Sterke punten
- Zeer goed veercomfort
- Ruim en praktisch interieur
- Kenmerkend, onderscheidend design
Zwakke punten
- Goede exemplaren worden schaars
- Roest (vroege exemplaren)
- Complex veersysteem
Citroen BX Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Citroen BX, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Citroën BX
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Citroën C6 3.0 V6 HDi – Als op een wolk
Special: Citroën DS 1973 – Waarom moet hij weg?
Citroën Ë-C4: eigenzinnig en elektrisch
Test: Citroën C3 – Wanneer Citroën echt opnieuw Citroëns maakt
Test: Citroën C3 Picasso – Als het om de ruimte gaat
Citroën C5 Aircross Hybrid: gewatteerd comfort, gewatteerd vermogen
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Het typerende Citroën veersysteem zorgt voor een uitstekend rijcomfort
- Het interieur is ruim en praktisch, wat nog verder wordt versterkt bij de stationwagon Break
- Het strakke design maakte de BX in iedere periode tot een onderscheidend model
- De verzamelwaarde van de Citroën BX als youngtimer of oldtimer neemt toe
Technische gegevens
Motorisatie
De Citroën BX is geleverd met een breed aanbod viercilindermotoren, van een 1,2-liter tot een 2,0-liter en vrijwel alle varianten daartussen. De speciale Citroën BX 4TC had een 2,2-liter viercilinder. De meeste motoren waren benzinemotoren, maar diesels stonden ook in de prijslijst. Mede dankzij het lage gewicht van de Citroën BX zijn deze motoren ook naar moderne maatstaven erg zuinig te noemen. De meeste uitvoeringen hebben een handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen, maar een viertrapsautomaat behoorde ook tot de mogelijkheden. In principe is de Citroën BX een voorwielaangedreven auto, maar bepaalde uitvoeringen hadden vierwielaandrijving.
Afmetingen
De Citroën BX was net iets meer dan vier meter lang, maar nog geen 1,7 meter breed en slechts 1,3 meter hoog, waardoor de auto langer oogt dan hij is. De net iets langere stationwagonversie Citroën BX Break versterkt dat. De wielbasis is met ongeveer 2,6 meter voor beide carrosserievarianten gelijk. De bagageruimte meet 444 liter voor de hatchback en 860 liter voor de stationwagen. Daarmee is de bagageruimte ook naar moderne maatstaven erg ruim te noemen voor het soort auto.
De belangrijkste specificaties op een rij
Citroën BX | |
---|---|
Marktintroductie | 1983 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,23-4,40 x 1.66 x 1.36 m |
Wielbasis | 2,66 m |
Inhoud bagageruimte | 444-860 l |
Ledig gewicht | 870-1.130 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.380-1.620 kg |
Cilinderinhoud | 1.360-1.905 cm3 |
Vermogen | 45 kW (62 pk)-118 kW (160 pk) |
Koppel | 106-177 Nm |
Topsnelheid | 155-218 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 15,6-7,9 sec |
Tankinhoud | 44-66 l |
Verbruik | 5,7-9,8 l/100 km |
CO₂-uitstoot | Niet geregistreerd |
Varianten
Naast de basisvarianten Citroën BX hatchback/liftback en de Citroën BX Break (stationwagon) was de Citroën BX leverbaar in talrijke uitvoeringen. Het meest speciaal zijn de sportieve uitvoeringen. Op volgorde van introductie zijn dat de Sport, de meer ingetogen GT en GTi, en de GTi 16V die weer wat bredere bumpers had. De meest speciale Citroën BX variant is echter de Citroën BX 4TC. Dat was een zogenaamd homologatiemodel voor de autosport, ofwel een straatauto die nodig was om te kunnen deelnemen aan in dit geval het rallykampioenschap. De Citroën BX 4TC onderscheidt zich met zeer brede bumpers en een grotere, 2,2-liter motor. Er zijn slechts 200 exemplaren van de Citroën BX 4TC geproduceerd.
