


Sterke punten
- Krachtige motoren
- Een echte ‘klassieke’ roadster
- Deels met de hand gebouwd vakmanschap
Zwakke punten
- Relatief hoog brandstofverbruik
- Niet vaak te koop aangeboden
- Vooral een investeringsobject geworden
BMW Z8 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW Z8, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor BMW Z8
-
BMW Z8
€ 254.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 28.800 km
- 01/2005
- 2.942 kW (4.000 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-8490 Varsenare (Brugge) -
BMW Z8 4.9i V8 EU-car !
€ 210.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 108.800 km
- 07/2000
- 294 kW (400 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
14,9 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
358 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-2570 Duffel -
BMW Z8 '2000 CH77664
€ 275.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 20.104 km
- 01/2000
- 294 kW (400 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-9880 Aalter -
BMW Z8 EUROPEAN CAR+HARDTOP
€ 217.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 59.423 km
- 08/2001
- 294 kW (400 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
14,9 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
358 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-9140 Temse -
BMW Z8 '2000 CH7505
€ 235.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 77.094 km
- 01/2000
- 294 kW (400 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-9880 Aalter
Interesse in een BMW Z8
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Een ‘echte roadster’ volgens het klassieke concept
- Krachtige motoren zorgen voor bijbehorende prestaties
- Deels met de hand geproduceerd, zorgt voor extra exclusiviteit
- Al snel uitgegroeid tot waardevolle klassieker
Technische gegevens
Motorisatie
De BMW Z8 heeft altijd een 4,9-liter V8 benzinemotor met een vermogen van 294 kW (400 pk) en een koppel van 500 Nm. Dat is dezelfde motor die ook in de toenmalige BMW M5 lag. De 100 km/u wordt in 4,7 seconden bereikt en de topsnelheid is begrensd op de voor Duitse auto’s gebruikelijke 250 km/u. De aandrijving gaat naar de achterwielen via een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen. De keerzijde van al die topprestaties is een ook voor die tijd al hoog brandstofverbruik.
Afmetingen
De BMW Z8 is exact 4,4 meter lang, ruim 1,8 meter breed en 1,3 meter hoog. De wielbasis meet bijna 2,5 meter. De bagageruimte is met een volume van 202 liter beperkt van omvang, maar bij een auto als deze gaan sportieve prestaties ook duidelijk boven praktische eigenschappen. Twee personen vinden prima plaats op de sportieve en comfortabele stoelen.
De belangrijkste specificaties op een rij
BMW Z8 | |
---|---|
Marktintroductie | 2000 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,40 x 1,83 x 1,32 m |
Wielbasis | 2,51 m |
Inhoud bagageruimte | 203 l |
Ledig gewicht | 1.590 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.900 kg |
Cilinderinhoud | 4.941 cm3 |
Vermogen | 294 kW (400 pk) |
Koppel | 500 Nm |
Topsnelheid | 250 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 4,7 sec |
Tankinhoud | 73 l |
Verbruik | 14,5 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 349 g/km |
Varianten
In principe was de BMW Z8 slechts leverbaar in één uitvoering. Tegen het einde van de productie kwam echter ook de Alpina Z8 op de markt. Dat was een variant van BMW ‘huistuner’ Alpina, met vooral een aangepaste aandrijflijn. De Alpina Z8 had een 4,8-liter V8 met vijftrapsautomaat. Tegen het gebruikelijke in was de Alpina variant met 280 kW (381 pk) iets minder krachtig dan de originele BMW variant. Wel was het koppel met 520 Nm wat hoger en de begrenzing van de topsnelheid was voor de Alpine verlegd tot 260 km/u.
Prijzen
De BMW Z8 had in Nederland een oorspronkelijke nieuwprijs van ongeveer 175.000 euro. Met 5.703 geproduceerde exemplaren is de BMW Z8 sowieso een exclusieve auto en in Nederland kom je het model al helemaal zelden tegen. Het aanbod BMW Z8 occasions is dan ook beperkt. Als ze wel te koop worden aangeboden, moet je rekenen op flinke bedragen. De BMW Z8 wordt gezien als een waardevolle klassieker en is de afgelopen jaren een goed investeringsobject gebleken. Een BMW Z8 in goede staat ‘doet’ tegenwoordig al snel zo’n 220.000 tot 260.000 euro. Een Alpina Z8 is al helemaal zeldzaam en dat vertaalt zich in de vraagprijzen. Een bedrag van ruim boven de 350.000 euro is niet ongebruikelijk.
