Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
citroen-banner-l-01.jpg

Citroen cabrio

1 / 5
citroen-banner-l-01.jpg
citroen-c3-pluriel-cabrio-overview
citroen-ds3-cabrio-white-front
citroen-ds3-cabrio-red-back
citroen-ds3-cabrio-racing-overview

Citroen cabrio

Het Franse automerk Citroën staat bekend als een vooraanstaande fabrikant van innovatieve, charmante en bereikbare personenauto’s. Voorheen bracht het Franse merk ook fraaie cabrio’s op de markt, maar die mooie tijden liggen helaas achter ons.

Highlights van de Citroën cabrio

  • Comfort is het toverwoord: een cabriolet van Citroën staat niet bekend als scheurijzer, maar juist om zijn uitstekende comfort en soepele veergedrag.
  • Stijlvol en onderscheidend ontwerp: een Citroën cabriolet heeft vaak een onderscheidend, stijlvol ontwerp met tijdloze aantrekkingskracht.
  • Kies zelf je type cabrio: Citroën C3 Pluriel met ingenieus demonteerbaar dakconcept.

Welke modellen van Citroën zijn als cabrio leverbaar?

Voor een roemrucht merk als Citroën dat al sinds 1919 auto’s bouwt, zijn er eigenlijk relatief weinig cabriolets uit de fabriek gerold. Jazeker, in de beginjaren begon het met de Citroën A 8CV Torpedo (1919), B2 Normande (1924) en later de beroemde Traction Avant cabriolet. Maar na de Tweede Wereldoorlog bouwde Citroën louter nuchtere, eenvoudige en betaalbare personenauto’s met een vast dak.

Tot de roemruchte klassiekers van het Franse merk behoren de Citroën DS en SM, die beide als cabriolet zijn uitgevoerd. Voor een goed geconserveerde of gerestaureerde Citroën DS Décapotable worden tegenwoordig forse prijzen gevraagd. Naast een handjevol reguliere cabrio’s van de Citroën SM bestaat er ook een zeer bijzondere Citroën SM Présidentielle. Dit is een verlengde presidentiële versie waarin beroemdheden zoals Paus Johannes Paulus II en de Franse president Jacques Chirac door Parijs werden gereden.

Guitige, toegankelijke modellen waren er ook. De Citroën 2CV met zijn oprolbare canvas dakje is geen échte cabriolet, maar biedt vrijwel evenveel rijplezier in de open lucht. In de jaren zeventig van de vorige eeuw was er de Citroën Méhari, een eenvoudig ontworpen strandkarretje met een afneembaar dak die tegenwoordig iconische cultstatus heeft verworven. In de jaren tachtig zagen we de compacte Citroën Visa Super E Decapotable, maar een groot succes werd dat niet. Verder dan af en toe een dakloze conceptauto zijn de Fransen sindsdien helaas niet meer gekomen.

Modellen en uitvoeringen

Momenteel levert Citroën geen nieuwe modellen meer als cabriolet. Het overzicht van recent uitgebrachte cabrio’s van Citroën is dan ook beperkt tot onderstaande modellen:

Citroën C3 Pluriel (2003-2010)

De Citroën C3 Pluriel, geproduceerd tussen 2003 en 2010, is misschien wel de opvallendste en veelzijdigste cabriolet die je kunt kopen. Dit unieke ontwerp stelt je in staat om de C3 Pluriel te transformeren van een gesloten stadsauto naar een cabriolet of een targa. Het dak is gedeeltelijk inklapbaar en uitneembaar, waardoor het mogelijk is om de auto op verschillende manieren te configureren op basis van de weersomstandigheden of de wensen van de bestuurder.

Veel modellen van Citroën zijn beroemd geworden dankzij hun comfortabele, hydropneumatische veersysteem. Helaas voor de C3 Pluriel: deze kreeg een conventioneel onderstel met onafhankelijke dwarsarmen, schroefveren, schokdempers en een torsiestaf op de achteras. Met bescheiden 1.4 en 1.6 benzinemotoren was deze cabrio nimmer vlot te noemen. De handgeschakelde uitvoering heeft de voorkeur boven de gerobotiseerde SensoDrive-automaat, die teleurstelt met zijn onbetrouwbaarheid en nukkige schakelgedrag.

Je vergeeft de Citroën C3 Pluriel echter veel dankzij zijn guitige, speelse ontwerp. Vooral de speciale Charleston editie is een duidelijke knipoog naar de beroemde 2CV uit het verleden. Zijn vrolijke uitstraling en levendige kleurenpalet maakt de Citroën C3 Pluriel aantrekkelijk voor allerlei automobilisten, zelfs die met een bescheiden budget. Wanneer de dakconstructie goed blijft functioneren, is een handgeschakelde C3 Pluriel redelijk bescheiden qua onderhoudskosten.

Citroën DS3 Cabrio (2013-2015)

De Citroën DS3 kennen we al sinds 2009, maar pas in 2012 kwamen de Fransen met een dakloze versie: de DS3 Cabrio. Die wordt voorzien van een cabriodakje met lamellen, die je kunt invouwen op de achterkant, zoals onder meer bij de Fiat 500C. Dus ook de DS3 Cabrio is geen échte cabriolet waarbij alles vanaf de vooruit naar achteren open is, aangezien de dakbogen overeind blijven. Maar ook hier geldt dat hij wel een vergelijkbare sensatie biedt als een rasechte cabriolet. En daar gaat het immers om.

