Sterke punten
- Tijdloos ontwerp
- Krachtige en muzikale motor
- Luxueuze tweezitter
Zwakke punten
- Astronomische tweedehandsprijzen
- Dorstige V8
- Niet de meest dynamische
BMW Z8 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW Z8, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor BMW Z8
-
BMW Z8 Z8 roadster
€ 159.950,-Geen informatie- 73.250 km
- 01/2002
- 294 kW (400 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-9800 Deinze -
BMW Z8 Alpina Roadster NR 099/555
€ 299.990,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 27.220 km
- 09/2003
- 280 kW (381 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
1 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-4100 Seraing -
BMW Z8 5.0 CABRIO,HARDTOP, 2 HAND, KM32500
€ 199.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 32.500 km
- 03/2001
- 294 kW (400 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-6700 Arlon -
BMW Z8 5.0 V8 - FIRST OWNER - FIRST PAINT - PERFECT CONDI
€ 234.995,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 38.741 km
- 02/2001
- 294 kW (400 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-8000 Brugge -
BMW Z8 '2000 CH7505
€ 235.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 77.094 km
- 01/2000
- 294 kW (400 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-9880 Aalter
Interesse in een BMW Z8
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goeie redenen
Het slanke koetswerk met het fijne, brede radiatorrooster en de dito achterlichten werd ontworpen door Henrik Fisker en is ontworpen om een eeuwigheid mooi te zijn.
Het brede dashboard met centrale tellerpartij en het slanke stuurwiel met dunne spaken maken van het interieur van deze Z8 een aangename plek om te vertoeven, zeker met het dak naar beneden.
Voorin onder de motorkap schuilt de krachtbron van de toenmalige BMW M5, die met 400 pk uit een 5,0 liter grote atmosferische V8 niet om vermogen verlegen zit.
De BMW Z8 geniet toenemende interesse onder verzamelaars, waardoor hij in waarde stijgt. Dat geldt ook voor de Alpina-versies, die uiteraard nog zeldzamer zijn dan de BMW-modellen.
Alle belangrijke gegevens over de BMW Z8
Motoren
De BMW Z8 gebruikte de motor van de toenmalige BMW M5 (E39). Dat betekende dat de tweezitsroadster een atmosferische 5.0 V8 onder de motorkap kreeg, die 400 pk en 500 Nm sterk was. Hij stuurde zijn vermogen via een manuele zesbak naar de achterwielen. De sprint naar 100 km/u duurde 4,7 seconden, de topsnelheid was begrensd op 250 km/u. Met een gemiddeld verbruik van 14,5 l/100 km was die atmosferische V8 natuurlijk niet de zuinigste.
De Alpina-versie verkleinde de cilinderinhoud van de Z8 tot 4,8 liter en het vermogen tot 381 pk. Het koppel steeg wel naar 520 Nm. Alpina verving de versnellingsbak door een vijftrapsautomaat, maar stuurde het vermogen wel nog steeds naar de achterwielen. De sprint naar 100 km/u duurde hier 5,3 seconden, de topsnelheid lag hier iets hoger: op 260 km/u. Met 13,2 l/100 km was ook dit een behoorlijk dorstige roadster.
Afmetingen
Met een lengte van 4,40 meter, breedte van 1,83 meter en hoogte van 1,32 meter was de BMW Z8 destijds flink groter dan de toenmalige Z3, maar vergeleken met hedendaagse modellen krijg je een heel ander verhaal: vandaag is hij amper nog langer dan de huidige Z4. Met 203 liter is ook het koffervolume beperkt tot bagage voor een weekendje weg met z’n twee.
Uitvoeringen
BMW bood nooit echt verschillende uitvoeringen aan van de BMW Z8. De tweezitter kwam ook behoorlijk volledig uitgerust voor de dag, met onder meer 18-duimsvelgen, airco, elektrische lederen zetels, navigatie (ingewerkt in de radio, die achter een klepje voor de versnellingsbak zat) enzovoort. Wel kun je de Alpina Z8 als een andere uitvoering beschouwen. Die kreeg een miniem ander ontwerp, met eigen 20-duimsvelgen en een luxueuzer aangekleed interieur met Alpina-logo op het stuur. Van de BMW Z8 werden er 5.703 exemplaren gebouwd, van de Alpina-versie 555, waarvan het grootste deel naar de Verenigde Staten ging.
Tweedehandsprijzen
De BMW Z8 geniet de laatste jaren uitgebreide aandacht van verzamelaars, waardoor zijn waarde flink is gestegen. Je mag dus rekenen op een tweedehandsprijs van minstens 180.000 euro voor exemplaren met hoge kilometerstand, en prijzen van meer dan 200.000 euro voor een Z8 die minder werd gereden. Exemplaren in showroomstaat en Alpina-versies kosten vaak 240.000 euro of meer.
Design-highlights en interieur
Het slanke roadsterontwerp van de BMW Z8 mag je gerust tijdloos noemen. Dat geldt ook voor het interieur, waar de twee passagiers uitkijken op een gestileerd dashboard met gesculpteerd driespakig stuur.
Rank en fijn
De BMW Z8 werd oorspronkelijk ontworpen als stijloefening en als knipoog naar de legendarische BMW 507. Hoofddesigner Henrik Fisker, die later ook de Aston Martin DB9 ontwierp, gaf hem een gelijkaardig fijn, breed radiatorrooster mee en een glooiende heuppartij. Vooraan waren de lichtblokken bol, achteraan waren ze rank en fijn. De Z8 had een stoffen kap, maar kreeg ook een hardtop mee.
Retro
Binnenin keken de passagiers uit op een afgerond dashboard, met centrale tellerpartij. Onderaan het dashboard, vlak voor de middenconsole en de versnellingspook zat de radio met navigatie verborgen achter een afdekking. Het slanke, driespakige stuur is het toonbeeld van retrodesign en een juweeltje om naar te kijken. De Alpina-versie maakte hier het grootste visuele verschil met de BMW: niet alleen door zijn automatische versnellingsbak, maar ook door zijn eigen Alpina-stuur.
Alternatieven
Ben je op zoek naar een andere tweezitsroadster bij BMW, dan kom je wellicht bij de Z3 en Z4 uit. Voor de pure en potige sportiviteit vind je ook daar M-versies, in de vorm van de Z3 M en Z4 M. Exotischere alternatieven in dezelfde prijsklasse als de Z8 vind je bij Aston Martin, Ferrari, en zelfs bij Wiesmann.