Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
citroen-c1-side

Citroën C1

1 / 4
citroen-c1-side
citroen-c1-side
citroen-c1-back
citroen-c1-interieur

Sterke punten

  • Zeer compact
  • Rijdynamiek
  • Lage kosten

Zwakke punten

  • Weinig ruimte achterin
  • Kleine koffer
  • Karige standaarduitrusting

Citroen C1 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Citroen C1, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:11 - 15.9s
Maximumsnelheid:154 - 170 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):85 - 109 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.7 - 4.6 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3435 x 1615 x 1460 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:196 - 780 liter
Aanhangergewicht:284 - 400 kg

Zo maken ze ze niet meer

De tweede generatie Citroën C1 had opnieuw dezelfde technische basis als de Toyota Aygo en Peugeot 108, maar werd gepositioneerd als goedkoopste van die drieling. Hij maakte vooral een grote sprong qua afwerking en rijdynamiek vergeleken met zijn voorganger. Hoewel het A-segment waarin hij zich bevindt nog springlevend was bij zijn lancering in 2014, zijn de marges vandaag te dun geworden en is het model sinds 2022 uit productie.

Interesse in een Citroën C1

Citroën C1 tweedehands auto
Citroën C1 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Zo maken ze ze niet meer

De tweede generatie Citroën C1 had opnieuw dezelfde technische basis als de Toyota Aygo en Peugeot 108, maar werd gepositioneerd als goedkoopste van die drieling. Hij maakte vooral een grote sprong qua afwerking en rijdynamiek vergeleken met zijn voorganger. Hoewel het A-segment waarin hij zich bevindt nog springlevend was bij zijn lancering in 2014, zijn de marges vandaag te dun geworden en is het model sinds 2022 uit productie.

Goede redenen

  • De Citroën C1 was de goedkoopste van de Aygo/108/C1-drieling, wat betekent dat hij tweedehands ook goedkoop te vinden is. Maar let op de uitrusting!

  • Deze tweede generatie C1 maakte grote sprongen ten opzichte van zijn voorganger, zowel op vlak van rijdynamiek, afwerking en comfort.

  • De 1.0 en 1.2-driecilinders hebben op papier niet zoveel vermogen, maar zijn levendig in de praktijk en hebben lage belastingen en onderhoudskosten.

  • Hoewel de mogelijkheden beperkter waren dan bij Peugeot, kon je de Citroën C1 toch personaliseren met vrolijke kleurtjes en zelfs een groot stoffen schuifdak (Airscape).

Alle belangrijke gegevens over de Citroën C1

Motoren

Net als in de Peugeot 108 had je keuze tussen twee motoren in de Citroën C1: de 1.0-driecilinder van Toyota en de 1.2 PureTech van PSA. Die éénliter leverde aanvankelijk 69 pk en 95 Nm, maar kreeg in 2018 een update en kon sindsdien 72 pk op tafel leggen, samen met een veel lagere CO2-uitstoot.

De 1.2 PureTech had een piekvermogen van 82 pk en 117 Nm en was daarmee veel bruikbaarder op de snelweg, al ontbreekt het beide driecilinders niet aan levendigheid. Een manuele vijfbak was standaard, optioneel kon je op de 1.0 een gerobotiseerde vijfbak bestellen.

Afmetingen

De Citroën C1 was bijzonder compact, met een lengte van 3,47 meter, een breedte van 1,62 meter en een hoogte van 1,46 meter. Er was zowel een 3-deurs als een 5-deurs beschikbaar met exact dezelfde afmetingen. De koffer was echter vrij klein, zelfs voor zijn klasse: 196 tot 780 liter. Aan boord is er plaats voor 4 personen, er is dus geen middelste plekje op de achterbank.

