Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
BMW-335i_Coupe-2007-1600-02.jpg

BMW 3 Reeks E90/91/92/93

1 / 17
BMW-335i_Coupe-2007-1600-02.jpg
BMW-335i_Coupe-2007-1600-07.jpg
BMW-M3_Coupe-2008-1600-2b.jpg
BMW-M3_Coupe-2008-1600-06.jpg
BMW-3-Series-2009-1600-0c.jpg
BMW-3-Series-2009-1600-02.jpg
BMW-3-Series-2009-1600-13.jpg
BMW-320d_Touring-2006-1600-25.jpg
BMW-320d-2006-1600-0a.jpg
BMW-320d-2006-1600-02.jpg
BMW-320d-2006-1600-06.jpg
BMW-320d-2006-1600-15.jpg
BMW-320d-2006-1600-16.jpg
BMW-320d-2006-1600-17.jpg
bmw-335i-cabrio-side
bmw-335i-cabrio-back
BMW-335i_Coupe-2007-1600-1e.jpg

Sterke punten

  • Rijdynamiek
  • Als berline, coupé, cabrio en break
  • Heerlijke én enige M3 met V8

Zwakke punten

  • Enkele onbetrouwbare motoren
  • Afwerking niet op niveau concurrentie
  • Touring heeft niet zo’n grote koffer

BMW 3 Reeks (alle) Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW 3 Reeks (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Intro

De BMW 3 Reeks E9x had als monumentale taak om de E46 op te volgen, die een grote indruk naliet op de autowereld met zijn knappe design, zijn geweldige rijgedrag en zijn iconische M3-versie, wiens hoogtoerige zescilinder nog steeds op het verlanglijstje van menig autoliefhebber staat. De E9x (vanaf deze generatie splitste BMW de koetswerkvarianten op in verschillende modelcodes: E90 is de sedan, E91 is de Touring, E92 de coupé en E93 de cabrio) werd groter, ruimer en comfortabeler dan zijn voorganger, maar bood nog altijd een voorbeeldige rijdynamiek en een aangenaam motorengamma. Het summum was de M3, de enige M3 met een V8-motor onder de kap.

Interesse in een BMW 3 Reeks E90/91/92/93

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Het motorenpalet van de E9x BMW 3 Reeks was zowel uitgebreid als aangenaam, met zuinige viercilinders tot krachtige zescilinders en de exotische V8 uit de M3. Over het algemeen zijn de diesels iets betrouwbaarder, op de N47 2.0 na, maar die zijn niet meer welkom in de meeste LEZ’s.

  • Aan boord was de materiaalkeuze en afwerking misschien niet op het niveau van Audi, maar de bouwkwaliteit is solide en een goed verzorgd exemplaar moet nog altijd vrij zijn van kraakjes of rammeltjes.

  • De 3 Reeks cabrio (E93) kreeg een metalen klapdak, dat het geluidscomfort en de isolatie in gesloten toestand drastisch verbeterde. Exact hetzelfde dak werd herbruikt voor zijn opvolger, de 4 Reeks F33.

  • Deze generatie 3 Reeks was ook de eerste met de befaamde 35i- en 35d-motoren, zeer krachtige zescilinders met (twee) turbo’s die de prestaties van de M3 evenaarden, maar met een veel lager verbruik.

Alle belangrijke gegevens over de BMW 3 Reeks E9x

Motoren

Het motorenaanbod van de 3 Reeks E9x was erg uitgebreid en varieert ook met het bouwjaar.

Bij de lancering had je op benzine enkel atmosferische viercilinders: de 318i en 320i, een 2 liter-viercilinder van 129 of 150 pk, de 325i, een 2,5 liter-zescilinder van 211 of 218 pk en de 330i, een 3 liter-zescilinder van 258 pk. Iets later, met de lancering van de E92 coupé, volgde de 335i, een 306 pk sterke zescilinder met twee turbo’s. Na de facelift had je ook nog een 316i van 122 pk die het gat vulde met de krachtiger geworden 318i.

Op diesel had je bij de lancering de 318d, een 2 liter-viercilinder van 122 pk, de 320d van 163 pk, de 325d, een 3 liter-zescilinder van 197 pk en de 330d van 231 pk. De 335d kwam eind 2006 en leverde 286 pk en maar liefst 580 Nm. Na de facelift kwam er ook een 316d.

Een manuele zesbak was standaard, optioneel had je ook een zestrapsautomaat. xDrive-vierwielaandrijving was beschikbaar op de zescilindermotoren en na de facelift ook op de 320d.

De topversie was de M3, die een volledig nieuwe 4 liter-V8 van 420 pk onder de kap had, een op de V10 uit de M5 gebaseerd blok die tot boven de 8.000 toeren per minuut kon draaien. Het is de enige generatie M3 met V8 die ooit is geproduceerd.

Met de facelift van 2008 kreeg zowat het volledige motorengamma een update, met hogere vermogens dankzij nieuwe dieselmotoren en benzinemotoren met directe injectie voor een lager brandstofverbruik. De nieuwe N47 2 liter-dieselmotor had start-stop en een distributieketting. Deze motor staat er echter om bekend in zijn eerste productiejaren (tot 2010) problemen te hebben met rekkende kettingen, die beginnen te tikken en uiteindelijk voor motorproblemen kunnen zorgen. Een herstelkost van ongeveer 3.000 euro, aangezien de ketting volledig in de motor geïntegreerd zit.

Een ander vaak voorkomend probleem met deze generatie 3 Reeks is de elektrische waterpomp, die kan het na verloop van tijd begeven. Er is geen waarschuwing voor het probleem en als de motortemperatuur plots oploopt, is het al te laat. De kosten om dit te vervangen vallen mee, maar het is een duur onderdeel.

