the-all-new-bmw-m5-0.jpg
P90557485_highRes_the-all-new-bmw-m5-0.jpg
P90564513_highRes_the-all-new-bmw-m5-t.jpg
P90564528_highRes_the-all-new-bmw-m5-t.jpg
P90564530_highRes_the-all-new-bmw-m5-t.jpg
P90564543_highRes_the-all-new-bmw-m5-t.jpg

Sterke punten

  • Legendarische naam
  • Hoog vermogen, sterke prestaties
  • (Relatief) discreet

Zwakke punten

  • Hoge prijs
  • Hoog verbruik in realiteit
  • Hoog gewicht (meer dan 2,5 ton)

BMW M5 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW M5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:3 - 4.8s
Maximumsnelheid:250 - 305 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):232 - 357 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):9.9 - 14.8 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4855 x 1846 x 1456 mm
Portieren:4 - 5
Kofferruimte:520 - 530 liter
Aanhangergewicht:390 - 510 kg

BMW M5: 5 Reeks in superlatieven

Hoewel de sportieve M-afdeling van BMW vandaag wel meer modellen in zijn gamma heeft, is de M5 samen met de M3 één van de legendarische modellen van het merk die generatie op generatie terugkomen. Door de jaren heen steeg het aantal cilinders onder de motorkap van 6 naar 8 en zelfs 10, om in de huidige generatie een V8 te combineren met plug-in hybride technologie. Het basisidee van de M5 is echter steeds dezelfde gebleven: verschroeiende prestaties combineren met een relatief discreet koetswerk en een zeker comfort. Lees verder

Interesse in een BMW M5

BMW M5 tweedehands auto
BMW M5 nieuwe auto
BMW M5 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede punten

  • Legendarische bloedlijn als zevende generatie M5 sinds 1985
  • Knalprestaties
  • Verkrijgbaar als berline en als Touring breakmodel
  • Verbruik en uitstoot bij ‘braaf’ gebruik als plug-in hybride

Belangrijke gegevens

De BMW M5 is de sportieve afgeleide van de BMW 5 Reeks. Traditioneel krijgt hij heel wat aanpassingen, zowel op esthetisch als op technisch vlak, om hem sportief te doen ogen, rijden en presteren.

Motoren

Over het motorenpalet kunnen we kort zijn: de huidige BMW M5 is op dit moment verkrijgbaar met één enkele aandrijving (in afwachting van een eventuele ‘Competition’ of andere uitvoering), een plug-in hybride. De aandrijflijn is gebouwd rond een 4.395 cc grote TwinPower Turbo V8 die een vermogen levert van 430 kW / 585 pk en een koppel van 750 Nm. Het benzineblok wordt gecombineerd met een 145 kW / 197 pk sterke elektromotor met een koppel van 280 Nm, geïntegreerd in de achttraps versnellingsbak. Het totale systeemvermogen van de benzine- en elektromotor samen loopt op tot 535 kW / 727 pk en een koppel van maar liefst 1.000 Nm! Dat vermogen wordt verdeeld over de vier wielen via een M xDrive vierwielaandrijving die meer vermogen naar de achter- dan naar de voorwielen stuurt voor een achterwielaangedreven karakter. Er bestaat echter ook de mogelijkheid om via de instellingen te kiezen voor enkel achterwielaandrijving.

De prestaties van de M5 zijn exuberant. Ondanks het hoge gewicht van meer dan 2,5 ton voor de berline, sprint de M5 van 0 naar 100 km per uur in amper 3,5 seconden (3,6 seconden voor de Tourning). Standaard is de topsnelheid begrensd op 250 km/u, maar kruis je het ‘M Driver’s Package’ aan bij je bestelling, dan wordt de begrenzer verhoogd tot 305 km/u.

Een deel van zijn relatief hoge gewicht heeft de nieuwe BMW M5 te danken aan zijn batterijpakket. Dat beschikt over een capaciteit van 22,1 kWh (waarvan 18,06 kWh bruikbaar), wat in de M5 Berline officieel zorgt voor een puur elektrisch rijbereik van 68 km. Het WLTP-gehomologeerde verbruik bedraagt 1,7 liter per 100 km, terwijl de CO2-uitstoot officieel beperkt blijft tot 38 gram per kilometer. De M5 kan officieel ook tot 68 km 100% elektrisch rijden voor de batterij leeg is (67 km voor de Touring).

Afmetingen

Afmetingen
Lengte (m) 5,096 meter
Breedte (m) 1,970 meter
Hoogte (m) 1,510 meter
Wielbasis (m) 3,006 meter
Leeggewicht (kg) 2.510 kg

De BMW M5 beschikt over ongeveer dezelfde binnen- en buitenafmetingen als de basis die hij gebruikt, de nieuwste generatie van de BMW 5 Reeks. De M5 werd eerst gelanceerd in berline-uitvoering, maar sinds kort is hij ook voorgesteld als Touring breakmodel. Beide beschikken over vijf zitplaatsen, maar de Touring biedt een praktischere koffer. Bij de M5 berline is die 466 liter groot en is de achterbank niet neerklapbaar. De M5 Touring biedt een koffervolume van 500 liter dat dankzij een neerklapbare achterbank uit te breiden is tot 1.630 liter.

