Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bugatti-centodieci-front

Bugatti Centodieci

1 / 5
bugatti-centodieci-front
bugatti-centodieci-l-02.jpg
bugatti-centodieci-side
bugatti-centodieci-back
bugatti-centodieci-l-05.jpg

Bugatti Centodieci - speciale jubileumauto van 1.600 pk

Een gebruikte Bugatti Centodieci, oftewel een Bugatti "110", zul je niet snel tegenkomen. Van deze auto, die werd gemaakt ter ere van het 110-jarig bestaan van Bugatti, worden er namelijk maar 10 gemaakt en die zijn allemaal al verkocht. Deze sportieve en stijlvolle hypercar met 8.0 liter motor heeft een vermogen van 1.600 pk waarmee je in 2,4 seconden van 0 naar 100 km/u kunt sprinten. Er zijn niet veel auto's die dat sneller doen en dat maakt de Centodieci tot de snelste in deze klasse. Lees meer

Interesse in een Bugatti Centodieci

Alle artikelen

Bugatti Centodieci - sportief model gebaseerd op de EB110

De Bugatti Centodieci is een sportwagen van de Franse autofabrikant Bugatti Automobiles. Het model heeft een middenmotor en wordt in zeer beperkte oplage gemaakt. Het model is een eerbetoon aan de Bugatti EB110, de hypercar van Bugatti uit 1991, en wordt uitgebracht ter ere van de 110e verjaardag van het merk Bugatti.

De techniek van de Centodieci is gebaseerd op de Bugatti Chiron, al weegt de Centodieci zo’n 20 kilo minder dan zijn voorganger. De auto heeft een 8.0 l quad-turbo W16-motor met een nominaal vermogen van 1.177 kW (1.600 pk).

Ook al is het een eerbetoon aan de EB110, het was voor Bugatti niet eenvoudig om de techniek toe te passen in de Centodieci die qua uiterlijk behoorlijk verschilt. Een paar elementen van de EB110 zien we terug in dit nieuwe model. Zo zijn de 5 ronde luchtinlaten die op een diamant lijken en het wigvormige ontwerp overgenomen. Een klein radiatorrooster onder de koplampen verwijst verder naar de EB110. De smalle koplampen met led daglicht functie en scherpe groeven geven de auto een agressief uiterlijk.

Aan de achterkant heeft de Centodieci 8 achterlichten, matzwarte quad-uitlaatpijpen aan weerszijden van een grote diffuser, een spoiler aan de onderkant en een vaste, overhangende achtervleugel. Door het gebruik van computerondersteunde 3D-ontwerptechnieken en het gebruik van Virtual Reality-technologie wist het ontwerpteam het ontwerp van de Centodieci in 6 maanden af te ronden.

De Bugatti Chiron heeft vooral ronde vormen, maar het ontwerp van de Centodieci oogt hoekiger, zoals de wigvormige supersportwagens van eind jaren '80. Het ziet eruit als een afgeplatte versie van de Chiron. Andere kenmerken die aan de EB110 doen denken zijn bijvoorbeeld de brede luchtinlaten, de motor die zichtbaar is achter het glas en de overhangende achtervleugel.

De Centodieci wordt met de hand gebouwd in de fabriek van Bugatti in Molsheim. In 2021 zullen de eerste exemplaren geleverd worden. Er zullen maar 10 exemplaren van de Centodieci gemaakt worden, die 8 miljoen euro per stuk kosten. Omdat er zo weinig auto’s gemaakt worden, zal het lastig zijn om een gebruikte Bugatti Centodieci te bemachtigen.

Bugatti Centodieci en de Koenigsegg Jesko

Deze 2 supercars hebben overeenkomsten maar ook verschillen. Als we beginnen met de prijs, dan is deKoenigsegg veruit de goedkoopste van de 2, met een aankoopprijs die ongeveer een derde bedraagt van wat de Bugatti moet kosten.

Omdat we sportwagens vergelijken, is het natuurlijk heel interessant om te vergelijken wat beide auto’s onder de motorkap hebben zitten. De Centodicie is voorzien van een 8.0 l W16 benzinemotor met een royaal vermogen van 1.600 pk (1.177 kW), gekoppeld aan een 7-traps automaat. De Koenigsegg moet het doen met een kleinere 5.0-liter Twin-Turbo V8 benzinemotor die een vermogen levert van 1.262 pk (926 kW) en is gekoppeld aan een 9-traps Multi-clutch transmissie. Dat scheelt dus bijna 340 pk met de Bugatti, die bovendien vierwielaandrijving heeft.

