Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
P90055811_highRes_the-new-bmw-535i-sed.jpg

BMW 5 Reeks F10/F11

1 / 7
P90055811_highRes_the-new-bmw-535i-sed.jpg
P90062158_highRes_bmw-5-series-sports-.jpg
P90119973_highRes_the-new-bmw-5-series.jpg
P90119977_highRes_the-new-bmw-5-series.jpg
P90147204_highRes_bmw-518d-sedan-in-gl.jpg
P90147207_highRes_bmw-520d-touring-in-.jpg
P90147211_highRes_bmw-520d-touring-in-.jpg

Sterke punten

  • Tijdloos design
  • Comfort en ruimte aan boord
  • Goed samenspel motor-versnellingsbak

Zwakke punten

  • Zwaarder dan voorganger
  • Kettingproblemen vroege dieselversies
  • Ophanging kan sneller slijten

BMW M5 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW M5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:3 - 4.8s
Maximumsnelheid:250 - 305 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):232 - 357 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):9.9 - 14.8 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4855 x 1846 x 1456 mm
Portieren:4 - 5
Kofferruimte:520 - 530 liter
Aanhangergewicht:390 - 510 kg

Een beetje normaler

De voorganger van deze F10 5 Reeks, de E60, had een zeer apart design van Chris Bangle dat bij zijn lancering niet unaniem positief werd onthaald, al begint het nu wel nog mooi op te drogen. Deze F10 is veel tijdlozer getekend, met een look die er nog altijd niet verouderd uitziet, ondanks het feit dat hij al meer dan 10 jaar oud is. De F10 (en zijn breakversie F11) was ook meer gericht op comfort dan zijn voorganger, het ligt aan je voorkeuren of dit positief of negatief is. De 5 Reeks F10/F11 was tot 2016 in productie.

Interesse in een BMW 5 Reeks F10/F11

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De BMW 5 Reeks heeft een traditioneler en daarmee ook tijdlozer design dan zijn voorganger, en ziet er dus nog steeds niet verouderd uit, ook omdat de nieuwe 5 Reeks sterk is gebaseerd op dit model. Ook het interieur kan nog mee met zijn tijd, al is het infotainment wel wat verouderd.

  • De focus lag bij deze generatie een stuk meer op comfort, wat je direct merkt aan boord. De zetels zitten comfortabel, de demping is goed en ook de geluidsisolatie is van een hoog niveau.

  • Toch is de dynamiek niet uit het oog verloren: het samenspel tussen de motoren en de 8-trapsautomaat van ZF is uitstekend. Voor een nog betere respons, bijvoorbeeld voor het beklimmen van steile wegen, kan je zowel de motorrespons en de automaat in Sport leggen.

  • Het motorenaanbod van de 5 Reeks F10/F11 is zeer uitgebreid, met vier- en zescilinders op benzine en diesel, en twee V8-benzinemotoren. Indrukwekkend was ook de M550d, een zescilinder diesel met 4 turbo’s!

Alle belangrijke gegevens over de BMW 5 Reeks F10/F11

Motoren

De BMW 5 Reeks F10/F11 had een erg uitgebreid motorenaanbod. Beginnend bij de benzinemotoren, was de instapmotor de 520i, een viercilinder turbo met 184 pk. Een stapje hoger stond de 523i, die maar tot 2011 is geleverd, en een 204 pk sterke 3 liter-zescilinder had. De 528 was oorspronkelijk ook een zescilinder met 240 pk, maar werd in 2012 vervangen door een viercilinder turbomotor van 245 pk.

Een stapje hoger stond de 530i, die tot 2013 is geleverd en een 268 pk sterke atmosferische zes-in-lijn had. Daarboven had je de 535i met 306 pk en twee turbo’s. De 550i vormde de top van het ‘gewone’ benzinegamma, met een 4,4 liter-V8 met twee turbo’s en 408 pk voor de facelift, en 450 pk na de facelift.

Op diesel had je vanaf 2013 een 518d met 143 of 150 pk, een gedowntunede versie van de 520d, die 184 pk en na de facelift 190 pk leverde. De 525d was oorspronkelijk een zescilinder van 204 pk, maar werd in 2011 vervangen door een viercilinder biturbodiesel van 211 of 218 pk. De 530d was altijd een zescilinder, oorspronkelijk met 245 pk en later met 260 pk. De 535d had een zescilinder biturbodiesel van 299 of 313 pk. Bijzonder was de M550d, een 3 liter-zescilinder diesel met 4(!) turbo’s en een piekvermogen van 381 pk. Achterwielaandrijving was standaard op elk model behalve de M550d, die vierwielaandrijving kreeg, een optie op de andere modellen vanaf

Bovenaan het gamma stond natuurlijk de M5, die voor het eerst een turbomotor kreeg: een 4,4 liter-V8 met twee turbo’s en 560 pk bij zijn lancering, al kwamen er later versies met tot 600 pk. Deze M5 was enkel met achterwielaandrijving en een automaat te krijgen.

De 5 Reeks F10 kon je ook als hybride krijgen, al ging het hier niet om een plug-in hybride maar eentje van het zelfladende type. De ActiveHybrid 5 combineerde de benzinemotor uit de 535i met een 40 kW sterke elektromotor voor een totaal vermogen van 340 pk en een 10% lager verbruik, maar de kofferruimte slonk wel met 145 liter. Ook het fiscale plaatje was en is niet erg voordelig.

