Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-banner-l-01.jpg

BMW v8

BMW v8

Luxe, kracht en innovatie komen samen in de BMW V8. De fabrikant uit Beieren bouwt met dit motortype voort op een langlopende traditie. In de jaren vijftig begon BMW namelijk al met het leveren van V8 motoren. Tegenwoordig levert BMW diverse modellen met V8, waarbij het merk de V8 tevens combineert met hybride aandrijflijnen om dit motortype te verduurzamen en daarmee in leven te houden. Lees meer.

Highlights van BMW V8

  • Krachtige prestaties: de BMW V8 motoren staan bekend om hun indrukwekkende vermogen en koppel
  • Geavanceerde technologie: de V8 motoren van BMW zijn uitgerust met geavanceerde technologieën zoals TwinPower Turbo, directe injectie en elektrificatie
  • Luxe, comfort én sportiviteit: een V8 van BMW is zeer soepel bij lage toeren, maar biedt uitmuntende prestaties
  • Veel keuze: BMW levert diverse modellen met V8, of je nu een sedan, coupé, SUV of cabrio zoekt

Welke BMW V8 modellen zijn leverbaar?

BMW biedt een reeks uiteenlopende V8-modellen die kracht, luxe en sportiviteit combineren. In feite zijn er twee ‘hoofdsporen’ bij het merk: de M-modellen en de modellen met een reguliere typeaanduiding. Een goed voorbeeld hiervan is de BMW 8 Serie die twee keuzes biedt: de M850i en de M8, waarbij die laatste een flink stuk krachtiger is. De V8 motoren van BMW M hebben tevens een andere motorcode dan de reguliere achtcilinders. Het voornaamste herkenningspunt van de M-motoren is de ‘S’ voor de motorcode, waar de overige versies die niet door M GmbH onder handen zijn genomen beginnen met een M of een N. Opvallend: BMW heeft slechts één V8-dieselmotor geleverd: de M67, van 1998 tot 2009.

In München begonnen ze in 1954 al met de bouw van achtcilinder motoren, maar BMW stopte daarmee in 1965. De auto’s uit die periode zijn tegenwoordig behoorlijk zeldzaam en hebben een bijbehorend prijskaartje. Daarom beperken we ons voor dit overzicht tot de motoren die vanaf 1992 werden gebouwd.

BMW leverde de volgende V8 motoren vanaf het jaar 1992:

  • M60, atmosferisch, 3.000-4.000 cc, 1992-1996
  • M62, atmosferisch, 3.500-4.800 cc, 1996-2005
  • N62, atmosferisch, 3.600-4.800 cc, 2001-2010
  • N63, turbo, 4.400 cc, 2008-heden
  • S62, atmosferisch, 4.900 cc, 1998-2006
  • S65, atmosferisch, 4.000-4.000 cc, 2007-2013
  • S63, turbo, 4.400 cc, 2009-heden
  • S68, turbo, 4.400 cc, 2022-heden (ook als mild-hybrid S68T)
  • M67, V8 turbodiesel, 3.900-4.400 cc, 1998-2009

Modellen en uitvoeringen BMW V8

De BMW V8 reeks bestaat uit meerdere modellen met verschillende uitvoeringen, elk ontworpen om aan specifieke behoeften en voorkeuren te voldoen. Vanzelfsprekend is lang niet iedere BMW geleverd met V8. Dit type motor is echt voorbehouden gebleven aan de duurdere modellen, waarbij de 5-serie historisch gezien altijd de ondergrens vormde voor de reguliere modellen. Die grens is vandaag de dag, gezien de almaar strengere eisen op het vlak van duurzaamheid, opgeschoven naar de 8-serie als M850i en de M5 voor de M-modellen. Opvallend genoeg betekent dat ook dat de 7-serie in Nederland niet langer meer leverbaar is met V8 (en V12). BMW levert de 7-serie wereldwijd nog wel met V8 in enkele markten, waaronder Amerika.

In 2024 zijn de volgende BMW modellen leverbaar met V8:

  • BMW 8 Serie (M850i en M8): de opvolger van de 6 Serie, leverbaar als coupé, gran coupé en cabriolet.
  • BMW X5 (M60i en X5 M): een high-performance SUV die krachtige prestaties combineert met veelzijdigheid en ruimte.
  • BMW X6 (M60i en X6 M): identiek aan de X5, maar dan met een aflopende daklijn.
  • BMW X7 (M60i): de grootste SUV die BMW te bieden heeft, ook beschikbaar met derde zitrij.
  • BMW XM: De overtreffende trap van de X7. Niet qua formaat, maar wel qua design en vermogen. Ook was de XM de eerste BMW V8 met plug-in hybride techniek.

