Sterke punten
- Ruim en gebruiksvriendelijk
- Betrouwbare techniek
- Veel auto voor weinig geld
Zwakke punten
- Gebrek aan uitstraling en verfijning
- Nukkige aandrijflijn
- Wollig rijgedrag
Chevrolet Tacuma Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Chevrolet Tacuma, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Chevrolet Tacuma
-
Chevrolet Tacuma Euro4/essence/contrôle technique & car-pass: OK
€ 2.250,-Geen informatie- 118.975 km
- 06/2006
- 79 kW (107 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1740 Ternat -
Chevrolet Tacuma Euro4/essence/avec cont techn & car-pass
€ 2.250,-Geen informatie- 118.975 km
- 06/2006
- 79 kW (107 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1740 Ternat
Interesse in een Chevrolet Tacuma
Alle artikelen
Test: Chevrolet Trax 1.4 Turbo – Bescheidenheid siert
Test: Chevrolet Aveo 1.6 LTZ – Uitstekend alternatief
Test: Chevrolet Corvette Stingray Convertible – You talking to me?
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Veel ruimte voor het geld
- Uiterst betaalbaar als occasion
- Brengt je van A naar B zonder poespas
Technische gegevens
Motorisatie
De Tacuma is in Nederland geleverd als Daewoo tussen 2000 en 2005 en als Chevrolet tussen 2005 en 2009. Ten tijde van de Chevrolet-periode was het motoraanbod uiterst overzichtelijk met twee benzinemotoren: de 1,6-liter viercilinder leverde 77 kW (105 pk) en 142 Nm aan koppel, de sterkere 2,0-liter een vermogen van 89 kW (121 pk) en 176 Nm. Spannend zijn de prestaties vanwege het beperkte vermogen niet echt. Zo duurde het met de basismotor minstens 12 seconden voordat de 100 km/u werd doorbroken. De tweeliter wist hier anderhalve seconde van af te snoepen. De topsnelheid ligt op respectievelijk 167 en 180 km/u. Ruim voldoende voor een gezins-MPV. Het gemiddelde benzineverbruik ligt – bij de versies met handbak – tussen de 1 op 11 en 13 bij normaal gebruik. Dat was keurig voor die tijd met atmosferische motoren zonder de hulp van een turbo of compressor. Een handgeschakelde versnellingsbak was de enige keuze bij de 1,6-liter motor. De 2,0-liter was ook verkrijgbaar met een automaat. Een transmissie die overigens niet het meest efficiënt met brandstof omspringt, zo blijkt uit opgave van Chevrolet. Veel beter dan 1 op 9,5 wordt het namelijk niet volgens de Amerikanen. Iets om rekening mee te houden.
Afmetingen
Een van de sterke punten van de Chevrolet Tacuma is hetruime en flexibele interieur. De MPV was dan ook een uitstekende keuze voor gezinnen, die een hatchback te krap vonden. Tegelijk is de Tacuma voldoende compact van formaat dat hij gemakkelijk te manoeuvreren is in de stad en het parkeren.
De Tacuma is 4,35 lang en 1,76 meter breed. De hoogte bedraagt ongeveer 1,58 meter en de wielbasis ligt op 2,60 meter. Met de tweede zitrij in gebruik bedraagt de bagageruimte 347 liter. Geen record, wel voldoende voor de wekelijkse boodschappen. Bovendien kan je nog altijd de achterbank neerklappen; dan ontstaat er een aanzienlijk laadvolume van ruim 1.300 liter.
De belangrijkste specificaties op een rij:
Chevrolet Tacuma | |
---|---|
Marktintroductie | 2005 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,35 x 1,76 x 1,58 m |
Wielbasis | 2,60 meter |
Inhoud bagageruimte | 347 l |
Ledig gewicht | 1.247 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.828 kg |
Motorinhoud | 1.598-1.998 cm³ |
Vermogen | 77 kW (105 pk)-89 kW (121 pk) |
Koppel | 142-176 Nm |
Topsnelheid (begrensd) | 167-180 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,3-12,2 seconden |
Tankinhoud | 60 liter |
Verbruik | 8,0-9,5 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 191-265 g/km |
Varianten
De Chevrolet Tacuma was tussen 2005 en 2009 verkrijgbaar inverschillende varianten. De versie met de 2,0-liter was enkel beschikbaar in Class-uitvoering, het topmodel. De overige uitvoeringen van de 1.6 luisteren naar de namen Pure, Ace, Spirit en Style.
