Sterke punten
- Ruime keuze uit dikke motoren
- Ruime keuze uit carrosserievarianten
- Conventionele techniek
Zwakke punten
- Bijna 50 tot ruim 60 jaar oud
- Occasionaanbod is minimaal
- Grote motoren, hoog verbruik
Chevrolet Chevelle Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Chevrolet Chevelle, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Chevrolet Chevelle
Alle artikelen
Test: Chevrolet Trax 1.4 Turbo – Bescheidenheid siert
Test: Chevrolet Aveo 1.6 LTZ – Uitstekend alternatief
Test: Chevrolet Corvette Stingray Convertible – You talking to me?
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Alternatieve modellen
Goede redenen
Enorme keuze uit zes- en achtcilindermotoren
Ruime keuze uit carrosserievarianten
Conventionele techniek
Fraaie auto als je van ‘Amerikanen’ houdt
Technische gegevens
Motorisatie
De Chevrolet Chevelle verscheen in 1964. De eerste generatie is er met 3,2-, 3,6- en 4,1-liter zescilinder lijnmotoren en – natuurlijk – 4,6- en 5,4-liter ‘Small Block’ V8’en en een 6,5-liter ‘Big Block’ V8.
In 1968 brengt Chevrolet de tweede generatie van de Chevelle op de markt. Deze generatie is iets groter dan de vorige en biedt keuze uit nog meer – en grotere – motoren. Er zijn 3,8- en 4,1-liter zescilinder lijnmotoren en 5,0-. 5,4-, 5,7- en 6,6-liter ‘Small Block’ V8’en 6,5-. 6,6-, 7,0- en 7,4-liter ‘Big Block’ V8’en.
De derde generatie van de Chevrolet Chevelle verschijnt in 1973 en ook deze generatie is weer groter dan de vorige. De keuze aan motoren is iets beperkter, met een 4,1-liter zescilinder lijnmotor, twee versies van de 5,0-liter en de 5,7- en 6,6-liter ‘Small Block’ V8-motoren en de 7,4-liter ‘Big Block’ V8. Ook voor deze versie heeft Chevrolet dus de kleinere motorvarianten geschrapt.
Alle Chevelles hebben de benzinemotor voorin en achterwielaandrijving en handmatig te bedienen drie- en vierversnellingsbakken en twee- en drietrapsautomaten – alleen de laatste generatie is er niet met tweetrapsautomaat.
Afmetingen
De Chevrolet Chevelle is een ‘midsize’ – een middenklasser. Maar Amerikaanse middenklassers van destijds zijn echter veel groter dan de Europese middenklassers. De eerste generatie is de minst grote Chevelle, met een lengte van 4,84 tot 5,12 meter. De coupé en cabriolet zijn de kortste carrosserievarianten en de stationwagon is uiteraard de langste. De volgende generatie is met 5,01 tot 5,26 meter beduidend langer. De laatste generatie is verder gegroeid tot een lengte van 5,16 tot 5,49 meter.
De belangrijkste specificaties op een rij
Chevrolet Chevelle SS 396 Sport Coupé | |
---|---|
Marktintroductie | 1970 |
Lengte x breedte x hoogte | 5,01 x 1,92 x 1,34 m |
Wielbasis | 2,85 m |
Inhoud bagageruimte | 413 l |
Ledig gewicht | 1.672 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | n.b. |
Cilinderinhoud | 6.590 cm3 |
Vermogen | 261 kW (350 pk) |
Koppel | 563 Nm |
Topsnelheid | 213 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 6,3 sec |
Tankinhoud | 76 l |
Verbruik | 22 l/100 km |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
Net als met de motoren biedt de Chevrolet Chevelle ook met de carrosserievarianten heel veel keuze. De strakgelijnde Chevelle van 1964 tot en met 1967 is er als tweedeurs convertible (cabriolet), sedan en (hardtop) coupé, vierdeurs (hardtop) sedan, twee- en vierdeurs stationwagon én als tweedeurs ‘coupé utility’, zeg maar een sportieve pick-up, met de naam El Camino.
Het zichtbare verschil tussen de hardtop en de gewone coupé en vierdeurs sedan is dat de hardtops geen B-stijl hebben.
