Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
byd-atto-3-front

BYD Atto 3

1 / 3
byd-atto-3-front
byd-atto-3-side
byd-atto-3-back

Sterke punten

  • Comfort en afwerking
  • Volledige uitrusting
  • Efficiënte aandrijflijn

Zwakke punten

  • Voorlopig nog onbekend merk
  • DC snellaadvermogen beperkt tot 88 kW
  • Interieurdesign niet naar ieders smaak

BYD Atto 3 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BYD Atto 3, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Sterke uitdager met volledige uitrusting

BYD, kort voor ‘Build Your Dreams’, klinkt misschien nog niet echt bekend in de oren, maar het Chinese merk was in 2022 het merk met het hoogste aantal verkochte stekkerauto’s (PHEV + EV) ter wereld, en qua puur elektrische auto’s moest het enkel Tesla laten voorgaan in de wereldwijde verkoop. Sinds 2022 richt BYD zijn pijlen ook op de Europese markt, met naast de Tang (een zevenzits SUV) en de Han (een luxueuze berline) ook een volumemodel in het populaire C-SUV segment, de Atto 3. Het model werd meteen bij zijn lancering verkozen tot VAB Gezinswagen van het Jaar.

Interesse in een BYD Atto 3

BYD Atto 3 tweedehands auto
BYD Atto 3 nieuwe auto
BYD Atto 3 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede punten

  • De BYD Atto 3 biedt een overtuigend elektrisch alternatief in het C-SUV segment, een bijzonder populair segment in Europa.
  • BYD zet naast een niet onaantrekkelijk design ook in op een stevige standaarduitrusting, veel comfort en korte levertermijnen.
  • Op technisch vlak zit de Atto 3 goed in elkaar, met een modern platform en een door de autobouwer zelf gemaakte ‘Blade’ batterij, die duurzaamheid en veiligheid belooft.
  • De Atto 3 is uitstekend afgewerkt.

Belangrijke gegevens

Motoren

BYD is één van de weinige autobouwers die de volledige toeleveringsketen voor de productie van zijn modellen zelf in handen heeft, terwijl anderen vaak een beroep doen op toeleveranciers voor bepaalde onderdelen. Volgens het merk is alles daarom beter op elkaar afgestemd, wat moet zorgen voor extra efficiëntie. En dat moet zowel het geval zijn voor de productie en dus de levertermijnen als voor de aandrijflijn.

Op motorisch vlak beschikt de Atto 3 over een 150 kW (204) pk sterke elektromotor met een koppel van 310 Nm die de voorwielen aandrijft. Qua prestaties noteren we een sprint van 0 naar 100 km/u in 7,3 seconden en een topsnelheid van 160 km/u. De prestaties zijn vlot zonder je echt van je sokken te blazen, wat in lijn ligt met de eerder op comfort gerichte ophanging.

BYD heeft bijna 30 jaar ervaring in het bouwen van batterijen, en dat komt tot uiting in de nieuwe ‘Blade’ batterij die het merk inbouwt in de Atto 3. Die biedt een capaciteit van 60,5 kWh, wat volgens de officiële WLTP-cyclus moet volstaan voor een rijbereik van 420 km. BYD maakt gebruik van een lithium-ijzerfosfaat chemie voor de batterij, en kan door een hoge energiedensiteit en een uitgekiende bouw de omvang van de batterij beperkt houden. Ook de brandveiligheid zou top moeten zijn, wat het merk wil bewijzen met de ‘nagelpenetratietest’, waarbij de batterij doorboord wordt zonder vuur te vatten.

Op het vlak van laden is de ATTO 3 minder competitief. AC-laden doet hij aan 11 kW, maar de DC-snellaadcapaciteit is beperkt tot 88 kW, een cijfer dat bij de meeste Europese concurrenten 100 kW of meer bedraagt. De batterij aan een DC snellaadstation bijladen neemt zo’n half uur in beslag om van 30% naar 80% te gaan.

