Sterke punten
- Open rijden
- 6-cilinder in lijn
- Rijgedrag
Zwakke punten
- Verbruik
- Lawaai kap dicht
- Koppelingspedaal
BMW Z3 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW Z3, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor BMW Z3
-
BMW Z3 1.9 140pk Montrealblau Hardtop Sportuitlaat
€ 7.750,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 190.000 km
- 07/1996
- 103 kW (140 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
8,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-2560 Nijlen (op afspraak) -
BMW Z3 Z3 roadster 2.2i
€ 13.000,-Geen informatie- 126.000 km
- 04/2001
- 125 kW (170 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
9,2 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-3700 Tongeren -
BMW Z3 Z3 roadster 2.2i
€ 13.500,-Geen informatie- 103.000 km
- 04/2002
- 125 kW (170 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
-
9,2 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-8300 Knokke-Heist -
BMW Z3 roadster 1.8
€ 2.999,-Geen informatie- 199.365 km
- 06/1997
- 85 kW (116 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
7,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-3930 Achel -
BMW Z3 Z3+roadster+1.9i
€ 7.500,-Geen informatie- 124.000 km
- 10/2001
- 87 kW (118 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
7,9 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-3530 Houthalen -
BMW Z3 2.8i/coupé/voiture belge/historique
€ 15.990,-Geen informatie- 200.000 km
- 07/2000
- 142 kW (193 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
9,4 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
225 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-4000 Liège -
BMW Z3 3.0i
€ 16.950,-Geen informatie- 141.100 km
- 07/2001
- 170 kW (231 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
9,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-6750 Mussy La Ville -
BMW Z3 2.8 WIDE BODY - CUIR INTEGRAL & CLIMATISATION
€ 13.990,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 146.000 km
- 06/1998
- 141 kW (192 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-5060 Tamines -
BMW Z3 1.9i 16v Roadster | 18" BMW velgen | Garantie
€ 7.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 184.631 km
- 08/1996
- 103 kW (140 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
8,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
189 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-2400 Mol -
BMW Z3 Z3 Coupe 2.8i
€ 13.999,-Geen informatie- 227.000 km
- 06/2000
- 142 kW (193 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-4616 Llíria -
BMW Z3 2.0i Roadster
€ 9.900,-Geen informatie- 154.000 km
- 05/2000
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
8,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-4910 THEUX -
BMW Z3 carnet d’entretien!!! belle etat.
€ 4.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 208.000 km
- 07/1998
- 85 kW (116 PK)
- Tweedehands
- 3 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
7,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-4000 Liège -
BMW Z3 3.0i Coupé - Carnet entretien complet
€ 27.500,-Geen informatie- 141.500 km
- 07/2000
- 170 kW (231 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
9,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-4500 Huy -
BMW Z3 1.8i
€ 5.500,-Geen informatie- 184.000 km
- 09/1996
- 85 kW (116 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
7,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-4020 Liège -
BMW Z3 2.0i Roadster widebody | Lederen interieur | Airco
€ 9.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 197.343 km
- 07/1999
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
9,2 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
220 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-2400 Mol -
BMW Z3
€ 9.500,-Geen informatie- 145.000 km
- 11/2000
- 87 kW (118 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-5621 Florennes -
BMW Z3 2.0i Roadster
€ 13.500,-Geen informatie- 124.000 km
- 11/1999
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
9,2 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
220 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-5020 Malonne -
BMW Z3 WINTERPRIJS roadster 1.8 kijken=kopen
€ 4.200,-Geen informatie- 250.000 km
- 10/1998
- 85 kW (116 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
7,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
184 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-8550 Zwevegem -
BMW Z3 Z3 roadster 1.9
€ 7.000,-Geen informatie- 188.522 km
- 09/1996
- 103 kW (140 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
8,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-3930 Hamont -
BMW Z3 roadster 1.9
€ 8.000,-Geen informatie- 113.000 km
- 08/1999
- 103 kW (140 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
8,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-2620 hemiksem
Interesse in een BMW Z3
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
De toekomst is voorbij
In de jaren 80 ging BMW nadenken over de toekomst van de automobiel en één van de uitkomsten was de Z1 (Zukunft Eins), een tweezitter met wegzakkende deuren. Wat er dan te ontdekken viel, behalve het feit dat je er niet fatsoenlijk in- of uit geraakte? Plotsklaps mocht James Bond met de Z3 rondrijden, opnieuw een roadster. En toch bijna 300.000 exemplaren van de band gereden, goed gedaan BMW.
