Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24-modelpagina-bmw-e46_04.jpeg

BMW 3 Reeks (E46)

1 / 5
AS24-modelpagina-bmw-e46_04.jpeg
AS24-modelpagina-bmw-e46_05.jpeg
AS24-modelpagina-bmw-e46_06.jpeg
AS24-modelpagina-bmw-e46_07.jpeg
AS24-modelpagina-bmw-e46_09.jpeg

Sterke punten

  • Romige zescilinders-in-lijn
  • Beschikbaar in verschillende versies
  • Een van de beste M3-generaties

Zwakke punten

  • Goeie exemplaren moeilijk te vinden
  • Niet de grootste
  • Matige score Euro NCAP

BMW 3 Reeks (alle) Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW 3 Reeks (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Comfort, luxe, en bakkenvol rijplezier

De E46-generatie van de BMW 3 Reeks kwam in 1998 op de markt. De opvolger van de E36-generatie werd niet zozeer groter, krachtiger of luxueuzer, maar wel sportiever. Tel dat op bij een ruim aanbod aan Berlines, Tourings, Coupés, Cabrio’s en zelfs opnieuw een Compact, en de E46 is een van de meest populaire generaties van de 3 Reeks ooit.

Interesse in een BMW 3 Reeks (E46)

BMW 3 Reeks (E46) tweedehands auto
BMW 3 Reeks (E46) nieuwe auto
BMW 3 Reeks (E46) dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Comfort, luxe, en bakkenvol rijplezier

De E46-generatie van de BMW 3 Reeks kwam in 1998 op de markt. De opvolger van de E36-generatie werd niet zozeer groter, krachtiger of luxueuzer, maar wel sportiever. Tel dat op bij een ruim aanbod aan Berlines, Tourings, Coupés, Cabrio’s en zelfs opnieuw een Compact, en de E46 is een van de meest populaire generaties van de 3 Reeks ooit.

Goeie redenen

  • Een ruim aanbod aan koetswerkmogelijkheden. De E46-generatie was er vooral opnieuw als Berline en Touring, maar kreeg eveneens een Coupé, een Cabriolet en ook nu weer een soort hatchback, de Compact.

  • Romige zescilinders-in-lijn. Van de 320i tot de 330i en uiteraard de niet te missen M3: de E46-generatie van de BMW 3 Reeks pakte weer uit met muzikale en koppelrijke zescilinders, die het toen nog volledig atmosferisch deden.

  • Een van de** beste generaties** van de M3. De E46-generatie deed er vergeleken met zijn voorganger maar een handvol pk’s bovenop, maar werd een veel sportievere auto. Daardoor is hij vandaag bij liefhebbers bijzonder gegeerd.

  • Doordat de E46-generatie van de 3 Reeks zo goed in de smaak viel, is er vandaag een uitgebreid tweedehandsaanbod.

Alle belangrijke gegevens over de BMW 3 Reeks (E46)

Motoren

Ten tijde van de E46-generatie van de BMW 3 Reeks was er nog lang geen sprake van elektrificatie, en ook turbomotoren waren bij BMW eerder uitzondering dan regel. Het motorgamma bestond uit vier- en zescilinders-in-lijn op benzine en diesel. Te beginnen bij de 316i, die eerst een 1.9-viercilinder van 105 pk onder de motorkap had, maar die inruilde voor een 1.6-viercilinder van 116 pk en bij de introductie van het Valvetronic-klepliftsysteem voor een 1.8-viercilinder van 116 pk. De 318i gebruikte aanvankelijk dezelfde 1.9-viercilinder, maar dan met 118 pk. Nadien schakelde hij over naar een 2.0-viercilinder met 143 pk en later 150 pk.

Het aanbod aan atmosferische zescilinders-in-lijn, nog steeds de motorspecialisatie van BMW, begon bij de 320i. Die kreeg een 2.0-zes-in-lijn van 150 pk en later 170 pk. De 323i haalde 170 pk uit een 2.5-zes-in-lijn, en werd na een tijdje afgelost door de 325i, die 192 pk uit hetzelfde blok haalde en optioneel vierwielaandrijving kreeg. De 328i haalde 193 pk uit een atmosferische 2.8-zes-in-lijn en werd na enkele jaren afgelost door de 330i, met 231 pk sterke 3.0-zes-in-lijn. Ook hier was vierwielaandrijving een optie.

De potente BMW M3 van de E46-generatie gebruikte een atmosferische 3.2-zescilinder-in-lijn van 343 pk. BMW deed er nog een schepje bovenop met de lichtere M3 CSL, die 360 pk uit dezelfde zescilinder puurde.

Het dieselaanbod was ook nu weer minder uitgebreid. Aanvankelijk beschikte de E46-generatie van de BMW 3 Reeks over twee dieselmotoren. De 320d was een 2.0-viercilinder turbodiesel met 136 pk en later 150 pk, de 330d een 3.0-zescilinder turbodiesel met 184 pk en later 204 pk. Vierwielaandrijving was een optie op deze 330d. Kort na het debuut van de E46 kregen beide dieselmotoren het gezelschap van de 318d, een 2.0-viercilinder turbodiesel van 116 pk.

Afmetingen

De BMW 3 Reeks Berline van de E46-generatie had een lengte van 4,47 meter, breedte van 1,74 meter en hoogte van 1,42 meter. De Touring zette zowat identieke afmetingen neer. De Coupé en Cabrio voegden iets aan de lengte en breedte toe, maar schaafden van de hoogte dan weer iets af. De BMW 3 Reeks Compact hield er tot slot een lengte van 4,26 meter op na.

