Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
BMW-X5-G05-2021-xDrive45e-Hero

BMW X5

1 / 3
BMW-X5-G05-2021-xDrive45e-Hero
BMW-X5-G05-2021-xDrive45e-Rear-Side
BMW-X5-G05-2021-xDrive45e-Cockpit

Sterke punten

  • Uitgebreid motoraanbod
  • Kwalitatieve afwerking
  • Geslaagde plug-inhybride

Zwakke punten

  • Hoge prijzen
  • Imposante afmetingen
  • Stevig gewicht

BMW X5 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW X5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:4.8 - 8.8s
Maximumsnelheid:205 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):37 - 324 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):1.6 - 13.5 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4667 x 1872 x 1707 mm
Portieren:5
Kofferruimte:200 - 1870 liter
Aanhangergewicht:425 - 750 kg

De premiumpionier, met of zonder stekker

BMW zelf noemt de X5 een Sports Activity Vehicle, maar in 1999 was dit model wel degelijk de eerste SUV in het Beierse gamma. Sinds eind 2018 is de X5 aan zijn vierde generatie toe (G05), met opnieuw een ruim motoraanbod: van plug-inhybride xDrive45e tot potente X5 M.

Interesse in een BMW X5

BMW X5 tweedehands auto
BMW X5 nieuwe auto
BMW X5 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • Van de materialen voor de zetelbekleding tot de afwerking van de bedieningsorganen: de BMW X5 weet het Duitse premiumgevoel prima te vertalen.

  • Hij mag dan minstens 2,1 ton wegen, de BMW X5 beschikt over een uitgebreid arsenaal aan technologie voor een dynamisch rijgedrag.

  • De generatiewissel leverde deze BMW X5 een verbeterde plug-inhybride op, met zescilinder-in-lijn, grotere batterij en dus ruimer elektrisch rijbereik.

  • Met een vermogen van maar liefst 600 pk en een sprinttijd naar 100 km/u in minder dan 4 seconden is de BMW X5 M een echte mastodont op wielen.

Alle belangrijke gegevens over de BMW X5 (G05)

Motoren

Het motorgamma van de BMW X5 bestaat uit een mix van vier-, zes- en achtcilinders, die allemaal voorzien zijn van vierwielaandrijving en standaard aan een achttrapsautomaat worden gekoppeld. Bij de klassieke benzinemodellen is het motoraanbod beperkt tot de xDrive40i, die een 3.0-zes-in-lijn van 333 pk gebruikt. Een trapje hoger staat het M Performance-model, de M50i. Die heeft een 4,4 liter grote V8 van 530 pk in het vooronder, waarmee hij nipt onderdoet voor de volbloed-M: de X5 M haalt namelijk 600 pk uit zijn 4,4 liter grote V8.

Bij de dieselmodellen vinden we de enige viercilinder in het X5-gamma: de xDrive25d, met 2.0-viercilinder van 231 pk (211 pk in Brussel en Wallonië). De xDrive30d is een 286 pk sterke 3.0-zes-in-lijn, de xDrive40d haalt 340 pk uit hetzelfde blok. Alleen die laatste dieselmotor krijgt milde hybride ondersteuning.

Elektrificatie is er bij de BMW X5 in de vorm van de xDrive45e. Die gebruikt een 3.0-zescilinder-in-lijn benzinemotor van 286 pk (211 pk in Brussel en Wallonië) in combinatie met een elektromotor van 113 pk (83 kW). Het totale systeemvermogen bedraagt daardoor 394 pk (320 pk in Brussel en Wallonië). De stroom wordt opgeslagen in een batterij met nettocapaciteit van 20,9 kWh, wat de X5 xDrive45e een elektrisch rijbereik van 86 tot 97 kilometer moet opleveren. De gemiddelde CO2-uitstoot bedraagt 27 tot 43 g/km, het verbruik 1,2 tot 1,9 l/100 km.

Afmetingen

Met een lengte van 4,92 meter, breedte van 2,00 meter en hoogte van 1,75 meter is de BMW X5 een behoorlijk forse jongen. Toch moet hij nipt de duimen leggen voor zijn Duitse premiumconcurrenten, de Audi Q7 en Mercedes-Benz GLE. Wie bij BMW groter wil of op zoek is naar zeven zitplaatsen denkt misschien aan de X7, maar het is handig om weten dat de klassieke motorversies van deze X5 combineerbaar zijn met een derde zetelrij in de koffer.

Over de koffer gesproken: het koffervolume van de BMW X5 bedraagt 650 liter met de rugleuning van de achterbank rechtop, en 1.870 liter met diezelfde rugleuning neergeklapt. Dat kan standaard in een 40/20/40-verhouding. De plug-inhybride xDrive45e stelt het door de batterij met iets minder volume: 500 liter met de rugleuning rechtop, 1.720 liter met de rugleuning neer. Kies je voor de derde zetelrij, dan is de achterbank over een lengte van 80 millimeter verschuifbaar.

