Ga naar hoofdinhoud
AS24-modelpagina-bmw-f30_01.jpg

BMW F30

1 / 12
AS24-modelpagina-bmw-f30_01.jpg
AS24-modelpagina-bmw-f30_02.jpg
AS24-modelpagina-bmw-f30_03.jpg
AS24-modelpagina-bmw-f30_04.jpg
AS24-modelpagina-bmw-f30_05.jpg
AS24-modelpagina-bmw-f30_06.jpg
AS24-modelpagina-bmw-f30_07.jpg
AS24-modelpagina-bmw-f30_08.jpg
AS24-modelpagina-bmw-f30_09.jpg
AS24-modelpagina-bmw-f30_10.jpg
AS24-modelpagina-bmw-f30_11.jpg
AS24-modelpagina-bmw-f30_12.jpg

Sterke punten

  • Achterwielaangedreven rijplezier
  • Ruime GranTurismo
  • Uitstekende versnellingsbakken

Zwakke punten

  • Hoge prijzen
  • Karige basisuitrusting
  • Minder zescilinders dan vroeger

Ankerpunt in het premiumsegment

Eind 2011 presenteerde BMW met de F30 de zesde generatie van zijn 3 Reeks. De sportieve premiumreferentie in het D-segment was er opnieuw als Berline en als Touring, en eenmalig ook als GranTurismo (F34). De romige zescilinders-in-lijn werden bijna allemaal ingeruild voor drukgevoede viercilinders.

Goeie redenen

  • Met zijn achterwielaangedreven basis en zijn uitstekende manuele en automatische versnellingsbakken was de F30-generatie van de BMW 3 Reeks opnieuw een sportieve referentie in het premiumsegment.

  • Het design van deze generatie 3 Reeks was zowel aan de binnen- als buitenkant relatief traditioneel, waardoor hij bij een breed publiek in de smaak viel.

  • Met vermogens van 136 pk tot 460 pk en drie-, vier- en zescilinders op benzine en diesel is er voor elk wat wils.

  • Met de ActiveHybrid 3 en later de 330e iPerformance zette deze F30-generatie enkele belangrijke stappen richting elektrificatie.

Alle belangrijke gegevens over de BMW 3 Reeks (F30)

Motoren

Het benzinegamma van de 3 Reeks (F30) begon bij de 316i, met 1,6 liter grote viercilinder van 136 pk. Nadien werd zijn rol als instapmotor overgenomen door de 318i, die een 1,5 liter grote driecilinder van 136 pk gebruikte. De 320i was de hele carrière op post, met 2,0 liter grote viercilinder van 184 pk (170 pk in de EfficientDynamics-uitvoering). Dezelfde viercilinder turbobenzine werd ook gebruikt in de 328i, met 245 pk, en nadien in de 330i, met 252 pk.

De klassieke zescilinder-in-lijn van BMW maakte zijn opwachting in de 335i, met 306 pk, en nadien in diens opvolger, de 326 pk sterke 340i. Kers op de taart was uiteraard de sportieve M3, die er onder die benaming alleen als Berline was. Zijn zes-in-lijn was 431 pk sterk, maar zag zijn vermogen stijgen tot 450 pk in de M3 Competition en zelfs tot 460 pk in de M3 CS.

Alle modellen behalve de M3 CS dreven standaard de achterwielen aan via een manuele zesbak, maar konden optioneel worden gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Bij de M3 en M3 Competition was dat een zevenbak met dubbele koppeling, die standaard was op de M3 CS. Op de 320i, 328i en 330i, en op de 335i en 340i was xDrive-vierwielaandrijving optioneel.

Het dieselaanbod begon bij de 316d van 116 pk. De 318d was eerst 143 pk en nadien 150 pk sterk, de 320d eerst 184 pk en nadien 190 pk. Als EfficientDynamics was die 320d 163 pk sterk. Al die modellen gebruikten dezelfde 2.0-viercilinder turbodiesel. Een trapje hoger, met een iets andere versie van diezelfde viercilinder, stond de 218 pk en later 224 pk sterke 325d. De 330d en 335d gebruikten een 3,0 liter grote zescilinder-in-lijn turbodiesel van respectievelijk 258 pk en 313 pk.

Alle viercilinderdiesels kregen standaard een manuele zesbak, met de achttrapsautomaat als optie. Bij de zescilinderdiesels was de achttrapsautomaat standaard. Vanaf de 318d was xDrive-vierwielaandrijving een optie, de 335d dreef standaard de vier wielen aan.

Een bijzondere rol was in deze generatie van de 3 Reeks (F30) nog weggelegd voor de hybridemodellen. Eerst als Active Hybrid 3, met 306 pk sterke zescilinder-in-lijn en elektromotor van 54 pk, en daardoor een systeemvermogen van 340 pk. Nadien werd zijn rol overgenomen door de 330e iPerformance, die een 2.0-viercilinder van 184 pk combineerde met een elektromotor van 88 pk tot een systeemvermogen van 252 pk. Een grotere batterij zorgde daarbij voor een elektrisch rijbereik van 37 tot 40 kilometer.

