Chrysler Le Baron Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Chrysler Le Baron, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Chrysler Le Baron
-
Chrysler Le Baron 2.5L
€ 850,-Geen informatie- 153.000 km
- 01/1989
- 74 kW (101 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
10,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
1 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-6500 beaumont -
Chrysler Le Baron
€ 2.500,-Geen informatie- 209.000 km
- 07/1989
- 2.500 kW (3.399 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1300 wavre -
Chrysler Le Baron
€ 1.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 169.340 km
- 05/1992
- 71 kW (97 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-8830 Hooglede -
Chrysler Le Baron
€ 6.900,-Geen informatie- 182.639 km
- 05/1990
- 107 kW (145 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-5170 Profondeville
Interesse in een Chrysler Le Baron
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Alternatieve modellen
De LeBaron is een van de langstlopende modellen van Chrysler
LeBaron was in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw een van de vele bekende bouwers van carrosserieën voor luxe auto’s. De Chrysler (Imperial) LeBaron was oorspronkelijk een klassieke luxe auto uit de jaren 30 van de vorige eeuw. De carrosserie werd vervaardigd door LeBaron en het chassis werd vervaardigd door Chrysler. In die tijd concurreerde Chrysler met andere luxe automerken zoals Lincoln en Packard. In 1953 werd LeBaron door Chrysler gekocht, samen met het moederbedrijf, de Briggs Manufacturing Company.
De LeBaron is een van de langstlopende modellen in de geschiedenis van Chrysler geworden. De eerste Chrysler LeBaron-modellen waren de Imperial topmodellen die van 1957 tot 1975 werden gemaakt. In 1977 werd de Chrysler LeBaron opnieuw geïntroduceerd om uitstraling toe te voegen aan de nieuwe middenklasse auto’s van de Chrysler Divisie. Het was het laagst geprijsde model van Chrysler en tot 1995 kon je de naam op vele Chryslers zien staan. De naam "LeBaron" is sindsdien voor vijf verschillende automodellen gebruikt die werden gebouwd door de Chrysler Division in de Jefferson Avenue Assembly in Detroit, Michigan:
- M-body middelgrote LeBaron-sedan, coupé en wagen (1977-1981)
- K-body compacte LeBaron-sedan, coupé, cabriolet en wagen (1982-1988)
- H-body middelgrote LeBaron GTS hatchback (1985-1989)
- J-body luxe LeBaron coupé en cabriolet (1987-1995)
- AA-body mid-size LeBaron sedan (1990-1994)
Na een herontwerp stond de LeBaron op een wielbasis van ruim 3 meter, met een full-frame chassis, dat niet groter is dan de huidige full-size SUV’s. Door de onafhankelijke voorste torsiestang-ophanging werd de auto niet geclassificeerd als een “low rider”. Daarvoor zorgden ook de achterveer-schokbrekers die bijna 7 centimeter bodemvrijheid gaven. Samen met een volledig uitgeruste carrosserie van ruim 5 meter, woog de auto bijna 2.313 kilo.
Je kon destijds een LeBaron kopen voor ongeveer 8.800 Amerikaanse dollars. Auto’s met het merk "LeBaron" waren het topmodel van de Imperial lijn, gevolgd door de middenlijn "Crown" en een kortlopend naamloos basismodel "Custom" (1960-1963); waarbij de naam "Southampton" wordt gebruikt op alle hardtops zonder stijlen. De Imperial LeBarons werden gemaakt om direct te concurreren met luxe merken waaronder Continental, Cadillac en Packard. Het laatste Imperial model werd geassembleerd in juni 1975.
In 1977 werd de LeBaron opnieuw geïntroduceerd. dit was de eerste keer dat de naam werd gebruikt als een Chrysler-model. De auto's stonden op het Dodge Aspen-platform (F-body), maar met een andere carrosserie die bekend staat als de M-body. Het belangrijkste doel van Chrysler was om een meer hoogwaardige versie van de Aspen / Volare te maken. De eerste modellen uit 1977 bestonden uit coupés en sedans. In 1978 kwam er nog een stationwagon De sedans en wagons, hoewel beschouwd als M-carrosserieën, waren bijna identiek aan de Aspens en Volares. Ze verschilden alleen qua overkapping, kofferdeksels en voorste en achterste koppanelen.
In 1979 werd de LeBaron opnieuw aangepast voor het modeljaar 1980. De auto kreeg meer metaal, een waterval-grille, nieuwe omlijsting voor de koplampen en meer hoekige achterlichten. De daklijn werd aan de achterkant korter en steiler gemaakt. De tweedeurs coupé kreeg een nieuwe gladde achterplaat, die de oude ronde achterpanelen verving
Voor 1982 ging de LeBaron over op het voorwielaangedreven Chrysler K-platform. Deze versie was aanvankelijk alleen beschikbaar als sedan en coupé. Begin 1982 werd een cabriolet-versie uitgebracht en er kwam ook een stationwagon.
Chrysler LeBaron (1993) en de Ford Mustang (1993)
Vergelijken we een Chrysler LeBaron uit 1993 met een Ford Mustang uit datzelfde jaar, dan zien we dat de motoren verschillen. De LeBaron heeft een 2,5 liter I4 van 100 pk of een 3 liter V-6 motor van 141 pk. De Mustang heeft een 2,3 liter I4 motor met 105 pk, dus net wat meer vermogen dan de lichtste motor van de LeBaron.
Bij de Chrysler kun je kiezen uit een 3- of 4-traps automatische versnellingsbak, terwijl de Mustang alleen een 4-traps automatische versnellingsbak heeft. Beide auto’s kunnen ook met een vijftraps-automaat geleverd worden.
Beide auto’s zijn 2-deurs en staan op 14 inch wielen. Op de snelweg rijdt de LeBaron zuiniger, terwijl in de stad de Mustang minder brandstof verbruikt. Het gemiddelde verbruik ligt voor beide auto’s bijna even hoog.
Motoren
Chrysler zette standaard een 7.2 L. V-8-motor in de LeBaron. De motor had een viercilinder carburateur die zorgde voor de brandstoftoevoer van de zuigerboringen van ca. 10 cm. De motor leverde 215 pk vermogen een koppel van 447 Nm. De auto had een 3-traps automatische versnellingsbak. De auto was ook verkrijgbaar met een 6.4 L V8 en een 6.8 L V8-motor en later kwamen daar nog turbomotoren bij.
Uitrusting en opties
De Chrysler LeBaron werd met diverse motoren geleverd, maar over het algemeen zat er weinig variatie tussen de auto’s en waren er weinig tot geen opties waarmee je de auto kon personaliseren. Standaard hadden de auto’s lederen bekleding en een radio. De Europese modellen hadden aangepaste remmen en het elektriciteitscircuit was aangepast. Tot de weinige opties behoorden:
- zonnedak
- metallic lak
- airconditioning (latere modellen)
Chrysler LeBaron, als je iets bijzonders wilt
De gebruikte auto’s van LeBaron hebben of 2 deuren of 4 deuren. De 2-deurs modellen zijn niet heel handig om als gezinsauto te gebruiken, omdat de instap wat omslachtig is. De 4-deurs modellen hebben dat nadeel dan weer niet. Het is een echte Amerikaanse auto voor de liefhebbers. Gebruik hem als tweede auto of voor zondagse ritten bij mooi weer.