Sterke punten
- Werkelijk unieke carrosserievorm
- Sportieve prestaties
- Open rijden én veel bagageruimte
Zwakke punten
- Niet de meest praktische auto
- Relatief hoog verbruik
- Lastig te vinden, zeker in Europa
Interesse in een Chevrolet SSR
Alle artikelen
Test: Chevrolet Trax 1.4 Turbo – Bescheidenheid siert
Test: Chevrolet Aveo 1.6 LTZ – Uitstekend alternatief
Test: Chevrolet Corvette Stingray Convertible – You talking to me?
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Goede redenen
- Met zijn retrodesign en unieke carrosserievorm vormt de SSR een bijzonder hoofdstuk in de historie van Chevrolet
- Een pick-up met open dak: open rijden én veel bagageruimte
- Dat alles in combinatie met sportieve rijprestaties
- Een echte aandachtstrekker: voor relatief weinig geld rijd je in iets heel bijzonders
Technische gegevens
Motorisatie
Bij zijn introductie was de Chevrolet SSR voorzien van een 5,3-liter V8, met een vermogen van 213 kW (290 pk). Voor modeljaar 2005 werd deze motor vervangen door een 6,0-liter V8 met 291 kW (396 pk). De standaard transmissie was een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen, met als optie een viertrapsautomaat. De aandrijving gaat hoe dan ook naar de achterwielen. Ongeacht de specifieke motor of transmissiekeuze was de Chevrolet SSR hiermee zeker in staat tot sportieve prestaties.
Afmetingen
De Chevrolet SSR is ruim 4,8 meter lang, bijna twee meter breed en ongeveer 1,6 meter hoog. De wielbasis meet net geen drie meter. De Chevrolet SSR biedt de unieke combinatie van een open dak en een laadbak. De bagageruimte meet 665 liter. Dat is voor een pick-up niet veel, maar voor een tweepersoons cabriolet is dat juist enorm.
De belangrijkste specificaties op een rij
Chevrolet SSR | |
---|---|
Marktintroductie | 2003 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,86 x 1,99 x 1,62-1,63 m |
Wielbasis | 2,95 m |
Inhoud bagageruimte | 665 l |
Ledig gewicht | 1.850-2.159 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | Niet geregistreerd |
Cilinderinhoud | 5.327-5.967 cm3 |
Vermogen | 213 kW (290 pk)-291 kW (396 pk) |
Koppel | 441-549 Nm |
Topsnelheid | 203-209 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7,7-5,3 sec |
Tankinhoud | 95 l |
Verbruik | 13,8-14,7 l/100 km |
CO₂-uitstoot | Niet geregistreerd |
Varianten
De Chevrolet SSR kent geen limited editions of andere speciale uitvoeringen, want het model was van zichzelf al speciaal genoeg. De auto combineert de belangrijkste eigenschap van een pick-up – een ruime laadbak – met de belangrijkste eigenschap van een cabriolet – een te openen dak. Het cabrio-dak is ook nog eens een stalen klapdak, dat zich achter de voorstoelen opbergt. Zo blijft de laadruimte behouden. Alles bij elkaar is de Chevrolet SSR een auto zoals er echt geen tweede van is. Tel daar de relatief korte productieperiode (2003-2006) en de beperkte productieaantallen bij op en je hebt een bijzonder exclusieve auto.
Prijzen
De Chevrolet SSR is officieel nooit buiten Noord-Amerika verkocht. De auto had destijds een nieuwprijs van zo’n 42.000 dollar. Omgerekend naar nu is dat een kleine 40.000 euro. Die verkoopprijs is aan de hoge kant als je de Chevrolet SSR puur als een compacte pick-up beschouwt, maar voor een sportwagen is het een voor die tijd vrij normaal prijsniveau. Er zijn destijds ruim 14.000 exemplaren van verkocht. Slechts een klein deel daarvan vond zijn weg naar Europa, laat staan naar België. Om toch een goede prijsindicatie te geven, voegen we het Duitse occasionaanbod aan de zoekopdracht toe. Daar staan relatief gezien de meeste exemplaren te koop. Alle aangeboden exemplaren, bij elkaar een kleine tien stuks, bevinden zich in de prijsklasse 24.000 tot 26.000 euro. Gezien de korte productieperiode zijn alle exemplaren immers gelijkwaardig aan elkaar als het gaat om leeftijd en uitvoering.
