Ga naar hoofdinhoud
bmw-e30-l-01.jpg

BMW e30

1 / 4
bmw-e30-l-01.jpg
bmw-e30-l-02.jpg
bmw-e30-l-03.jpg
bmw-e30-l-04.jpg

Sterke punten

  • Tijdloze looks
  • Pittige motoren
  • Sportieve looks

Zwakke punten

  • Roestgevoelig
  • Niet vaak meer origineel te vinden
  • Brandstofverbruik bij sportief rijgedrag

De meest iconische 3 Reeks

In november 1982 lanceerde BMW de tweede generatie van de 3 Reeks. Die e30 groeide uit tot een waar icoon. Met dank aan de sportief gelijnde coupe (en zijn M3-derivaat) en sportieve vierdeurs sedan.

Interesse in een BMW e30

BMW e30 tweedehands auto
BMW e30 nieuwe auto

Goede redenen

  • De tweede generatie 3 Reeks (e30) is doorheen de jaren uitgegroeid tot een absoluut cultmodel. Zeker de M3 coupe is uitermate gegeerd.

  • Ongeacht de motorisatie, de e30 3 Reeks garandeert rijplezier dankzij het lage gewicht, achterwielaandrijving en pittige motoren.

  • De e30 M3 mag dan wel stilaan onbetaalbaar zijn, de e30 3 Reeks blijft betaalbaar.

  • Door zijn leeftijd is de e30 3 Reeks in te schrijven als een oldtimer. Interessant als weekendspeeltje dus.

Belangrijke gegevens over de BMW 3 Reeks (e30)

Motoren

Benzinemotoren

Instapmodel van de E30 werd de 316 (op basis van de M10), die meteen ook de enige motor was die ook zonder injectie op de markt kwam. Daarnaast verscheen als 4-cilinder nog de 318i, die verkrijgbaar was met 8 en 16 (318is) kleppen. De overige motoren (m.u.v. de M3-motor) werden gebouwd op basis van de 6 in lijn die al in de 5-reeks (E28) werd ingeplant. Deze was te verkrijgen in 320i, 323i en 325i en telkens met 6 of 12 (is) kleppen. Voor de 2de maal kwam BMW uit met een eta-variant, die economisch rijden moest mogelijk maken; de 325e.

De M3-motor werd gebouwd op basis van een ingekorte versie van de 6-clinder uit de E28, omdat de additionele cilinders een negatieve invloed hadden op de gewichtsverdeling en dus baanligging. Een keuze die achteraf de juiste bleek te zijn.

Dieselmotoren

De e30 3 Reeks kende ook 2 dieselvarianten, namelijk de 324d en 324td (met turbocompressor), die met zijn 6 cilinder en 12 kleppen ook ontleend werd uit de 5-reeks (E28).

De Audi Quattro inspireerde de ingenieurs in Munchen tot een eigen vierwielaandrijving. Deze voorloper van de X-drive kwam op de markt als de 325ix, die ook in touringvariant kon geleverd worden. De zware aandrijving kostte de E30 enkele van zijn sportieve pluimen, maar in ruil kreeg je een wagen die op de baan plakt. Een eigenschap waar de achterwielaangedreven varianten zeker niet van beticht kunnen worden.

Afmetingen

De BMW E30 was met zijn 5 zitplaatsen, 1645mm breed, 1380mm hoog en 4325mm lang en had een wielbasis van 2570mm. Hiermee had de Sedan exact dezelfde dimensies als de Touring.

Varianten

Vanaf eind ’82 werd de 2-deurs E30 uitgeleverd, de 4-deurs volgende enkele maanden later (begin ’83) en werd vergezeld van de Baur cabriolet met zijn specifieke rolbeugel. Deze 3 modellen liepen van de band tot en met april ’91. Vanaf juli 1985 werd de 2-deurs cabriolet op de markt gebracht en in september van datzelfde jaar volgt een subtiele facelift van de 2- en 4-deurs variant die zich voornamelijk liet zien in de voorbumper.

In februari 1986 laat het M-departement de M3 los op de markt. Het specifieke M-design zal met zijn 4 cilinder met 16 kleppen en minimum 195pk, zowel op als naast de piste, hoofden doen draaien door diens uitmuntende prestaties.

