Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
chevrolet-matiz-l-01.jpg

Chevrolet Matiz

1 / 4
chevrolet-matiz-l-01.jpg
chevrolet-matiz-l-02.jpg
chevrolet-matiz-l-03.jpg
chevrolet-matiz-l-04.jpg

Sterke punten

  • Vijfdeurs, vijfpersoons stadsauto
  • Vrij probleemloos
  • Vriendelijke uitstraling

Zwakke punten

  • Echt klein
  • Basic interieur
  • Automatische variant nogal traag

Chevrolet Matiz Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Chevrolet Matiz, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:14.1 - 21.9s
Maximumsnelheid:144 - 156 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):127 - 168 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):5.2 - 6.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3495 x 1495 x 1485 mm
Portieren:5
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:400 - 475 kg

Chevrolet Matiz: compacte Koreaan eh … kleine Amerikaan

De Chevrolet Matiz is dezelfde auto als de gelijknamige Daewoo. Het is een licht, klein autootje met vijf portieren. De Matiz is een probleemloze auto en door zijn bescheiden afmetingen en kleine motor bij uitstek geschikt voor de stad. De Chevrolet Matiz met automaat is echter nogal traag. Lees meer.

Interesse in een Chevrolet Matiz

Chevrolet Matiz tweedehands auto
Chevrolet Matiz dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Prima autootje voor wie niet per se met vijf personen door de stad wil karren, maar wel een kleine stadsauto zoekt met een goed toegankelijk interieur
  • Wendbaar en overzichtelijk, ideaal voor het stadsverkeer
  • Licht van gewicht, dus minder wegenbelasting
  • Bescheiden gebruikskosten

Technische gegevens

Motorisatie

De Chevrolet Matiz biedt keus uit twee motoren. Er is een driecilinder lijnmotortje van 796 cm3 en 38 kW (52 pk) vermogen in combinatie met een handmatig bediende vijfversnellingsbak of een viertrapsautomaat. De automatische transmissie maakt de Matiz behoorlijk traag, met een topsnelheid van 135 km/u en een acceleratietijd van 0 naar 100 km/u van bijna 22 seconden. En er is een 995 cm3 viercilinder lijnmotor die er alleen is met een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak. Deze motor levert 49 kW (66 pk).

Afmetingen

De Chevrolet Matiz is een klein stadsautootje, hij is drieënhalve meter lang en anderhalve meter breed en hoog. Toch biedt hij plaats aan vijf personen. Hij is net wat centimeters langer en hoger dam de Fiat Cinquecento. Die concurrent noemen we niet voor niets, want het ontwerp voor de – toen nog Daewoo – Matiz is gebaseerd op een conceptauto die het designhuis ItalDesign voor de Cinquecento had gemaakt. Toen Fiat het ontwerp afwees, kocht Daewoo het en ontwikkelde de Matiz, die een Chevrolet werd toen dat merk Daewoo overnam. Grappig detail: de bagageruimte in beide modellen is exact even groot. De wielbasis en de totale lengte van de Matiz zijn een kleine twee decimeter groter dan die van de Fiat, maar de eerste is ook voorzien van vier portieren.

De belangrijkste specificaties op een rij:

Chevrolet Matiz
Marktintroductie 2005
Lengte x breedte x hoogte 3,50 x 1,50 x 1,50 m
Wielbasis 2,35 m
Inhoud bagageruimte 170-845 l
Ledig gewicht 775-795 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.250-1.270 kg
Cilinderinhoud 796-995 cm3
Vermogen 38-49 kW (52-66 pk)
Koppel 72-91 Nm
Topsnelheid 135-156 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 14,1-21,9 sec
Tankinhoud 35 l
Verbruik 5,2-5,7 l/100 km
CO₂-uitstoot 127-139 g/km

Varianten

De Chevrolet Matiz is er alleen met vijf portieren. Het is de opvolger van de Daewoo Matiz – sterker: het is dezelfde auto met andere merklogo’s. Zelfs de uitvoeringen waren nadat de Daewoo een Chevrolet werd, dezelfde: Pure, Spirit, Style en Class. De Pure is de basisversie, zonder zaken als centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging en een audio-installatie, die de versies vanaf de Spirit wél hebben. De Style is de versie met de uitgebreidste uitrusting van de Matiz met de 0,8-litermotor, die ook is voorzien van onder meer elektrisch bedienbare zijruiten vóór, een gedeeld neerklapbare achterbankleuning, dakrails, en vanaf 2007 ook airco, in hoogte verstelbare voorstoelen, mistlampen vóór en lichtmetalen wielen. De Style- en de Class-uitvoering zijn de topversies die er (ook) met de 1,0-litermotor zijn. De Spirit en de Style met de kleinste motor zijn er ook met automatische viertrapstransmissie, de grotere motor is er niet met automaat.

