Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-m6-l-01.jpg

BMW M6

1 / 4
bmw-m6-l-01.jpg
bmw-m6-l-02.jpg
bmw-m6-l-03.jpg
bmw-m6-l-04.jpg

Sterke punten

  • Sportieve topprestaties
  • BMW-typerende luxe aan boord
  • Geavanceerde technologieën

Zwakke punten

  • Relatief hoog brandstofverbruik
  • Onderhoudskosten hoger dan gemiddeld
  • Relatief hoge afschrijving

BMW M6 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW M6, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW M6: elegante luxe en sportiviteit in één

De BMW M6 is de sportieve topversie van de BMW 6 Serie Coupé en Cabrio. De 'M' staat voor Motorsport, de sportdivisie van BMW die deze auto's bouwt. Er zijn drie generaties: E24 M6/M635CSi (1983-89), E63/64 M6 (2005/11) en de F06/F12/13 M6 (2012-19). Lees meer

Interesse in een BMW M6

BMW M6 tweedehands auto
BMW M6 nieuwe auto
BMW M6 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Krachtige motoren en verfijnde ondersteltechnologie zorgen voor sportieve topprestaties
  • Tegelijk voorziet het interieur in het voor BMW typerende comfort, luxe en mooie afwerking
  • Aan boord zijn ook de nodige geavanceerde technologieën, op het gebied van aandrijving en voorzieningen
  • Zeker in Nederland een van de meest exclusieve M-modellen

Technische gegevens

Motorisatie

De eerste generatie uit de jaren tachtig was voorzien van een 3,5-liter zes-in-lijn, de tweede generatie uit 2005 had een 5,0-liter V10 en de derde en laatste generatie uit 2012 had een 4,4-liter V8 onder de motorkap. De eerste generatie had een handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen. De tweede en derde generatie waren leverbaar met zowel een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen als met een zeventrapsautomaat. Wel was de handbak bij de tweede generatie alleen leverbaar in Noord-Amerika. Alle BMW M6-modellen hebben uitsluitend achterwielaandrijving.

Afmetingen

De eerste generatie BMW M6 was ongeveer 4,7 meter lang, 1,7 meter breed en 1,3 meter hoog. De derde generatie is het grootste model, met een lengte van 4,9 meter, breedte van 1,9 meter en een hoogte van nog steeds 1,3 meter. De tweede generatie zit hier met zijn afmetingen tussenin, maar zit dichter bij de derde dan de eerste generatie. De derde generatie is ook leverbaar als iets langere vierdeurs Gran Coupé, die net de vijf meter lengte aantikt.

De belangrijkste specificaties op een rij

BMW M6
Marktintroductie 1983, herintroductie 2005
Lengte x breedte x hoogte 4,76-5,00 x 1,73-1,90 x 1,36-1,40 m
Wielbasis 2,63-2,96 m
Inhoud bagageruimte 413-460 l
Ledig gewicht 1.500-1.955 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.850-2.410 kg
Cilinderinhoud 3.453-4.999 cm3
Vermogen 191 kW (260 pk)-412 kW (560 pk)
Koppel 330-680 Nm
Topsnelheid 245-250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,9-4,2 sec
Tankinhoud 70-80 l
Verbruik 9,9-15,2 l/100 km
CO₂-uitstoot 231-366 g/km

Varianten

De eerste generatie uit 1983 wordt ook tot de BMW M6-modellen gerekend, maar heette nog niet zo. Niet in Europa in ieder geval. Het model luisterde naar de naam BMW M635CSi. In Noord-Amerika en Japan droeg het model al wel de vereenvoudigde aanduiding M6. Nadat de productie in 1989 stopte, duurde het nog tot 2005 voordat de BMW M6 weer werd geïntroduceerd. Na de komst van een derde generatie BMW M6 in 2012 stopte de productie van de modellijn definitief in 2019, toen de BMW M6 werd opgevolgd door de BMW M8. De BMW M6 is op zichzelf al een exclusief BMW M-model en extra speciale uitvoeringen zijn er dan ook nauwelijks geweest. Wel zijn er verschillende carrosserievarianten. De eerste generatie was er alleen als tweedeurs coupé, de tweede generatie was er als Coupé en Cabrio en de derde generatie was er als Coupé, Cabrio en Gran Coupé. Dat is een soort vierdeurs coupé, of een sportief gelijnde vijfdeurs liftback. Net hoe je het wil noemen.

Prijzen

Alle BMW M6-modellen zijn officieel in Nederland geleverd. De BMW M635CSi had destijds een vanafprijs van omgerekend 83.000 euro, waarmee het in zijn tijd al een model in het hoge prijssegment was. De tweede generatie (2005-2012) had in de loop van zijn productie een vanafprijs van 160.000 tot 200.000 euro, waarbij het model na de facelift iets duurder werd en de Cabrio sowieso een hogere vanafprijs had dan de Coupé. De derde generatie (2012-2019) had een vanafprijs die afhankelijk van de gekozen carrosserievorm varieerde van 168.000 tot 190.000 euro.