Het koffervolume van de 3 Reeks (E46) is uiteraard het kleinst in de Cabrio. Daar bedraagt het door de ruimte die voor de dakconstructie wordt voorzien amper 260 liter. In de Compact krijg je 310 liter, in Coupé 410 liter. De Touring houdt het met de rugleuning van de achterbank rechtop op 435 liter, maar met de rugleuning neergeklapt maak je 1.345 liter vrij. De grootste koffer is die van de Berline: 440 liter.

Uitvoeringen

De E46-generatie van de BMW 3 Reeks was er niet zozeer in klassieke uitrustingsversies – de standaarduitrusting hing vooral van de motor af – maar wel in verschillende koetswerkversies. Zo waren de Berline (vierdeurs) en Coupé (tweedeurs) klassiekers, en werden ze aangevuld door de Touring (breakversie) en Cabrio. En dan was er de Compact, een soort driedeursversie die visueel nog het meest weg had van een Coupé zonder koffer. Van alle koetswerkversies behalve de Touring en Compact was de M3-versie de sportieve kers op de taart.

Tweedehandsprijzen

De tweedehandsprijzen van de E46-generatie van de BMW 3 Reeks schommelen heel sterk. Dieselmodellen met hoge kilometerstanden vind je voor een spreekwoordelijke appel en een ei, benzinemodellen met zescilinder en lagere kilometerstanden vallen in de smaak bij de liefhebbers, waardoor hun waarde vaak flink hoger ligt. Een 316i of 318i met zo’n 150.000 kilometer op de teller koop je voor zo’n 5.000 euro, een 328i met die kilometerstand gaat voor 8.000 euro en meer. Vind je een zescilinder met lage kilometerstand, dan mag je niet terugschrikken van prijzen van 15.000 euro en meer. De M3 van de E46-generatie vind je zelden nog voor minder dan 40.000 euro...

Design-highlights en interieur

De E46-generatie is de laatste ‘klassieke’ generatie voor de controversiële designer Chris Bangle de 3 Reeks onder handen nam. Aan de binnen- en buitenkant houdt hij er dus een traditionele lijn op na met de typische BMW-designkenmerken.

Klassieke looks

Pas vanaf de E90-generatie ging BMW echt creatief aan de slag met de typische designkenmerken, dus de E46 mag je gerust beschouwen als de laatste ‘klassieke’ 3 Reeks. Vergeleken met de E36 ruilde hij de hoekige lijnen in voor vloeiendere, afgeronde vormen, maar zijn niervormige radiatorrooster was eveneens bescheiden, hij kreeg dubbele koplampen aan weerszijden en in profiel de kenmerkende hofmeisterknik. De M3 van de E46-generatie viel vooral op door zijn uit de kluiten gewassen wielkasten en aparte spiegels, terwijl zijn sportieve bodykit in een iets meer bescheiden versie ook voor de gewone modellen te krijgen was.

Op de bestuurder gericht

Binnenin richt de E46-generatie het dashboard opnieuw richting bestuurder, terwijl de boordplank een iets meer horizontale oriëntatie kreeg. De afwerkingsmogelijkheden voor het interieur waren opnieuw talrijk, met stof, leder of een combinatie van beide voor de zetels, eventueel houtinleg in het interieur, en optioneel zelfs de eerste ingebouwde navigatiesystemen in de 3 Reeks.

Rijhulp en veiligheid

De E46-generatie van de BMW 3 Reeks scoorde beter dan zijn voorganger in de crashtests van de Euro NCAP, maar kreeg toch nog redelijk wat opmerkingen over zijn voetgangersveiligheid.heeft niet de beste reputatie als het op veiligheid aankomt. Frontale en zijdelingse airbags voor de passagiers vooraan waren standaard, de zijdelingse exemplaren voor de achterste passagiers waren optioneel.

Alternatieven

Klassieke alternatieven voor de BMW 3 Reeks zijn uiteraard de Duitse premiumconcurrenten, de Audi A4 en Mercedes C-Klasse. Wil je toch bij BMW blijven voor de zescilinder-in-lijn, manuele bak en achterwielaandrijving, dan kun je eventueel ook kijken bij de voorganger en opvolger van deze E46, de E36 en E90.

FAQ

Hoeveel kost een BMW 3 Reeks van de E46-generatie vandaag?
De E46-generatie van de BMW 3 Reeks was destijds bijzonder populair, dus er bestaat een ruim tweedehandsaanbod. Vooral de basismotoren – de viercilinders – zijn vandaag behoorlijk goedkoop, maar de liefhebbersexemplaren, bij voorkeur een Coupé of Berline met zescilinder-in-lijn en manuele bak en zonder al te hoge kilometerstand, wisselen vandaag makkelijk voor 10.000 euro van eigenaar.
Is de E46-generatie van de BMW 3 Reeks betrouwbaar?
De E46-generatie heeft op betrouwbaarheidsvlak een betere reputatie dan zijn voorganger. Onthoud vooral dat de meeste tweedehandsexemplaren er vandaag hoge kilometerstanden op nahouden, en dat een nauwkeurig onderhouden E46 met een hogere vraagprijs je wellicht minder problemen zal opleveren dan een goedkoper exemplaar met een vage voorgeschiedenis.