Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
17_bugatti-divo_driver.jpg

Bugatti Divo

1 / 6
17_bugatti-divo_driver.jpg
01_bugatti-bh-divo-launch-16.jpg
02_bugatti-divo_f34.jpg
05_bugatti-divo_r34.jpg
07_bugatti_divo_rendering.jpg
08_bugatti-divo_side-elev.jpg

Sterke punten

  • Uniek design
  • Extra circuitvaardigheid
  • Hyperexclusief

Zwakke punten

  • Extreem duur
  • Nog steeds erg zwaar
  • Zal je hem ooit tegenkomen in het echt?

Voor als de Chiron niet speciaal genoeg is

In 2019 stelde Bugatti de Divo voor, een Chiron met een aangepast, moderner design die ook meer capabel zou moeten zijn op het circuit: op het testcircuit van Nardo zou hij zelfs 8 seconden sneller zijn dan de Chiron dankzij de toegenomen downforce en aangepaste ophanging. Er werden slechts 40 exemplaren gebouwd die meteen uitverkocht waren, ondanks de absurde prijs van 5 miljoen euro per stuk.

Interesse in een Bugatti Divo

Alle artikelen

Goede redenen

  • De Divo neemt de al imposante basisvorm van de Chiron over, maar voegt er nog enkele hypermoderne elementen aan toe, waarbij de achterkant werd geïnspireerd op de Bugatti Vision Gran Turismo. Het geeft hem een heel eigen uitstraling.

  • Dankzij een vaste achtervleugel, extra koelvermogen en een stijvere ophanging is de Divo een stukje sneller op het circuit dan de Chiron. Dat heeft echter ook zijn impact op de topsnelheid, die verlaagd is naar 380 km/u door de toegenomen luchtweerstand en de extra downforce, die de banden zwaarder belast.

  • Met een oplage van slechts 40 exemplaren en uitgebreide personalisatiemogelijkheden is de Divo niet enkel superexclusief, maar is elk exemplaar ook zo goed als uniek.

Alle belangrijke gegevens over de Bugatti Divo

Motoren

De motor van de Bugatti Divo is dezelfde 8 liter-W16 met 4 turbo’s uit de Chiron, die zo goed als ongewijzigd is overgenomen. Het piekvermogen bedraagt dus nog steeds 1.500 pk en 1.600 Nm aan koppel, maar de motor is wel lichtjes bijgesteld voor een fellere gasrespons. De Divo kan daarmee in 2,4 seconden van 0-100 km/u sprinten en haalt een topsnelheid van 380 km/u. Daarmee is hij 40 km/u trager dan de Chiron door de extra luchtweerstand van de vaste achtervleugel, wiens downforce de banden ook extra belast. Een bewuste keuze, dus.

Afmetingen

De Bugatti Divo is 4,64 meter lang, 2,02 meter breed en 1,21 meter hoog, met een wielbasis van 2,71 meter en een gewicht van 1,96 ton - 35 kilo lichter dan de Chiron dankzij het gebruik van meer carbon en het weglaten van een deel van het audiosysteem.

Uitvoeringen

De Divo is een speciale reeks gebaseerd op de Chiron met een oplage van slechts 40 exemplaren. De klanten konden daarbij hun wagen uitgebreid personaliseren qua kleuren en materialen, waardoor elk exemplaar van de Divo uniek is.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Nieuw moest je maar liefst 5 miljoen euro op tafel leggen om een Bugatti Divo te mogen bestellen. Bovendien was het model al uitverkocht toen hij uitkwam, aangezien bestaande klanten werden uitgenodigd om er eentje te kopen.

Door zijn zeer beperkte oplage en het feit dat de meeste exemplaren van de Divo nog maar net zijn geleverd, zal je bijna nooit een Divo tegenkomen op de tweedehandsmarkt. Als ze al worden aangeboden, is het voor nog hogere prijzen dan ze nieuw kostten: tot 10 miljoen dollar (9,4 miljoen euro)!

Design-highlights en interieur

De Bugatti Divo behoudt de basisvorm van de Chiron, maar overal waar je kijkt zie je kleine wijzigingen. De neus kreeg grotere, scherpere luchthappers en opvallende koplampen, die smaller zijn dan op de Chiron maar wel naar boven op het spatbord reiken, waar ze uitmonden in extra ventilatieroosters voor de wielkuipen. Op de flanken loopt de grote C-vorm nu niet langer door tot aan de zijschorten maar tot aan het midden van de deur. Hij mondt uit aan de voorste wielkasten, die daarmee een opening vormen met de grote zijschorten die opnieuw extra luchtsleuven krijgen. Achteraan valt niet enkel de grote, vaste achtervleugel op (1,83 m breed!), maar ook de rugvin en de 3D-vormige achterlichten. De vierdubbele uitlaatpijpen in één behuizing maken het geheel af.

Extra sportiviteit

Aan boord komen de grote lijnen van de Chiron meer terug dan op het koetswerk, met nog steeds de verlichte C-vorm die de zetels van elkaar scheidt. Toch is de sfeer wat sportiever door het gebruik van meer Alcantara en carbon, terwijl een deel van het audiosysteem en de opbergvakken zijn opgeofferd om gewicht te besparen. Voor je neus heb je een met Alcantara bekleed stuurwiel met grotere schakellepels en nog steeds een snelheidsmeter die tot 500 km/u gaat, al kan je er in de Divo minder van benutten.

Rijhulp en veiligheid

Bij de voorstelling van de Divo repte Bugatti geen enkel woord over de veiligheid - het is dan ook niet de focus van zo’n exclusief model. Vermoedelijk is er niet veel veranderd aan de 6 airbags van de Chiron en de veiligheid van de cockpit. Wel heeft Bugatti de aanpassingen aan het onderstel en de aerodynamica grondig getest en is er ook geen Top Speed Key meer nodig door de verlaagde topsnelheid van de Divo.

Alternatieven

Echte alternatieven zijn er niet voor de Bugatti Divo: dit is een auto die je koopt als je al een of meerdere Bugatti’s in de garage hebt staan en je verzameling wil uitbreiden. Qua rijervaring komt een ‘gewone’ Chiron of een Chiron Pur Sport het meest in de buurt, die vind je voor 3,5 tot 5 miljoen euro. Andere speciale reeksen zoals de W16 Mistral en Centodieci zijn nog een stuk duurder dan de Divo.

FAQ

Wat kost een Bugatti Divo?
De Bugatti Divo kostte nieuw 5 miljoen euro. Als ze te koop worden aangeboden, wordt er tot wel 9,5 miljoen euro gevraagd voor een exemplaar.
Hoeveel Bugatti Divo zijn er gemaakt?
De Bugatti Divo is gebouwd in een oplage van slechts 40 exemplaren, die meteen was uitverkocht toen het model werd gepresenteerd.
Wat is de topsnelheid van de Bugatti Divo?
De Bugatti Divo heeft een lagere topsnelheid vergeleken met de Chiron: 380 tegenover 420 km/u. De Divo is daarentegen wel sneller op het circuit.