Ga naar hoofdinhoud
P90080337_highRes_the-new-bmw-1-series.jpg

BMW 1 Reeks F20

1 / 7
P90080337_highRes_the-new-bmw-1-series.jpg
P90257974_highRes_the-new-bmw-1-series.jpg
P90257978_highRes_the-new-bmw-1-series.jpg
P90269835_highRes_the-new-bmw-1-series.jpg
P90269845_highRes_the-new-bmw-1-series.jpg
P90269869_highRes_the-new-bmw-1-series.jpg
P90076758_highRes_the-new-bmw-1-series.jpg

Sterke punten

  • Compacte hatchback met achterwielaandrijving
  • Goede motoren
  • Uitrustingsmogelijkheden

Zwakke punten

  • Weinig ruimte achterin
  • Ophanging op slecht wegdek
  • Oncomfortabele standaardstoelen

De laatste in zijn soort

De BMW 1 Reeks had vroeger het USP van een achterwielaandrijver te zijn, wat uniek was in zijn klasse van compacte middenklassers. Deze F20, de tweede generatie 1 Reeks, was daarin de laatste in zijn soort en was in productie van 2012 tot 2019, met een facelift in 2015. Het gros van de modellen is geleverd als 114 of 116 op benzine of diesel, maar er waren ook enkele sportversies: de M135i en M140i. Wilde je een volwaardig M-model, dan moest je bij de coupéversie (M)2 zijn. De opvolger van de F20 1 Reeks, de F40, heeft voorwielaandrijving.

Goede redenen

  • Dankzij zijn achterwielaangedreven basis en zijn multilink-ophanging was de BMW 1 Reeks F20 gezegend met een zeer goede rijdynamiek. De balans was uitstekend en de ophanging zorgde voor een goede koetswerkcontrole.

  • Iets waar BMW erg goed in is, is het bouwen van motoren. Ook de 1 Reeks is daarom uitgerust met soepele en pittige turbomotoren, van 3 tot 6 cilinders, al is het gros van de modellen natuurlijk uitgerust met een van de basismotoren.

  • Toch was het niet enkel sportiviteit in de 1 Reeks F20, want ook op comfortniveau sloeg het model een goede balans dankzij aangename (en optionele) sportzetels. Ook qua uitrusting leende de 1 Reeks wat luxe van zijn grotere broers.

  • De topversies van de 1 Reeks F20 waren de M135i en M140i, met zescilinder turbomotoren onder de kap van meer dan 300 pk en achter- of vierwielaandrijving.

Alle belangrijke gegevens over de BMW 1 Reeks F20

Motoren

Er zit wat verschil tussen de motoren en hun positionering van voor of na de facelift (LCI). Bij zijn lancering had je op benzine de 114i van 102 pk, de 116i van 136 pk, de 118i van 170 pk, de 120i van 177 pk, de 125i van 218 pk en de M135i van 320 pk. Allemaal viercilinder turbobenzines, op de M135i met zijn zes-in-lijn na.

Op diesel kon je de 1 Reeks F20 pre-LCI krijgen als 114d van 95 pk, de 116d van 116 pk, de 118d van 143 pk, de 120d van 184 pk en de 125d van 218 pk. Dit zijn allemaal viercilinder turbodiesels.

Vanaf 2015 zag het motorengamma er als volgt uit: op benzine had je de 116i als instapversie met 109 pk, de 118i met 136 pk, de 120i met 184 pk, de 125i met 224 pk en de M135i met 326 pk, die al gauw werd vervangen door de 340 pk sterke M140i. De 116i en 118i waren nu 1,5 liter-driecilinders.

Op diesel had de F20 LCI de 114d van 96 pk, de 116d van 116 pk, de 118d van 150 pk, de 120d van 190 pk en de 125d van 224 pk. Ook hier hebben de 114d en 116d een driecilinder onder de motorkap.

Een manuele zesbak was standaard, optioneel kon je een 8-trapsautomaat krijgen. xDrive-vierwielaandrijving was ook beschikbaar op de krachtigere motoren.

Afmetingen

De BMW 1 Reeks F20 is 4,32 meter lang, 1,77 meter breed en 1,42 meter hoog. Met een gewicht van 1,35 tot 1,6 ton is het een van de zwaardere auto’s in zijn klasse, maar het gewicht zit wel goed verdeeld en de motoren zijn ook relatief zuinig. Je kon de 1 Reeks als driedeurs (F21) of als vijfdeurs (F20) krijgen. De koffer is 360 tot 1.200 liter groot. Je kan tot 1.500 kilo slepen met een 1 Reeks F20.