Vanaf juli ’87 komt de welgevormde Touring op de markt, in september volgt de 2de facelift van de 2- en 4-deurs carrosserie, de cabriolet zal pas gefacelift worden in ’90. De grootste verandering zijn de chromen bumpers die de weg vrijmaken voor volumineuzere antracietkleurige bumpers, die op verzoek meegespoten kunnen worden in de carrosseriekleur (als onderdeel van de Shadow-Line uitrusting). Ook de chromen strips rond voor- en achterruiten maakten plaats voor zwarte kunststof of zwart gecoate alu strip. Ook zijbumpers werden ontdaan van hun chromen strip en bestonden uit één geheel. De achterlichten werden een tikkeltje groter en ook de koplampen werden aangepakt en ontvingen drievoudige ellipsvormige reflectoren. Alle benzinemotoren waren nu ook voorzien van een geregelde katalysator.

Prijzen

Gezien het veelvoud aan modellen en de cultstatus van de E30 binnen en buiten de tuningwereld, is de prijsvork van een E30 zeer groot. Een onverprutste 4-cilinder (2- of 4-deursvariant) kost je al gauw €8.000 tot €15.000. Wil je een 6-cilinder, dan mag je hier nog een paar duizend euro bovenop tellen, mooie exemplaren flirten met de €20.000.

Wanneer we kijken naar de M3, dan mag je afhankelijk van de uitvoering rekenen op prijzen tussen de €50.000 en de €120.000.

Design

Buitenzijde

In tegenstelling tot de E21, zal je de 4- en 6-cilinders niet kunnen onderscheiden aan de dubbele lichten. De snoet van de E30 is geraffineerder dan de E21 en ook de sharknose is aanwezig, maar subtieler. Het lijnenspel van de E30 is onlosmakelijk verankerd met de carrosserie van de M3, ook al is dit een totaal andere bolide die zelf bredere wielen en wielkassen meekreeg. Wanneer je een E30 rijdt, ben je in je hoofd altijd een klein beetje een DTM-piloot.

Binnenzijde

Het E30-interieur is een stijlbreuk met het secce E10 en E21-interieur en de tellerpartij luidt met zijn geïntegreerde verbruiksmeter een nieuw tijdperk in. De stoelen zijn comfortabeler en de middenconsole die naar de chauffeur is gedraaid is gewoon een heel leuk en clever Duits design.

Alternatieven

Door zijn sportieve en licht agressieve snuit zal de BMW steeds als sportiever gepercipieerd worden in vergelijking met zijn directe concurrenten; de Audi 80 en de Mercedes 190 (desondanks hun even indrukwekkende sportpalmares). De auto die aan de grondslag lagen van het sportmodel; respectievelijk de Audi Quattro en de Mercedes 2.3, 2.5-16, Evo 1 of Evo2, zijn gewoon minder sexy. Wil je BMW rijden, maar niet de cult-premium betalen, kijk dan gerust even wat terug of vooruit in de BMW-annalen; ook de E21 of E36 zijn meer dan puike auto’s.

FAQ

Welke BMW E30 moet ik kiezen?
Smaken verschillen, maar de E30 touring is en blijft een leuke wagen die sportiviteit en bruikbaarheid combineert. Zoek je een leuke manier om de kinderen af te zetten aan de jeugdbeweging… bij deze heb je die gevonden. De weg naar huis was nog nooit zo leuk.
Is een E30 een goede eerste oldtimer?
Aan rijplezier zal het je niet ontbreken, zoveel is duidelijk. De achterliggende vraag is of je de premium die komt met een cultauto wilt betalen voor een model dat hoogstwaarschijnlijk ooit onder handen is genomen door een huis-tuin-keuken-E30-mecanicien. Kom daarom zeker ook eens naar de minder gewilde en gekende E21, die de afgelopen jaren zeker in de lift zit.
Is de BMW e30 M3 een goede auto?
De cultstatus overklast de rij-eigenschappen misschien wel wat maar je kan niet ontkennen dat de e30 M3 de grondbeginselen legde van het BMW M dat we nu nog steeds kennen.