Chevrolet Trans Sport Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Chevrolet Trans Sport, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Chevrolet Trans Sport
Alle artikelen
Test: Chevrolet Trax 1.4 Turbo – Bescheidenheid siert
Test: Chevrolet Aveo 1.6 LTZ – Uitstekend alternatief
Test: Chevrolet Corvette Stingray Convertible – You talking to me?
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Zeer ruim interieur, met plaats voor vijf tot zeven personen
- Voorziet de inzittenden ook van de nodige luxe en rijcomfort
- Krachtige V6-motoren zorgen voor de aandrijving
- Tegenwoordig heel voordelig in aanschaf
Technische gegevens
Motorisatie
De eerste generatie Chevrolet Trans Sport was, afhankelijk van het modeljaar, leverbaar met een 2,3-liter viercilinder en een 3,1-, 3,4- en 3,8-liter V6. Op het gebied van motoren bood de tweede generatie Chevrolet Trans Sport weinig keuze: alleen de 3,4-liter V6 bleef over. Dit zijn allemaal benzinemotoren, diesels zijn nooit geleverd. Afhankelijk van de motorkeuze had de eerste generatie een handgeschakelde vijfbak of een drie- of viertrapsautomaat, de tweede generatie had altijd een viertrapsautomaat. De eerste generatie Chevrolet Trans Sport heeft altijd voorwielaandrijving, de tweede was optioneel leverbaar met vierwielaandrijving.
Afmetingen
De eerste generatie Chevrolet Trans Sport was 4,9 meter lang, 1,9 meter breed en ongeveer 1,65 meter hoog. De wielbasis was net geen 2,8 meter. De tweede generatie Chevrolet Trans Sport was leverbaar in twee lengtevarianten en daarmee naar keuze 4,7 of 5,1 meter lang. De breedte nam fractioneel af tot 1,85 meter en de hoogte nam juist iets toe, naar 1,7 meter. Afhankelijk van de lengtevariant meet de wielbasis 2,8 tot 3,0 meter.
De belangrijkste specificaties op een rij
Chevrolet Trans Sport | |
---|---|
Marktintroductie | 1997 (tweede generatie) |
Lengte x breedte x hoogte | 5,11 x 1,85 x 1,80 m |
Wielbasis | 3,04 m |
Inhoud bagageruimte | 685 l |
Ledig gewicht | 1.849-1.853 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.430 kg |
Cilinderinhoud | 3.350 cm3 |
Vermogen | 138 kW (188 pk) |
Koppel | 282 Nm |
Topsnelheid | 172-177 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 13,2-11,2 sec |
Tankinhoud | 95 l |
Verbruik | 11,4-12,8 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 271 g/km |
Varianten
Het aantal varianten van de Chevrolet Trans Sport op de markt is beperkt. De auto werd hier alleen geleverd in verlengde uitvoering, met één motorvariant (alleen keuze uit voor- of vierwielaandrijving) en in twee uitrustingsniveaus. Buiten Europa was dus ook een kortere versie leverbaar. Ook zijn er verschillende merkvarianten van de auto. Zo heette de minivan in Amerika Chevrolet Venture of Pontiac Trans Sport (later Pontiac Montana). De eerste generatie was er ook als Oldsmobile Silhouette en de Chevrolet-versie heette Lumina APV. De tweede generatie was er in China ook als Buick. Een nauw verwant model is de Opel Sintra, die vanaf het begin was bedoeld voor de Europese markt. Limited editions en andere speciale uitvoeringen zijn er niet geweest.