Afmetingen

Met de Atto 3 mikt BYD op het populairste segment in Europa, dat van de C-SUV’s. Qua buitenafmetingen vertaalt zich dat in een lengte van 4,45 meter, een breedte van 1,87 meter en een hoogte van 1,61 meter. Daarmee zit hij tussen de Volkswagen ID.3 en ID.4 in, en is hij qua afmetingen vergelijkbaar met de Peugeot 3008 (waarvan later een 100% elektrische uitvoering komt).

Qua koffer is de BYD Atto 3 vrij ruim, met een minimum koffervolume van 440 liter of 555 liter als je de ruimte onder de koffervloer meetelt. Met de zetels achteraan neergeklapt, kan je tot 1.338 liter bagage kwijt in deze elektrische auto. Een ‘frunk’ kofferruimte onder de motorkap vooraan, bijvoorbeeld om de laadkabels in op te bergen, is er niet. Wil je een dakkoffer bevestigen om nog meer bagage mee te nemen, weet dan dat de Atto 3 beschikt over een maximale dynamische daklast van 50 kg.

Uitvoeringen

Wil je een BYD Atto 3? Dan is de keuze heel eenvoudig. Er zijn immers geen opties. Er is wel keuze uit twee uitrustingsniveaus: Comfort en Design. Bij de Comfort-uitvoering is al zo goed als alles wat je kan verwachten in een moderne elektrische auto standaard, inclusief een 360° camerasysteem, een panoramisch glazen schuif-/kanteldak en een 12,8 duim groot infotainmentscherm dat je met een druk op een knop (op het stuur of op het scherm zelf) in portret- of landschapsmodus kan draaien.

De Design-uitvoering krijgt daarbovenop een groter infotainmenscherm (15,6 duim) dat net zoals de kleinere versie draaibaar is, een elektrisch bedienbare achterklep en een actief luchtzuiveringssysteem.

Prijzen

Als we de prijslijst bekijken, zien we dat de al goed uitgeruste Comfort-uitvoering € 43.989 kost. Rest je enkel nog te kiezen tussen de vier beschikbare kleuren (wit, rood, blauw en grijs) en klaar is kees. Voor de Design-uitvoering vraagt BYD zo’n € 2.000 meer (€ 45.990). Welke uitvoering je ook kiest, de Atto 3 is steeds uitgerust met 18-duims lichtmetalen velgen, waarbij niet bespaard werd op het rubber, met 235/50 Continental EcoContact banden. Een efficiënte warmtepomp voor het verwarmen van het interieur is ook steeds standaard, wat moet helpen om het rijbereik te maximaliseren.

Wat de belastingen betreft, betaal je in Vlaanderen geen BIV of jaarlijkse verkeersbelasting voor deze 100% elektrische wagen, terwijl die bedragen in Brussel en Wallonië slechts het forfaitaire minimum bedragen.

Design

Buitenzijde

Terwijl de eerste Chinese modellen die hun weg vonden naar het Oude Continent soms een eerder vreemd design hadden voor onze Europese smaak, is dat bij de nieuwste modellen uit het Verre Oosten al lang niet meer het geval. Ook het exterieurdesign van de Atto 3 is coherent en modern, zonder excentriek te zijn. Sommigen herkennen er elementen in van de elektrische ID-modellen van Volkswagen, maar het is in elk geval geen kopie. Vooraan paste het merk zijn ‘Dragon Face’-design toe, met meedraaiende LED koplampen, en achteraan is een LED-strip voorzien over de volledige breedte. De proporties van de Atto 3 zijn geslaagd.