Elke Tacuma had een prima basisuitrusting. Zo bestond die onder meer uit stuurbekrachtiging, elektrisch bedienbare zijruiten vóór en achter, centrale vergrendeling met afstandsbediening en zelfs elektrisch verstel-/verwarmbare buitenspiegels. Airco, lichtmetalen velgen en een radio waren optioneel of pas inclusief bij de duurdere uitvoeringen. Een volwaardige derde zitplaats op de achterbank was ook standaard, evenals tafeltjes in de rugleuningen van de voorstoelen, inclusief bekerhouders. Bovendien zijn de achterstoelen uitneembaar, wat bijzonder handig is als je grote voorwerpen wilt vervoeren. Lang niet alle MPV’s beschikken over deze mate van flexibiliteit.
Prijzen
De Chevrolet Tacuma werd in de markt gezet als een gezins-MPV die veel ruimte per euro bood. De basisprijs voor een nieuw exemplaar bedroeg in 2005 op enkele euro’s na 16.000 euro. Ter vergelijk: een Renault Scénic of Opel Zafira kostte al gauw drie- tot vijfduizend euro meer. Een behoorlijk verschil. Inmiddels zijn zowel Daewoo als Chevrolet al enige tijd uit beeld op de Europese automarkt en dat heeft invloed op de occasionprijzen van de Tacuma, maar tegelijk ook het aanbod in België. Niet alleen de vraagprijzen zijn uitzonderlijk laag (voor slechts een paar honderd euro koop je al een exemplaar), ook het aantal te koop aangeboden Tacuma’s is uiterst summier. Momenteel telt Autoscout24 er slechts zeven.
Design
Exterieur
Het ontwerp is van de hand van Pininfarina, een fameus Italiaans designhuis dat talloze designiconen heeft getekend voor Ferrari, Maserati, Alfa Romeo en Lancia. En ach, zelfs het beste jongetje van de klas heeft wel eens een mindere dag, nietwaar? In het geval van Pininfarina is dat de Chevrolet Tacuma. Het behoeft namelijk geen betoog dat de Tacuma niet het toonbeeld van een klassieke schoonheid is. MPV’s zijn dat sowieso zelden, al zijn er voorbeelden, zoals de Ford S-Max, dat het wel degelijk ook anders kan. Anderzijds, niet iedereen heeft behoefte aan het maken van een designstatement, maar geeft de voorkeur simpelweg aan gebruiksgemak en ruimte. Op dat vlak scoort de Tacuma dan weer een dikke voldoende. Ieder zijn ding. De directe opvolger van de Tacuma is overigens de Chevrolet Orlando.
Interieur
Binnenin borduurt de Tacuma voort op de zachte rondingen van het exterieur. Pininfarina heeft zijn best gedaan om er een smaakvol geheel van te maken, en is daar deels in geslaagd, zolang je als koper ver wegblijft van het (optionele) namaakhout waarmee het ganse dashboard en zelfs het instrumentenpaneel is bezaaid. Deze afwerking was bedoeld om de Tacuma en luxere uitstraling in het interieur mee te geven maar dat pakt compleet tegenovergesteld uit. Schoenmaker blijft bij je leest, zullen we maar zeggen. Aan voorzieningen voor de typische doelgroep (gezinnen) geen gebrek. Er zijn meerdere 12Volt-stopcontacten (voorloper van de USB-variant), vakjes en andere opbergmogelijkheden en de eerdergenoemde uitklapbare tafeltjes en uitneembare stoelen. Er was zelfs een 180 graden draaibare rechtervoorstoel beschikbaar!
Veiligheid
De testresultaten van het veiligheidsinstituut Euro NCAP zijn een uitstekende graadmeter hoe veilig een auto is. Helaas is de Chevrolet Tacuma nooit door het Zweedse bedrijf getoetst. Ook niet als Daewoo. Wat wel bekend is, is dat de Tacuma standaard uitgerust was met ABS, remkrachtverdeling en de voornaamste airbags voor bestuurder en naaste passagier.
Alternatieven
De Chevrolet Orlando is de opvolger van de Tacuma en biedt dus een mooi alternatief. Deze eveneens ruime MVP biedt een comfortabele binnenruimte, een verhoogde zitpositie en, last but not least, een modernere mate van afwerking en veiligheid. Andere alternatieven zijn bijvoorbeeld de Seat Altea, Opel Meriva en Ford C-Max.