Sterke punten
- Een van de snelste auto’s ter wereld
- Hyperexclusief
- Hoogwaardige bouwkwaliteit
Zwakke punten
- Mist vernieuwing van de Veyron
- Peperduur
- Zwaar
Bugatti Chiron Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Bugatti Chiron, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Bugatti Chiron
Alle artikelen
Eerste contact: Bugatti Veyron Grand Sport – Puur genoegen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Alternatieve modellen
Goede redenen
Hoewel de recordpoging niet is goedgekeurd door Guinness omdat de Chiron zijn topsnelheid niet in twee richtingen heeft gehaald, is het toch een van de snelste auto’s ter wereld met een bewezen topsnelheid van 490,484 km/u.
Die snelheid heeft hij te danken aan een 8 liter grote W16-motor met 4 turbo’s, goed voor 1.500 pk in standaardtrim en 1.600 pk in de Chiron Super Sport 300+, die is gebouwd om de recordwagen te eren.
De Chiron heeft een oplage van 500 stuks en, in tegenstelling tot de Veyron, is het Bugatti gelukt om alle wagens relatief vlot te verkopen. Dat komt ook omdat het een stuk minder duur is geworden om de wagen te onderhouden volgens de voorschriften vergeleken met de Veyron.
Het USP van Bugatti is nog steeds ultieme prestaties zonder compromis qua comfort. Ook in de Chiron heb je dus een zeer luxueus afgewerkt interieur en kan je zonder een centje pijn kilometers vreten aan héél hoge snelheden.
Alle belangrijke gegevens over de Bugatti Chiron
Motoren
Onder de motorkap van de Bugatti Chiron zit een evolutie van de 8 liter-W16 van de Veyron, nog steeds met 4 turbo’s, maar nu goed voor 1.500 pk en 1.600 Nm. Daarmee sprint de toch 2 ton zware Chiron in 2,4 seconden van 0 naar 100 km/u, in 6,5 seconden van 0 naar 200 km/u en in 13,6 seconden van 0 naar 300 km/u. De topsnelheid is begrensd op 420 km/u om de veiligheid te garanderen, aangezien de banden aan hogere snelheden zouden kunnen springen.
In 2019 kwam Bugatti met de Chiron Super Sport op de proppen, een productieversie van de wagen waarmee testpiloot Andy Wallace 490,484 km/u haalde op de testbaan van het merk. De Super Sport heeft een tot 1.600 pk opgevoerde W16 en haalt een begrensde topsnelheid van 440 km/u dankzij een verlengd en meer gestroomlijnd koetswerk. De 30 gelukkige eigenaars die een Super Sport 300+ hebben gekocht (een verwijzing naar de topsnelheid van meer dan 300 mijl per uur), die dezelfde kleurstelling heeft als de recordwagen, mogen ook een afspraak maken met Bugatti om zelf die onbegrensde topsnelheid te proberen evenaren op de testbaan van Ehra-Lessien.
Afmetingen
De standaard Bugatti Chiron is 4,54 meter lang, 2,04 meter breed en 1,21 meter hoog, met een leeggewicht van 2 ton. De Chiron Super Sport, met zijn gestroomlijnd koetswerk, is 4,73 meter lang. De Chiron Pur Sport, een speciale reeks die meer op dynamiek is gericht, is 50 kilo lichter dan de standaardversie.
Uitvoeringen
De Bugatti Chiron kan uitgebreid gepersonaliseerd worden door elke klant, maar Bugatti heeft ook een aantal speciale reeksen van het model uitgebracht. Te beginnen met de Chiron Sport, gericht op trackdaygebruik dankzij een stijvere ophanging en iets meer downforce. De Chiron 110 Ans Bugatti eert de 110e verjaardag van het merk met een speciale kleurstelling vol Franse vlaggen. Les Légendes du Ciel is een speciale reeks van 20 exemplaren die de racepiloten van Bugatti eren die voor de Franse luchtmacht gingen vechten in WO I.
