Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-x6-m50i-interieur

BMW X6

1 / 4
bmw-x6-m50i-interieur
bmw-x6-m50i-sitzplatz
bmw-x6-m50i-kofferraum
bmw-x6-m50i-front

Sterke punten

  • Uitgebreid motoraanbod
  • Kwalitatieve afwerking
  • Imposante X6 M

Zwakke punten

  • Hoge prijzen
  • Imposante afmetingen
  • Stevig gewicht

BMW X6 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW X6, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 99.990,-*
Tweedehands vanaf:
Financieren vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Coupé-SUV-pionier en populaire mastodont

BMW zelf noemt de X6 een Sports Activity Coupé, maar in 2008 was dit model wel degelijk de eerste coupé-SUV op de markt. Sinds eind 2019 is de BMW X6 aan zijn derde generatie toe (G06), met opnieuw een ruim motoraanbod: van romige diesels tot de potente X6 M.

Interesse in een BMW X6

BMW X6 tweedehands auto
BMW X6 nieuwe auto
BMW X6 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Coupé-SUV-pionier en populaire mastodont

BMW zelf noemt de X6 een Sports Activity Coupé, maar in 2008 was dit model wel degelijk de eerste coupé-SUV op de markt. Sinds eind 2019 is de BMW X6 aan zijn derde generatie toe (G06), met opnieuw een ruim motoraanbod: van romige diesels tot de potente X6 M.

Goeie redenen

  • Van de materialen voor de zetelbekleding tot de afwerking van de bedieningsorganen: de BMW X6 weet het Duitse premiumgevoel prima te vertalen.

  • Hij mag dan minstens 2,1 ton wegen, de BMW X6 beschikt over een uitgebreid arsenaal aan technologie voor een dynamisch rijgedrag.

  • Zowat elk merk heeft tegenwoordig een coupé-SUV, maar de BMW X6 blijft als origineel nog steeds een echte aandachttrekker.

  • Met een vermogen van maar liefst 600 pk en een sprinttijd naar 100 km/u in minder dan 4 seconden is de BMW X6 M een echte mastodont op wielen.

Alle belangrijke gegevens over de BMW X6 (G06)

Motoren

Het motorgamma van de BMW X5 bestaat uit een mix van zes- en achtcilinders, die allemaal voorzien zijn van vierwielaandrijving en standaard aan een achttrapsautomaat worden gekoppeld. Bij de klassieke benzinemodellen is het motoraanbod beperkt tot de xDrive40i, die een 3.0-zes-in-lijn van 333 pk gebruikt. Een trapje hoger staat het M Performance-model, de M50i. Die heeft een 4,4 liter grote V8 van 530 pk in het vooronder, waarmee hij nipt onderdoet voor de volbloed-M: de X6 M haalt namelijk 600 pk uit zijn 4,4 liter grote V8, en met het optionele Competition-pack zelfs 625 pk.

Bij de dieselmodellen vinden we de xDrive30d, met een 286 pk sterke 3.0-zes-in-lijn (211 pk in Brussel en Wallonië). De xDrive40d haalt 340 pk uit hetzelfde blok. Alleen die laatste dieselmotor krijgt milde hybride ondersteuning. Dat is ook de enige mogelijke vorm van elektrificatie bij de BMW X6: in tegenstelling tot de technisch verwante X5 biedt de X6 de plug-inhybride xDrive45e niet aan.

Afmetingen

Met een lengte van 4,94 meter, breedte van 2,00 meter en hoogte van 1,70 meter is de BMW X6 een behoorlijk forse jongen. Toch moet hij samen met zijn Duitse premiumconcurrent, de Mercedes-Benz GLE Coupé, nipt de duimen leggen voor die andere Duitse coupé-SUV, de Audi Q8. Wie bij BMW meer binnenruimte wil, denkt misschien aan de X5, wie zeven zitplaatsen wil kan uitwijken naar de klassieke motorversies van de X5 of naar de grotere X7.

Het koffervolume van de BMW X6 bedraagt 580 liter met de rugleuning van de achterbank rechtop, en 1.530 liter met diezelfde rugleuning neergeklapt. Dat kan standaard in een 40/20/40-verhouding. De X6 moet met dat volume zijn Duitse premiumconcurrenten laten voorgaan.

