Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Citroën ë-Spacetourer.jpg

Citroen

1 / 11
Citroën ë-Spacetourer.jpg
Citroen Jumper.jpg
Citroën TRACTION AVANT.jpg
Citroën Tweedehands C1.jpg
Citroën 2cv.jpg
Citroen Ami.jpg
Citroen Berlingo.jpg
Citroen c3.jpg
Citroen c5x front.jpg
Citroen DS.jpg
Citroen elektrische bestelwagens.png

Citroen

Vind het model dat bij je past.

Het van oorsprong Franse merk Citroën staat van oudsher bekend om zijn innovatieve technieken en design, ook al maakt het vandaag gebruik van een technische basis die het deelt met de andere merken van de Stellantis-groep waartoe het behoort. Naar de toekomst toe lijkt Citroën zich binnen de groep meer profileren als een merk dat betaalbare auto’s aanbiedt. Lees verder

Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Specialiteiten van Citroën:

  • De geschiedenis van Citroën telt heel wat iconische modellen, met onder andere de Traction Avant, 2CV, en DS, waarbij het merk vaak koos voor innovatieve technologie als de legendarische hydropneumatische ophanging.

  • Het merk werd decennialang geleden gekocht door Peugeot, en zit nu samen met onder andere Opel, Fiat, Jeep en Alfa Romeo in de grote Stellantis-groep.

  • Citroën zet vandaag veelvuldig in op SUV’s en op de elektrificatie van het gamma, waarbij gebruikgemaakt wordt van de technische platformen van de Stellantis-groep.

  • Zowat een decennium geleden werd DS als apart merk afgesplitst van Citroën om een meer ‘premium’ koers te varen, waarbij Citroën meer betaalbare auto’s moet gaan bouwen

  • Naast auto’s heeft Citroën ook een uitgebreid bestelwagengamma, van de kleine Ami Cargo, over de Berlingo en Jumpy tot de Jumper.

Korte geschiedenis van Citroën

Het merk Citroën is al meer dan een eeuw oud. Het werd in 1919 opgericht door André Citroën. Tijdens de Eerste Wereldoorlog was zijn metaalbewerkingsbedrijf verantwoordelijk voor een fabriek die wapens bouwde voor het Franse leger, en hij was toen al bezig met de uitwerking van zijn eigen automerk. Het logo van Citroën, de ‘double chevrons’, zouden een verwijzing zijn naar de tandwielsystemen met schuine vertanding waarvan André voor de oorlog het patent kocht en op die basis zijn succesvolle metaalbewerkingsbedrijf uit de grond stampte.

Citroën bouwde verschillende modellen na de opstart van het bedrijf, maar één van de vroegste memorabele modellen was de Traction Avant, die in 1934 op de markt kwam en uitpakte met voorwielaandrijving, een zelfdragend koetswerk en een onafhankelijke ophanging voor de 4 wielen, uitzonderlijke kenmerken in die tijd. Voor de Tweede wereldoorlog werd ook de legendarische 2CV ontwikkeld, maar omwille van die oorlog werd de ontwikkeling gestopt en verborgen voor de Duitse bezetter, om pas in 1948 op de markt te komen. Citroën beleef innoveren, onder andere met de futuristisch gelijnde DS die een hydropneumatische ophanging kreeg, maar al die innovatie kostte handenvol geld, en financieel ging het niet goed met het merk. In 1974 werd het dan ook opgekocht door Peugeot, waar het sindsdien mee samenwerkte onder de ‘PSA’-vlag. PSA kocht later ook Opel, en vormt sinds kort samen met de FCA-groep Stellantis.

Modellen en varianten

Overzicht modellen Citroën per categorie

Het gamma van Citroën is de afgelopen jaren sterk veranderd. De focus is verschoven van de meer traditionele hatchbacks, berlines en breaks naar SUV’s en crossovers, net zoals de rest van de autowereld. Wel zet het Franse merk nog steeds sterk in op bestelbreaks (‘ludospaces’), busjes op basis van bestelwagens, een segment dat Citroën mee ontwikkelde dankzij de Berlingo.

