Interesse in een Chatenet Barooder
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
De Chatenet Barooder is een praktische en zuinige brommobiel
Deze praktische brommobiel vindt zijn oorsprong zoals zoveel automerken in Frankrijk. Daar bouwt het team van Chatenet al ruim 25 jaar compacte en goed werkende brommobielen. Met de Barooder is dit natuurlijk niets anders. Omdat het hier om een brommobiel gaat rijdt de auto maximaal 45 km/u en is daarmee zeer geschikt voor stadsverkeer. Ben je op zoek naar een gebruikte Chatenet Barooder? Lees dan snel even verder wat deze vlotte brommobiel je te bieden heeft!
De Barooder voelt zich thuis in de stad
De eerste Chatenet Barooder (ook wel de CH22 genoemd) kwam in 2005 uit de fabriek rollen. Dit gebeurde in de fabriek van Chatenet zelf, in het Franse stadje Pierre-Buffière. Uiteindelijk zou de productie van de Barooder hier 3 jaar op gang blijven, totdat hij vervangen werd voor de CH26.
Chatenet bouwt maar een model brommobiel per keer. Dat is ook logisch gezien het feit dat brommobielen vaak hetzelfde doel hebben: praktisch gebruik binnen het stadsverkeer. De Barooder is zoals je mag verwachten ideaal voor dit doeleinde. Met een ruime instap, plek voor 2 personen en een kofferbak van 600-800 liter is er altijd genoeg plek voor de boodschappen.
Het voordeel ten opzichte van een brommer is natuurlijk dat je bij een brommobiel droog zit en ook veel meer ruimte hebt. Daarnaast beschikt een brommobiel ook over een aantal opties die je niet krijgt als je voor een brommer kiest. De nieuwprijs van een Chatenet Barooder lag in 2009 daarom rond de €12.000.
De concurrerende brommobielen
Als je kijkt naar de eigen modellen van Chatenet dan zie je dat de Barooder in 2009 vervangen werd door de CH26. Dit komt omdat Chatenet ongeveer elke 5 jaar besluit zijn verkochte model te veranderen. De verschillen vind je daarom ook vooral terug in het uiterlijk van beide auto’s. De CH26 oogt iets moderner al kan de Barooder ook vandaag de dag goed meekomen. Daarnaast beschikt de Barooder over iets minder opties. Denk hierbij aan een standaard ingebouwde radio en cd-speler. Als we kijken naar de competitie tussen 2005 - 2009 dan is de 400 van het concurrerende merk Aixam goed vergelijkingsmateriaal. De Microcar MC1 is daarnaast nog een brommobiel merk wat in Nederland voet aan de grond heeft weten te krijgen.
Omdat het hier in alle gevallen gaat over een brommobiel ontlopen de auto’s elkaar niet ontzettend veel. Toch zijn er wel degelijk wat verschillen op te merken. Zo is er bijvoorbeeld de motorinhoud. Bij een Barooder beschik je over een 500cc motor met 5 pk. Hetzelfde geldt voor de MC. De 400 doet het net iets rustiger aan met een 400cc motor en 4 pk.
Daarnaast is er ook nog de bagageruimte. Zoals eerder al gezegd heeft de Barooder een kofferbak van 600 - 800 liter afhankelijk van de afstelling van de stoelen. De 400 heeft daarentegen standaard een inhoud van 700 liter. Voor de MC1 geldt met 700 liter bagageruimte hetzelfde verhaal. De Barooder biedt dus net dat beetje extra ruimte wat je nodig zou kunnen hebben.
Tot slot is er nog het gewicht van de auto’s. Zowel de Barooder, MC1 als de 400 hebben een gewicht van 350 kg. Het mooie aan dit lage gewicht is dat de auto’s hierdoor vrijgesteld zijn van wegenbelasting. Is dat even mooi meegenomen voor zo’n praktische stadsauto!
De hele zuinige motor
De motor van een gebruikte Chatenet Barooder is natuurlijk niet gebouwd om snelheidsrecords mee te behalen. De Barooder is daarom alleen verkrijgbaar met een 2-cilinder dieselmotor met een totaal van 5 pk. Het voordeel hiervan is dat de motor 1 op 30 rijdt. Dat zijn cijfers die je met een normale auto niet zo snel gaat halen!
Uitrusting en opties
De Chatenet is vooral een hele praktische brommobiel voor in het stadsverkeer. Het is daarom ook niet zo gek dat er geen groot optiepakket op de brommobiel zit. Toch stelt de Barooder niet teleur en heeft hij standaard een paar leuke opties:
- 13-inch lichtmetalen velgen
- Centrale deurvergrendeling
- Ruitenwissers (voor en achter)
- Radio aansluiting
Geloof het of niet, maar je hebt zelfs nog de keuze uit een aantal aanvullende opties. Daar wordt het leven in een brommobiel toch net iets aangenamer van. Deze opties zijn:
- Automatische versnellingsbak
- Getint glas
- 12V aansluiting
- Binnenverlichting
- Achterruitverwarming
- Elektrische ramen
Voor wie het binnen de stadsgrenzen houdt
Brommobielen zoals de Barooder zijn natuurlijk vooral gemaakt voor kleine ritjes in het stadsverkeer. Gelukkig is de Barooder daar dan wel ontzettend goed in. Als je zoekt naar een praktische, zuinige brommobiel dan is een gebruikte Chatenet Barooder een goede keuze. Daarnaast biedt deze leuke brommobiel genoeg ruimte voor de boodschappen en maximaal 2 personen. De leuke standaard en aanvullende opties ronden het complete aanbod van de Barooder mooi af.