Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-x3-30e-side

BMW X3

1 / 3
bmw-x3-30e-side
bmw-x3-30e-front
bmw-x3-30e-interior

Sterke punten

  • Uitgebreid motoraanbod
  • Kwalitatieve afwerking
  • Potente X3 M

Zwakke punten

  • Hoge prijzen
  • Hoog gewicht
  • X3 PHEV niet altijd volledig fiscaal aftrekbaar

BMW X3 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW X3, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:5.3 - 11.5s
Maximumsnelheid:190 - 245 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):48 - 293 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):2.1 - 12.1 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4565 x 1853 x 1661 mm
Portieren:5
Kofferruimte:450 - 1600 liter
Aanhangergewicht:425 - 655 kg

Premium-SUV met benzine, diesel, hybride of elektrisch

Eind 2017 verscheen de derde generatie van de BMW X3 (G01) op de markt. Vorig jaar was de SUV toe aan een facelift, vandaag pakt hij uit met een indrukwekkend motoraanbod: van de volledig elektrische iX3 tot de hyperpotente X3 M.

Interesse in een BMW X3

BMW X3 tweedehands auto
BMW X3 nieuwe auto
BMW X3 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Premium-SUV met benzine, diesel, hybride of elektrisch

Eind 2017 verscheen de derde generatie van de BMW X3 (G01) op de markt. Vorig jaar was de SUV toe aan een facelift, vandaag pakt hij uit met een indrukwekkend motoraanbod: van de volledig elektrische iX3 tot de hyperpotente X3 M.

Goeie redenen

  • Van de materialen voor de zetelbekleding tot de afwerking van de bedieningsorganen: de BMW X3 weet het Duitse premiumgevoel prima te vertalen.

  • Hij mag dan zowat 2 ton wegen, de BMW X3 beschikt over een uitgebreid arsenaal aan technologie voor een dynamisch rijgedrag.

  • De BMW X3 is behoorlijk geëlektrificeerd: hij beschikt niet alleen over een plug-inhybride, maar ook over een volledig elektrische versie, de iX3.

  • Met een vermogen van maar liefst 480 pk en een sprinttijd naar 100 km/u in 4,0 seconden is de BMW X3 M een echte mastodont op wielen.

Alle belangrijke gegevens over de BMW X3 (G01)

Motoren

Het motorgamma van de BMW X3 bestaat uit een mix van vier- en zescilinders, die grotendeels voorzien zijn van vierwielaandrijving, milde hybride ondersteuning en allemaal standaard aan een achttrapsautomaat worden gekoppeld. Bij de klassieke benzinemodellen is het motoraanbod beperkt tot de xDrive20i, die een 2.0-viercilinder van 184 pk gebruikt, en de xDrive30i, die 245 pk uit hetzelfde blok haalt. Een trapje hoger staat het M Performance-model, de M40i. Die heeft een 3,0 liter grote zescilinder-in-lijn van 360 pk in het vooronder, waarmee hij de kloof dicht met de volbloed-M: de X3 M haalt namelijk 480 pk uit zijn 3,0 liter grote zes-in-lijn.

Bij de dieselmodellen vinden we de enige achterwielaangedreven X3 in het gamma: de sDrive18d, met 2.0-viercilinder van 150 pk (136 pk in Brussel en Wallonië). De xDrive20d is een 190 pk sterke 2.0-viercilinder (163 pk in Brussel en Wallonië). De xDrive30d gebruikt een 3.0-zescilinder-in-lijn van 286 pk, de M40d haalt 340 pk uit hetzelfde blok.

Verdere elektrificatie is er bij de BMW X3 in de vorm van de xDrive30e. Die gebruikt een 2.0-viercilinder van 184 pk (163 pk in Brussel en Wallonië) in combinatie met een elektromotor van 109 pk (80 kW). Het totale systeemvermogen bedraagt daardoor 292 pk (272 pk in Brussel en Wallonië). De stroom wordt opgeslagen in een batterij met nettocapaciteit van 10,8 kWh, wat de X3 xDrive30e een elektrisch rijbereik van 43 tot 50 kilometer moet opleveren. De gemiddelde CO2-uitstoot bedraagt 45 tot 56 g/km, het verbruik 2,0 tot 2,5 l/100 km.

Afmetingen

Met een lengte van 4,71 meter, breedte van 1,89 meter en hoogte van 1,68 meter past de BMW X3 qua lengte tussen zijn twee belangrijkste Duitse premiumconcurrenten in: de Mercedes-Benz GLC en de Audi Q5. Qua breedte zijn ze identiek, in de hoogte torent de X3 net boven zijn twee concurrenten uit.

Het koffervolume van de BMW X3 bedraagt 550 liter met de rugleuning van de achterbank rechtop, en 1.600 liter met diezelfde rugleuning neergeklapt. Door de plaatsing van de batterij moet de plug-inhybride X3 xDrive30e het met iets minder volume stellen: respectievelijk 450 liter en 1.500 liter. De iX3 past daar netjes tussenin: respectievelijk 510 liter en 1.560 liter. De rugleuning in de X3 is standaard in een 40/20/40-verhouding neerklapbaar en de hellingshoek is verstelbaar, maar de achterbank zelf is niet verschuifbaar.