Uitvoeringen

De basisuitrusting van de BMW 1 Reeks was niet erg uitgebreid: manuele airco, elektrische ruiten vooraan, een radio-cd-speler met 6 luidsprekers en instelbare rijmodi. Je kon de uitrusting uitbreiden met verschillende optiepakketten en uitvoeringen (Advantage, Sport of Urban) en natuurlijk ook nog heel wat losse opties. De sportstoelen zijn een aanrader, want het standaard meubilair is niet het toonbeeld van comfort of ondersteuning.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Het tweedehands aanbod van de BMW 1 Reeks F20 is bijzonder groot in België, met meer dan 1.000 exemplaren te koop op het moment van schrijven (december 2022). Daarvan is iets minder dan de helft uitgerust met een benzinemotor, dus dat aanbod is ook in orde. De prijzen beginnen bij zo’n 6.000 euro voor karig uitgeruste wagens met hoge kilometerstanden - het was natuurlijk een populair fleetmodel.

Het frissere aanbod begint bij zo’n 8.000 euro, dan heb je een 114 of 116 met een benzine- of dieselmotor. Wil je een 118 of 120, dan mag je rekenen op minstens 11.000 euro. Voor de leukste versies, de M135i en M140i, betaal je minstens 20.000 euro, of 27.500 euro voor een faceliftversie.

Design-highlights en interieur

De F20 paste hetzelfde recept toe als de eerste generatie 1 Reeks: een op de 3 Reeks gebaseerd platform met achterwielaandrijving in een compacter formaat. Toch groeide hij een stukje ten opzichte van zijn voorganger en werd het design strakgetrokken: geen hangende lijnen meer, maar een sportieve look… die een beetje werd tenietgedaan door de grote koplampen die niet mooi in verhouding waren met de niergrille. Iets dat BMW oploste met de facelift (LCI) in 2015, door de koplampen strak te trekken en de bumpers ook te vernieuwen. Achteraan vallen vooral de bredere achterlichten op, die de 1 Reeks meer in lijn moesten brengen met de rest van het gamma. De coupé- en cabrioversie van de 1 Reeks heten vanaf deze generatie 2 Reeks.

Krap achterin

De extra lengte en breedte zorgt voor een grotere laadruimte, want de koffer is nu best praktisch te noemen en sluit aan bij de rest van het segment. De beenruimte achterin blijft echter krap door de transmissietunnel die nog steeds naar de achterwielen moet lopen. Het dashboard is typisch BMW en de rest van het interieur kan knap aangekleed worden, maar standaard zit je op matige stoelen en is er niet al te veel luxe om mee te spelen. Bij de facelift komen er enkele handigheden bij, zoals een standaard iDrive-display, een nieuwe middenconsole en later ook nog Apple CarPlay. De sportstoelen en het Harman Kardon-audiosysteem zijn aanraders.

Rijhulp en veiligheid

De BMW 1 Reeks werd in 2012 erg veilig bevonden door Euro NCAP, met een score van 5 sterren en geen echte zwakke punten op het rapport. De standaarduitrusting bestond uit 6 airbags, ESP, noodremhulp (na de facelift) en een bandendrukcontrole. Optioneel was er ook nog adaptive cruise control, een rijstrookassistent, een parkeerassistent, een achteruitrijcamera en een vermoeidheidsdetector.

Alternatieven

De BMW 1 Reeks F20 zat in dezelfde categorie als de Mercedes A-Klasse en Audi A3, maar wie deze auto wilt, wilt misschien een wat sportiever rijdend model. Dan komen de Alfa Romeo Giulietta en de Ford Focus in aanmerking, die beide ook een sportversie hebben gekregen (respectievelijk de Quadrifoglio Verde en de ST of RS). De Volkswagen Golf (GTI of R) van de zevende generatie is ook een zeer goede allrounder, met een uitstekend afgewerkt en vrij ruim interieur, maar ze bieden wat minder rijplezier.

FAQ

Wat is het verschil tussen de BMW F20 en F21?
De F20 is de 1 Reeks met 5 deuren, de F21 is de 1 Reeks met 3 deuren. Het is dus wel hetzelfde model.
Is de BMW 1 Reeks F20 betrouwbaar?
Er zijn enkele kwaaltjes bekend, zoals een falende EGR-klep, rembekrachtiging die het laat afweten door een kapotte vacuümpomp en kettingproblemen bij de 1,6 liter-turbobenzine.
Hoeveel kost een BMW F20?
De prijzen beginnen bij zo’n 6.000 euro voor karig uitgeruste wagens met hoge kilometerstanden. Het frissere aanbod begint bij zo’n 8.000 euro, dan heb je een 114 of 116 met een benzine- of dieselmotor. Wil je een 118 of 120, dan mag je rekenen op minstens 11.000 euro. Voor de leukste versies, de M135i en M140i, betaal je minstens 20.000 euro, of 27.500 euro voor een faceliftversie.