Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Hoofdfoto BYD EV.jpg

Elektrische BYD’s

1 / 18
Hoofdfoto BYD EV.jpg
BYD SEAL U 133.jpg
BYD SEAL U 135.jpg
BYD SEAL U 146.jpg
SEAL U_LHD_Lifestyle_04_download.jpg
tang.jpg
Battery factory.jpg
Blue Exterior 03.jpg
Blue Interior 07.jpg
Blue Interior 09.jpg
Blue kv 01.jpg
BYD Dolphin KV 01.jpg
BYD SEAL 2023102.jpg
BYD SEAL 2023114.jpg
BYD SEAL 2023118.jpg
BYD SEAL 2023119.jpg
BYD SEAL 2023159.jpg
BYD SEAL U 079.jpg

Elektrische BYD’s

BYD is een relatief nieuw merk in onze contreien, maar het is wereldwijd één van de grootste producenten van elektrische auto’s, waarbij het wedijvert met Tesla. De Chinese autobouwer, die voluit ‘Build Your Dreams’ (BYD) heet, startte oorspronkelijk als producent van batterijen, en breidde van daaruit uit naar de productie van elektrische en (plug-in) hybride wagens, mede door de grote incentives van de Chinese overheid. In ons land (en in andere Europese landen) werden tot voor kort enkel de 100% elektrische modellen van BYD verdeeld, maar in de loop van 2024 kwam daar een plug-in hybride uitvoering van de Seal U bij, de DM-i. Lees verder

Welke elektrische BYD-modellen zijn leverbaar?

Modeloverzicht

Zijn eerste stappen op de brede Europese automarkt zette het in 2022, met de verkoopstart van drie modellen: de Han, de Tang en de Atto 3. Ondertussen is het modellenaanbod sterk uitgebreid en wordt het merk ook in ons land verdeeld door Inchcape, dat ook al de modellen van Toyota en Lexus invoert. Omwille van zijn achtergrond als batterijenmaker, is BYD vandaag één van de weinige autobouwers die de volledige productieketen van zijn modellen zelf in handen heeft, inclusief de productie van batterijen die door andere autobouwers vaak uitbesteed wordt. Dat zorgt voor componenten die op elkaar afgestemd zijn, wat de efficiëntie zou moeten verhogen. BYD ontwikkelde voor zijn elektrische modellen een nieuwe batterij, de ‘Blade’. Die is dun, zodat de impact op het voertuig waarin ze terechtkomt beperkt is, zou dankzij zijn LFP-technologie stabiel en duurzaam moeten zijn, en ook veilig. Dat laatste bewijst BYD maar al te graag met een ‘nagelpenetratietest’, waarbij de batterij doorboord wordt met een nagel zonder vuur te vatten.

Dit is het aanbod van elektrische BYD-modellen in 2024:

De Dolphin is de instapper in het BYD-gamma. Hij heeft een compact vijfdeurskoetswerk met een ruim interieur en een koffervolume van 345 liter. Ondanks een rijbereik tot 427 km dankzij de 60,48 kWh grote batterij, blijft zijn basisprijs onder de € 30.000. Dankzij een DC snellaadvermogen van 88 kW laadt hij op van 30% naar 80% in minder dan een half uur.

De Atto 3, een C-segment SUV, was één van de eerste modellen die naar Europa geëxporteerd werd. Hij krijgt een modern ogend design, zowel vanbinnen als vanbuiten, met net als in de andere BYD-modellen een groot infotainmentscherm dat zowel in landschaps- als portretmodus gebruikt kan worden. Dat laatste is bijvoorbeeld handig bij het navigeren. De Atto 3 geraakt tot 420 km ver op een volle batterij, dankzij zijn 60,48 kWh batterij, die opgeladen kan worden aan een vermogen tot 88 kW DC.

De Seal en Seal U delen misschien hun voornaam, maar het zijn twee verschillende concepten. De Seal is een vierdeurs berline met een lengte van 4,8 meter waarmee het merk wil concurreren met de Tesla Model 3. Je krijgt de keuze uit een achterwielaangedreven variant met een vermogen van 313 pk en een vierwielaangedreven variant met een vermogen van 530 pk. Beide beschikken over hetzelfde batterijpakket met een capaciteit van 82,5 kWh, goed voor een rijbereik van 520 tot 570 km, en een DC snellaadvermogen van maximaal 150 kW.

De Seal U is dan weer een ruime SUV met een lengte van 4,78 meter. In tegenstelling tot de Seal is de ‘U’ voorwielaangedreven en beschikt hij over een motorvermogen van 218 pk. Je hebt de keuze uit twee verschillende batterijcapaciteiten: 71,8 kWh voor de ‘Comfort’-uitvoering en 87 kWh voor de ‘Design’-uitvoering. Daarmee komt de Seal U respectievelijk 420 of 500 km ver. Opladen kan bij de eerste aan een maximumvermogen van 115 kW (DC) en bij de tweede aan 140 kW (DC), telkens voor 30-80% laden in minder dan 30 minuten en 10-80% laden in ongeveer 45 minuten.

