- Homepage
- Auto
- Chrysler
- Chrysler 300
- Chrysler 300 M
Chrysler 300 M Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Chrysler 300 M, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Chrysler 300 M
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Alternatieve modellen
Der Chrysler 300 M komt in 1999 in Europa op de markt
De sedans, combis, coupés en cabriolets van autofabrikant Chrysler hoorden in Amerika sinds de jaren 40 tot het typische straatbeeld. Dankzij middenklassemodellen met een pakkende naam als New Yorker of ruime combis met houten elementen met de sprekende naam Town & Country maakte Chrysler zich bekend als grote autofabrikant. Er kwamen echter slechts enkele modellen naar Europa, zoals de cabriolet Chrysler LeBaron of de MPV Chrysler Voyager in de jaren 80. Toen de onderneming in 1998 met de Duitse autofabrikant Daimler fusioneerde kwam hier verandering in. Nieuwe productseries zoals de Chrysler Stratus cabriolet, de Chrysler PT cruiser of de roadster Chrysler Crossfire moesten het merk in Europa bekendheid geven. Tot het productoffensief van het Daimler-Chrysler tijdperk hoorde bovendien de sedan Chrysler 300 M, die tussen 1999 en 2004 in de hogere middenklasse werd aangeboden als alternatief voor Europese producenten. In 2004 werd de Chrysler 300 M dan opgevolgd door het nieuwe model Chrysler 300 C. Deze rolde voor Europa in Graz van de band, in de fabriek van de Canadees-Oostenrijkse Chrysler-partner Magna.
Een typisch Amerikaans design voor de Chrysler 300 M
De Chrysler 300 M werd daarentegen voor de wereldmarkt in de Chrysler fabriek in Canada geproduceerd en bereikte als importauto de Europese handelaren. Met zijn typische Amerikaanse "full size car" design onderscheidde de vierdeurs sedan zich duidelijk van de Europese concurrent, het was duidelijk een Amerikaans model. De typebenaming Chrysler 300 M associeerden de Amerikaanse consumenten met de Chrysler 300-serie uit de jaren 50. Deze 300-serie bestond uit sportief gemotoriseerde Chrysler sedans. In Europa riep het teruggrijpen naar deze historische benaming zulke herinneringen echter niet op. Hier moesten geïnteresseerde kopers eerst de technische gegevens bekijken om de auto te kunnen verbinden aan sportieve prestaties en de luxe van een sedan.
V6-motoren voor de Chrysler 300 M
Chrysler rustte de bijna vijf meter grote modellen in het begin in 1999 voor de Europese markten allereerst uit met een V6-motor met een cilinderinhoud van 2,7 liter. Deze auto had voorwielaandrijving en een prestatievermogen van 149 kW (203 pk). Later volgde een grotere motorversie met een cilinderinhoud van 3,5 liter. Hiermee had de Chrysler 300 M een prestatievermogen van 185 kW (252 pk). De aandrijving werd gecombineerd met een automatische vierversnellingsbak. In de 3,5 liter versie kwam de Chrysler 300 M op een gemiddeld brandstofverbruik van 12,0 liter Super. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 270 g/km. De maximumsnelheid van de Chrysler 300 M lag rond de 240 km/u.