Design
Buitenkant
De BMW Z8 is een roadster volgens het klassieke concept: lange motorkap, inzittendencompartiment zo ver mogelijk achteraan en een kleine bagageruimte. De BMW Z8 combineert dit met stijlkenmerken van de klassieke BMW 507 uit de jaren vijftig. Daarmee haakte BMW in op de retro-vormgeving die rond de eeuwwisseling zo populair was. Toch heeft BMW het design van de BMW Z8 ook modern en tijdloos weten te houden.
Binnenkant
Het interieur van de BMW Z8 is heel atypisch voor het merk, met ook weer een nadrukkelijke retro-vormgeving. Wat direct opvalt zijn het stuurwiel met zijn drie dunne spaken en de ronde vorm van het dashboard, dat bovendien is voorzien van centraal geplaatste tellers. Afhankelijk van de uitvoering is het dashboard deels in carrosseriekleur uitgevoerd, ook dat is ongebruikelijk voor BMW. Naast gebruikelijke bekledingskleuren behoorde ook felrood tot de mogelijkheden en BMW Z8-klanten hebben daar ook opvallend vaak voor gekozen.
Veiligheid
Exclusieve auto’s zoals de BMW Z8 worden niet getest door veiligheidsorganisaties zoals de Euro NCAP. Ook zijn er geen nauw verwante modellen om zo toch een idee te krijgen van de veiligheid van de BMW Z8. Wel kan worden gekeken naar veiligheidsuitrustingen en dan zie je dat voor de hand liggende zaken als ABS en airbags aanwezig zijn, zelfs zij-airbags. Daarnaast heeft de BMW Z8 ook al traction control en ESP, een stabiliteitscontrole die helpt om de controle over de auto bij een uitwijkmanoeuvre te behouden.
Alternatieven
De BMW Z8 is een moderne, maar traditionele roadster in het hogere prijssegment. Dat is een combinatie die niet heel vaak voorkomt. Toch zijn er de nodige concurrenten voor de BMW Z8. Zo heeft Mercedes-Benz de SL-modellen. De Mercedes-Benz SL is een iconische modellijn die eveneens grote waarde hecht aan de traditionele roadster-kenmerken: een lange motorkap, naar achteren geplaatste zitpositie en korte achterzijde. Het belangrijkste verschil tussen de BMW Z8 en de Mercedes-Benz SL is dat de Mercedes een moderne vormgeving heeft, waar de BMW Z8 een retro-model is. Qua prijsniveau is de BMW Z8 tegenwoordig veel duurder dan Mercedes-Benz SL modellen van dezelfde leeftijd, aangezien de BMW Z8 een veel exclusievere auto is.
Ook de Jaguar XK Convertible is een vergelijkbaar model met kenmerken van een traditionele roadster. Bij de tweede modelgeneratie zijn in het moderne design ook wel een paar kenmerken van de klassieke Jaguar E-Type verwerkt. De eerste generatie Jaguar XK is veel ouder dan de BMW Z8, terwijl de tweede generatie XK juist nieuwer is. De BMW Z8 zit er precies tussenin. Ook in dit vergelijk geldt dat de BMW Z8 exclusiever en tegenwoordig ruimschoots duurder is.
Als leeftijd minder een rol speelt, kan ook de in 2010 geïntroduceerde Mercedes-Benz SLS AMG als concurrent voor de BMW Z8 worden gezien, in het bijzonder de SLS AMG Roadster. Net als de BMW Z8 is de Mercedes-Benz SLS AMG een moderne versie van een historisch model, met in dit geval de legendarische 300 SL als voorbeeld. Ook de SLS AMG heeft de traditionele roadster-kenmerken met een lange voorzijde en korte achterzijde.