De Han en Tang zijn de twee topmodellen in het BYD-gamma. De eerste is een luxueuze berline, de tweede een al even luxueuze SUV met zeven zitplaatsen, beide met een vermogen van 517 pk en straffe prestaties. Beide bieden officieel ook een rijbereik van meer dan 500 km (WLTP), al heeft de zwaardere en minder aerodynamisch gelijnde Tang daar wel een batterijpakket met een grotere capaciteit voor nodig: 85,4 kWh voor de Han en maar liefst 108,8 kWh in de Tang!

Technische gegevens

Model Varianten Type Vermogen Batterijcapaciteit Rijbereik (WLTP) Leeggewicht (vanaf)
Dolphin Comfort, Design Hatchback 204 pk 60,48 kWh 427 km 1.583 kg
Atto 3 Comfort, Design SUV 204 pk 60,48 kWh 420 km 1.675 kg
Seal Design, Excellence-AWD Berline 313 – 530 pk 82,5 kWh 520 – 570 km 1.980 kg
Seal U Comfort, Design SUV 218 pk 71,8 – 87 kWh 420 – 500 km 1.945 kg
Han Executive Berline 517 pk 85,4 kWh 521 km 2.175 kg
Tang Flagship SUV 517 pk 108,8 kWh 530 km 2.555 kg

Hoeveel kosten de elektrische BYD-modellen?

Nieuwprijzen

Van bij de lancering op de Europese markt heeft BYD aangekondigd om geen prijsbreker te willen zijn. Eerder dan goedkope elektrische auto’s aan de man te brengen, wil het merk goed uitgeruste modellen bieden aan betaalbare prijzen zonder in concurrentie te willen gaan met de lowcost merken. Geen eenvoudige positionering, want voor een aantal mensen hebben Chinese merken nog steeds een ‘low-cost’ bijklank, ook al beschikken de merken over heel wat technische kennis op het vlak van elektrische aandrijvingen en batterijen, waar ook een aantal Westerse merken een beroep op doen om ze te verwerken in hun eigen modellen. De impact van de nieuwe Europese invoerheffingen op Chinese auto’s is nog niet helemaal duidelijk. Het merk is wel van plan om auto’s te gaan bouwen in de EU, met een fabriek in Hongarije.

Een overzicht van de catalogusprijzen voor de nieuwe elektrische BYD-modellen in 2024, voor aftrek van eventuele kortingen of subsidies:

Model Vanafprijs in euro
Dolphin Vanaf € 34.490
Atto 3 Vanaf € 37.990
Seal Vanaf € 48.400
Seal U Vanaf € 37.900
Han Vanaf € 71.390
Tang Vanaf € 72.000

Tweedehandsprijzen

Wat de tweedehandsprijzen betreft, is het nog te vroeg om betrouwbare prijzen te geven. Aangezien het merk pas sinds 2023 aan het grote publiek geleverd wordt in België, is het aantal tweedehandsmodellen nog beperkt. Er zijn een aantal BYD Atto 3-modellen beschikbaar voor prijzen vanaf zo’n € 30.000.

BYD is al langer actief in Europa, maar zonder auto’s te verkopen aan particulieren. In plaats daarvan sloot het contracten met een aantal taxibedrijven, waaronder ook in Brussel in 2014. Die modellen komen maar zelden op de markt, en dus is er geen courante verkoopprijs op te plakken.

Conclusie

Ben je op zoek naar een elektrische auto met een mooie uitrusting tegen een aantrekkelijke prijs, dan ben je bij het Chinese BYD aan het juiste adres. De modellen kunnen bovendien uitpakken met een stevig rijbereik, mede dankzij de door het merk zelf ontwikkelde en gebouwde ‘Blade’ batterij. Het Belgische dealernetwerk is met 8 vestigingen voorlopig nog beperkt, maar de invoerder met de nodige ervaring zorgt voor een veelbelovende aanpak.

FAQ

Waar zijn de modellen van BYD te koop?
Inchcape, de Belgische invoerder van BYD (naast Toyota en Lexus), heeft een voorlopig nog beperkt netwerk van verdelers uitgebouwd. Je vindt de 8 Belgische showrooms van het merk in Zaventem, Wijnegem, Sint-Martens-Latem, Kortrijk, Hasselt, Luik, Namen en Charleroi. Er is ook één Luxemburgse dealer, in Bertrange.
Waar worden de modellen van BYD gebouwd?
De modellen van BYD worden allemaal in China gebouwd, in één van de drie fabrieken van het merk in de stad Shenzhen. Het merk is echter van plan om auto’s te bouwen in de EU, met een nieuwe fabriek in Hongarije.