Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
P90525203_highRes_the-first-ever-bmw-i.jpg

BMW X2/ix2

1 / 13
P90525203_highRes_the-first-ever-bmw-i.jpg
P90526428_lowRes_the-first-ever-bmw-i.jpg
P90526431_lowRes_the-first-ever-bmw-i.jpg
P90526439_highRes_the-first-ever-bmw-i.jpg
P90525116_highRes_the-all-new-bmw-x2-m.jpg
P90525118_highRes_the-all-new-bmw-x2-m (1).jpg
P90525118_highRes_the-all-new-bmw-x2-m.jpg
P90525139_highRes_the-all-new-bmw-x2-m.jpg
P90525150_highRes_the-all-new-bmw-x2-m.jpg
P90525161_lowRes_the-first-ever-bmw-i.jpg
P90525188_highRes_the-first-ever-bmw-i.jpg
P90525191_highRes_the-first-ever-bmw-i.jpg
P90525192_highRes_the-first-ever-bmw-i.jpg

Sterke punten

  • Trendy SUV coupé-koetswerk
  • Ook verkrijgbaar als 100% elektrische iX2
  • BMW look & feel

Zwakke punten

  • BMW-prijzen en optiepolitiek
  • Beperkte ruimte achterin door aflopende daklijn
  • Geen manuele versnellingsbak

BMW X2 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW X2, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW X2: gedaantewissel tot hippe vogel

De tweede generatie van de BMW X2 pakt het helemaal anders aan dan zijn voorganger, onder andere met een gedaantewissel. Het is voortaan de instapper in het SUV coupé- gamma van BMW, waar hij een plek krijgt onder de X4 en de X6. Lees verder

Interesse in een BMW X2/ix2

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede punten

  • Tweede generatie met sportieve SUV coupé-look
  • Nog steeds verkrijgbaar met dieselmotor (maar geen plug-in hybrides)
  • Ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving (M35i xDrive, xDrive20d)
  • Ook beschikbaar als 100% elektrische iX2

Belangrijke gegevens

De eerste generatie van de BMW X2 kwam in 2017 op de markt als crossover op basis van de BMW X1. De tweede generatie van de X2 is sinds 2024 verkrijgbaar. Hij is nog steeds gebaseerd op de X1, maar pakt de dingen anders aan dan zijn voorganger, met een SUV coupé-koetswerk. Dat is misschien iets minder praktisch, maar het is tegenwoordig wel populair en ook bij andere merken steeds vaker te vinden.

Motoren

Het motorenpalet van de BMW X2 is beperkter en iets traditioneler dan dat van de X1 waar hij op gebaseerd is. Zo is hij (in elk geval bij de lancering) niet verkrijgbaar met de plug-in hybride aandrijflijnen die je wel vindt in de X1. In plaats daarvan kan je kiezen uit drie benzinevarianten en vier diesels (een optie die niet elk automerk nog aanbiedt in dit segment) en ook twee 100% elektrische aandrijvingen in de iX2.

De basismotor bij de benzines is de voorwielaangedreven sDrive20i (en dus niet de 136 pk sterke sDrive18i die je wel in de X1 vindt), die verkrijgbaar is in twee vermogensniveaus. Enerzijds is er de 150 pk en 280 Nm sterke variant, anderzijds de 170 pk sterke versie. Beide maken gebruik van een 1.5 liter driecilinder met BMW TwinPower Turbo en 48 volt micro-hybride technologie en zijn gekoppeld aan een zeventraps gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling.

De andere keuze op benzinevlak is de krachtige M35i xDrive-uitvoering. Die doet het met een 2.0 liter viercilinder met BMW TwinPower Turbo en beschikt over een vermogen van 300 pk en een koppel van 400 Nm. Dat wordt via een zeventraps gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling over de vier wielen verdeeld. Die combinatie is goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 5,4 seconden.

Bij de diesels bestaat het aanbod uit twee varianten waarvan telkens twee vermogensversies verkrijgbaar zijn. De instapper is de voorwielaangedreven sDrive 18d, die beschikbaar is in een 136 of een 150 pk sterke uitvoering met een koppel van 360 Nm. Ook hier vind je een een zeventraps gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling. Wil je een vierwielaangedreven diesel, dan kan je de X2 xDrive20d kiezen. Die is verkrijgbaar met een vermogen van 150 pf 163 pk, telkens met een zeventraps gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling.

Een plug-in hybride BMW X2 is in tegenstelling tot bij zustermodel X1 (nog?) niet verkrijgbaar, maar 100% elektrisch rijden kan wel. De X2 krijgt in dat geval een ‘i’ voor zijn naam. De iX2 is verkrijgbaar als voorwielaangedreven eDrive 20 en als vierwielaangedreven xDrive 30 verkrijgbaar. Die beschikken respectievelijk over een vermogen van 150 kW (204 pk)/247 Nm en 200 kW (313 pk)/494 Nm. Het lithium-ion batterijpakket biedt in beide gevallen een netto bruikbare capaciteit van 64.8 kWh, goed voor een rijbereik (WLTP) tot respectievelijk 478 km en 449 km. Laden kan standaard aan 11 kW AC of 130 kW DC, goed voor 10-80% laden in minder dan 30 minuten. Optrekken van 0 naar 100 km doet de xDrive30 in 5.6 seconden.

Afmetingen

Afmetingen
Lengte (m) 4.554
Breedte (m) 1.845
Hoogte (m) 1.590
Wielbasis (m) 2.692
Leeggewicht (kg) 1.960 – 2095

De BMW X2 is een vijfdeurs SUV Coupé met een lengte van 4.554 mm, een breedte van 1.845 mm en een hoogte van 1.590 mm. De 100% elektrische iX2 is dankzij een lagere ophanging (betere stroomlijn en dus efficiënter) 3 cm minder hoog, en meet 1.560 mm.

