Sterke punten
- Pure 90’s
- Zeldzaam
- Uniek deurconcept…
Zwakke punten
- … met hoog prijskaartje wanneer het mis gaat.
- Niet uitermate sportief
- Carrosserie moeilijk te herstellen
BMW Z1 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW Z1, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor BMW Z1
-
BMW Z1 Hardtop / Belgian Delivery
€ 48.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 111.826 km
- 08/1991
- 125 kW (170 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-3090 Overijse -
BMW Z1 Z1
€ 48.000,-Geen informatie- 151.000 km
- 03/1989
- 125 kW (170 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-3090 Overijse -
BMW Z1
€ 57.500,-Geen informatie- 82.755 km
- 08/1989
- 123 kW (167 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1410 Waterloo -
BMW Z1 1 owner - original km
€ 79.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 4.658 km
- 02/1990
- 124 kW (169 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-3210 Lubbeek -
BMW Z1 *** ROADSTER / FULL HISTORY / COLLECTORS ITEM ***
€ 54.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 124.573 km
- 07/1990
- 125 kW (170 PK)
- Tweedehands
- 3 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
11,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-8870 Izegem
Interesse in een BMW Z1
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
Met zijn uniek deurconcept waarbij de deuren wegglijden in de carrosserie ben je zeke van bekijks.
De Z1 had misschien niet de meest pittige motoren maar beschikt wel over een opvallend strakke wegligging.
Doorheen de jaren is de Z1 uitgegroeid tot een cultmodel, waardoor hij wel eens een goede investering kan zijn.
Mag het nog exclusiever? Dan is er de Alpina RLE met een productie van amper 66 stuks.
Belangrijke gegevens van de BMW Z1
Motoren
De Z1 wordt geproduceerd met slechts 1 motorisatie, de 2.5-liter zescilinder benzine uit de 325i van die periode. De 170 paarden (125kW) die de roadster ter beschikking had maakten het tot een funcar, maar zeker gaan racewagen. De Z1 is dus eerder gebouwd om vlot te cruisen, dan om er het circuit mee op te gaan. Door de hoge stijfheid van het chassis had BMW hier meer vermogen kunnen inlepelen. Maar deze eerste Z-serie blinkt uit in uniformiteit.
Enkel Alpina waagde zich aan een RLE-versie (Roadster Limited Edition) die 200 cc werd opgeboord wat het vermogen deed stijgen tot 200 pk.
Afmetingen
Met een lengte van 3.921 meter is de Z1 naar hedendaagse normen een opvallend compacte roadster. De koffer biedt plaats aan 260 liter.
Varianten
De Z1 blonk uit in zijn simpliciteit. Één motorisatie en één carrosserievorm. Enkel de kleuren en stoffering van je interieur konden bijdragen aan de frivoliteit van je roadster. Er werden slechts 38 modellen geproduceerd met een rode binnenbekleding. Dus in die zin zijn dat de zeldzaamste exemplaren.
Prijzen
Met slechts 8.093 stuks gebouwd is de Z1 een zeldzaamheid, dat zie je ook aan de tweedehandsprijzen. Reken voor een goed exemplaar op een prijs tussen 40 à 70.000 euro.
Design
Buitenzijde
Het futuristisch design van de Z1 met de wegzakkende deuren hadden we al benoemd, maar ook achter de carrosserie is dit een revolutionaire wagen. Het chassis werd immers samengelijmd uit verschillende onderdelen en vervolgens in zijn geheel gegalvaniseerd, wat uitmondde in een chassis dat 25% stijver was. Daarnaast bestond de carrosserie uit (glasvezelversterkte) kunststof onderdelen die allen verlijmd werden op het chassis. Mede hierdoor zijn reparaties aan wagens met substantiële schade kostelijk. Als je weet dat deze technologieën ook werden toegepast in de Renault Espace, dan krijg je voeling met de tijdsgeest waarin deze ontworpen werd. Een gevolg van de wegzakkende deuren en de optie om zelfs met open deuren te rijden, was dat de spiegels aan de raamlijsten gemonteerd werden. De Z1 werd initieel geleverd in slechts 4 kleuren, dit evolueerde later naar 6.
Binnenzijde
Het Z1-interieur toont enkele gelijkenissen met de E30 3 Reeks, maar is toch veel ronder afgewerkt. Het driespaaks stuurwiel draagt bij aan het speelse karakter van deze roadster en de blits vormgegeven zetels tonen je dat het menens is. Het interieur was net zoals de buitenkant te verkrijgen in een aantal kleuren/uitvoeringen die nu stof voor discussie kunnen vormen. Jaren negentig ten top.
Alternatieven
Hoewel geen enkele concurrent wegklappend deuren voor kan leggen, bieden ze allemaal op hun eigen manier een interessant alternatief. Denk maar aan de Mazda MX-5, Porsche Boxster, Toyota MR-2 en MG F.