In 1964 betreedt Chevrolet met de Chevelle SS ofwel Super Sport – een uitvoering van de coupé en de convertible – de zogenoemde muscle car-markt. Behalve dat deze uitvoering sportief was aangekleed met zwarte en verchroomde accenten en grotere (14-inch!) wielen, was hij ook voorzien van de grootste V8-motoren.
In 1966 voorziet Chevrolet de Chevelle van een nieuwe carrosserie, met afgeronde vormen, een brede nieuwe grille en een meer gewelfde taillelijn, die de Amerikanen Coke bottle shape noemen. Al in 1967 krijgt de Chevelle een facelift, met een gerestylede achterzijde en grote achterlichten die rond de hoeken van de carrosserie lopen.
Met de tweede generatie van de Chevelle van 1968 vervalt de tweedeurs stationwagon, zodat er nog steeds acht carrosserievarianten zijn om uit te kiezen. Ook deze generatie ondergaat een facelift, waarbij Chevrolet de Chevelle voorziet van een nadrukkelijkere Coke bottle shape.
Voor de derde generatie van de Chevelle houdt Chevrolet rekening met nieuwe veiligheidseisen van de Amerikaans overheid. Het schrapt daarom de convertible en beide hardtop-versies en ook de tweedeurs stationwagon en de pick-up vervallen, zodat alleen de tweedeurs coupé en de vierdeurs sedan en stationwagon terugkeren.
Prijzen
De Chevrolets Chevelle is al sinds 1978 uit productie, dus ook de jongste modellen gaan richting de vijftig jaar oud. Het aanbod occasions – voornamelijk coupés en convertibles – is niet groot, De aangeboden occasions komen vooral uit de jaren zestig en prijzen daarvan variëren van grofweg 35.000 tot 120.000 euro. Een El Camino als afgeleide van de derde generatie Chevelle vind je al voor 17.500 euro – oudere zitten rond de 25.000 euro en meer.
Design
Buitenkant
Het was in de jaren zestig en zeventig gebruikelijk dat de Amerikaanse autofabrikanten hun modellen elk modeljaar vernieuwden, dus er zijn talloze varianten, met een andere grille, andere achterlichten, bumpers et cetera. Globaal kun je stellen dat de eerste generatie van de Chevrolet Chevelle de strakst vormgegeven carrosserie heeft. Met de facelift van 1966 verschijnt de Coke bottle shape, die Chevrolet met de tweede generatie van 1968 voortzet en in 1970 nog eens versterkt. De derde generatie van de Chevelle is een compleet andere auto, met een prominente grille en ronde koplampen of twee paar kleine rechthoekige koplampjes boven elkaar. De coupévariant heeft een dikke B-/C-stijl met daarin een klein ruitje.
Binnenkant
De eerste twee generaties van de Chevrolet Chevelle is een typisch Amerikaanse auto van de jaren zestig. Strak, zakelijk en sober, zo ook het interieur. Het dashboard is vrijwel recht, met (twee of drie) ronde meters of een strip als snelheidsmeter, en alleen de sportieve SS is voorzien van een middenconsole. De interieurbekleding is voornamelijk skai (kunstleder), zwart of bruin, maar ook kleuren als rood en blauw kom je tegen. Het interieur van de derde generatie is natuurlijk wat moderner, al overheerst ook hier de interieurbekleding in skai – vooral in bruin, een populaire kleur in de jaren zeventig.
Veiligheid
Natuurlijk was is Amerika al vroeg aandacht voor de (passieve) veiligheid van auto’s. Die werd vooral geboden door de grote carrosserieën die ook nog eens van indrukwekkende bumpers zijn voorzien. Euro NCAP bestond nog niet, dus officiële, onafhankelijke crashtests zijn niet gedaan. Maar begin jaren zeventig kondigde de Amerikaanse overheid strengere eisen aan, specifiek ten aanzien van de bescherming van inzittenden in een auto die over de kop slaat. Daarom vervielen de minder veilig geachte convertible en de hardtops.
Alternatieven
Doordat de Chevrolet Chevelle een product van het grote General Motors is en modellen van dat concern op allerlei manieren verwant zijn, vind je daar alternatieven. Denk bijvoorbeeld aan de Pontiac Tempest, Le Mans, Grand Am en Grand Prix, de Buick Skylark, GSX en Special, de Oldsmobile F-85 en Cutlass, de Chevrolet Monte Carlo. Maar vergeet ook de Dodge Charger niet.