Afmetingen

De Berline en Touring-versies van de BMW 3 Reeks (F30) hebben een lengte van 4,62 meter, breedte van 1,81 meter en hoogte van 1,43 meter. Daarmee moet de 3 Reeks zijn Duitse premiumconcurrenten laten voorgaan, de Audi A4 en de Mercedes C-Klasse. De BMW 3 Reeks Gran Turismo (F34) deed met zijn langere wielbasis wel beter, met een totale lengte van 4,82 meter, breedte van 1,83 meter en hoogte van 1,51 meter.

Het koffervolume van de BMW 3 Reeks (F30) bedraagt 480 liter als Berline en 495 liter als Touring. Klap je de achterbank van de Touring neer – optioneel kon dat in een 40/20/40-verhouding – dan maak je in totaal 1.500 liter aan koffervolume vrij. Door de plaatsing van de batterij moet de plug-inhybride 330e iets aan kofferruimte inboeten: daardoor blijft er 370 liter over.

Uitvoeringen

In totaal bood BMW zijn 3 Reeks (F30) in vijf verschillende uitvoeringen aan: een basismodel dat onder meer op 16-duimsvelgen stond, een iets beter aangeklede maar nog steeds relatief karige uitgeruste ‘Advantage’, een luxueuzer aangeklede ‘Luxury Line’ met onder meer nog 17-duimsvelgen en chromen koetswerkaccenten, een ‘Sport Line’ die eveneens op 17-duimsvelgen stond maar de binnen- en buitenkant iets sportiever aankleedde, en de ‘M Sport’-versie, die de velgmaat vergrootte tot 18 duim en aan de buitenkant en binnenin resoluut de sportieve kaart trok.

Tweedehandsprijzen

Op de tweedehandsmarkt vind je weliswaar al enkele dieselmodellen met astronomische kilometerstanden vanaf 7.000 euro, maar de basismotoren met relatief aanvaardbare kilometerstanden beginnen vanaf zo’n 14.000 euro. Meer vermogen, lagere kilometerstanden en een dikkere aankleding drijven het prijskaartje vanzelfsprekend op. Voor een 328i of 330i stijgen de tweedehandsprijzen probleemloos richting 30.000 euro. Voor een M3 ligt dat prijskaartje natuurlijk nog hoger...

Design-highlights en interieur

De F30-generatie van de BMW 3 Reeks houdt er een moderne interpretatie van een klassiek ontwerp op na, zonder evenwel te bruuskeren. Typische kenmerken zoals de nieren of de hofmeisterknik – de buiging van de achterste zijruit – blijven bijvoorbeeld overeind. Ook binnenin houdt de F90-generatie het klassiek, met de typische iDrive-draaiknop en een optioneel luxueuze afwerking.

Ken je klassiekers

Na de E90-generatie van de controversiële BMW-designer Chris Bangle koos BMW voor de F30-generatie voor een relatief voorzichtige evolutie. De proporties van de BMW 3 Reeks bleven dus zowel voor de Berline als de Touring bewaard. Het brede, niervormige radiatorrooster was opnieuw van de partij en raakt dit keer de rand van de dubbele lichtblokken. In profiel valt de lange motorkap en de relatief korte koffer op, net als de kenmerkende hofmeisterknik in de achterste zijruiten. De velgmaten variëren van 16 duim op de basisversies tot 20 duim op de performante M3-modellen.

Met draaiknop

Binnenin houdt de BMW 3 Reeks (F30) er een relatief klassiek dashboardontwerp op na, met analoge tellers en een hoog geplaatst centraal infotainmentscherm. Dat bedien je met de handige draaiknop op de middenconsole, terwijl het scherm bij de latere modellen ook een touchscreenfunctie kreeg. De standaardstoelen zitten relatief vlak, maar de optionele sportzetels zijn een meerwaarde op lange afstanden. Nog optioneel kan het interieur behoorlijk luxueus worden afgewerkt, met leder, elektrisch verstelbare en verwarmbare zetels.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut in 2012 kreeg de BMW 3 Reeks (F30) de maximumscore van vijf sterren op de crashtests van de Euro NCAP. Op vlak van actieve rijhulp hield deze 3 Reeks de standaarduitrusting relatief karig, maar optioneel was er heel wat mogelijk, zoals een adaptieve cruise control met rijstrookhulp.

Alternatieven

De klassieke alternatieven voor de BMW 3 Reeks vind je traditiegetrouw bij de Duitse premiumconcurrenten. Zo zijn er de onvermijdelijke Audi A4 en A4 Avant, en de Mercedes C-Klasse Berline en Break. Daarnaast zijn er ook enkele outsiders voor wie rijplezier vooropstelt, waarbij we spontaan denken aan de Jaguar XE en de Alfa Romeo Giulia.

FAQ

Hoeveel kost de BMW 3 Reeks (F30)?
Veel hangt af van waar je precies naar op zoek bent. Ben je tevreden met een basismotor en maakt de uitrusting je niet zoveel uit, dan vind je vanaf 14.000 euro al een degelijk aanbod. Zoek je meer vermogen of meer luxe, dan stijgt het prijskaartje al snel richting 30.000 euro.
Is de BMW 3 Reeks (F30) betrouwbaar?
Al bij al kan de BMW 3 Reeks (F30) bogen op een relatief solide reputatie, maar de turbo’s en oliepomp durven wel eens problemen geven. Voor alle modellen geldt sowieso dat een aantoonbare geschiedenis en een regelmatig en nauwkeurig onderhoud belangrijker is dan een laag prijskaartje.