In 2009 verschijnt de uitvoering Runner en Runner+, ook alleen met 0.8-motor en handmatig te bedienen vijfversnellingsbak, net als alle andere handgeschakelde versies.

Prijzen

De nieuwprijzen van de Chevrolet Matiz beginnen in 2005 bij ongeveer 7.100 euro voor de basisversie Pure. De duurste versie is de Matiz 1.0 Class, maar die verdwijnt al in 2007 van de markt. Vanaf dan is de Matiz 0.8 Style met automaat met een prijs van net onder de 10.000 euro de duurste Matiz.

Een occasion van de Chevrolet Matiz vind je al voor ongeveer 500 euro, maar het grootste aanbod zit tussen de 2.000 en 3.000 euro. De meeste occasions hebben een kilometerstand van 100.000-150.000 kilometers, relatief veel ook minder – vrij bescheiden dus voor de leeftijd – de jongste exemplaren zijn immers minimaal vijftien jaar oud. De Chevrolet is natuurlijk een redelijk conventioneel autootje en er zijn niet veel problemen bekend.

Design

Buitenkant

Het design van de Chevrolet Matiz – nee, de Daewoo Matiz – is gebaseerd op de Lucciola, een conceptauto die designhuis ItalDesign had ontwikkeld voor de Fiat Cinquecento. De vlakke voorruit van de Matiz ligt vrijwel in lijn met de scherp oplopende motorkap. Daardoor heeft de kleine Koreaanse Amerikaan een leuk en vlot profiel. De Chevrolet heeft min of meer trapeziumvormige koplampen, terwijl de Daewoo met zijn ronde koplampen de snuit van de Lucciola imiteert. Daarentegen heeft de Chevrolet Matiz juist ronde achterlichten.

Binnenkant

De Chevrolet Matiz heeft de eerste jaren een vrij conventioneel dashboard, met een ronde overkapping voor de snelheidsmeter achter het stuur en twee grote ventilatieroosters in het midden, boven de middenconsole. De Matiz van na 2007 heeft een opvallend bol dashboard, met een heel kleine display achter het stuur en de ronde meters aan de bovenkant van de middenconsole, in een uitstulping die het dashboard er nog boller laat uitzien. Het interieur is verder in alle jaren uiterst functioneel, met veel grijze plastic panelen en lichte stofjes voor de stoelbekleding.

Veiligheid

Euro NCAP onderwerpt de Chevrolet Matiz aan zijn crashtests in 2005. De auto scoort matig, maar dat is niet verwonderlijk voor zo’n klein stadsautootje. Euro NCAP geeft de Matiz drie sterren voor zowel de inzittendenbescherming (alleen de bescherming van het hoofd van de inzittenden voorin scoort goed) als voor de veiligheid van kinderen in de auto – er zijn Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes achterin aanwezig. Voetgangers komen er slechter vanaf, want voor de bescherming van hen geeft Euro NCAP slechts twee sterren.

Alternatieven

Een mogelijk alternatief is de Daewoo Matiz: vrijwel geheel hetzelfde, maar nog wat ouder (vanaf 1998) en waarschijnlijk goedkoper in aanschaf. Een ander alternatief is de Fiat Cinquecento / Fiat Seicento, maar die zijn er alleen als driedeurs. De drieling Citroën C1 / Peugeot 107/ Toyota Aygo is een regelrechte concurrent, net als de tweelingbroertjes Suzuki Alto / Nissan Pixo of de Hyundai i10 / Kia Picanto of. Maar vergeet ook de al wat oudere Hyundai Atos niet.

FAQ

Wat is het verschil tussen de Chevrolet Matiz en de Daewoo Matiz?
In principe is de Chevrolet Matiz dezelfde auto als de Daewoo Matiz. General Motors nam na de eeuwwisseling een groot belang in het merk Daewoo zodat het snel toegang kreeg tot de markt van de kleine(re) auto’s. Vanaf 2005 verving het de naam Daewoo door de naam Chevrolet. Na de overname onderging de Matiz een facelift en wat kleinere aanpassingen, maar in principe zijn beide Matizzen dezelfde auto’s.
Is de Chevrolet Matiz een betrouwbare auto?
Ja hoor. Hij is natuurlijk al aardig op leeftijd, maar in de praktijk heeft de Chevrolet Matiz weinig problemen gekend. Het komt voor dat de Matiz de sleutel niet meer herkent als de accu leeg is geweest. De sleutel moet dan opnieuw worden ingelezen of je moet de computer laten wisselen. En een haperende injector injector kan ervoor zorgen dat de motor niet op alle cilinders loopt.
Is de Chevrolet Matiz duur?
Nee hoor. Voor 2 à 3.000 euro vind je al een groot aantal occasions. Doordat de Matiz een lichte auto is, is de wegenbelasting ook niet hoog en is het verbruik ook bescheiden.

Beoordelingen voor Chevrolet Matiz

53 Beoordelingen

4,3