Uitvoeringen

De Citroën C1 was verkrijgbaar in drie uitrustingsniveaus: Live, Feel en Shine, waarbij je ook nog kon kiezen voor het Airscape-zonnedak uit stof. De standaarduitrusting was echter zeer karig: zelfs stuurbekrachtiging kreeg je niet standaard mee bij de goedkoopste exemplaren. Ook voor een start-stopsysteem moest je bijbetalen. Let dus op bij het zoeken van een tweedehands exemplaar of de opties die je echt wilt, er wel op zitten.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Citroën C1 is niet meer nieuw te koop, Citroën en Peugeot hebben de productie van hun kleinste stadswagens in 2022 stopgezet. Enkel Toyota doet nog voort met de Aygo X. Je kon in 2019 een Citroën C1 oppikken vanaf 11.530 euro, de duurste uitvoering (1.0 Airscape Shine met automaat) kostte toen 16.300 euro.

Op de tweedehandsmarkt heeft de Citroën C1 zijn restwaarde relatief goed behouden, er is nu dan ook relatief veel vraag naar zuinige autootjes. Je vindt al een basic exemplaar voor ongeveer 6.000 euro, al moet je maar zo’n 1.000 euro extra rekenen voor een beter uitgeruste C1. Een exemplaar met automaat is zeldzaam en kost minstens 11.000 euro.

Design-highlights en interieur

De tweede generatie Citroën C1 werd in 2014 voorgesteld en maakte een zeer grote sprong ten opzichte van zijn voorganger wat design betreft - die eerste generatie was dan ook al sinds 2005 op de markt. Het koetswerk is volledig nieuw en is iets vierkanter, net als bij de Peugeot 108, met een vrolijke en typische Citroën-neus en een meer volwassen achterkant, die minder verschilt van zijn Peugeot-broertje. Je kon de C1 met 3 of 5 deuren krijgen.

Volwassener én mooier

Aan boord werd er meer zorg besteed aan zowel het ontwerp, de materialen en het comfort, met een minder goedkoop ogend dashboard dat meer in lijn lag met de rest van het gamma en ook met leuke kleurtjes kon gepersonaliseerd worden. Qua digitalisering maakte de C1 een grote sprong, met een ingebouwd infotainmentsysteem dat ook gekoppeld kon worden aan je smartphone. Vooraan zit je op betere zetels, achterin is er minder plek en de koffer is iets groter dan bij de eerste generatie, maar nog steeds klein en heeft bovendien een hoge tildrempel.

Rijhulp en veiligheid

De Citroën C1 werd in 2014 getest door Euro NCAP, toen de veiligheidsinstantie nog een pak minder streng was dan vandaag, en kreeg 4 sterren. De bescherming van grote en kleine inzittenden was goed voor elkaar, maar qua voetgangersbescherming of veiligheidssystemen had de C1 niet veel te bieden.

Alternatieven

Logische alternatieven voor de Citroën C1 zijn de technisch identieke Peugeot 108 en Toyota Aygo. De 108 kon nog meer gepersonaliseerd worden dan de goedkopere C1, terwijl de Toyota een volledig eigen design heeft, maar enkel met de 1.0-driecilinder leverbaar was. Verder kreeg de C1 nog concurrentie van de Hyundai i10, Kia Picanto, Fiat Panda, Mitsubishi Space Star, Renault Twingo, Volkswagen Up!, Seat Mii en Skoda Citigo. Al zijn heel wat van die concurrenten ook al niet meer nieuw leverbaar…

FAQ

Is de Citroën C1 nog nieuw te koop?
Neen, sinds 2022 is de C1 uit het nieuwe gamma van Citroën gehaald. De kleinste Citroën is nu de C3, of de Ami als je écht niet buiten de stad rijdt. Toyota heeft wel nog een Aygo X in het gamma zitten.
Had de Citroën C1 een automaat?
Ja, de 1.0 benzinemotor kon je ook krijgen met een gerobotiseerde versnellingsbak.
Welke motor is beter in de Citroën C1?
De 1.2-benzinemotor heeft meer vermogen en is dus beter op zijn gemak buiten de stad, maar hij maakt ook meer lawaai en heeft een hoger verbruik.

Beoordelingen voor Citroen C1

61 Beoordelingen

4,3