Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
01-Citroen-e-C3-nu-te-bestellen-NL.jpg

Citroën C3

1 / 19
01-Citroen-e-C3-nu-te-bestellen-NL.jpg
03_Citroen-C3-1.2l-Turbo-MT6-vanaf-20690-euro.jpg
04_Citroen-C3-1.2l-Turbo-MT6-vanaf-20690-euro.jpg
06-Citroen-e-C3-nu-te-bestellen-NL.jpg
13_Citroen-C3-1.2l-Turbo-MT6-vanaf-20690-euro.jpg
CL_23.026.003.jpg
CL_23.026.009.jpg
CL_23.026.011.jpg
CL_23.026.016.jpg
CL_23.026.028.jpg
CL_23.026.031.jpg
CL_23.026.033.jpg
CL_23.026.036.jpg
CL_23.026.038.jpg
CL_23.026.039.jpg
Nuova-C3 (1).jpg
Nuova-C3 (2).jpg
Nuova-C3 (3).jpg
Nuova-C3.jpg

Sterke punten

  • Aantrekkelijke prijs
  • Looks
  • Citroën-comfort

Zwakke punten

  • Geen diesel of hybride
  • Beperkte keuze (2 uitvoeringsniveaus/motoren)
  • Hoge laaddrempel koffer

Citroen C3 Een overzicht

4,4 (80 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Citroen C3, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.9 - 16.5s
Maximumsnelheid:132 - 198 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):83 - 165 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.2 - 7 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3850 x 1667 x 1474 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:300 - 1289 liter
Aanhangergewicht:347 - 1115 kg

Betaalbaar, ook in 100% elektrische vorm

De C3 is al sinds de lancering van de eerste generatie in 2002 een bijzonder populair model van Citroën, onder andere dankzij zijn guitige looks, maar ook zijn aantrekkelijke prijskaartje. Dat blijft ook het geval met de nieuwe generatie, de vierde ondertussen, die je kan bestellen met een benzinemotor, maar even goed als betaalbaar elektrisch model. Lees verder

Interesse in een Citroën C3

Citroën C3 tweedehands auto
Citroën C3 nieuwe auto
Citroën C3 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede punten

  • Leuke looks
  • Betaalbaar, zowel met benzine als elektrisch
  • Elektrische ë-C3 met degelijk rijbereik en laadprestaties
  • Ruim en comfortabel

Belangrijke gegevens

Motoren

Citroën wou met de nieuwe C3 de keuzemogelijkheden beperken om ook de productie te vereenvoudigen. En die eenvoud vertaalt zich naast slechts twee uitrustingsniveaus (You en Max) ook in een beperkt motorenaanbod. Dat betekent dat je de keuze hebt uit twee aandrijvingen: één met benzinemotor en een 100% elektrische versie.

De benzine is een 100 pk sterke 1.2 liter PureTech driecilinder turbo met een koppel van 205 Nm. Die verbruikt volgens de WLTP-cyclus 5,6 l/100km. De benaming 1.2 PureTech heeft voor een aantal mensen een negatieve bijklank omdat er in het verleden problemen waren met de distributieriem, maar in de C3 gaat het om een nieuw ontwikkelde versie met een distributieketting. Het blok wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, een automaat is er niet.

Wil je absoluut niet schakelen, dan kan je wel gaan voor de 100% elektrische versie van de Citroën C3, die de naam ë-C3 draagt. Die krijgt een 83 kW (113 pk) en 120 Nm sterke elektromotor die ook bij de elektrische versie de voorwielen aandrijft. Het blok wordt gevoed door een lithiumbatterij die gebruik maakt van LFP technologie en beschikt over een netto capaciteit 44 kWh, waarmee de Citroën ë-C3 volgens de WLTP-cyclus tot 324 km ver geraakt. Opladen kan aan 7,4 kW AC of tot 100 kW DC aan een snellader, wat zorgt voor een oplaadtijd van 20% tot 80% in minder dan 30 minuten.

Afmetingen

Afmetingen
Lengte (m) 4.015 meter
Breedte (m) 1.813 meter
Hoogte (m) 1.577 meter
Wielbasis (m) 2.540 meter
Leeggewicht (kg) Vanaf 1.126 kg (vanaf 1.383 voor de EV)

De nieuwe Citroën C3 groeit amper in vergelijking met de uitgaande generatie, behalve dan in de hoogte. Dat zorgt er ook voor dat het interieur voldoende ruim is, zowel voor- als achteraan. De bagageruimte is 310 liter groot, wat een mooie waarde is in het segment (en 10 liter meer dan in de uitgaande generatie). De laaddrempel voor die koffer is wel hoog, en jammer dat de elektrische uitvoering van de Citroën C3 niet voorzien is van een ‘frunk’, een opbergruimte onder de motorkap waar je bijvoorbeeld laadkabels kan opbergen.

Uitvoeringen

Of je nu kiest voor Citroën C3 met benzinemotor of de 100% elektrische Citroën ë-C3, in beide gevallen heb je de keuze uit slechts twee uitrustingsniveaus: You of Max. Op die manier probeert Citroën de productie eenvoudig en dus ook betaalbaar te houden.

De ‘You’ instapversie is al mooi uitgerust, met onder andere automatische LED-koplampen, een smartphone docking station, airco, elektrische ramen vooraan, automatische koplampen en cruise control, naast een lange lijst van actieve veiligheidssystemen.

