Sterke punten
- Rijbereik
- Standaarduitrusting
- geruisloos
Zwakke punten
- Prijs
- Remmen
- Materialen en afwerking
Chevrolet Volt Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Chevrolet Volt, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Chevrolet Volt
Alle artikelen
Test: Chevrolet Trax 1.4 Turbo – Bescheidenheid siert
Test: Chevrolet Aveo 1.6 LTZ – Uitstekend alternatief
Test: Chevrolet Corvette Stingray Convertible – You talking to me?
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Goede redenen
De Chevrolet Volt is nagenoeg identiek aan de Opel Ampera, maar ging in West-Europa, ook in België, minder vlot van de hand. Dat maakt dat de exemplaren die wel aan de man werden gebracht, vandaag scherp geprijsd zijn op de tweedehandsmarkt. Maar u zal goed moeten zoeken.
De Volt was één van de eerste plug-in hybride’s. Een auto die ons voorgoed op een andere manier liet autorijden, ver voor de (bedrijfs)massa de overstap maakte.
De Volt was geen, zoals in eerste instantie overmoedig werd aangekondigd, pure elektrische auto. Hij combineerde een elektromotor met een verbrandingsmotor (hoewel diens kracht naar een generator ging) en was nog het meest in zijn sas in de stad.
Wie de nodige discipline bij het opladen kan opbrengen, rijdt vaak elektrisch. Dat maakt van de Chevrolet Volt een zeer stille auto.
Belangrijke gegevens over de Chevrolet Volt
Motoren
De elektrische motor van de Chevrolet Volt kon in totaal 149 pk genereren. De 1.4 liter viercilinder (84 pk) van Opel bracht zijn kracht niet rechtstreeks naar de wielen, maar fungeerde als de aandrijver van een generator. De claim destijds dat de Volt een pure elektrische auto is, is maar ten dele waar. Nu zou hij als een plug-inhybride gecatalogeerd worden. De eerste batterij van de Volt had een capaciteit van 16 kWh, de laatste 17.1 kWh. De Chevrolet Volt kon ruim 50 km elektrisch rijden, met de range extender kwamen daar nog eens 500 km bij vooraleer er getankt moest worden. Hij was maximaal 160 km/u snel.
Afmetingen
Met zijn batterijen woog de Volt 1.715 kg. In de koffer kon 300 tot 1.200 l, in de tank 35 l (actieradius gecombineerd 550 km). Hij was 4,5 m lang, 1,79 m breed, 1,43 m hoog. In de auto waren 4 zitplaatsen.
Varianten
De Opel Ampera, hoewel andere badges, was nagenoeg identiek aan de Chevrolet Volt die dus op een paar uitrustingsdetails na in 1 variant op de markt kwam. Nagenoeg elk jaar werd de batterij iets sterker, maar dat veranderde nauwelijks iets aan de prestaties, noch aan het rijbereik.
Prijzen
De Chevrolet Volt kwam tegen € 43.000 op de markt in 2011 en werd daarna telkens iets goedkoper, om uiteindelijk net onder de € 40.000 zijn exit te vieren. Tweedehands blijft daar weinig van over: als u hem al kan vinden, mag u rekenen op een kleine € 15.000. Dat is veel verlies, maar wie zich een nieuwe plug-in hybride wil aanschaffen moet rekenen op het 3-voudige en het effect op het milieu is niet beter dan dat van de Volt.
Design
Buitenzijde
Wie een auto een Cx-waarde van 0,28 kan meegeven, heeft een bijzonder glad en windgunstig koetswerk gebouwd. En hoewel hij met zijn front duidelijk als Chevrolet herkenbaar was, zag hij er veel gestroomlijnder uit dan we doorgaans van Chevrolet (en de andere Amerikanen) gewend zijn. Een uitgesproken wigvorm, een hoog opgetrokken kofferklep, inclusief spoiler, ledverlichting voor en achter, aan de vormgeving alleen al kon je merken dat Chevrolet hier de toekomst zag.
Binnenkant
Een aan de binnenkant gingen ze op dat toekomstelan door, met bijvoorbeeld een witte contrasterende kleur voor de middenconsole met verzonken knoppen. Een groot scherm diende voor de navigatie, maar ook om het reilen en zeilen van de aandrijflijn te monitoren. En terwijl de stoelen in leer konden, gebruikte Chevrolet tot bovenmatig veel plastic. De twee stoelen achteraan konden neerklappen, de bagageruimte werd afgeschermd met een eenvoudig zeil.
Veiligheid
Hoezeer de tijden veranderen, van Euro Ncap kreeg de Volt 86% van de punten wat de veiligheidsassistenten betrof, terwijl er alleen ABS-remmen, ESP en een gordelverklikker beschikbaar waren. De Volt kreeg toch 5 sterren, met name voor de bescherming van zijn inzittenden. De zorg voor de voetgangers kon een stuk beter.
Alternatieven
Als je de eerst bent om met een PHEV-auto op de markt te komen, dan heb je natuurlijk een flinke voorsprong vooraleer de concurrentie van de verbazing is bekomen. De Opel Ampera kunnen we alleen een alternatief noemen als er geen Chevroletdealer in de buurt was. Renault had toen met de Fluence zijn eerste elektrische auto (zonder range extender) en Nissan had de Leaf om puur elektrisch te rijden, maar beide haalden bijlange niet de actieradius van de Volt.