De Citroën DS3 Cabrio is te vinden met keuze uit allerlei verschillende motoren. Het motorenaabod begint bij de bescheiden 1.2 benzinemotor met 60 kW (82 pk), maar er zijn ook 1.4 en 1.6 VTi-benzinemotoren met vermogens van 81 kW (110 pk) en 88 kW (120 pk). Ook al lijkt de vlotte 1.6 THP turbobenzinemotor een aantrekkelijk aanbod, de ervaring leert ondertussen dat deze motoren veel structurele problemen en storingen kent.

Opmerkelijk voor een compacte cabriolet: er was ook een 1.6 HDI dieselmotor beschikbaar met 68, 75 of 88 kW vermogen (92, 102 of 120 pk) en 230 tot 285 Nm trekkracht. Die staan niet alleen bekend als zeer zuinig, maar kwamen in die beginjaren zelfs in aanmerking voor lage bijtelling en andere fiscale voordelen.

Meer nog dan zijn concurrenten – de Audi A1, Alfa Romeo MiTo, Mini en Opel Adam – kon je de Citroën DS3 vrijwel oneindig personaliseren. De keuze aan kleuren voor bijvoorbeeld wielen, spiegelkappen, pookknop, deurgrepen, bestickering en bekleding is bijna eindeloos.

In 2014 volgde niet alleen een facelift van de DS3, maar veranderde ook de merknaam. DS werd toen losgeweekt van Citroën en als zelfstandig automerk (DS Automobiles) in de markt gezet. Daarmee veranderde gelukkig weinig aan de geslaagde DS3: eigenlijk verdwenen alleen de Citroën-logo's van de auto. Verder bleef de auto technisch ongewijzigd, met een speels, plezierig en dynamisch weggedrag als belangrijkste speerpunt. DS3 van DS Automobiles onderscheidt zich van de Citroën DS3 door het gebruik van LED-technologie voor de verlichting.

Hoeveel kost een Citroën cabrio?

Nieuwprijzen

Citroën biedt momenteel geen nieuwe cabriolet. Voor de nieuwprijzen duiken we in de historie. Dat leert ons dat een nieuwe Citroën C3 Pluriel tussen 2003 en 2010 voor bedragen tussen 20 en 25 mille in de showroom stond.

Wilde je een Citroën DS3 Cabrio? Dan moest je als koper tussen 2013 en 2015 bij Citroën – later DS Automobiles – rekenen op 20 tot 30 mille voor een benzineversie of 24.000 tot 26.000 euro voor de uitvoering met dieselmotor.

Occasionprijzen Citroën cabrio

Droom je van een cabriolet van Citroën? Dan wordt het al een stuk beter bereikbaar. Zelfs met een relatief bescheiden budget kun je de eigenaar worden van een Citroën Cabrio. Er zijn nog voldoende exemplaren als occasion te vinden.

D prijzen van een Citroën C3 Pluriel occasion beginnen bij ongeveer 1.500 euro voor een exemplaar met een onduidelijke historie, kleine technische gebreken en een hoge kilometerstand. Goed onderhouden en schoon gepoetste versies kosten alsnog niet meer dan 4.000 euro. Dat is nog eens betaalbaar cabriorijden!

Aangezien de Citroën DS3 Cabrio een veel nieuwere en modernere auto is, liggen de prijzen hiervan aanzienlijk hoger. De DS3 blijkt ook als occasion een waardevaste auto. Een fraai model kost ongeveer 8.000 euro. Voor de duurste exemplaren met rijke uitrusting, lage kilometerstand en garantie betaal je ongeveer 11.000 tot 12.000 euro.

FAQ

Hoeveel kost een Citroën cabriolet?
Citroën bouwt geen nieuwe cabriolets meer. Een Citroën cabrio als occasion is gelukkig relatief bereikbaar. De prijzen van een Citroën C3 Pluriel occasion beginnen bij ongeveer 1.500 euro voor een exemplaar met een onduidelijke historie, kleine technische gebreken en een hoge kilometerstand. Een goede DS3 Cabrio kost ongeveer 8.000 euro. Voor de duurste exemplaren met rijke uitrusting, lage kilometerstand en garantie betaal je ongeveer 11.000 tot 12.000 euro.
Wat zijn de nadelen van een Citroën cabrio?
Bij een cabriolet van Citroën is de bagageruimte minder riant dan bij een vergelijkbare hatchback uit datzelfde segment. Ook vergt een cabrio een offer op het gebied van verfijning en onderhoud. Dat geldt zeker voor de C3 Pluriel met zijn veelzijdige, maar weinig verfijnde constructie. Daarbij zijn modellen van Citroën niet duur, maar houd een financiële buffer aan voor als de rekening in de garage tegenvalt.
Is een cabriolet van Citroën populair?
Ja en nee. Citroën staat bekend als fabrikant van sierlijke, frivole en zelfs chique cabrio’s. Maar de exemplaren van de laatste decennia staan niet bekend om hun robuuste techniek en duurzaamheid. Toch maakt dat deze auto’s relatief betaalbaar. Er zal altijd een schare liefhebbers zijn die met weemoed terugdenkt aan de tijd dat Citroën nog nieuwe cabrio’s bouwde.