De C3 Max doet daar nog een stevige schep bovenop, met onder andere 17-duims lichtmetalen velgen, dakrails, een tweekleurig dak, 3D LED achterlichten en donker getinte ruiten achteraan. Binnenin biedt hij een kunstlederen stuur, 3D-navigatie en draadloze Apple CarPlay en Android Auto, een draadloze smartphone-oplader, automatische airco en automatische ruitenwissers, elektrische ruiten achteraan en een in hoogte verstelbare bestuurderszetel.

Prijzen

Aangezien de C3 sinds het wegvallen van de C1 de instapper is in het Citroën-gamma, wilde het merk hem goedkoop houden. Terwijl de prijzen in het segment eerder richting de € 20.000 gaan, is de C3 verkrijgbaar vanaf € 14.990. Voor dat bedrag krijg je een ‘You’ met benzinemotor.

Zo mogelijk nog indrukwekkender is de prijs van de 100% elektrische ë-C3. Zo goedkoop als een Dacia Spring wordt hij niet, maar het is ook meer een échte auto (qua afmetingen, rijbereik en laadprestaties). En terwijl heel wat merken het al een tijdje hebben over de lancering van een elektrisch model met een prijskaartje van minder dan € 25.000, doet Citroën het écht, met een ë-C3 vanaf € 23.300.

Wat de tweedehandsprijzen betreft, is de prijsvork zeer breed, aangezien de C3 al heel wat jaren en verschillende generaties in productie is. Zoek op AutoScout24.be jouw ideale Citroën C3.

Qua belastingen op een nieuwe Citroën C3 hangt alles af van welk model je kiest en in welk gewet je je nieuwe wagen inschrijft. Voor de ë-C3 zal dat bedrag beperkt zijn, aangezien het om een elektrisch model gaat dat in Vlaanderen vrijgesteld is van belasting op inverkeerstelling en jaarlijkse rijbelasting, en waarvoor in Brussel en Wallonië de minimumbedragen gelden. Ook de benzineversies zijn schappelijk wat de belastingen betreft, gezien hun beperkte cilinderinhoud en CO2. Vraag het exacte bedrag aan de verkoper of bereken het zelf in de simulator van het gewest waarin je de wagen inschrijft.

Design

Buitenzijde

Het design van de nieuwe Citroën C3 is misschien minder frivool dan dat van de vorige generaties. Het koetswerk is iets geblokter en rechtlijniger, en neigt dankzij de extra hoogte ook meer naar een SUV-koetswerk, ook al biedt Citroën sinds kort ook een echte SUV aan in het segment met de nieuwe C3 Aircross. Een aantal details heeft de C3 afgekeken bij de innovatieve Citroën Oli concept car. Gekleurde accenten (op de Max-versie) zorgen dan weer voor een extra vleugje frivoliteit.

Binnenzijde

Vanbinnen is het design eerder sober en basic gehouden, maar daarom niet somber. Het instrumentencluster is vervangen door een hoog geplaatst digitaal dashboard dat geprojecteerd wordt in je gezichtsveld. De C3 Max is uitgerust met een centraal scherm waarop je Android Auto of Apple CarPlay kan laten draaien. Het typische Citroën-comfort wil het merk dan weer creëren met Citroën Advanced Comfort-zetels met extra mousse (naast de Citroën Advanced Comfort-ophanging). Verder ziet het er allemaal keurig uit, met basic maar verzorgde materialen.

Veiligheid

Gezien de nieuwe Europese wetgeving rond de verplichte aanwezigheid van een reeks veiligheidstechnologieën, is de Citroën C3 op dat vlak even verwend als alle andere nieuwe modellen. Zo zijn onder andere een cruise control met snelheidsbegrenzer, achteruitrijsensoren/camera, Hill-start Assist, een actieve noodrem, een rijstrookassistent, een waakzaamheidssensor en verkeersbordherkenning standaard. Een onafhankelijke veiligheidsbeoordeling door Euro NCAP is er echter nog niet.

Alternatieven

Hoewel het B-segment de laatste jaren wat uitgedund is, vind je ook vandaag nog een aantal betaalbare (minder dan € 20.000) alternatieven voor de C3 met verbrandingsmotor. Denk daarbij aan de Dacia Sandero, de Mazda 2, Renault Clio, Suzuki Swift of de Toyota Aygo X (al is die kleiner).

De elektrische ë-C3 heeft een pak minder concurrentie, aangezien hij behalve de kleinere en goedkopere Dacia Spring het enige 100% elektrische model is met aanvaardbare prestaties en een werkbaar rijbereik onder dan € 25.000. Al zou hij binnenkort het gezelschap moeten krijgen van onder andere de Renault 5 in een goedkopere versie die vanaf 2025 op de markt komt, en misschien ook de nieuwe elektrische Fiat Grande Panda.

FAQ

Is de nieuwe Citroën C3 een SUV?
Het koetswerk van de nieuwe Citroën C3 is wat hoger en het design is wat geblokter, maar voor een SUV-versie in dit segment kan je bij Citroën terecht voor een C3 Aircross.
Hoe ver geraakt de 100% elektrische ë-C3?
De Citroën ë-C3 beschikt over een batterijpakket met een netto capaciteit van 44 kWh. Daarmee geraakt het model volgens de WLTP-cyclus tot 324 km ver op een volledige lading. Het werkelijke rijbereik in de praktijk is echter afhankelijk van factoren als je rijstijl, de buitentemperatuur en de wegomstandigheden.

Meer informatie

Modellen