Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
aufbautyp-suv-l-01.jpg

SUV

Sterke punten

  • Hogere instap
  • Hogere bodemvrijheid
  • Vaak met vierwielaandrijving

Zwakke punten

  • Hogere prijs
  • Hoger verbruik
  • Vaak verward met crossover

Het meest populaire voertuigtype… ter wereld!

Of je moest de laatste 10 jaar onder een steen hebben geleefd, anders zal het je wel zijn opgevallen dat ons straatbeeld steeds meer bestaat uit verhoogde wagens. Of anders gezegd; de SUV, die ooit op de markt kwam als een nicheproduct is uitgegroeid tot gemeengoed. Al dienen we wel een belangrijk onderscheid te maken tussen SUV en crossover.

Verschil tussen SUV en crossover

Automerken draaien er hun hand niet voor om om nieuwe koetswerktypes te verzinnen. Daardoor kregen we decennia geleden de SUV en in een iets recentere geschiedenis de crossover. Hoewel beide koetswerktypes gebruik maken van een verhoogde rijhoogte, valt er een belangrijk verschil te rapen.

De term SUV duikt voor het eerst op in een brochure voor de Jeep Cherokee in 1974 en is een afkorting voor “Sports Utilty Vehicle”. Dat samenraapsel van termen slaat terug op de originele doelstelling van de SUV. Zo moet een SUV de capabele offroadprestaties van een terreinwagen verzoenen met het comfort van een klassieke luxewagen. Een zeer bekend voorbeeld uit onze contreien hiervan is de Range Rover die in 1970 verscheen.

SUV’s typeren zich vaak door gebruik te maken van vierwielaandrijving en een verstevigd onderstel. Een belangrijk detail, want laat net daar hét grote verschil zitten met een crossover.

De crossover is een carrosserietrend die haar oorsprong kent bij één merk: Nissan. In 2007 lanceert het Japanse merk de Qashqai, een verhoogde auto die de visuele kenmerken van een échte SUV over neemt maar wel opteert voor een meer klassieke voorwielaandrijving en relatief kleine motoren. Laat dat ook hét belangrijke verschil zijn: crossovers zijn meestal voertuigen die zich niet al te bijster uit de slag weten te trekken op het onverharde. Hoewel je crossovers kan vinden met vierwielaandrijving, zijn die systemen vaak niet capabel genoeg voor zwaardere offroadprestaties.

De SUV-gekte in Europa

Door het extreme succes van verhoogde auto’s in Europa worden de termen SUV en crossover steeds vaker door elkaar gebruikt. Niet gek als je weet dat tussen 2016 en 2021 de populariteit van de SUV in Europa verdubbelde! In 2022 wees een onderzoek van onderzoeksbureau Statista uit dat maar liefst 18% van de Belgen een SUV/Crossover op de oprit heeft staan. Daarmee moeten we enkel Zwitserland in Europa voor laten gaan! Het zal je dus niet verbazen dat automerken volop inzetten op de verkoop van SUV’s & crossovers, klein of groot.

Welk type SUV’s zijn er?

Het segment van de SUV’s bestaat uit 5 grote types: Terreinwagens, Luxe SUV’s, fullsize SUV’s, midsize SUV’s en Compacte SUV’s.

Terreinwagens zijn verhoogde voertuigen die vooral de focus leggen op offroadprestaties en minder op luxe.. Voorbeelden hiervan zijn de eerste generatie Land Rover Defender, eerste generatie G-Klasse, Hummer H1, Suzuki Jimny en Toyota Land Cruiser. Vierwielaandrijving is hier de norm en wordt vaak bijgestaan door mechanische differentiëlen voor ultieme offroadprestaties.

Luxe SUV’s zijn auto’s die het basisrecept van offroaders nemen en dat proberen te verzoenen met het summum aan comfort. De basis van dit segment werd destijds gelegd door de Range Rover en Jeep Cherokee. Andere voorbeelden van dit segment zijn de Audi Q7, BMW X7, Bentley Bentayga, Cadillac Escalade, Mercedes GLS en zelfs de SsangYong Rexton. Vaak bieden deze auto’s zeeën van ruimte en een hoop luxe. Een optie voor een extra zitrij in de koffer is eveneens vaak beschikbaar.

Fullsize SUV’s zijn de geliefkoosde vervoersmiddelen van de succesvolle zakenman. Het zijn SUV’s die minder focussen op offroadprestaties maar zich vaak nog wel goed uit de slag kunnen trekken op het onverharde. Voorbeelden hiervan zijn de BMW X5, Mercedes GLE, Volvo XC90 en Hyundai Santa Fe.

Midsize SUV’s nemen vaak het onderstel van een klassieke auto uit het C- of B-segment als de basis en zijn zowat de meest populaire categorie in ons Belgenland. Het aanbod is dan ook bijna onuitputbaar: Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC, Volkswagen Tiguan, Opel Grandland, Peugeot 3008, Nissan Qashqai, Hyundai Tucson,... élk automerk dat verkoop wil draaien in ons land heeft wel een midsize SUV in haar gamma staan. Pittig detail: het gros van deze auto’s wordt verkocht zonder vierwielaandrijving.

Het segment van de compacte SUV’s is tenslotte een reactie op de populariteit van het koetswerktype. Steeds meer automerken hebben besloten om de compacte auto’s uit het B-segment (denk Opel Corsa) te verhogen om tegemoet te komen aan de vraag van de klant. Hoewel het initieel ging over daadwerkelijk verhoogde klassieke modellen, krijgen ze tegenwoordig steeds meer een eigen koetswerk. Enkele bekende voorbeelden zijn de Renault Captur, Peugeot 2008, Volkswagen T-Cross, Opel Mokka, Mini Countryman en Fiat 500X.

SUV in een slecht daglicht

Hoewel de populariteit van de SUV niet te stuiten lijkt, duiken er steeds meer vragen op over het nut van zo’n SUV in een stedelijke omgeving. Sommige organisaties hekelen het valse veiligheidsgevoel dat deze SUV’s haar chauffeurs geeft. Anderen vinden dat de grote SUV geen plaats heeft in de stad.

Hoewel de afkeer voor een SUV vaak vanuit emotie komt, zijn er rationeel enkele redenen waarom je een SUV beter niet kan overwegen. Zo zijn SUV’s vaak duurder in aankoop, minder zuinig, trager en vervuilender dan het equivalent dichter bij de grond (hatchback, stationwagen of sedan). Je moet jezelf dan ook de vraag stellen of de voordelen (hogere zit, prestaties op het onverharde en makkelijkere instap) opwegen tegenover de nadelen (duurder, minder zuinig en minder dynamisch).

FAQ

Is een SUV de ruimste auto?
SUV’s zijn ruim en bieden vaak zelfs zeven zitplaatsen. Doorgaans is een MPV echter nog aanzienlijk ruimer. Bovendien zijn er ook breaks die meer ruimte bieden dan gelijkaardige SUV’s.
Kan iedere SUV off-road?
Historisch gezien is een SUV een auto met terreineigenschappen, maar in de laatste decennia veranderde dat steeds meer. Daardoor zijn er tegenwoordig heel wat (vaal compacte) SUV’s op de markt die even weinig te zoeken hebben op een losse ondergrond als de gemiddelde stadswagen.