Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
chevrolet-volt-l-01.jpg

Chevrolet Volt

1 / 4
chevrolet-volt-l-01.jpg
chevrolet-volt-front
chevrolet-volt-side
chevrolet-volt-l-04.jpg

Sterke punten

  • Rijbereik
  • Standaarduitrusting
  • geruisloos

Zwakke punten

  • Prijs
  • Remmen
  • Materialen en afwerking

Chevrolet Volt Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Chevrolet Volt, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:9 - 9s
Maximumsnelheid:160 - 160 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):27 - 27 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):1.2 - 1.2 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4500 x 1790 x 1430 mm
Portieren:5
Kofferruimte:310 - 310 liter
Aanhangergewicht:365

Elektrisch of niet?

Chevrolet noemde de Volt de eerste elektrische auto, Europe noemde hem Auto van het jaar en op zijn technische fiche stond “plug-inhybride”. In 2011 compleet futuristisch, ondertussen gemeengoed natuurlijk. Tot 2019 bleef hij in productie, Opel had een tweelingbroertje in de vorm van de Opel Ampera.

Interesse in een Chevrolet Volt

Chevrolet Volt tweedehands auto
Chevrolet Volt dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • De Chevrolet Volt is nagenoeg identiek aan de Opel Ampera, maar ging in West-Europa, ook in België, minder vlot van de hand. Dat maakt dat de exemplaren die wel aan de man werden gebracht, vandaag scherp geprijsd zijn op de tweedehandsmarkt. Maar u zal goed moeten zoeken.

  • De Volt was één van de eerste plug-in hybride’s. Een auto die ons voorgoed op een andere manier liet autorijden, ver voor de (bedrijfs)massa de overstap maakte.

  • De Volt was geen, zoals in eerste instantie overmoedig werd aangekondigd, pure elektrische auto. Hij combineerde een elektromotor met een verbrandingsmotor (hoewel diens kracht naar een generator ging) en was nog het meest in zijn sas in de stad.

  • Wie de nodige discipline bij het opladen kan opbrengen, rijdt vaak elektrisch. Dat maakt van de Chevrolet Volt een zeer stille auto.

Belangrijke gegevens over de Chevrolet Volt

Motoren

De elektrische motor van de Chevrolet Volt kon in totaal 149 pk genereren. De 1.4 liter viercilinder (84 pk) van Opel bracht zijn kracht niet rechtstreeks naar de wielen, maar fungeerde als de aandrijver van een generator. De claim destijds dat de Volt een pure elektrische auto is, is maar ten dele waar. Nu zou hij als een plug-inhybride gecatalogeerd worden. De eerste batterij van de Volt had een capaciteit van 16 kWh, de laatste 17.1 kWh. De Chevrolet Volt kon ruim 50 km elektrisch rijden, met de range extender kwamen daar nog eens 500 km bij vooraleer er getankt moest worden. Hij was maximaal 160 km/u snel.

Afmetingen

Met zijn batterijen woog de Volt 1.715 kg. In de koffer kon 300 tot 1.200 l, in de tank 35 l (actieradius gecombineerd 550 km). Hij was 4,5 m lang, 1,79 m breed, 1,43 m hoog. In de auto waren 4 zitplaatsen.

Varianten

De Opel Ampera, hoewel andere badges, was nagenoeg identiek aan de Chevrolet Volt die dus op een paar uitrustingsdetails na in 1 variant op de markt kwam. Nagenoeg elk jaar werd de batterij iets sterker, maar dat veranderde nauwelijks iets aan de prestaties, noch aan het rijbereik.

Prijzen

De Chevrolet Volt kwam tegen € 43.000 op de markt in 2011 en werd daarna telkens iets goedkoper, om uiteindelijk net onder de € 40.000 zijn exit te vieren. Tweedehands blijft daar weinig van over: als u hem al kan vinden, mag u rekenen op een kleine € 15.000. Dat is veel verlies, maar wie zich een nieuwe plug-in hybride wil aanschaffen moet rekenen op het 3-voudige en het effect op het milieu is niet beter dan dat van de Volt.

Design

Buitenzijde

Wie een auto een Cx-waarde van 0,28 kan meegeven, heeft een bijzonder glad en windgunstig koetswerk gebouwd. En hoewel hij met zijn front duidelijk als Chevrolet herkenbaar was, zag hij er veel gestroomlijnder uit dan we doorgaans van Chevrolet (en de andere Amerikanen) gewend zijn. Een uitgesproken wigvorm, een hoog opgetrokken kofferklep, inclusief spoiler, ledverlichting voor en achter, aan de vormgeving alleen al kon je merken dat Chevrolet hier de toekomst zag.

Binnenkant

Een aan de binnenkant gingen ze op dat toekomstelan door, met bijvoorbeeld een witte contrasterende kleur voor de middenconsole met verzonken knoppen. Een groot scherm diende voor de navigatie, maar ook om het reilen en zeilen van de aandrijflijn te monitoren. En terwijl de stoelen in leer konden, gebruikte Chevrolet tot bovenmatig veel plastic. De twee stoelen achteraan konden neerklappen, de bagageruimte werd afgeschermd met een eenvoudig zeil.

Veiligheid

Hoezeer de tijden veranderen, van Euro Ncap kreeg de Volt 86% van de punten wat de veiligheidsassistenten betrof, terwijl er alleen ABS-remmen, ESP en een gordelverklikker beschikbaar waren. De Volt kreeg toch 5 sterren, met name voor de bescherming van zijn inzittenden. De zorg voor de voetgangers kon een stuk beter.

Alternatieven

Als je de eerst bent om met een PHEV-auto op de markt te komen, dan heb je natuurlijk een flinke voorsprong vooraleer de concurrentie van de verbazing is bekomen. De Opel Ampera kunnen we alleen een alternatief noemen als er geen Chevroletdealer in de buurt was. Renault had toen met de Fluence zijn eerste elektrische auto (zonder range extender) en Nissan had de Leaf om puur elektrisch te rijden, maar beide haalden bijlange niet de actieradius van de Volt.

FAQ

Kan je puur elektrisch rijden met de Chevrolet Volt?
Ja, mits je geen topsnelheid nastreeft kan er zo’n 50 km met een volle batterij afgelegd worden.
Is de Chevrolet Volt betrouwbaar?
De Chevrolet Volt werd wel eens vochtgevoeligheid verweten, waaraan batterijen en chips leden.
Hoeveel verbruikt de Chevrolet Volt echt?
Ligt aan het gebruik: als je dagelijks 40 km moet rijden en hem nauwgezet oplaadt, rij je puur elektrisch. Bij een langere rit op autostrade zit je al snel aan 8 l/100 km.