Cadillac BLS Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Cadillac BLS, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Cadillac BLS
Alle artikelen
Eerste contact: Cadillac ATS – Nog een beetje geduld
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Alternatieve modellen
De Cadillac BLS verschijnt in 2005 voor het eerst op de markt
Duitse autofabrikanten stelden zich al vroeg breed op en gebruikten het prestige van hun premiummerken om modellen uit de compacte middenklasse en de economyklasse succesvol op de markt te verkopen. Deze strategie had voor Amerikaanse producenten lange tijd niet de voorkeur. Concerns als General Motors (GM) kozen ervoor om de identiteit van hun merken aan verschillende voertuigsegmenten toe te bedelen. Zo stond het GM-merk Cadillac bekend als aanbieder van grote en luxe sedans, die in de jaren 60 niet zelden kenmerken van dreamcars hadden. Toen de concurrentie op de Amerikaanse markt toenam (vooral van Duitse aanbieders) en er meer vraag kwam naar zuinigere motoren, zagen ook de Amerikaanse premiumfabrikanten zich genoodzaakt om hun collectie aan te passen. In de jaren 80 probeerde GM het merk Cadillac aantrekkelijk te maken voor een bredere klantenkring met de Cimarron. Deze auto was naar Amerikaanse verhoudingen een compacte sedan. In de zeven jaar dat hij geproduceerd werd bleven de verkoopaantallen echter achter bij de verwachtingen. In het nieuwe millennium probeerde GM het met een nieuwe strategie. In 2005 werd er met de Cadillac BLS opnieuw een kleiner model gepresenteerd, maar dit keer richtte men zich op de markten buiten de Verenigde Staten. De BLS moest het merk Cadillac bekender maken in Europa en andere uitgekozen landen.
De Cadillac BLS wordt als sedan en combi in Europa geproduceerd
De Cadillac BLS werd in Europa geproduceerd als sedan en combi. Hij betrad de middenklasse met een maximale lengte van 4,71 meter en een wielbasis van 2,68 meter. Technisch gezien was de Cadillac BLS gebaseerd op het platform van de GM Epsilon. Dit platform gebruikte het concern ook voor modellen als de Opel Insignia en de Saab 9-3. De Zweedse autofabrikant Saab, die ten tijde van de ontwikkeling van de BLS tot het GM-concern hoorde, speelde een bijzondere rol bij het ontstaan van de Cadillac BLS. Omdat de Cadillac BLS in eerste instantie klanten op de Europese markt aan moest spreken, kreeg Saab de opdracht om voor de vormgeving van de sedan en combi te zorgen. Om het hoofdkantoor van Saab optimaal te benutten koos GM er bovendien voor om de Cadillac BLS aanvankelijk in Zweden van de band te laten rollen. De Cadillac BLS werd tot 2009 in Zweden geproduceerd als diesel- en benzinemodel met in totaal vijf verschillende prestatieniveaus. Het instapmodel kreeg een viercilinder ottomotor met 129 kW (175 pk), het topmodel werd uitgerust met een V6-motor met 188 kW (255 pk). De Cadillac BLS als dieselmodel was verkrijgbaar met 110 kW (150 pk) en met 132 kW (180 pk).