Binnenzijde

Het pronkstuk binnenin is een draaibaar infotainmentscherm dat volgens BYD handig is om in landschapsmodus optimaal content te tonen en in portretmodus de navigatie beter te kunnen volgen in de rijrichting. Misschien is het een gimmick dat je helemaal koud laat, misschien vind je het handig… het is in elk geval voorzien op elke Atto 3, of je nu de versie neemt met het grote of het kleine scherm. Meer algemeen is het interieur van de Atto 3 bijzonder goed afgewerkt met kwalitatieve materialen. Het design van het interieur zelf is een kwestie van smaak, maar BYD koos voor weinig voor de hand liggende kleurencombinaties (blauw-wit-rood), veel rondingen en een aantal opvallende details, zoals rode elastische koorden voor de kaartenvakken in de deuren, die ervoor zorgen dat je… gitaar kan spelen op de deurpanelen.

byd-atto-3-interior

byd-atto-3-seats byd-atto-3-trunk

Veiligheid

Niet alleen op het vlak van design hebben Chinese autobouwers grote stappen gezet, ook op veiligheidsvlak gaan ze er met rasse schreden op vooruit. Geen drama’s meer bij de Euro NCAP-test, maar wel gewoon de maximumscore van 5 sterren. BYD heeft dan ook niets aan het toeval overgelaten met de veiligheidsuitrusting, en alles standaard gemaakt: dodehoekbewaking, Front Collision Warning, Lane Change Assist & Lane Departure Warning, Lane Departure Prevention, Predictive Emergency Braking, Rear Collision Warning, Rear Cross Traffic Brake, … het zit er allemaal op.

Daarnaast benadrukt BYD ook dat zijn batterij bijzonder veilig is. Wanneer de batterij van een elektrische auto bij een aanrijding beschadigd geraakt, kan het zijn dat ze vuur vat, en dat is bij een lithiumbatterij bijzonder moeilijk te blussen. BYD ontwierp zijn ‘Blade’ batterij zo dat het risico daarop bijzonder klein is. Het wil dat zelfs bewijzen met een ‘nagelpenetratietest’, waarbij de batterij doorboord wordt zonder vuur te vatten.

Alternatieven

In het C-segment is er al wel wat keuze als je op zoek bent naar een non-premium SUV. En de Atto 3 mag dan al geen prijsbreker lijken met zijn prijs van boven de € 40.000, de concurrentie is over het algemeen duurder, waarbij er meestal nog veel moet worden bijbetaald voor zaken die BYD standaard aanbiedt. Slechts één concurrent heeft een basisprijs die lager ligt: de (eveneens Chinese) MG ZS EV, al moet je voor de goedkoopste versie wel genoegen nemen met zo’n 10 kWh batterijcapaciteit en 100 km rijbereik minder. Maar de MG is er ook met een ‘Long Range’ batterij met 72 kWh voor een rijbereik van 440 km, aan een prijs die ook lager is dan die van de BYD. Bij de duurdere concurrenten vinden we onder andere de Volkswagen ID.4, de Kia Niro of nog de Nissan Ariya, elk met hun eigen kwaliteiten en nadelen.

FAQ

Hoever rijdt de elektrische BYD Atto 3 met een volle batterij?
Met zijn batterijcapaciteit van 60,5 kWh belooft BYD een rijbereik van 420 km. Het reële rijbereik hangt onder andere af van de klimatologische omstandigheden, je rijstijl en het traject, maar de efficiënte aandrijflijn en de warmtepomp helpen zo goed als mogelijk.
Hoeveel kost een nieuwe BYD Atto 3?
De prijzen voor de BYD Atto 3 starten aan € 43.989. Voor dat bedrag krijg je een bijzonder uitgebreide standaarduitrusting. Opties zijn er niet, je kan wel gaan voor een hoger uitrustingsniveau dat je voor zo’n € 2.000 extra onder andere een elektrische kofferklep en een groter infotainmentscherm biedt.
Waar vind ik in België dealers van BYD?
BYD heeft op dit moment 2 dealers in België, één in Brussel en één in Antwerpen. In de loop van het jaar komt er nog een dealer bij in Gent

Meer informatie

Tips van de redaktie