Uitvoeringen

De nieuwe M5 is dan wel beschikbaar als berline en als Touring breakmodel, verder is er qua uitvoeringen (voorlopig) niet meer keuze. Misschien komen er later wel speciale versies, zoals bijvoorbeeld een ‘Competition’ uitvoering, maar daarover is op dit moment nog geen info.

Naast de krachtige aandrijflijn die de M5 onderscheidt van de ‘gewone’ BMW 5 Reeks werd het model op heel wat vlakken aangepast voor een sportievere rij-ervaring. Zo is de koetswerkstijfheid verhoogd met allerhande verstevigingen, krijgt de M5 een adaptieve M ophanging en actieve vierwielsturing, en een high-performance M Compound remsysteem (met optioneel M Carbon keramische schijven).

Prijzen

Nieuwprijzen voor de Touring-versie van de BMW M5 zijn er nog niet, maar voor de berline vraagt BMW minimaal € 144.150. Traditiegetrouw zijn er nog heel wat betalende personaliseringsmogelijkheden voor de looks binnen en buiten en ook een aantal opties die de M5 nog sportiever maken. Denk bijvoorbeeld aan M Carbon keramische remmen, het M Driver Package dat de topsnelheid verhoogt tot 305 km/u of een antraciet dakhemel om er maar enkele te noemen. Opmerkelijk voor een sportief model: je kan de M5 ook bestellen met een trekhaak.

Tweedehandsprijzen zijn er nog niet voor de huidige generatie M5, aangezien het model net gelanceerd is, maar de vorige generaties zijn uiteraard wel makkelijk te vinden op de tweedehandsmarkt. De prijzen lopen echter sterk uiteen naargelang de generatie, de staat en de specifieke uitvoering. Check AutoScout24.be om jouw ideale BMW M5 te vinden.

Design

Buitenzijde

De M5 neemt de nieuwe BMW 5 Reeks of 5 Reeks Touring als basis, en behoudt dus de algemene lijnen van het model, maar maakt het verschil met de sportieve details zoals een M bodykit en spoilers/splitters/diffusers, koolstofvezel onderdelen, M lichtmetalen velgen (20 duim vooraan, 21 duim achteraan), vier stevige eindstukken voor de uitlaat en uiteraard de nodige M5-logo’s.

Binnenzijde

Binnenin voel je je als BMW-rijder meteen thuis, met ook hier het kenmerkende BMW Curved Display voor je neus. Uiteraard gaat het er in de M5 sprotiever aan toe, met M kuipzetels, een specifieke sportieve aankleding en ///M-logo’s bij de vleet. Voor de muziekliefhebbers: een Bowers & Wilkins Surround Sound System is standaard.

Veiligheid

Een specifieke onafhankelijke crashtestscore voor de BMW M5 is er niet, maar EuroNCAP testte wel de ‘gewone’ BMW 5 Reeks. Die behaalde de maximumscore van 5 sterren. Standaard beschikt de M5 over Front Collision Warning, Lane Departure Warning die ook zelf tegenstuurt, Evasion Assistant, Attentiveness Assistant en Speed Limit Info. De optionele Driving Assistant Professional brengt nog veel meer actieve rijhulpsystemen.

Alternatieven

Alternatieven voor de BMW M5 zijn er traditiegetrouw te vinden bij ‘huistuner’ Alpina, maar dat heeft echter zijn variant van de nieuwe BMW 5 Reeks nog niet voorgesteld. Je zou wel de B8 Gran Coupé kunnen overwegen, met 621 pk en het koetswerk van de BMW 8 Reeks Gran Coup vierdeurs coupé.

De traditionele concurrenten van de BMW M5 zijn te vinden bij Audi en Mercedes-AMG, die respectievelijk de RS6 en de E-Klasse AMG in hun aanbod hebben. Net als de M5 is de E-Klasse AMG verkrijgbaar als berline en als break, en wordt hij geleverd met een plug-in hybride aandrijflijn. Het benzineblok bij de Mercedes is echter een 3 liter zescilinder die het houdt op een vermogen van 585 pk (E 53). Bij Audi kan je de RS6 dan wel enkel krijgen als Avant breakmodel. Ook geen plug-in hybride technologie hier, maar wel een 4 liter grote V8 met een vermogen van 630 pk.

Andere mogelijke alternatieven zijn de AMG GT vierdeurs coupé met wat minder binnenruimte maar wel een vermogen dat oploopt tot 843 pk (63 S E Performance) of de Porsche Panamera (680 pk in de Turbo E-Hybrid uitvoering. Een fiscaal interessant 100% elektrisch alternatief (al zullen puristen misschien huiveren bij dat idee)? De 1.020 pk sterke Tesla Model S Plaid of de 952 pk sterke Porsche Taycan Turbo S (berline, of Sport/Cross Turismo) kunnen het antwoord zijn.

FAQ

Sinds wanneer is de BMW M5 op de markt?
De huidige, zevende generatie kwam in 2024 op de markt, maar de eerste generatie (E28) werd al in 1985 gelanceerd.
Hoe groot is de koffer van de BMW M5 Touring?
De BMW M5 biedt een koffervolume van 466 liter. In de M5 Touring is dat in vijfzits configuratie 500 liter, en met de achterbank neergeklapt 1.630 liter.

Beoordelingen voor BMW M5

4 Beoordelingen

4,8

Meer informatie

Modellen