Hoeveel kost een V8 van BMW?

Nieuwprijzen

De aanschafkosten van een BMW V8 variëren afhankelijk van het model, de uitvoering en of het een nieuwe auto of occasion betreft. Allereerst lopen we de nieuwe modellen van BMW met V8 langs. Opvallend is dat vrijwel alle modellen die BMW met V8 levert een SUV zijn in 2024. De 8-serie en M8 zijn de enige auto’s die lager bij de weg liggen. Gelukkig is er binnen het 8-serie aanbod nog keuze uit een coupé, cabriolet en Gran Coupé. De auto’s die BMW in 2024 met V8 levert staan hieronder opgesomd met daarachter hun basisprijzen in 2024.

  • BMW 8-serie (M850i) – vanaf 195.000 euro
  • BMW M8 – vanaf 229.000 euro
  • BMW X5 (M60i) – vanaf 175.000 euro
  • BMW X5 M – vanaf 236.000 euro
  • BMW X6 (M60i) – vanaf 180.000 euro
  • BMW X6 M – vanaf 238.000 euro
  • BMW X7 (M60i) – vanaf 198.000 euro
  • BMW XM – vanaf 176.000 euro

In deze vanafprijzen is de invloed van de gestegen BPM goed terug te zien, zeker vergeleken met een aantal jaren terug. Dat de BPM zo’n invloed heeft op de vanafprijzen van bovenstaande modellen, is vooral zichtbaar bij de vanafprijs van de BMW XM. Die ligt bijna op hetzelfde niveau als de vanafprijs van de X5 M60i, die slechts 1.000 euro goedkoper is. Waar de X5 M60i een vermogen heeft van 390 kW (530 pk), heeft de XM dankzij zijn plug-in hybride aandrijflijn een vermogen van 480 kW (653 pk). Door zijn lagere CO2-uitstoot betaal je voor de XM desondanks een relatief bescheiden meerprijs.

Prijzen voor occasions

BMW V8 occasions variëren in prijs afhankelijk van leeftijd, kilometerstand en staat van het voertuig. Omdat BMW al ruim 30 jaar V8 motoren levert, kun je al relatief goedkoop een BMW occasion met V8 op de kop tikken. De prijzen beginnen bij ongeveer 4.000 euro voor een echt oude 5-serie (E39) of 7-serie (E38) met een achtcilinder onder de kap. Ook de eerste generatie X5 is in die budgetcontreien te vinden met V8. Bedenk echter wel: deze auto’s zijn goedkoop met een reden. Ze zijn niet alleen oud, aan de onderkant van de markt hebben dit soort auto’s dikwijls te kampen met achterstallig onderhoud. Mocht je daar toch voor kiezen, houd dan flink wat geld achter de hand om eventuele onvolkomenheden direct te kunnen verhelpen.

Pas vanaf ongeveer 15.000 euro komen de mooiere exemplaren voorbij. Dan kan het bijvoorbeeld gaan om een goed bewaarde 5-serie E34 als 535i, maar ook een eerste generatie 6-serie heb je al voor dit geld. Voor een M-model met V8 ben je minimaal 25.000 euro tot 30.000 euro kwijt. De keuze bestaat dan uit een E39 M5 met wat ervaring of een E92 M3. De duurste BMW’s met V8 kosten ongeveer 175.000 euro op de occasionmarkt. Dan heb je een nieuwe X5, X7 of XM met een dikke achtcilinder onder de motorkap.

FAQ

Zijn BMW V8 modellen geschikt voor dagelijks gebruik?
Ja, ondanks hun kracht en prestaties hebben BMW V8 modellen doorgaans een comfortabel en bruikbaar karakter, waardoor ze geschikt zijn voor dagelijks gebruik. Dat geldt ook voor de sportiever georiënteerde M-modellen.
Is er veel verschil in onderhoudskosten tussen de BMW V8 modellen?
De onderhoudskosten variëren per specifiek model, waarbij de M-modellen een stuk duurder zijn dan de overige BMW V8 modellen. Goedkoop in onderhoud zal een BMW V8 nooit zijn vanwege de relatief ingewikkelde constructie.
Hoe zuinig is een BMW V8?
Hoewel BMW V8-motoren niet primair ontworpen zijn voor zuinigheid, maken geavanceerde technologieën zoals TwinPower Turbo en directe injectie (vanaf modeljaar 2008 bij de N63) de moderne BMW V8 motoren relatief efficiënter dan oudere V8-modellen.