Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
P90548084_highRes_adrian-van-hooydonk-.jpg

Elektrische BMW-modellen

1 / 18
P90548084_highRes_adrian-van-hooydonk-.jpg
P90379380_highRes_bmw-i3-05-2016.jpg
P90432173_highRes_the-new-bmw-ix3-8-20.jpg
P90464078_highRes_bmw-ix-m60-05-2022.jpg
P90465420_highRes_bmw-ix-m60-05-2022.jpg
P90486396_highRes_the-new-bmw-i7-xdriv.jpg
P90486399_highRes_the-new-bmw-i7-xdriv.jpg
P90505028_highRes_the-new-bmw-i5-edriv (1).jpg
P90505129_highRes_the-new-bmw-i5-edriv.jpg
P90520687_highRes_the-all-new-bmw-ix1-.jpg
P90520688_highRes_the-all-new-bmw-ix1-.jpg
P90520695_highRes_the-all-new-bmw-ix1-.jpg
P90522951_highRes_the-bmw-i5-edrive40-.jpg
P90525191_highRes_the-first-ever-bmw-i (1).jpg
P90525193_highRes_the-first-ever-bmw-i.jpg
P90537262_highRes_the-new-bmw-i5-edriv.jpg
P90546631_highRes_the-new-bmw-i4-m50-x.jpg
P90546643_highRes_the-new-bmw-i4-m50-x.jpg

Elektrische BMW-modellen

BMW was één van de pioniers op het vlak van elektrisch rijden op de brede automarkt, maar veranderde doorheen de jaren wel de manier waarop het zijn 100% elektrische gamma uitbouwde. Het merk lanceerde in 2013 de 100% elektrische i3 (die de eerste jaren ook verkrijgbaar was met een ‘range extender’ op benzine) als eerste in zijn elektrische ‘i’-submerk. Lees verder

De i3 was een futuristisch ogend model, met vooral ook een bijzondere aanpak: door het uitvoering gebruik van aluminium en zelfs een koolstofvezel structuur met daarop plastic koetswerkpanelen en recycleerbare materialen in het interieur, moest de i3 zo licht en duurzaam mogelijk zijn, om op die manier ook de batterijcapaciteit te beperken. Een holistische aanpak, die voor de brede markt misschien iets te radicaal was. BMW wist best wat exemplaren van de i3 aan de man te brengen, maar de i3 werd niet het succes waar het merk op gerekend werd. BMW oogst met zijn brede elektrische gamma vandaag een veel groter succes, vooral dankzij de bedrijfswagenmarkt.

Welke elektrische BMW-modellen zijn leverbaar?

Modeloverzicht

Nadat het pionierde met de i3 bleef het vrij lang stil rond de verdere uitbreiding van het elektrische gamma. De laatste jaren zet BMW er echter sterk op in, en werd het elektrische ‘BMW i’-gamma een stuk uitgebreider, zij het op dit moment voornamelijk met modellen die ook verkrijgbaar zijn met verbrandingsmotoren. Het gamma telt maar liefst zeven 100% elektrische modellen (of zelfs 8 als je de Touring breakversie van de i5 telt als een apart model). De iX3 verdwijnt binnenkort echter uit het gamma, en zal vervangen worden door een middelgrote SUV in de ‘Neue Klasse’-reeks. Die reeks zal de komende jaren verder uitgebreid worden tot een op zichzelf staand emissievrij gamma.

Dit is het aanbod van elektrische BMW-modellen in 2024:

De iX3 was in 2020 het eerste 100% elektrische model na de i3. De middelgrote SUV deelt zijn basis met de X3 van de uitgaande generatie, maar kreeg een 100% elektrische aandrijflijn. In 2024 lanceerde BMW de nieuwe X3, maar daarbij is geen sprake van de iX3. Die krijgt een opvolger in de nieuwe ‘Neue Klasse’-reeks van elektrische modellen die binnenkort officieel wordt voorgesteld.

Eind 2020 werd de grote iX SUV voorgesteld. Die is niet gebaseerd op een model met verbrandingsmotoren bij BMW, en is dus een op zichzelf staand model. Daarna volgde de i4, die zijn koetswerk deelt met de 4 Reeks Gran Coupé, een vierdeurs coupé.

De iX1 en iX2 zijn de meest compacte modellen in het elektrische BMW-gamma. Ze delen hun basis met respectievelijk de X1 en X2, waarbij de traditionele aandrijflijn met verbrandingsmotoren vervangen is door een 100% elektrische aandrijflijn. De iX1 is een compacte SUV, de iX2 de SUV coupé-variant.

Ook in het segment van de ‘business berlines’ en breaks en de limousines is BMW actief met 100% elektrische modellen: de BMW i5 en i5 Touring als elektrische varianten van de 5 Reeks en de i7 als elektrisch alternatief voor de 7 Reeks.