Uitvoeringen

Laat je de M-modellen en de elektrische iX3 even buiten beschouwing, dan biedt BMW zijn X3 aan in twee uitvoeringen: een naamloze basisversie met 18-duimsvelgen, ledkoplampen en glanzende accenten in de bumpers en zijschorten, op de dakrails en rond de ruiten. De M Sport-uitvoering monteert 19-duimers, een sportophanging en sportievere bumpers, en maakt de dakrails en ruitomlijsting zwart. De M-modellen (M40i, M40d en X3 M) schakelen in hun aankleding natuurlijk nog een sportieve versnelling hoger. De elektrische iX3 is er op zijn beurt eveneens in twee uitvoeringen: ‘Inspiring’, met zwarte ruitomlijsting, zwarte dakrails, sportieve bumpers en 19-duimsvelgen, en ‘Impressive’, met akoestische beglazing en 20-duimsvelgen.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de BMW X3 beginnen bij 50.250 euro (sDrive18d), en de prijsvork loopt door tot 62.750 euro (xDrive30d). Voor de plug-inhybride xDrive30e betaal je 65.000 euro, voor de volledig elektrische iX3 71.700 euro. De sportieve M Performance-modellen beginnen vanaf 73.550 euro (M40i), terwijl de volbloed-M het prijskaartje opdrijft naar 97.600 euro.

De tweedehandsprijzen van de BMW X3 profiteren van het sterke Duitse merkimago en beginnen vanaf zo’n 28.000 euro voor de diesels en 35.000 euro voor de benzinemodellen. De plug-inhybride X3 heeft een tweedehands prijskaartje van minstens 50.000 euro, de elektrische iX3 een van minstens 64.000 euro. De X3 M begint tweedehands vanaf zo’n 68.000 euro.

Voor de BMW X3 betaal je in Vlaanderen minstens 981,81 euro aan BIV en 446,66 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting. De plug-inhybride X3 valt er grotendeels onder een gunstiger fiscaal regime, waardoor je minstens 50,38 euro aan BIV en 261,48 euro aan verkeersbelasting betaalt. De elektrische iX3 is er volledig vrijgesteld van BIV of jaarlijkse verkeersbelasting. In Brussel en Wallonië moet je rekenen op minstens 495,00 euro aan BIV en 486,02 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting. De iX3 valt onder het minimumtarief van 61,50 euro BIV en 92,93 euro jaarlijkse verkeersbelasting.

Design-highlights en interieur

Bij elke nieuwe generatie X3 kiest BMW meestal voor evolutie in plaats van revolutie. Zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant zijn de grote lijnen nog steeds meteen herkenbaar als X3, maar worden de details aangepast aan de BMW-stijlgids van dat moment. Dat is bij de huidige generatie niet anders.

Gesloten nieren

De blikvanger bij de BMW X3 is zoals bij veel andere modellen het niervormige radiatorrooster. Dat kan optioneel van een zwarte omranding worden voorzien, maar krijgt standaard een glanzende afwerking. In de basisuitvoering zijn de ruitomlijsting en dakrails ook glanzend afgewerkt, net als de accenten in de bumpers en op de zijschorten. De basisuitvoering staat eveneens op 18-duimsvelgen. De M Sport-uitvoering monteert een sportievere ophanging, sportievere bumpers en voegt zwarte accenten toe rond de ruiten en op de dakrails. De velgmaat vergroot standaard naar 19 duim. De X3 M krijgt dubbele spijlen in zijn radiatorrooster en heeft andere spiegels. De elektrische iX3 herken je meteen aan zijn gesloten radiatorrooster en optioneel aan zijn blauwe accenten in de bumpers.

Sportieve premium

Binnenin gaat de BMW X3 nog niet voor de alles-achter-een-scherm-filosofie van de meer moderne modellen, maar combineert hij een digitale instrumentencluster van 12,3 duim met een infotainmenttouchscreen dat standaard 10,25 duim en optioneel 12,3 duim groot is. De draaiknop op de middenconsole om het scherm te bedienen blijft evenwel aanwezig, net als fysieke knoppen voor de klimaatregeling. De zetels zijn standaard sportzetels met betere steun en bekleed met kunstleder, maar de sky is een beetje de limit, met uitgebreide lederen bekleding, parfumering voor het interieur, enzovoort.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut kreeg deze generatie van de BMW X3 (G01) de maximumscore van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests. Bij de standaarduitrusting hoort onder meer een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp, cruise control en snelheidsbegrenzer en een hele rist airbags. De veiligheidssnufjes zijn nog uitgebreider in de optiepakketten.

Alternatieven

De klassieke alternatieven voor de BMW X3 komen traditiegetrouw van bij de andere Duitse premiummerken: de Audi Q5 en Mercedes-Benz GLC. Wie bij BMW zelf sportiever wil, kan eventueel ook uitwijken naar de X4 op hetzelfde platform.

FAQ

Hoeveel kost de BMW X3?
De BMW X3 heeft een vanafprijs van 50.250 euro (sDrive18d). Dan rijd je buiten in de basisversie en stip je best wel nog enkele items aan in de optielijst. Voor de plug-inhybride xDrive30e betaal je 65.000 euro, voor de elektrische iX3 71.700 euro.
Hoeveel bedraagt de CO2-uitstoot van de BMW X3 xDrive30e?
De BMW X3 xDrive30e heeft een CO2-uitstoot van 45 tot 56 g/km (WLTP). De effectieve uitstoot hangt sterk af van de uiteindelijke configuratie van je plug-inhybride X3. Grotere velgmaten en extra uitrusting (en dus een hoger gewicht) leveren een hogere CO2-uitstoot op. Daardoor overschrijd je bij de X3 al snel de fiscale grens van 50 g/km.

Beoordelingen voor BMW X3

161 Beoordelingen

4,7

Meer informatie

Modellen