Om soepel over het wegdek te kunnen rijden heeft de Koenigsegg de lichtste wielen ooit. De auto heeft koolstofvezel wielen van 21 inch en 7,7 kilo (achter) en 20 inch en 5,9 kilo (voor). Optioneel kan de auto voorzien worden van optionele sportbanden. Omdat het 40 uur kost om een enkel wiel te maken, moet je voor 1 set wielen zo’n 60.000 euro neerleggen.

De Centodieci heeft een kleine hoefijzer grille, vaste achterspoiler en de typische gaten op de flanken. De diffuser van de Centodieci is immens, met daarin verwerkt twee dubbele uitlaatpijpen. Welke is favoriet? Tsja, dat zal een beetje afhangen van je smaak en het prijskaartje, aangezien beide auto’s alleen maar beschikbaar zijn voor een bepaald publiek.

Motoren

Onder de motorkap lijkt de Centodieci meer op de Chiron dan op de EB110. De Centodieci heeft de beroemde 8.0 L 16-cilinder motor aan boord, die een enorm vermogen levert van 1.600 pk bij 7.000 tpm. Ter vergelijking: de EB110 had een V12 motor van 603 pk onder de motorkap en het vermogen van de Chiron was 100 pk minder. De Centodieci is net iets minder snel dan de Chiron, ondanks dat de bolide 20 kilo minder weegt. Door het gewichtsverschil heeft de Centodieci een vermogen-gewicht ratio van 1,13 kg/pk.

Bugatti-ingenieurs gaven aan dat ze het koppel hetzelfde hebben gehouden als bij de Chiron vanwege de beperkingen van de 7-traps DCT transmissie. Niettemin maken deze cijfers de Centodieci tot de krachtigste Bugatti die ooit is gemaakt. Vergelijken we dit met de motoren in andere Bugatti’s van jongere generaties, dan is het toerental in de Centodieci zelfs hoger, tot 7.000 tpm. Dat is 300 tpm meer dan wat de motor in de Chiron aankan.

In 2,4 seconden rijd je met deze motor van 0-100 km/u om vervolgens na ongeveer 4 seconden extra op een snelheid van 160 km/u te komen. Lekker snel dus. De topsnelheid van deze auto is begrensd op 380 km/u, maar in werkelijkheid kan deze sportwagen natuurlijk nog veel harder rijden.

Uitrusting en opties

Bugatti heeft niets losgelaten over het interieur van de Centodieci en er zijn ook geen foto’s beschikbaar. Zeer waarschijnlijk heeft de Centodieci geen speciaal interieur. Je kunt natuurlijk wel rekenen op een paar logo's en op maat gemaakte kleuren voor de bekleding en stiksels, maar verder blijft het onduidelijk welke opties er zijn.

Dat wil niet zeggen dat het interieur van de Chiron saai is. Vakmanschap is een van de belangrijkste specialiteiten van Bugatti en de Chiron is hiervan een schitterend voorbeeld. De cabine van de Chiron is een perfecte balans tussen sportiviteit en luxe en het onderscheidt de supercar van de meeste voertuigen in dit erg dure segment. Er is geen kunststof gebruikt en elk oppervlak is bedekt met fijn leer, Alcantara of gemaakt van metaal of koolstofvezel.

Deze hypercar heeft een volledig digitaal instrumentenpaneel met TFT-schermen waarin een navigatiesysteem is geïntegreerd en een snelheidsmeter die tot 500 km/u gaat. Het stuur heeft een vlakke onderkant, aluminium spaken en blauwe bedieningselementen. De comfortabele stoelen bieden zijwaartse ondersteuning voor pittige ritten, maar ze zitten ook lekker genoeg voor lange ritten.

Daarnaast heeft deze Bugatti nog de volgende zaken aan boord:

  • een eersteklas geluidssysteem met diamant membranen
  • zilveren emblemen/logo’s
  • een gekoeld handschoenenkastje

Ondanks dat er geen officiële lijst met opties is, biedt deze Bugatti naar verwachting meer dan voldoende opties voor de veeleisende bestuurder van deze superdeluxe auto.

Bugatti Centodieci voor wie

Het mag duidelijk zijn dat deze met 10 exemplaren deze Bugatti een hele exclusieve auto is. Het is misschien niet de duurste auto ter wereld, maar je moet wel over een flink vermogen beschikken om deze auto in je garage te kunnen zetten. Het is dus echt een auto voor verzamelaars en autoliefhebbers met een flinke portemonnee.