Design
Buitenkant
De Chevrolet SSR is in meerdere opzichten een heel bijzondere auto. Hij combineert de laadbak van een pick-up met het open dak van een cabriolet én de rijeigenschappen van een sportwagen. De combinatie van die drie elementen zie je maar zelden en is zelfs uniek te noemen. De toch al bijzondere carrosserie heeft daarnaast een retro-vormgeving, met verwijzingen naar Chevrolet pick-up modellen uit met name de jaren vijftig. Alsof het geheel nog niet opvallend genoeg is, was de Chevrolet SSR ook nog leverbaar in allerlei felle kleuren, waaronder ongebruikelijke tinten zoals paars.
Binnenkant
In het interieur wordt het retro-thema voortgezet, met ook weer een aantal stijlkenmerken uit de jaren vijftig die een moderne invulling hebben gekregen. Zo is het stuur duidelijk gebaseerd op een stuurwiel uit de jaren vijftig, net als de ronde tellers achter het stuur met chromen rand en de ronde bedieningsknoppen op het dashboard. Ook ongebruikelijk is dat het dashboard vrijwel symmetrisch is. Qua kleurgebruik was het interieur dan weer bescheiden, met vooral veel zwart en wat aluminium en chromen accenten. De exterieurkleur komt wel terug op de middentunnel en op de portieren. Het interieur van de Chevrolet SSR is relatief krap, met alleen plek voor twee personen. Interne opbergruimte is er weinig, want achter de stoelen wordt het dak verborgen wanneer dat is geopend.
Veiligheid
De Chevrolet SSR is niet getest of op een andere manier beoordeeld door veiligheidsorganisaties als de Europese Euro NCAP of de Amerikaanse NHTSA of IIHS. Wel kan worden gekeken naar veiligheidsuitrusting. Zaken zoals airbags en ABS zijn gewoon aanwezig. De Chevrolet SSR is technisch nauw verwant aan een aantal SUV-modellen die – voor die tijd – goede veiligheidsresultaten laten zien. Wel heeft de Chevrolet SSR een geheel andere, veel lagere carrosserie dan die SUV-modellen.
Alternatieven
De Chevrolet SSR is een auto die je met recht uniek kunt noemen. De combinatie van de laadbak van een pick-up, het open dak van een cabriolet en de prestaties van een sportauto is bijzonder zeldzaam. De Chevrolet SSR bevindt zich daarmee in een niche van de markt, met weinig tot geen echt directe concurrenten.
Beschouwen we de Chevrolet SSR als een cabriolet, dan kun je als alternatief niet om de moderne Ford Thunderbird heen. Dat model had net als de Chevrolet SSR een zeer retro-vormgeving die is geïnspireerd op de jaren vijfitg. De Ford Thunderbird werd ook in ongeveer dezelfde periode als de Chevrolet SSR geproduceerd: van 2002 tot en met 2005. Ook is de Thunderbird net als de SSR een tweezitter. Verschillen zijn er natuurlijk ook. De Ford Thunderbird legt veel meer nadruk op luxe en comfort, de Chevrolet SSR veel meer op sportiviteit. Ook is de Ford Thunderbird afgezien van de retro-vormgeving een vrij doorsnee cabrioletmodel, waar de Chevrolet SSR zich onderscheidt met een laadbak.
Beschouwen we de Chevrolet SSR als een pick-up, dan komen andere sportieve pick-ups in beeld. De meest directe concurrent is dan de Ford F-150 SVT Lightning, die kort voor de Chevrolet SSR werd geproduceerd. De Ford F-150 SVT Lightning combineert net als de Chevrolet SSR een praktische laadbak met de sportieve prestaties van een sportauto. Concurrent Dodge leverde rond dezelfde tijd de Ram SRT-10, een high-performance pick-uptruck met een V10-motor.