Prijzen
Afhankelijk van het jaar en de uitvoering had de Citroën BX een vanafprijs van omgerekend 9.000 tot 25.000 euro. Dat is het prijsbereik van het instapmodel bij zijn introductie in 1983 tot het topmodel bij productiestop in 1993. De Citroën BX was ook een erg populaire auto. Met dat in gedachte is het occasionaanbod tegenwoordig beperkt te noemen, maar in absolute aantallen is er nog steeds een vrij ruim aanbod. Zeker voor een middenklasse-auto van deze leeftijd. De tijd dat een Citroën BX occasion spotgoedkoop was, begint wel voorbij te raken. De auto wordt namelijk steeds meer ‘ontdekt’ als youngtimer of klassieker. Toch zijn de prijzen nog steeds voordelig te noemen. Vanaf zo’n 1.500 euro vind je al een goed exemplaar en zelfs voor uitzonderlijk mooie exemplaren ben je niet snel meer dan 10.000 euro kwijt. Het waardevolst zijn op dit moment sportieve uitvoeringen, exemplaren met uitzonderlijk lage kilometerstand of juist heel vroege exemplaren. Van die laatste zijn in verhouding namelijk maar weinig exemplaren bewaard gebleven, wat ze nu dus waardevoller maakt.
Design
Buitenkant
De Citroën BX is een langgerekte vijfdeurs hatchback, ook wel een liftback genoemd. Er is ook een stationwagenvariant Break met langere en meer rechte achterzijde. De Citroën BX heeft een zeer strakke vormgeving en lijkt met een liniaal getekend. Ondanks dat dergelijk strak design in de jaren tachtig heel gebruikelijk was, heeft Citroën van de BX toch een heel kenmerkend geheel gemaakt dat ook op afstand direct als een Citroën BX is te herkennen.
Binnenkant
Ook in het interieur domineren strakke lijnen en vierkante vormen. Een opvallend kenmerk, ook voor andere Citroën-modellen uit die tijd, is het stuurwiel dat – afhankelijk van de uitvoering – slechts één spaak heeft. Zo heb je vrijwel altijd ongehinderd zicht op het instrumentarium achter het stuur. Ook typerend is dat er – behalve bij late exemplaren – geen ‘stengels’ aan de stuurkolom zitten. De functies die je daar normaal gesproken mee bedient, bedien je bij de Citroën BX met knoppen op de rand van het instrumentarium achter het stuurwiel.
Veiligheid
De Citroën BX is nooit getest door de Euro NCAP, want die organisatie bestond nog niet tijdens de productieperiode van de Citroën BX. Over het algemeen heeft de Citroën BX een gemiddeld veiligheidsniveau vergeleken met andere auto’s uit zijn tijd. Vergeleken met de moderne tijd moet je natuurlijk veel veiligheidszaken missen. ABS was bijvoorbeeld slechts optioneel en alleen aanwezig op latere exemplaren. Een airbag moest je in de Citroën BX sowieso missen. Wel heeft de Citroën BX een rustig en voorspelbaar rijgedrag, dat is natuurlijk ook een vorm van veiligheid.
Alternatieven
De Citroën BX was een model in wat nu bekendstaat als het zogenaamde C-segment, ofwel de compacte middenklasse. Dat was en is een populair marktsegment en de Citroën BX had dan ook veel concurrenten. Peugeot bood op hetzelfde technische platform de Peugeot 405. Andere concurrenten uit Frankrijk zijn de Renault 9 en 11 en later diens opvolger Renault 19. Andere alternatieven van Zuid-Europese merken zijn de Fiat Tipo en SEAT Toledo. De meeste andere directe concurrenten kwamen uit Duitsland, zoals de Ford Escort, Opel Kadett en Volkswagen Golf. De Aziatische merken waren in die tijd nog niet zo groot als nu, maar boden wel al alternatieven voor de Citroën BX. Denk dan aan modellen zoals de Mazda 323, Nissan Sunny en Toyota Corolla. De Citroën BX onderscheidde zich van de massa met zijn kenmerkende uiterlijk, hydropneumatische veersysteem en lage brandstofverbruik.