Goede redenen
De Z3 is meer dan een cabrio alleen, het is ook een coupé met een fantastische lijn, hoewel de coupé in Duitsland ook als Turnschoen door het leven ging. Maar in zijn M-uitvoering (met 5-bak) was de Z3 M Coupé een fantastische sportauto met weergaloze prestaties. Alleen moest je een flink geoefende linker kuitspier hebben, want de (ont)koppeling was loodzwaar. En 321 pk naar de achterwielen, dat vergde stuurmanskunst.
De Z3 Cabrio kon je kopen met de (toen zeer) gekende 1.8 en 2.0 viercilinders van BMW, maar echt plezant werd het met de 6-cilinder in lijn, 3.0 l inhoud en die kracht (231 pk) naar de achterwielen, zo had James hem ook wel gewild.
De Z3 was een van de eerste roadsters die met een windscherm achter de stoelen werd uitgerust, als we de SL van Mercedes niet als roadster beschouwen. Daarmee was het zo goed als windstil cruisen met open dak, je kon er probleemloos een sigaret roken bij 120 km/h, zonder dat er assen gemorst werden.
Komt de Z van toekomst, de Z3 was gelukkig conventioneel van aard, gebaseerd op de 3-serie Compact en hij kreeg gewoon open- en dicht draaiende deuren.
Belangrijke gegevens
De Z3 is voor een roadster massaal geproduceerd en dan ook nog eens in verschillende uitvoeringen. Dat maakt het voor de koper lastig om de kers op de taart te vinden. Het zorgt ervoor dat de Z3, die destijds een flinke aanschafprijs had (omgerekend naar nu kom je al snel bij € 50.000 uit), vandaag voor een appel en 2 eieren van de hand gaat. Wie meer dan € 10.000 betaalt, heeft ofwel te veel uitgegeven, ofwel een uitzonderlijk goed exemplaar. Een uitzondering gemaakt voor de Z3 M Coupé, die is ook vandaag nog grofwild op de tweedehandsmarkt en navenant geprijsd.
Er wordt veel geschreven over de olie lekken bij de 4-cilinders, maar in de feiten is het alleen de 1.8 i viercilinder die daar bij wijle last van heeft. Hoe dan ook heeft die niet het vermogen om lol te beleven aan de Z3, dus waarom zou u zo’n exemplaar aanschaffen?
De Z3 wordt standaard met een elektrische stoffen kap geleverd. Zo’n stoffen kap heeft niet het eeuwige leven, maar er zijn genoeg specialisten met ervaring in het vervangen van kap. Wie zijn stoffen kap een langer leven wil geven, kan voor een hardtop gaan en die in de winter permanent gebruiken. Maar de accessoire handel is op dat vlak een mijnenveld en er is maar 1 regel: wanneer het te mooi is om waar te zijn, is het niet waar.
Motoren
De leukste (prijs en plezier) motor is de 6-cilinder in lijn, 3,0 l, 230 pk, 300 Nm, 12 l verbruik, die de Z3 240 km/h snel maakt, de verstandigste de 2.0 l 6-cilinder, 150 pk sterk. De 1,8 l 4-cilinder is met 115 pk ondermaats en ook de 1.9i is te krap. De M-versie van de 3.0 l, 321 pk is er voor de echte liefhebber, die wel een paar Euro’s te besteden heeft, zowel in aanschaf als in het operationeel houden van zijn Z3.