De koffer van de BMW (i)X2 is iets groter dan 500 liter (met kleine variaties naargelang de gekozen motorversie) en biedt met een neergeklapte achterbank een volume tot 1.400 liter. Omwille van het SUV coupé-profiel is de ruimte voor de passagiers op de achterbank iets beperkter dan in de (i)X1, waarvan de daklijn achteraan minder naar beneden duikt. Iets om rekening mee te houden.

Uitvoeringen

Afhankelijk van de gekozen motorversie is de BMW (i)X2 verkrijgbaar in een basisuitvoering of in een sportief uitgedoste M Sport uitvoering met andere een lagere ophanging, standaard grotere velgen en een agressiever ogende bodykit. Daarnaast zijn er zoals gewoonlijk veel personaliseringsmogelijkheden, zowel qua look als uitrusting, die het uiteindelijke prijskaartje kunnen doen oplopen.

Prijzen

De prijzen van de BMW X2 starten vanaf € 41.850 voor de sDrive20i, ongeacht of je nu gaat voor de 150 of 170 pk sterke versie. De sportieve M35i xDrive kost dan weer minimaal € 61.800. Liever een diesel? De sDrive18d staat in de catalogus vanaf € 42.650, ongeacht het gekozen motorvermogen (136 of 150 pk). De vierwielaangedreven xDrive20d kost je dan weer € 47.100 zonder opties, ook hier ongeacht de vermogensuitvoering. De 100% elektrische iX2 zit qua prijs tussen de twee benzinemotorisaties in. De eDrive20 kost je minimaal € 51.450, terwijl de krachtigere xDrive30 met vierwielaandrijving in de catalogus staat voor een prijs vanaf € 59.450.

Wat de tweedehandsprijzen betreft, is het voor de nieuwe generatie wachten op een deftig tweedehandsaanbod, aangezien het nieuwe model pas voor het eerst geleverd wordt en de prijzen van meteen beschikbare stock- of demomodellen de nieuwprijs (met opties) benaderen. De vorige generatie van de X2 is wel vlot verkrijgbaar op de tweedehandsmarkt, waarbij de prijzen starten rond de € 15.000, maar uiteraard stevig oplopen voor de meest recente versies of bijzondere uitvoeringen.

Design

Buitenzijde

Het design van de BMW X2 is typisch BMW, met uitgesproken ‘nieren’ en een algemeen ontwerp dat zowel voor- als tegenstanders heeft. Het is SUV coupé, wat betekent dat de daklijn naar achteren toe een duik neemt om de auto in profiel een meer dynamische look te geven. Het is een concept dat BMW in het verleden als één van de eerste merken op de markt bracht met de X6, die ondertussen ook het gezelschap kreeg van de X4.

Binnenzijde

Binnenin wordt het dashboard overheerst door twee grote gebogen schermen waarop de nieuwste versie van BMW’s personaliseerbare besturingssysteem draait. Verder draagt het design van het interieur de typische BMW-stempel, en bieden de zetels van de (i)X2 voorin veel steun. Achterin is het plaatsaanbod beperkter, gezien de aflopende daklijn en de geringe buitenafmetingen.

Veiligheid

Onafhankelijke crashtestresultaten van EuroNCAP zijn er nog niet voor de nieuwe BMW (i)X2. Het valt echter te verwachten dat hij het goed zal doen, net als zijn zustermodel, de (i)X1. De (i)X1 behaalde in 2022 de maximumscore van 5 sterren in de crashtests, met een score van 86% voor volwassen inzittenden, 89% voor kinderen aan boord en 76% voor voetgangers en andere zwakke weggebruikers, terwijl de kleine BMW ook een score van 92% kreeg voor de veiligheidsassistentiesystemen. Voor de BMW X2 worden gelijkaardige scores verwacht.

Alternatieven

In het premiumsegment heeft de BMW (i)X2 twee SUV coupé-concurrenten, de Audi Q3 Sportback en de Volvo C40. De Audi is echter wel verkrijgbaar als plug-in hybride, maar niet in een 100% elektrische uitvoering. De Volvo is enkel nog verkrijgbaar als 100% elektrisch model. Je zou de Mercedes GLC Coupé ook als concurrent kunnen beschouwen, maar die zit eigenlijk een categorie hoger. Voor een ‘niet-premium’ concurrent kan je onder andere terecht bij Citroën (C4), Mazda (MX-30),Peugeot (408) of Renault (Arkana).

FAQ

Is er ook een plug-in hybride versie van de BMW X2?
In tegenstelling tot bij zijn zustermodel, de X1, vind je op de prijslijst van de BMW X2 geen plug-in hybride. Of dat zo blijft gedurende zijn hele carrière is niet duidelijk. Er is wel een 100% elektrische iX2.
Hoe ver geraakt de elektrische iX2 op een volle batterij?
De BMW iX2 is verkrijgbaar in twee motorversies, de eDrive20 (150 kW) en xDrive30 (200 kW). Beide maken gebruik van hetzelfde batterijpakket met een bruikbare capaciteit van 64.8 kWh. De minder krachtige versie komt daarmee officieel (WLTP) tot 478 km ver, de krachtige versie 449 km.
Is de BMW X2 vierwielaangedreven?
Niet elke BMW X2 is vierwielaangedreven, maar voor elke brandstofsoort (benzine, diesel, elektrisch) is er wel een vierwielaangedreven variant verkrijgbaar. Die modellen worden aangeduid met de vermelding ‘xDrive’.