Technische gegevens

Model Varianten Type Vermogen Batterijcapaciteit Rijbereik (WLTP) Leeggewicht (vanaf)
i4 eDrive35, eDrive40, xDrive40, M50 Berline 286 – 544 pk 70,2 – 83,9 kWh 493 – 591 km 2.125 kg
i5/i5 Touring eDrive40, xDrive40, M60 xDrive Berline/break 340 – 601 pk 83,9 kWh 499 – 573 km 2.355 kg (Touring: vanaf 2.255 kg)
i7 eDrive50, xDrive60, M70 xDrive Limousine 456 – 660 pk 105,6 kWh 559 – 523 km 2.595 kg
iX1 eDrive20, xDrive30 SUV 204 – 313 pk 66,5 kWh 439 – 474 km 1.940 kg
iX2 eDrive20, xDrive30 SUV coupé 204 – 313 pk 66,5 kWh 449 – 478 km 1.960 kg
iX3 SUV 286 pk 73,9 kWh 461 – 471 km 2.270 kg
iX xDrive40, xDrive50, M60 xDrive SUV 326 – 619 pk 76,6 – 111,5 kWh 435 – 629 km 2.440 kg

Hoeveel kosten de elektrische BMW-modellen?

Nieuwprijzen

BMW is een premiummerk dat zich eerder op professionele klanten richt. Algemeen beschouwd moet je dan ook niet bij het Beierse merk zijn om koopjes te doen. En dat geldt dus ook niet als je op zoek bent naar een 100% elektrisch model, aangezien batterij-elektrische voertuigen over het algemeen iets meer kosten dan modellen met een verbrandingsmotor.

De instapprijzen voor de elektrische modellen bij BMW starten net onder de € 60.000. En voor die prijs heb je zelfs de keuze uit een vierdeurs coupé (i4, vanaf € 59.000), een compacte SUV (iX1, vanaf € 58.150) of een SUV coupé-afgeleide van die compacte SUV (iX2, vanaf € 59.450). Daarna lopen de prijzen snel op, met middelgrote iX3 SUV vanaf € 72.450, de i5 zakenberline vanaf € 73.700 en de iX SUV vanaf € 82.800. De duurste elektrische ‘basisversie’ bij BMW is de i7, de 100% elektrische variant van de 7 Reeks limousine, die minstens € 117.500 kost. Bij zowat alle versies kan je kiezen voor straffere uitvoeringen met uitgebreide personalisatiemogelijkheden die de eindfactuur (veel) hoger doen oplopen.

Een overzicht van de catalogusprijzen voor de nieuwe elektrische BMW-modellen in 2024, voor aftrek van eventuele kortingen of subsidies:

Model Vanafprijs in euro
i4 € 59.000
i5/i5 Touring € 73.700
i7 € 117.500
iX € 82.800
iX1 € 58.150
iX2 € 59.450
iX3 € 72.450

Tweedehandsprijzen

BMW lanceerde zijn eerste 100% elektrische productiemodel in 2013, en de eerste exemplaren van die i3 zijn dus het goedkoopst. Gezien hun kleine batterij en beperkte rijbereik starten de prijzen zelfs onder de € 10.000. Het model werd tot 2022 gebouwd, en de laatste exemplaren kregen een batterijpakket met een capaciteit van 42 kWh, wat voor een bruikbaar elektrisch rijbereik zorgt. Let wel: niet elke i3 heeft een sneelaadcapaciteit (50 kW, optioneel) en niet elke i3 is 100% elektrisch (tot 2019 was er ook een versie met ‘Range Extender’ benzinemotor. Bij de meer recente modellen is de iX3 de meest betaalbare tweedehands elektrische BMW, met prijzen die starten rond de € 35.000 voor modellen uit 2021. Voor de i4 starten de tweedehandsprijzen rond de € 40.000, een prijs waarvoor je ook de recentere iX1 en iX2 vindt. De prijzen van de grote iX SUV starten net onder de € 50.000. De i5 en i7 zijn nog te recent voor betrouwbare tweedehandsprijzen.

Conclusie

Terwijl BMW één van de pioniers was op het vlak van 100% elektrische modellen, leverde de bijzondere i3 niet het verhoopte resultaat op, waardoor het elektrische vervolg wat langer op zich liet wachten. Dat maakt BMW nu echter helemaal goed met een breed 100% elektrisch gamma dat zijn basis deelt met de modellen met verbrandingsmotor van het merk. Naar de toekomst toe wordt er echter opnieuw ingezet op een apart elektrisch gamma van het merk, de ‘Neue Klasse’. Dat moet de derde generatie van BMW’s 100% elektrische voertuigen worden, met onder andere een 800V architectuur voor sneller laden. De eerste modellen worden de (nieuwe) i3 die een elektrisch alternatief moet vormen voor de 3 Reeks en de (nieuwe) iX3.

FAQ

Bij de lancering van de nieuwe X3 wordt de 100% elektrische iX3 niet vermeld. Wanneer volgt die?
Van de populaire iX3 is geen vervanger gepland op basis van de X3. De rechtstreekse opvolger wordt een 100% elektrische SUV in het ‘Neue Klasse’-gamma van BMW. De conceptversie van die opvolger heeft het merk al getoond.
Wanneer worden de elektrische ‘Neue Klasse’-modellen gelanceerd?
De nieuwe BMW i3 en iX3, de eerste elektrische modellen in het nieuwe 100% elektrische modellengamma van BMW, worden in 2025 verwacht.