Afmetingen

De BMW 5 Reeks F10/F11 is 4,91 meter lang, 1,86 meter breed en 1,46 meter hoog. De koffer is 520 liter groot in de berline en 560 tot 1.670 liter groot in de Touring, die ook een apart openende achterruit heeft om sneller spullen in te laden. De 5 Reeks F10/F11 kan 1,8 tot 2 ton trekken, afhankelijk van de motorisatie.

Uitvoeringen

Er zijn heel wat verschillende versies geweest van de BMW 5 Reeks F10/F11, maar over het algemeen werd het gamma als volgt ingedeeld: een naamloze basisversie, de Business, de Executive, de High Executive en bij sommige versies ook nog de M Sport Edition. Het M Sport-pakket kon je ook apart bijbestellen en gaf de 5 Reeks van na de facelift speciale bumpers en velgen. Na de facelift van 2014 was de basisuitrusting uitgebreider.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De BMW 5 Reeks F10/F11 is in 2016 uit productie gegaan en is dus niet meer nieuw te bestellen. De huidige generatie is de G30.

De BMW 5 Reeks F10/F11 is tweedehands al te vinden vanaf 8.000 euro, maar dat gaat om modellen met een extreem hoge kilometerstand en/of schade. Voor een exemplaar met minder dan 200.000 km betaal je minstens 10.000 euro, maar de echt interessante aanbiedingen beginnen pas bij 15.000 euro, waarvoor je ook een benzinemotor kan vinden die de komende tijd nog in de LEZ’s mag rijden. De M5 van deze generatie is te vinden vanaf 38.000 euro.

Design-highlights en interieur

De 5 Reeks F10 keerde op een bepaalde manier terug in de tijd vergeleken met zijn voorganger, de meer controversiële E60, aangezien hij designelementen overnam van de E39, nog altijd een van de meest geliefde 5 Reeksen. Denk maar aan de vouwen in de motorkap en de afgeronde vorm van het koetswerk. Het goede is dat deze generatie 5 Reeks nog altijd niet gedateerd oogt, en er zelfs goed uitziet met de basisvelgen. Het design kwam van Adrian van Hooydonk, die nog altijd aan het roer van de designafdeling van BMW staat. In 2014 kreeg het model een facelift, met iets ander getekende bumpers en lichtblokken.

Typisch modern BMW-interieur

Aan boord was er wel een grote verbetering te merken ten opzichte van de 5 Reeks E60, met een veel homogener dashboard, waarvan de basisvorm nog tot heel recent in de nieuwe modellen van BMW gebruikt werd. We zien de typische overkapte tellers, maar het centrale display zit nu iets meer naar voor, met daaronder een heel ergonomische middenconsole met logisch geplaatste en bereikbare knoppen. Er is veel binnenruimte, maar voor een optimale zit moet je de comfortzetels nemen met de uitschuifbare steunen voor de bovenbenen. De facelift van 2014 bracht nieuwe tellers en een vernieuwd infotainmentsysteem met zich mee, samen met nog extra uitrustingsmogelijkheden, maar de basisvorm bleef bewaard.

Rijhulp en veiligheid

De BMW 5 Reeks F10 werd in 2010 getest door Euro NCAP en kreeg de maximale 5 sterren toebedeeld, met uitstekende scores voor de bescherming van volwassen inzittenden en voor de rijhulpsystemen - al beperkte dat onderdeel zich toen nog tot het beoordelen van de snelheidsassistentie, het ESP-systeem en een gordelverklikker voor- en achteraan. Actieve rijhulpmiddelen heeft deze generatie 5 Reeks dus bijna niet.

Alternatieven

De BMW 5 Reeks F10/F11 streed tegen de W121 Mercedes E-Klasse en de Audi A6 C7, waarbij hij zich onderscheidde als de iets meer dynamische luxeberline of -break. De E-Klasse break was ruimer, de A6 beter afgewerkt en had een betere basismotor. De Jaguar XF van de eerste generatie was een alternatieve keuze, net als de Volvo S80 of de Lexus GS.

FAQ

Wat zijn de meest voorkomende problemen met de BMW 5 Reeks F10?
De vroege dieselmotoren hadden te maken met rekkende of slijtende kettingen, maar dat probleem werd al snel verholpen. Verder moet je rekening houden met sneller slijtende ophangingsonderdelen door het relatief hoge gewicht van deze 5 Reeks. Tenslotte moet je controleren of de automaat soepel schakelt en vlot vertrekt.
Hoeveel kan de BMW 5 Reeks F10 trekken?
Afhankelijk van de motorisatie kan de BMW 5 Reeks F10/F11 1,8 tot 2 ton trekken.
Mag de BMW 5 Reeks F10 binnen in de LEZ?
De 5 Reeks F10 heeft altijd een minstens Euro 5-motor, de modellen van 2014 en later zijn zelfs Euro 6-conform. Controleer dus of jouw stad deze motoren nog toelaat, zeker omdat deze 5 Reeks meestal als diesel werd verkocht.

Beoordelingen voor BMW M5

4 Beoordelingen

4,8