Afmetingen
Lengte 4,05, breedte 1,74, hoogte 1,29, 1.330 kg, met een kofferinhoud van 210 l, die overigens ook geldt voor de Z3 Coupé. Die is overigens een fractie langer en hoger dan de Cabrio, voor een gelijke breedte en hij zet eveneens 1.330 kg op de weegschaal. Dat een coupé evenveel weegt als een cabrio mag in dit geval niet verrassen: de cabrio is niet afgeleid van de coupé, maar andersom.
Varianten
De Z3-reeks is op te splitsen in de Roadster en de Coupé. De Coupé kreeg alleen 6-cilinder motoren, bij de Cabrio waren er ook 2 versies van de 4-cilinder. In totaal levert dat 6 versies op, plus 2 M-varianten. We willen hier de automaten niet apart rekenen, die versies zijn niet bovenmatig vertegenwoordigd in het aanbod.
Prijzen
Voor € 4.000 kan je tegenwoordig al een Z3 op de kop tikken, maar of je dan een topexemplaar hebt aangeschaft, mag betwijfeld worden. Voor de betere exemplaren wordt tussen de 8 en 10.000 Euro’s gedokt, wat op zich niet veel geld is voor zoveel rijplezier. Kijk bij de aanschaf wel naar de staat van het cabrio dak. Voor een Z3 M Coupé gelden andere prijzen: onder de € 45.000 is niks fatsoenlijks te ontdekken, maar wie dat wil en kan betalen, heeft dan ook een volstrekt unieke auto.
Design
Buitenzijde
De Z3 Cabrio is getekend zoals een roadster moet getekend worden: lange voorkant, voorstoelen net achter het midden van de auto, korte achterkant, met de achteras zo ver mogelijk op het einde. Met de kap neer is het een puur getekende auto, met sportieve luchtvinnen vooraan in de spatborden. De Coupé voegt daar door zijn afmetingen en vooral door een dak dat niet afloopt nog een shooting break emotie bij zoals die sinds de Volvo P 1800 ES niet meer gezien werd.
Binnenkant
De Z3 kreeg een typisch BMW-interieur zoals ongeveer alle BMW’s een binnenkant kregen. Goed gevuld dashboard, met nuttige meters, een hoge middentunnel met een korte pook en daarboven een drukke middenconsole. Het werd allemaal netjes rond de chauffeur gebouwd, beetje sportief van lay-out zonder té te zijn en prima afgewerkt met de Duitse degelijkheid als norm. Een speciale vermelding ook voor de M-stoelen: zo horen sportstoelen in een auto voor dagelijks gebruik te zijn.
Veiligheid
Auto’s uit de jaren 90 van de vorige eeuw hadden vooral geen last van nieuwlichterijen als daar zijn: verkeersbordenherkenning, adaptieve cruise control, rijbaan assistent en wat er dies meer het leven van de automobilist komt vergallen/vergemakkelijken (doorhalen wat niet verlang wordt). Gordelspanners, ABS en ESP/tractiecontrole, daarmee moet de Z3-rijder het doen, 115 of 321 pk, het doet er niet toe. Geloof het of niet, de Z3 rijder vindt dat prima zo. Die vindt een airbag er al een beetje over en de Z3 had ze zowat overal zitten. De Z3 is nooit door EuroNcap getest.
Alternatieven
Toen de Z3 op zijn laatste benen liep, kwam ene Honda S2000 op de proppen en die kon qua opwinding met de Z3 M concurreren. Maar wat bijvoorbeeld van de destijds met middenmotor geleverde MG TF? Die had een verbazend neutraal karakter en viel snoeihard door welke bocht dan ook te rijden, te danken aan een ophanging die op veerbollen steunde. Wie een beetje onderhandeld krijgt geld toe als hij de MG mee naar huis neemt.