Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
BMW M8

BMW M8

1 / 5
BMW M8
bmw-m8-coupe-back
bmw-m8-coupe-side
bmw-m8-coupe-front
bmw-m8-coupe-interieur

Sterke punten

  • Beschikbaar als Coupé, Gran Coupé en Cabrio
  • Bloedsnelle V8
  • Dagelijks bruikbaar

Zwakke punten

  • Hoge prijs
  • Stevig verbruik
  • Relatief kleine koffer

BMW M8 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW M8, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Sportieve vlaggenschip in drie versies

De originele BMW 8 Reeks uit de jaren 90 kreeg nooit een volwaardige M-versie, maar met de tweede generatie zette BMW in 2019 die situatie recht. De BMW M8 is er bovendien niet alleen als Coupé en Cabrio, maar ook als heuse vierdeursversie: de Gran Coupé.

Interesse in een BMW M8

BMW M8 tweedehands auto
BMW M8 nieuwe auto
BMW M8 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Sportieve vlaggenschip in drie versies

De originele BMW 8 Reeks uit de jaren 90 kreeg nooit een volwaardige M-versie, maar met de tweede generatie zette BMW in 2019 die situatie recht. De BMW M8 is er bovendien niet alleen als Coupé en Cabrio, maar ook als heuse vierdeursversie: de Gran Coupé.

Goeie redenen

  • Een 4,4 liter grote V8 met twee turbo’s voorin zorgt niet alleen voor 600 pk, maar ook voor een sprinttijd naar 100 km/u in minder dan 4 seconden.

  • Wie het allemaal graag nog net iets scherper en sneller wil, kiest voor de M8 Competition, die het vermogen nog een fractie opdrijft tot 625 pk.

  • Fan van de klassieke look? Dan is er de Coupé. Liever dakloos? Kies dan voor de Cabrio. Neem je wat extra passagiers mee? Dan is er de Gran Coupé.

  • De M8 mag dan wel 600 tot 625 pk hebben, de nodige rijmodi zorgen ervoor dat je deze potente sportieveling ook dagelijks ontspannen kunt rijden.

Alle belangrijke gegevens over de BMW M8

Motoren

Centraal in de BMW M8 staat één krachtbron: de 4,4 liter grote V8 met twee turbo’s die BMW ook in de M5 gebruikt. In de ‘gewone’ M8 is die goed voor 600 pk en 750 Nm, een vermogen dat via een achttrapsautomaat naar de vier wielen gaat. In de Coupé levert dat een sprinttijd naar 100 km/u op in 3,3 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Met het optionele M Driver’s Package kan de topsnelheid worden verhoogd naar 305 km/u. De Gran Coupé doet even snel over de oefening naar 100 km/u, de Cabrio heeft er 3,4 seconden voor nodig. Alle drie de modellen hebben dezelfde topsnelheid.

De M8 Competition verhoogt het vermogen van de V8 naar 625 pk, terwijl het koppel identiek blijft. Ook de overbrenging via de achttrapsautomaat naar de vier wielen blijft ongewijzigd. De sprinttijd naar 100 km/u verloopt voor alle modellen een tiende van een seconde sneller: 3,2 seconden voor de Coupé en de Gran Coupé, 3,3 seconden voor de Cabrio. Ook hier is de topsnelheid begrensd op 250 km/u en optioneel te verhogen naar 305 km/u.

Afmetingen

De BMW M8 Coupé heeft een lengte van 4,87 meter, breedte van 1,91 meter en hoogte van 1,36 meter. De M8 Cabrio rijdt zowat identieke afmetingen voor, maar knipt een centimetertje van de hoogte: 1,35 meter in totaal. De M8 Gran Coupé is flink langer: een lengte van 5,10 meter, breedte van 1,94 meter en hoogte van 1,42 meter.

Het **koffervolume van de BMW M8 Coupé bedraagt 420 liter met de achterbank rechtop. Door de ruimte die voorzien is voor de dakconstructie doet de M8 Cabrio het met een kleiner volume: 350 liter. Ondanks de grotere afmetingen beschikt de M8 Gran Coupé niet over een veel grotere koffer: 440 liter in totaal.