Zeker in Nederland is de BMW M6 altijd een exclusieve auto geweest, met relatief lage verkoopaantallen en nu dus ook een beperkt occasionaanbod. Deze exclusiviteit heeft zijn prijs vergeleken met andere BMW-occasions van dezelfde leeftijd, maar dankzij een vrij hoge afschrijving is een BMW M6-occasion alsnog een stuk voordeliger dan toen hij nieuw was. De tweede generatie BMW M6 is bijvoorbeeld te vinden voor prijzen van 36.000 tot 48.000 euro. Voor de derde generatie moet je rekenen op prijzen van 38.000 tot 85.000 euro. De hogere prijzen ten opzichte van de tweede generatie komen vooral doordat de derde generatie simpelweg wat nieuwer is. Een BMW M635CSi is in Nederland beperkt beschikbaar. Reken voor een exemplaar in mooie staat op zo’n 70.000 tot 95.000 euro. Daarmee liggen de vraagprijzen bijna twee keer zo hoog als de gemiddelde vraagprijzen voor een BMW 635CSi, de niet M-variant van de auto.

Design

Buitenkant

Alle BMW M6-modellen hebben een langgerekte coupé-achtige vorm. De eerste generatie was weliswaar technisch gebaseerd op de BMW 5 Serie, maar was qua design meer een coupé-versie van de toenmalige BMW 7 Serie. De BMW M635CSi onderscheidde zich van de reguliere BMW 6 Serie Coupé met extra spoilerwerk, maar het geheel blijf vrij bescheiden. De tweede en derde generatie pakten het wat uitbundiger aan en onderscheiden zich met bredere bumpers met grote luchtinlaten en duidelijk aanwezige uitlaatpijpen. Het design van de tweede generatie BMW M6 is uitgesproken en smaakgevoelig gebleken, waar de derde generatie juist relatief anoniem is vormgegeven.

Binnenkant

In het interieur onderscheiden de BMW M6-modellen zich maar weinig van de reguliere BMW 6 Serie-modellen, maar verschillen zijn er wel. Zo hebben de BMW M6-modellen standaard sportstoelen en zit het interieur vol met M-accenten en een sportievere aankleding. Afhankelijk van de uitvoering zijn er bijvoorbeeld ook koolstofvezel-elementen. Aangezien de BMW M6 bijna altijd een tweedeurs coupé of cabriolet is, is de ruimte op de achterbank beperkt. De vierdeurs BMW M6 Gran Coupé is daarmee het meest praktische BMW M6-model.

Veiligheid

De BMW M6 of de reguliere BMW 6 Serie is nooit getest door de Euro NCAP. Wel kun je kijken naar veiligheidsuitrustingen. Zo is de tweede generatie BMW M6 voorzien van het BMW Advanced Safety System, dat onder meer zorgt voor een zo effectief mogelijke inschakeling van de airbags. Verder hebben de tweede en derde generatie BMW M6 systemen als tractiecontrole, stabiliteitscontrole en vanaf 2008 ook actieve hoofdsteunendie een whiplash helpen voorkomen.

Alternatieven

Zowel de klassieke BMW M635CSi- als de moderne BMW M6-modellen zijn sportieve, luxe coupés in het topsegment. De meest directe concurrenten voor de moderne BMW M6-modellen zijn de Audi RS5 Coupé en Cabrio en de AMG-varianten van de Mercedes-Benz C-Klasse Coupé en Cabrio modellen. Eventueel kunnen ook bepaalde uitvoeringen van de iconische Porsche 911 als concurrent worden gezien, ook voor de klassieke BMW M635CSi. Een wat alternatieve keuze in het segment is de Lexus LC 500, die luxe en sportiviteit combineert. Uit Amerika komt de Cadillac CTS-V Coupe als alternatief.

FAQ

Wat kost een BMW M6?
De BMW M6 had in Nederland een nieuwprijs van 160.000 tot 200.000 euro, afhankelijk van de modelgeneratie en uitvoering. Een BMW M6-occasion is te vinden voor prijzen van 36.000 tot 85.000 euro. Rekenen we ook de BWM M635CSi tot de BMW M6-modellen, dan lag de nieuwprijs op 83.000 euro en de huidige occasionprijzen op 70.000 tot 95.000 euro.
Hoeveel pk heeft een BMW M6?
Afhankelijk van de modelgeneratie heeft de BMW M6 een vermogen van 191 kW (260 pk) tot 412 kW (560 pk).
Hoe snel is een BMW M6?
Afhankelijk van de modelgeneratie bereikt de BMW M6 in 4,2 tot 6,9 seconden de 100 km/u en ligt de topsnelheid op 245 tot 250 km/u.

Beoordelingen voor BMW M6

6 Beoordelingen

4,8