Model Koetswerkvorm Motoren Cilinderinhoud Vermogen in pk CO2-uitstoot in g/km
Ami/Ami Cargo Micromobiel Elektrisch \- 8 0
C3 hatchback Benzine, diesel 1.2 – 1.5 83 – 110 111-132
C3 Aircross SUV Benzine, diesel 1.2 – 1.5 110-130 120-146
C4X Crossover Benzine, diesel, elektrisch 0 – 1.5 102-156 0-131
C5X Crossover Benzine, hybride 1.2 – 1.6 131-224 27-136
C5 Aircross SUV Benzine, diesel, (plug-in) hybride 1.2 – 1.6 131-224 28-145
Berlingo Multispace Bestelbreak Benzine, diesel, elektrisch 0 – 1.5 102-136 0-142
ë-Spacetourer Bestelbreak Elektrisch 0 136 0
Berlingo Van Bestelwagen Benzine, diesel, elektrisch 0 – 1.5 100-136 0-158
Jumpy Van Bestelwagen Diesel, elektrisch 0 – 2.0 120-180 0-206
Jumper Van Bestelwagen Diesel, elektrisch 0 – 2.2 120-165 0-257

Prijzen

Nieuwprijzen Citroën

Model Vanafprijs in België in euro incl. btw
Ami 9190
C3 18.685
C3 Aircross 24.975
C4X 28.400
C5X 49.970
C5 Aircross 32.730
Berlingo Multispace 27.577
ë-Spacetourer 59.290
Berlingo Van 24.442
Jumpy Van 36.118,50
Jumper Van 40.202,25

Tweedehandsprijzen Citroën

De afgelopen jaren bracht Citroën heel wat budgetmodellen op de markt, en dat weerspiegelt zich in de prijzen op de tweedehandsmarkt. Zo vind je al een relatief recente Citroën C1 of C3 van zo’n 5 jaar oud voor prijzen vanaf ongeveer € 6.000. Voor een paar duizend Euro meer heb je ook een ruimere C4 Cactus of een vierdeurs berline C-Elysée. Ben je eerder op zoek naar een SUV-achtig koetswerk, dan vind is een C3 Aircross misschien wel iets voor jou. Reken voor een relatief recent model op prijzen vanaf € 10.000. Wil je een hybride Citroën, dan ben je het goedkoopst af met een C5 Aircross, maar omdat de eerste exemplaren daarvan nog maar 2 jaar oud zijn, moet je toch rekenen op een minimum van € 30.000. Volledig elektrische modellen vind je veel goedkoper, al moet je voor een prijs vanaf zo’n € 9.000 wel genoegen nemen met een Ami, die een topsnelheid haalt van amper 45 km/u. Dan is een elektrische C4 met zijn batterij van 50 kWh en een normale topsnelheid een haalbaardere kaart, met prijzen vanaf zo’n € 25.000.

Alternatieven voor Citroën

Hoewel Citroën nog steeds origineel uit de hoek kan komen is niet langer het buitenbeentje dat het vroeger was. Dat maakt dat het veel meer mensen kan aanspreken, ook omdat het gebruikmaakt van de rationele basis die ook de meeste andere modellen binnen de Stellantis-groep gebruiken, maar ook dat de concurrentie van andere ‘generalistische’ merken groot is. In eigen huis kan je onder andere terecht bij Peugeot, Opel en Fiat, terwijl ook Renault, Ford en Volkswagen als directe concurrenten beschouwd kunnen worden, net als Hyundai, Kia of Toyota. Alternatieven genoeg dus.

FAQ

Heeft Citroën nog modellen met zijn befaamde hydropneumatische ophanging?
De laatste Citroën met hydropneumatische ophanging was de C5, die niet meer in productie is.
Wanneer werd Citroën opgericht?
Citroën werd in 1919 opgericht door André Citroën, maar maakt sinds de jaren ‘70 deel uit van de PSA-groep, die enkele jaren geleden samen met Fiat de Stellantis-groep vormt.
Verkoopt Citroën ook elektrische modellen?
Citroën biedt verschillende 100% elektrische modellen aan, waaronder de Ami microcar, de C4X, de Berlingo en de Spacetourer. Daar komt binnenkort ook nog een ‘betaalbare’ ë-C3 bij die minder dan € 25.000 moet kosten.
Zijn DS-modellen van Citroën?
De DS was een Citroën-model dat in de jaren ‘50 gelanceerd werd en een cultstatus bereikte. Meer recent lanceerde Citroën enkele DS-modellen onder het Citrën-merk, om vervolgens DS Automobiles af te splitsen als één van de meer luxueuze merken binnen de Stellantis-groep.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Type voertuigen

Speciaal

Brandstof variant

Versnellingstype