Uitvoeringen

De BMW M8 is beschikbaar in twee uitvoeringen: de ‘gewone’ M8 en de M8 Competition. De basisversie krijgt sowieso al de dieper uitgesneden M-voorbumper en achterbumper met diffusor, en de dubbele uitlaat aan weerszijden. Standaard staat de M8 op 19-duimsvelgen. De M8 Competition krijgt niet alleen meer vermogen, maar ook een anders afgestelde ophanging en stuurinrichting, en standaard 20-duimsvelgen. De buitenkant krijgt verder nog een sportuitlaat en glanzend zwarte accenten in plaats van chromen accenten.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de BMW M8 beginnen bij 159.200 euro voor de M8 Gran Coupé. De Competition-versie kost 176.700 euro. De M8 Cabrio heeft op zijn beurt een prijskaartje van 171.300 euro, met 188.800 euro voor de Competition-uitvoering. De M8 Coupé heeft tot slot een catalogusprijs van 162.300 euro, met ook hier een meerprijs van 17.500 euro voor de Competition-variant.

Tweedehandsprijzen voor de BMW M8 profiteren ook nu weer van de waardevaste reputatie van de Duitse premiummerken. De M8 is een groter nicheproduct dan de M3, M4 of M5, waardoor het aanbod relatief beperkt is. Toch mag je rekenen op een minimumprijs van 110.000 euro.

Voor de BMW M8 Coupé betaal je in Vlaanderen minimum 9.267,82 euro aan BIV en 3.044,51 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting. De M8 Cabrio ziet die bedragen oplopen tot minimum 10.187,61 euro en 3.076,12 euro, de M8 Gran Coupé tot respectievelijk 10.429,11 euro en 3.084,02 euro. In Brussel en Wallonië betaal je 4.957,00 euro aan BIV en 2.633,93 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting.

Design-highlights en interieur

De BMW M8 maakt zowel als Coupé, Cabrio en als Gran Coupé het visuele verschil met de gewone 8 Reeks natuurlijk in de sportievere aankleding. Die herken je aan de bumpers, de spoilers en de uitlaten, en aan de lichtmetalen velgen. Binnenin is het interieur voorzien van sportzetels, heel wat M-logo's en rode accenten voor de startknop, de versnellingspook en de programmeerbare rijmodi.

Met of zonder carbon

Het sportievere kleedje van de BMW M8-modellen is in de eerste plaats herkenbaar aan het niervormige radiatorrooster, dat dubbele spijlen krijgt. De voorbumper krijgt grotere luchtinlaten, de flanken hebben bredere wielkasten met kieuwvormige luchtsleuven net achter de voorste wielkasten. Standaard zijn die gevuld met 19-duimsvelgen. Achteraan is de kofferklep voorzien van een discrete spoiler, een diffusor in de achterbumper en een dubbele uitlaat aan weerszijden. Optioneel kan het koetswerk van de nodige accenten in carbon worden voorzien. De M8 Competition vervangt heel wat chromen accenten door glanzend zwarte en zet de M8 op 20-duims lichtmetaal.

Rode accenten

Binnenin zijn de sportzetels van de M8 overtrokken in een eigen lederen bekleding, en net als de rest van het interieur voorzien van de nodige M-logo's. De middenconsole krijgt specifieke sneltoetsen voor de rijparameters, de sportuitlaat en de schakeltijden van de automatische versnellingsbak. Twee programmeerbare knoppen op het stuur laten toe om individuele rijmodi te bewaren. Zij worden, net als de startknop en nog enkele andere details op de middenconsole, in het rood uitgevoerd.

Rijhulp en veiligheid

Opmerkelijk genoeg kreeg de BMW 8 Reeks – en dus ook de M8 - geen score in de crashtests van de Euro NCAP. Maar het leidt geen twijfel dat de M8 de maximumscore van vijf sterren zou wegkapen: als vlaggenschip van het BMW-gamma krijgt hij standaard zowat alle actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen die München te bieden heeft. Sommige daarvan kunnen in de optielijst nog verder worden uitgebreid.

Alternatieven

Bij de klassieke Duitse premiumconcurrent Mercedes zou je de nieuwe Mercedes-AMG SL en de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé als concurrenten kunnen beschouwen. Bij Audi is de RS 7 Sportback een alternatief, en als het volledig elektrisch mag zijn de RS E-Tron GT. Tel gerust ook de Porsche 911 mee, net als de Panamera (als alternatief voor de Gran Coupé).

FAQ

Wat is het verschil tussen de M8 en de M8 Competition?
De M8 Competition haalt 625 pk uit de 4,4 liter grote V8, houdt er een andere afstelling van de ophanging en stuurinrichting op na, en krijgt standaard andere details in de afwerking, zoals glanzend zwarte accenten en een sportuitlaat. Reken op een **meerprijs** van 17.500 euro.
Hoeveel kost de BMW M8?
De BMW M8 Gran Coupé is de **minst dure** M8, met een startprijs van 159.200 euro. Daarna volgt de M8 Coupé, met 162.300 euro, en dan de M8 Cabrio. Die heeft een catalogusprijs van 171.300 euro.

Meer informatie

Modellen