Overzicht van de populairste Buick modellen
Actueel aanbod voor Buick
-
Buick Regal custom
€ 3.250,-Geen informatie- 78.524 km
- 01/1996
- 104 kW (141 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-4811 Moissac Vallée Française -
Buick Skylark Limited V6 2.8L A voir !
€ 7.999,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 50.000 km
- 04/1981
- 85 kW (116 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-7334 Hautrage (Saint-Ghislain) -
Buick Riviera 5.0 V8 OLDTIMER //TRES RARE//EXCELLENTE ETAT//
€ 24.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 33.000 km
- 06/1980
- 103 kW (140 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-4170 Comblain-au-Pont
Bijzonderheden van het automerk Buick
- Op-en-top Amerikaans
- Onderdeel van General Motors
- Veel SUV- en sedanmodellen
- Klassieke Buick-modellen geliefde verzamelaarsobjecten
Historie Buick
Buick is opgericht door David Dunbar Buick in 1899, maar het merk bleef niet lang in particuliere handen. Al in 1908 werd Buick ingelijfd door General Motors (GM). Opvallend is dat GM-oprichter William C. Durant de algemeen directeur van Buick was alsook een belangrijkste investeerder in het merk. Al in de vroege jaren zag men dus veel potentie in Buick.
Het merk wordt tegenwoordig gezien als een premium automerk dat luxueuze voertuigen verkoopt tegen prijzen die onder het niveau van een Cadillac liggen. Dat het goed gaat met Buick, blijkt wel uit verkoopcijfers. In 2017 verkocht het merk bijvoorbeeld wereldwijd meer dan 1,4 miljoen voertuigen. Opvallend genoeg komt dat vooral door de populariteit van Buick in China waar de modellen heel populair zijn. Uiteraard blijft ook de Amerikaanse markt belangrijk voor Buick, want juist daar heeft het merk zich wereldwijd op de kaart gezet.
Dat heeft Buick bereikt door het ontwikkelen van enkele bijzondere auto’s. Hoewel modellen uit de jaren ’20 en ’30 van de vorige eeuw al in de vergetelheid zijn geraakt, zijn Buick-modellen die kort na de Tweede Wereldoorlog zijn verschenen geliefde verzamelaarsobjecten. Buick-modellen uit de jaren ’40, ‘50’, ’60 kenmerken zich door een sierlijke designtaal waarbij Buick niet vies was van felle kleuren. De Buick Riviera, Roadmaster, Special en Electra zijn hiervan sprekende voorbeelden.
In Europa had Buick weinig rol van betekenis. Uiteraard zijn er hier en daar wel enkele Buick-modellen geïmporteerd, maar officieel zijn de modellen hier nooit verkocht. Opvallend genoeg werd wel veel technologie uit Europa toegepast in Amerikaanse Buick-modellen. Met name Opel-technologie vond zijn weg in modellen van Buick uit de jaren ’2000 en ‘2010. Zo was een Buick Cascada feitelijk een Opel Cascada en was de Buick Encore een SUV op basis van de Opel Mokka. De Buick Regal uit die periode is simpelweg een Opel Insignia.
Modellen en varianten van Buick
Het spreekt voor zich dat Buick in meer dan 120 jaar geschiedenis diverse modellen heeft voortgebracht. Toch zijn het vooral de modellen na de Tweede Wereldoorlog die nog op het netvlies staan. Bekende modellen van Buick zijn de Super, Roadmaster, Super Riviera, Special, Electra, Wildcat, LeSabre, Skylark, Regal, Century, Park Avenue, Riviera, Enclave, LaCrosse, Encore, Cascada en de Envision.
Model | Varianten | Brandstof | Cilinderinhoud | Vermogen | Massa leeg |
---|---|---|---|---|---|
Regal | Sedan, Stationwagon | Benzine | 3,8-7,5 l | 112-231 kW (152-314 pk) | 1.511 kg |
Encore | SUV | Benzine | 1,4-1,8 l | 95-114 kW (130-155 pk) | 1.468 kg |
Envision | SUV | Benzine | 2,0 l | 170 kW (228 pk) | 1.800 kg |
Enclave | SUV | Benzine | 3,6 l | 231kW (314 pk) | 1.978 kg |
Cascada | Cabriolet | Benzine | 1,6 l | 147 kW (200 pk) | 1.601 kg |
Riviera | Coupé | Benzine | 4,1-7,0 l | 93-254 kW (125-340 pk) | 2.040 kg |
LaCrosse | Sedan | Benzine | 2,4-5,3 l | 136-226 kW (182-303 pk) | 1.823 kg |
Prijzen
Nieuwprijzen
Wie een nieuwe Buick wil kopen, richt zich automatisch op de grijze import, al bestaan er ook bedrijven die Buick-modellen naar Europa halen. In Nederland via de officiële weg een nieuwe Buick kopen is helaas niet mogelijk. Reken bij import wel op een BPM-bedrag. Op basis van de CO2-emissie wordt die BPM-boete berekend. Hoe hoger de uitstoot, hoe hoger het BPM-bedrag. Omdat Buick uitsluitend modellen met een benzinemotor levert, moet je rekening houden met een hogere uitstoot.
Prijzen voor occasions
Het aanbod van Buick occasions in Nederland is relatief beperkt. Dat komt in de eerste plaats omdat het merk nooit officieel is geleverd in Nederland. Exemplaren die hier te koop staan, zijn via import in Nederland terechtgekomen. Een Buick occasion is heel bereikbaar. Prijzen beginnen bij minder dan 2.000 euro. De klassieke exemplaren uit de jaren ’40 en ’50 zijn een stukje duurder. Prijzen lopen dan al snel op tot meer dan 100.000 euro, al staan er ook exemplaren te koop van ongeveer 30.000 euro.
Alternatieven
Als Amerikaans automerk bestaan er verschillende alternatieven voor een Buick. Bekende merken zijn Cadillac, Chevrolet, Lincoln en Acura. Uiteraard vormen Europese merken ook een alternatief, al blijft een SUV of sedan van Buick op Nederlandse bodem wel een stukje exclusiever. Buick is vooral een merk voor de liefhebber van Amerikaanse auto’s. En ook een haalbare droom, gezien de betaalbaarheid van het merk.