Tenslotte kunnen de oudere benzinemotoren (zonder directe injectie) meer olie beginnen verbruiken en hebben de nieuwere motoren met directe injectie injectoren die het kunnen begeven. Die injectoren zijn zeer duur. De 320si, een speciale reeks met een hoogtoerige viercilinder-benzinemotor, heeft last van scheurende cilinderwanden. De eerste 335i’s hadden ook last van kapotte brandstofpompen en turbo’s die de geest geven.

Afmetingen

De BMW 3 Reeks E90 berline is 4,52 meter lang, 1,82 meter breed en 1,42 meter hoog. De E91 Touring is exact even lang en breed, maar wel 2 centimeter hoger. De E92 Coupé en E93 Cabrio zijn 4,58 meter lang, 1,78 meter breed en 1,40 meter hoog.

De kofferruimte is 460 liter groot in de berline, 450 tot 1.375 liter in de Touring, 430 liter in de Coupé en 210 tot 350 liter in de Cabrio. Daarmee was vooral de Touring een van de minst praktische in zijn klasse. Het maximale trekvermogen varieert van 1.100 tot 1.800 kilo.

Uitvoeringen

Bij de pre-faceliftmodellen bestond het gamma uit drie uitvoeringen: een basisversie zonder naam, de Executive en de High Executive. Na de facelift had je ook nog de Business Line, Luxury Line en M Sport Edition.

Hoe dan ook moet je opletten welke opties er allemaal op de wagen zitten, want er is heel wat verschil qua uitrusting, zelfs binnen dezelfde uitvoering. De basisuitrusting was ook niet erg uitgebreid, de optielijst dan weer wel.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Je vindt al een BMW 3 Reeks E9x vanaf 2.500 euro, dan heb je een 320d met weinig opties en een extreem hoge kilometerstand, vaak met een beetje schade. De nettere exemplaren van voor de facelift beginnen bij zo’n 6.000 euro, voor een faceliftmodel moet je zo’n 8.000 euro rekenen. De E92 Coupé is een stukje duurder dan de berline en de Touring en kost minstens 9.000 euro voor een exemplaar met een redelijke kilometerstand. De E93 Cabrio kost zo’n 1.000 euro meer.

Design-highlights en interieur

De BMW 3 Reeks E90 was een stukje groter dan zijn voorganger, dankzij een langere wielbasis, met als doel de ruimte aan boord te verbeteren. Ook zijn design was volledig nieuw, met rechtere lijnen, een motorkap die net tot aan de toppen van de grotere niergrille reikt en achterlichten die hun hoekje ingevuld zien met een wit knipperlicht. De facelift (LCI) van 2008 bracht kleine maar geslaagde veranderingen met zich mee, met onder andere LED-knipperlichten in de koplampen, LED-achterlichten en nieuwe velgdesigns die de wagen minder plomp deden ogen.

Tussentitel

Aan boord zette de E9x de toon qua interieur die nog heel lang zou blijven bestaan binnen BMW. De tellers waren zeer goed afleesbaar en nieuw ten opzichte van de E46 was het hoog geplaatste (en optionele) iDrive-systeem met de typische overkapping. Dat iDrive-systeem kreeg een grondige update met de facelift van het model. Optioneel kon je het interieur aankleden in leer en afwerken met hout, standaard kreeg je donkergrijze stof en zilverkleurige sierstrips. Let ook op de zetels: zie je een uitschuifbare steun voor de onderbenen, dan zijn het de sportstoelen, die een stuk meer steun bieden dan de standaardzetels. De E9x debuteerde ook een hele reeks extra sensoren en elektronische snufjes op de 3 Reeks, zaken die dus ook kapot kunnen gaan. Een check met een diagnosetool bij het bekijken van een wagen kan veel waard zijn.

Rijhulp en veiligheid

De BMW 3 Reeks E90 kreeg in 2005 de maximale 5 sterren van Euro NCAP, 4 sterren voor de bescherming van kinderen aan boord en slechts 1 ster voor de bescherming van voetgangers. De E9x kon uitgerust worden met frontale, zijdelingse en gordijnairbags. Dit zijn zogenaamde tweetraps airbags, die minder hard afgaan als het een minder harde impact is. Ook zijn er sensoren in de passagierszetel die detecteren of er iemand aanwezig is en dus bepalen of die airbag afgaat of niet.

Alternatieven

De BMW 3 Reeks E9x streed vooral tegen de Audi A4 en Mercedes C-Klasse, maar er waren ook andere alternatieven uit die tijd: de Lexus IS, die enkel als berline en als cabrio op de markt was, de Jaguar X-Type en de Alfa Romeo 159. Qua rijdynamiek en motorenkeuze staat de BMW op kop, maar zijn concurrenten halen hem in qua binnenruimte, comfort en afwerking.

FAQ

Is de BMW 3 Reeks E90 betrouwbaar?
De N47-dieselmotor van na de facelift (316d, 318d en 320d) had tot 2010 problemen met een rekkende ketting, die eerst begint te tikken en er uiteindelijk voor zorgt dat de hele motor vervangen moet worden. Controleer dus of dit al is aangepakt. Andere problemen staan hierboven vermeld onder ‘Motoren’.
Wat is er veranderd met de BMW E90 325i facelift?
De 325i van voor de facelift had de 2,5 liter N52 zescilinder, de facelift had de 3 liter N53-motor met directe injectie en een lager theoretisch verbruik.
Hoeveel BMW 3 Reeks E9x zijn er verkocht?
In totaal zijn er meer dan 3 miljoen BMW 3 Reeks E9x’s verkocht, waarmee het een van de meest succesvolle modellen van BMW ooit is.