De Chiron Super Sport is het meest ingrijpend gewijzigd, met een uniek koetswerk en meer vermogen voor zijn hogere topsnelheid, terwijl de Chiron Pur Sport nog meer bedoeld is voor circuitgebruik dankzij een vaste achterspoiler en een lager gewicht. Daarnaast zijn er nog een aantal unieke of bijna-unieke wagens op basis van de Chiron, zoals La Voiture Noire, de Centodieci, de Divo en de Mistral, een targaversie die in een oplage van 99 exemplaren wordt gebouwd en de laatste auto wordt met de iconische W16-motor.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
Nieuw betaalde je minstens 2,4 miljoen euro voor een Bugatti Chiron, waarbij de prijzen stegen naarmate de personalisatie of de speciale reeks die je koos. De speciale modellen als de Divo kostten zelfs meer dan 5 miljoen euro, La Voiture Noire zou voor 16,7 miljoen euro zijn verhandeld. Intussen zijn alle exemplaren van de Chiron verkocht.
Op de tweedehandsmarkt heeft de Chiron nog niets van zijn waarde verloren, integendeel. De goedkoopste Chiron op het moment van schrijven (december 2022) kost 3,6 miljoen euro, maar de prijzen gaan vlotjes over de 5 miljoen euro. De speciale reeksen zijn meer waard dan een standaard model, maar Bugatti heeft dan ook heel veel speciale reeksen gemaakt…
Design-highlights en interieur
Bugatti gaf al een preview van het design van de Chiron met de Vision Gran Turismo uit 2015, een conceptcar voor de racegame Gran Turismo Sport. In 2016 werd het definitieve model dan voorgesteld, en hoewel het duidelijk een evolutie is van de Veyron, vernieuwt de Chiron ook wel op elk mogelijke manier. De nieuwe LED-koplampen zitten diep verzonken in de neus, de luchthappers naast de typische hoefijzergrille zijn flink gegroeid en de C-vormige daklijn die doorloopt in de zijdelingse luchthapper en uitmondt aan de zijschorten wordt extra benadrukt.
Achteraan wordt het koetswerk netjes afgesneden en is er nu een doorlopende lichtstreep. De uitlaten zitten centraal gegroepeerd en de achterruit wordt gesplitst door een centrale vin. De twee speciale reeksen die het meest afwijken van het standaardmodel zijn de Super Sport, met zijn langere koetswerk voor een betere stroomlijn, en de Pur Sport met zijn vaste achtervleugel en nog grotere luchthappers op de neus.
Leer, metaal en snelheid
Aan boord komt de C-vorm terug tussen de twee zetels, die erdoor gesplitst worden in het verlengde van de middenconsole. Die laatste klimt opnieuw steil naar boven en krijgt de automaatpook en de bediening van de klimaatcontrole in prachtige metalen bedieningselementen. De snelheidsmeter gaat tot 500 km/u en is nog analoog, maar wordt geflankeerd door twee displays voor het infotainment en de instellingen van de wagen. Je wordt omringd door hoogwaardig leer en metaal dat volledig personaliseerbaar is. In de Pur Sport heerst er een sportiever sfeertje, met veel Alcantara en kuipzetels die je inniger vasthouden.
Rijhulp en veiligheid
De Bugatti Chiron heeft 6 airbags die speciaal zijn ontworpen om door carbon te kunnen schieten. Ook heb je een speciale sleutel nodig om de topsnelheid van 420 of 440 km/u te kunnen halen, waarmee de auto in ‘Top Speed Mode’ gaat en je eerst moet wachten op een goedkeuring van de systeemcheck voor je een poging kan wagen.
Alternatieven
Er zijn nog enkele andere hypercars die speciaal zijn gemaakt om een zo hoog mogelijke topsnelheid te halen: de Koenigsegg Jesko Absolut, de Hennessey F5 en de SSC Tuatara. Ze missen allemaal echter het comfort en het afwerkingsniveau dat de Chiron biedt. Koenigsegg heeft echter al meerdere keren laten zien dat het met zijn lichtere wagens de records van Bugatti zonder al te veel moeite kan breken, dus het valt nog te bezien wie er boven de 490,484 km/u gaat…