Uitvoeringen

Laat je de M50i en X6 M even buiten beschouwing, dan biedt BMW zijn X6 aan in drie verschillende uitvoeringen. De naamloze basisversie houdt het design van de X6 sober, met 19-duimsvelgen en alleen het radiatorrooster, de dakrails en de zijruiten die een chromen afwerking krijgen. De xLine zet de X6 op 20-duims lichtmetaal, en voegt ook chromen accenten toe in de bumpers en op de flanken. De M Sport-uitvoering combineert tot slot 20-duimsvelgen met sportievere bumpers en zijschorten. De M50i en X6 M gaan op sportief vlak nog een klein of groot stapje verder.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de BMW X6 beginnen bij 77.750 euro (xDrive30d). De prijsvork loopt door tot 85.200 euro (xDrive40d). De sportieve X6 M50i en X6 M gaan met hun vanafprijs dan weer vlot boven 100.000 euro: 102.900 euro (M50i) en 138.600 euro (X6 M).

De tweedehandsprijzen van de BMW X6 profiteren als geen ander van de populariteit van het merk en het sterke Duitse merkimago. Je zult dus niet snel een X6 van de huidige generatie vinden voor minder dan 70.000 euro. Modellen van de vorige generatie vind je met een hoge kilometerstand vanaf 35.000 euro, met een lagere kilometerstand vanaf 40.000 euro.

Voor de benzinemodellen van de BMW X6 betaal je in Vlaanderen minstens 2.849,47 euro aan BIV en 951,08 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting. Voor de dieselmodellen betaal je minstens respectievelijk 1.501,83 euro en 1.135,53 euro. In Brussel en Wallonië betaal je minstens respectievelijk 1.239,00 euro en 931,66 euro.

Design-highlights en interieur

Bij elke nieuwe generatie X6 kiest BMW meestal voor evolutie in plaats van revolutie. Zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant zijn de grote lijnen nog steeds meteen herkenbaar als X6, maar worden de details aangepast aan de BMW-stijlgids van dat moment. Dat is bij de huidige generatie niet anders.

Verlichte nieren

De blikvanger bij de BMW X6 is uiteraard het niervormige radiatorrooster, dat bij elke modelwissel weer een beetje gegroeid lijkt te zijn en dat optioneel voor het eerst ook verlicht kan worden. De basisversie houdt het op sobere afwerkingsdetails, met 19-duimsvelgen, bescheiden bumpers en een glanzende omlijsting voor de zijruiten, dakrails en het radiatorrooster. De xLine maakt het geheel wat stoerder, met 20-duimsvelgen en verchroomde accenten in de voor- en achterbumper en op de flanken. De M Sport trekt dan weer de sportieve kaart, met 20-duimsvelgen en sportievere bumpers met grotere luchtin- en uitlaten.

Sportief luxueus

Binnenin gaat de BMW X6 nog niet voor de alles-achter-een-scherm-filosofie van de meer moderne modellen, maar combineert hij een digitale instrumentencluster van 12,3 duim met een infotainmenttouchscreen dat eveneens 12,3 duim groot is. De draaiknop op de middenconsole om het scherm te bedienen blijft evenwel aanwezig, net als fysieke knoppen voor de klimaatregeling. De zetels zijn standaard elektrisch verstelbaar en bekleed met kunstleder, maar de sky is een beetje de limit, met uitgebreide lederen bekleding, microvezel voor de dakhemel, massagezetels en zetelventilatie, parfumering voor het interieur, enzovoort.

Rijhulp en veiligheid

De BMW X6 (G06) werd niet gecrashtest door de Euro NCAP, maar de technisch verwante BMW X5 (G05) kreeg wel de maximumscore van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests. Bij de standaarduitrusting hoort onder meer een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp en voetganger- en fietserherkenning, rijstrookhulp, verkeersbordherkenning, een vermoeidheidswaarschuwing, cruise control en snelheidsbegrenzer en een hele rist airbags. De veiligheidssnufjes zijn nog uitgebreider in de optiepakketten.

FAQ

Hoeveel kost de BMW X6?

De BMW X6 heeft een vanafprijs van 77.750 euro (xDrive30d). Dan rijd je buiten in de basisversie en stip je best wel nog enkele items aan in de optielijst. Voor de basisbenzineversie (xDrive40i) betaal je 79.200 euro.

Bestaat er een plug-inhybride BMW X6?

Nee. In tegenstelling tot de BMW X5 (met de xDrive45e) beschikt de BMW X6 niet over een plug-inhybride aandrijflijn. De enige vorm van elektrische ondersteuning is terug te vinden bij de milde hybride xDrive40d.

Alternatieven

De klassieke alternatieven voor de BMW X6 komen traditiegetrouw van bij de andere Duitse premiummerken: de Audi Q8 en Mercedes-Benz GLE Coupé. Wie bij BMW zelf meer ruimte op de achterbank wil, heeft een alternatief in de BMW X5 en zelfs in de grotere BMW X7. Een andere Duitse premiumconcurrent is de Porsche Cayenne Coupé.

Beoordelingen voor BMW X6

28 Beoordelingen

5,0