Prijzen
Afhankelijk van het jaar en de uitvoering had de Chevrolet Trans Sport een oorspronkelijke vanafprijs van 38.000 tot 47.000 euro. Inmiddels is het model op leeftijd geraakt, waardoor de belangrijkste doelgroep (gezinnen) minder interesse in de auto hebben. Dat heeft zijn invloed op de dagwaarde: de Chevrolet Trans Sport kende de afgelopen jaren een hoge afschrijving. Het voordeel is voor wie nu op zoek is naar een Chevrolet Trans Sport occasion: voor een relatief laag bedrag vind je al een goed exemplaar. Het occasionaanbod is wel beperkt. De vraagprijzen variëren van 1.500 tot 3.600 euro en dat is niet veel als je kijkt hoeveel auto je daarvoor krijgt.
Design
Buitenkant
De eerste generatie Chevrolet Trans Sport was een designstatement. Dergelijk grote MPV-modellen waren nog een vrij nieuw verschijnsel en daarbij koos General Motors, het bedrijf achter Chevrolet, voor een nadrukkelijk futuristische vormgeving met een spitse, schuin aflopende voorzijde en een rechte achterzijde met hoog geplaatste achterlichten. Hoewel deze gewaagde vormgeving het model goed op de kaart zette, was het futuristische karakter voor sommige klanten wat teveel. Daarom koos Chevrolet voor de tweede generatie juist voor een vormgeving die zo ‘normaal’ mogelijk was.
Binnenkant
Vanbinnen was de eerste generatie iets minder futuristisch, maar de opvallende carrosserie zorgde wel voor een bijzonder ruim en licht interieur. Afhankelijk van de gekozen stoelopstelling was er plaats voor vijf tot zeven personen. Een tussenvariant heeft zes ruime, individuele zitplaatsen in plaats van een achterbank. Wanneer een zitplaats niet in gebruik is, kan de rugleuning ervan dienst doen als tafel, inclusief bekerhouders. Bij de tweede generatie van de Chevrolet Trans Sport werd uiteraard een eigentijdse vormgeving toegepast, maar verder veranderde er weinig aan het interieurconcept. Qua uitrustingen zijn beide Chevrolet Trans Sport-modellen vrij luxe voor het soort auto.
Veiligheid
De eerste generatie Chevrolet Trans Sport is nooit officieel op zijn veiligheid getest, want dat was in die tijd nog niet gebruikelijk. De tweede generatie Chevrolet Trans Sport werd wél getest, door het Amerikaanse IIHS en NHTSA. In Europa werd merkvariant Opel Sintra getest door Euro NCAP. Dat leverde een score op van drie van de vijf sterren, wat in die tijd nog vrij gemiddeld was. Met name in Amerika kreeg de auto veel kritiek op zijn veiligheid, vooral omdat de carrosserie bij de crashtest sterk vervormde. Opvallend genoeg stond dit crashtestresultaat de goede verkopen geheel niet in de weg.
Alternatieven
De Chevrolet Trans Sport was een model in het grote MPV-segment, dat destijds nog erg populair was in Europa. De Chevrolet Trans Sport had dan ook verschillende concurrenten. De belangrijkste daarvan is misschien wel de eveneens Amerikaanse Chrysler Voyager. Zowel in Amerika als hier in Europa waren de Chevrolet en de Chrysler sterk aan elkaar gewaagd. De Chrysler was iets voordeliger en ook leverbaar in korte uitvoering, maar de Chevrolet bood wat meer luxe en een mooiere interieurafwerking. Merkvariant Opel Sintra is een concurrent uit eigen huis, maar die sprak met zijn meer Europese vormgeving wel een andere doelgroep aan dan de Chevrolet.
Een Europese concurrent die niet in dit overzicht mag ontbreken is de Renault Espace, die het grote MPV-segment zo’n beetje in Europa introduceerde en als de maatstaf wordt gezien. Net als de eerste generatie Chevrolet Trans Sport had de Renault Espace vaak ook een opvallende vormgeving. Andere concurrenten zijn de Ford Galaxy en de Volkswagen Sharan. Die laatste was er ook als SEAT Alhambra. De eerste generatie Ford Galaxy was vrijwel identiek aan de Volkswagen en de SEAT, daarna werden deze modellen regelrechte concurrenten van elkaar.