Uitvoeringen

Laat je de M50i en X5 M even buiten beschouwing, dan biedt BMW zijn X5 aan in drie verschillende uitvoeringen. De naamloze basisversie houdt het design van de X5 sober, met 18-duimsvelgen en alleen het radiatorrooster, de dakrails en de zijruiten die een chromen afwerking krijgen. De xLine zet de X5 op 19-duims lichtmetaal, en voegt ook chromen accenten toe in de bumpers en op de flanken. De M Sport-uitvoering combineert tot slot 20-duimsvelgen met sportievere bumpers en zijschorten. De M50i en X5 M gaan op sportief vlak nog een klein of groot stapje verder.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de BMW X5 beginnen bij 69.650 euro (xDrive25d). De prijsvork loopt door tot 80.450 euro (xDrive40d). Voor de plug-inhybride xDrive45e betaal je 84.800 euro. De X5 M50i en X5 M gaan met hun vanafprijs vlot boven 100.000 euro: 101.100 euro (M50i) en 135.450 euro (X5 M).

De tweedehandsprijzen van de BMW X5 profiteren als geen ander van de populariteit van het merk en het sterke Duitse merkimago. Je zult dus niet snel een X5 van de huidige generatie vinden voor minder dan 60.000 euro. Voor de plug-inhybride mag je al snel rekenen op 78.000 euro of meer, de X5 M heeft tweedehandsprijzen die beginnen vanaf 130.000 euro...

[SIMULATIETOOL OVERHEID VERKEERSBELASTING EN BIV OFFLINE OP MOMENT VAN SCHRIJVEN]

Design-highlights en interieur

Bij elke nieuwe generatie X5 kiest BMW meestal voor evolutie in plaats van revolutie. Zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant zijn de grote lijnen nog steeds meteen herkenbaar als X5, maar worden de details aangepast aan de BMW-stijlgids van dat moment. Dat is bij de huidige generatie niet anders.

Groot, groter, grootst

De blikvanger bij de BMW X5 is uiteraard het niervormige radiatorrooster, dat bij elke modelwissel weer een beetje gegroeid lijkt te zijn. Achteraan gaat de kofferklep traditiegetrouw dan weer open in twee delen. De basisversie houdt het op sobere afwerkingsdetails, met 18-duimsvelgen, bescheiden bumpers en een glanzende omlijsting voor de zijruiten, dakrails en het radiatorrooster. De xLine maakt het geheel wat stoerder, met 19-duimsvelgen en verchroomde accenten in de voor- en achterbumper en op de flanken. De M Sport trekt dan weer de sportieve kaart, met 20-duimsvelgen en sportievere bumpers met grotere luchtin- en uitlaten.

Sportief luxueus

Binnenin gaat de BMW X5 nog niet voor de alles-achter-een-scherm-filosofie van de meer moderne modellen, maar combineert hij een digitale instrumentencluster van 12,3 duim met een infotainmenttouchscreen dat eveneens 12,3 duim groot is. De draaiknop op de middenconsole om het scherm te bedienen blijft evenwel aanwezig, net als fysieke knoppen voor de klimaatregeling. De zetels zijn standaard elektrisch verstelbaar en bekleed met kunstleder, maar de sky is een beetje de limit, met uitgebreide lederen bekleding, microvezel voor de dakhemel, massagezetels en zetelventilatie, parfumering voor het interieur, enzovoort.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut kreeg deze generatie van de BMW X5 (G05) de maximumscore van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests. Bij de standaarduitrusting hoort onder meer een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp en voetganger- en fietserherkenning, rijstrookhulp, verkeersbordherkenning, een vermoeidheidswaarschuwing, cruise control en snelheidsbegrenzer en een hele rist airbags. De veiligheidssnufjes zijn nog uitgebreider in de optiepakketten.

Alternatieven

De klassieke alternatieven voor de BMW X5 komen traditiegetrouw van bij de andere Duitse premiummerken: de Audi Q7 en Mercedes-Benz GLE. Wie bij BMW zelf nog groter wil en zeven comfortabele zitplaatsen zoekt, heeft een alternatief in de BMW X7. Andere premiumconcurrenten zijn de Volvo XC90, Porsche Cayenne en Range Rover Sport, terwijl bij de massaconstructeurs ook de Volkswagen Touareg een alternatief is.

FAQ

Hoeveel kost de BMW X5?
De BMW X5 heeft een vanafprijs van 69.650 euro (xDrive25d). Dan rijd je buiten in de basisversie en stip je best wel nog enkele items aan in de optielijst. Voor de plug-inhybride xDrive45e betaal je 84.800 euro.
Hoeveel bedraagt de CO2-uitstoot van de BMW X5 xDrive45e?
De BMW X5 xDrive45e heeft een CO2-uitstoot van 27 tot 43 g/km (WLTP). De effectieve uitstoot hangt sterk af van de uiteindelijke configuratie van je plug-inhybride X5. Grotere velgmaten en extra uitrusting (en dus een hoger gewicht) leveren een hogere CO2-uitstoot op.

Beoordelingen voor BMW X5

127 Beoordelingen

4,8